Hallo, Ik ben morgen 27 weken zwanger en heb met 25 weken en 6 dagen een lunchtest gedaan omdat ik mee doe aan het lifestyle onderzoek van het UMC (onderzoek naar overgewicht en behandelingen van vrouwendie zwanger willen worden maar het niet bij lukt zeg maar). Ik was totaal niet ongerust over het onderzoek,ik ben nog maar 100 gram aangekomen de hele zwangerschap,heb geen extreme buik,bij mijn vorige zwangerschap was de suiker ook netjes,kortom dus niks om me druk over te maken dacht ik bij mezelf. Nu zei de vk dat als er iets was wat niet in orde was ze gelijk zou bellen als de uitslagen er waren. Net ging mijn telefoon en ik schrok toen ik hoorde dat het mijn vk was en ze belde om even de uitslag van het onderzoek met me te bespreken. Ze zei dat ik niet moest schrikken maar de waardes waren niet erg hoog en ze moest ze goed rekenen maar ze wou het toch even verder laten onderzoeken. Ik had bij de eerste prik een waarde van 7 de 2de prik was de waarde 5,7 en de 3de prik was de waarde 6,8 vertelde ze me. Het was tegen de nog goed grens aan maar ik ben er toch van geschrokken als ik heel eerlijk ben. Ik had al een prik papier liggen die mijn vk me uit voorzorg al had mee gegeven (wat trouwens ook moet voor het onderzoek) maar ik had verwacht dat ik met vlag en wimpel die test zou doorstaan zeg maar Wat kan ik van die test (GTT) verwachten,hoe doen ze dat en hoe gaat het in zijn werk en wat als ik zwangerschapsdiabetes blijk te hebben? Maak me nu toch best een beetje ongerust stiekem. Morgen moet ik me om 8:45 nuchter melden en 2 uur daarna weer is mijn verteld maar wat gaan ze nou precies doen,met zo'n suikerprikkertje prikken of echt bloedprikken in de arm? Mijn zoon was trouwens met 38 weken geboren en woog 2597 gram,was 3 kilo aangekomen in de hele zwangerschap dus weet niet wat ik nu kan verwachten en of dit heel anders zal gaan lopen
Hoi, Maak je maar niet teveel zorgen. Ik heb zw.schaps diabetes, zijn ze achter gekomen met de glucosetest. Ik moet me nu aan een dieet houden (wel goed te doen) en loop nu bij de gyn ipv de Vk. Je wordt in het geval van zwangerschapsdiabetes gewoon beter in de gaten gehouden, af en toe bloedprikken en groeiecho's om te kijken of de kleine niet te hard groeit. Als het nodig blijkt te zijn moet je insuline gaan spuiten, maar ik heb op dit moment genoeg aan het dieet, dus hoe dat gaat weet ik niet. Bij de GTT prikten ze mij trouwens in de vinger, maar bij de andere controles een buisje uit de arm. Liefs Elfje11
Oh en de test zelf: Je moet nuchter komen, dan prikken ze, vervolgens krijg je een glucose drankje, en dan na 2 uur prikken ze weer. Ik weet niet of het overal hetzelfde is, maar ik mocht na het drankje 1 krentenbol eten. Mijn waarde moest onder de 8,2 zijn (met krentenbol) of onder de 7,8 (zonder krentenbol). Helaas had ik een waarde van 9,0.
Misschien vind je hier nog wat antwoorden op je vragen. Dit topic staat bij gezondheid. http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/292396-zwangerschapsdiabetes.html Veel succes in ieder geval morgen. Hou er wel rekening mee dat je je wat naar kan voelen na dit drankje.