Zwangerschapsdiabetes en bloed prikken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Waldorfmama, 9 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Waldorfmama

    Waldorfmama Actief lid

    9 aug 2020
    238
    161
    43
    Vrouw
    Hoi,
    Twee weken geleden (33w) kreeg ik te horen dat mijn baby erg groot is. Dat was soort van wel verwacht, aangezien mijn 2,5 jr oude zoontje ook boven de 4,5 kilo was met 39 weken, vandaar ook de groeiecho's deze zwangerschap.
    Deze baby heeft echt een absurde buikomtrek, ver boven de p97, veel meer dan mijn zoontje bij deze termijn. Ook de beentjes zijn erg lang (p97).
    Dus toch maar een OGTT aangevraagd al vroeg ik me wel af of het nog wat zou opleveren voor die enkele weken?
    Nou kreeg ik dus anderhalve week geleden de test, nuchter om 9.40 uur (omdat eerder geen plek was) en vervolgens één en twee uur later nog een keer bloedprikken. In de tussentijd zat ik achter mijn laptop en kreeg ik een zeer stressvol bericht. Echt slecht nieuws. Achteraf heb ik gehoord dat je tijdens de test geen stress mag hebben, aangezien cortisol het bloedsuikerniveau kan doen toenemen.
    Maar goed, dat wist ik niet.

    In de middag werd ik gebeld met de uitslag, nuchter was het iets te hoog, na 1 uur was het 11 en na 2 uur was het 10. Dat is dus veel te hoog en nu heb ik de diagnose zwangerschapsdiabetes.

    Nu prik ik echter elke dag 4x: (1) nuchter en een uur na elke maaltijd (3). Nuchter is het prima en ook na de maaltijd steeds keurig. De diëtiste had ook gezegd dat mijn dieet helemaal niet zo verkeerd was en ik ben in de zwangerschap ook maar 7 kilo aangekomen tot nog toe. Nou had ik al overgewicht, dus veel aankomen was ook niet wenselijk. Voor mijn gewicht val ik binnen de norm.

    Ik wil graag weten hoe het bij andere dames met zwangerschapsdiabetes liep? Heb je ook gewoon nette waarden gehad (zonder pillen of insuline)? En wat was het geboortegewicht van de baby? Was je meteen na de bevalling weer diabetes vrij? Weet je nog iets anders wat handig is om te weten?

    Groetjes,
    Waldorfmama
     
  2. Liz81

    Liz81 Actief lid

    30 dec 2019
    174
    103
    43
    Vrouw
    Ik had bij me eerste zoon zwangerschapssuiker, dat werd met 24 weken ontdekt,dus via dieet netjes met 3450 gram geboren. Nu zwanger vaan mijn tweede, geen zwangerschapssuiker, nu 2700 gram. Word deze week ingeleid vanwege zwangerschapvergifteging.
     
  3. Waldorfmama

    Waldorfmama Actief lid

    9 aug 2020
    238
    161
    43
    Vrouw
    Hoi,
    Dus het hoeft niet perse elke volgende zwangerschap zo te zijn, dat is in ieder geval goed om te weten. Hopelijk een goede bevalling voor jou deze week, sterkte!
     
  4. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Ik had ook verhoogde waarde na 2 uur (9.?)
    Ik heb geen speciaal dieet maar let erop dat ik geen wit brood eet (daarvan stijgt mijn suiker) en bij broodmaaltijden maximaal 2 broodjes eet. Verder geen bijzonder dieet, mijn waarden blijven ook goed.

    Vorige zwangerschap had ik ook zwangerschapsdiabetes, ook toen met een "dieet " prima onder controle.

    Geboortegewicht van mn oudste was niet hoog, de tweeling loopt wel een stuk voor momenteel.
     
  5. Ongeduldig90

    Ongeduldig90 Bekend lid

    25 okt 2019
    727
    751
    93
    Vrouw
    Succes met de bevalling! :)
     
  6. Jodie1988

    Jodie1988 Bekend lid

    26 sep 2016
    623
    374
    63
    Zuid-Holland
    Ik had bij mijn eerste ook de diagnose. Ik heb er niks voor hoeven te gebruiken.
    Wat ik at was ook niet verkeerd, maar de momenten waarop wel. Dus moest vooral mijn eetmomenten verspreiden over de dag en niet alleen maar ontbijt, lunch en avondeten.
    M'n zoon is toen wel te vroeg geboren met 34 weken, maar met 2200 gram was hij toen al goed op gewicht voor de termijn.
    Komende maandag weer een OGTT. Hopelijk ontspring ik deze keer de dans, maar ik ga ervan uit dat ik weer in de prijzen val...
     

Deel Deze Pagina