Tips tegen hoofdpijn

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jeske160789, 22 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jeske160789

jeske160789 Bekend lid

9 sep 2015
    553
    72
    28
    Voor de zwangerschap was ik al bekend met migraine en dan vaak rond de tijd dat ik ongesteld moest worden..
    Vorige week nog vol vreugde zitten vertellen dat ik er absoluut geen last van had... iets te vroeg gejuicht want sinds gister continu hoofdpijn.. pcm helpt niet echt..

Wat kan ik nog meer doen? Iemand tips?

2. Do1981

Do1981 VIP lid

9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Ik lees even mee voor goede tips.

Wat voor mij helpt is vooral rust en uit het (felle) licht. Verder vooral uitzitten.

Het doet mij ook wel realiseren dat ik normaal toch best regelmatig even een ibuprofen pak. Nu probeer ik niets te nemen, lukt tot nu toe nog. Er zijn vrij veel serieus wetenschappelijke onderzoeken die toch negatief effect van pcm zien. Alhoewel dat vast alleen bij veel gebruik zal zijn, neem ik het toch niet.

3. jeske160789

jeske160789 Bekend lid

9 sep 2015
    553
    72
    28
    Ja normaal pak ik een apc en dan is het eigenlijk bijna altijd zo weg.. maar dat mag natuurlijk nu niet..

Nu even in bed hopelijk is het straks minder

4. Donutlover

Donutlover Fanatiek lid

1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Ik lees even mee want heb er ook ontzettend last van steeds!

5. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Oh, verschrikkelijk he?! ik had in het 2e trimester een aantal weken achter elkaar sowieso 1x per week een migraine aanval, duurde zo 2 dagen, en daarna was ik total loss, moest ik echt heel rustig aan doen.
    Voordat ik zwanger was van onze 1e slikte ik de pil, daar kreeg ik op gegeven moment ook heel vaak hoofdpijn van. Toen ik stopte was het zo goed als over, hoewel ik altijd gevoelig ben gebleven voor hoofdpijn(zit ook in de familie). Bij mijn 1e zwangerschap was ik hoofdpijnvrij, dus ik schrok wel van die aanvallen in deze zwangerschap! Ik zit nu in het 3e trimester, de laatste loodjes, bijna 38 weken. Vorige week sluimerde er al weer wat hoofdpijn, maar stelde niks voor. Gisteren kreeg ik weer migraine, ik was er niet lekker van. Vannacht nog knallende hoofdpijn, om zoveel uur een paracetamol geslikt(die bij mij amper werken, maar goed, je moet toch wat). Gelukkig trok het vanmorgen weg. Ik hoop dat het nu mee blijft vallen, vind de laatste loodjes al zwaar(incl. drukke peuter van 3,5 die veel aandacht vraagt), dat ik er echt niet op zit te wachten om ook nog weer migraine aanvallen te krijgen!

Je kan de vloeibare paracetamol van kruidvat proberen, dat word sneller in je lichaam opgenomen dan een normale paracetamol. Neem het met regelmaat in, dan bouw je een soort buffer op.
    Wat mij helpt is zorgen voor frisse lucht, vooral snachts. Ik heb een hekel aan een raam wat dicht is, dan word het zo benauwd op de slaapkamer. Probeer toch naar buiten te gaan als je hoofdpijn hebt, een stukje lopen en frisse neus halen kan een beetje verlichting geven.
    Zorg dat je voldoende drinkt(zoveel mogelijk zonder suiker). En eet, al heb je geen trek.

Heel veel sterkte!!!

6. jeske160789

jeske160789 Bekend lid

9 sep 2015
    553
    72
    28
    Na 2 dg hoofdpijn vrij.. wel lekker duf vandaag.. heb inderdaad om de 4 uurtje 2 pcm genomen en ben meditatie gaan doen.. lang leve YouTube haha..

Dit zorgde ervoor dat het even houdbaar was en ik in slaap kon vallen..

7. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Oh, wat fijn dat het over is, maar het put je idd wel uit he? Het enige wat dan helpt is het accepteren, al heb je de neiging om je te laten onthoofden midden in zo'n aanval. Verzetten helpt juist averechts, dat heb ik er wel van geleerd...

8. Marshmallow

Marshmallow Actief lid

9 jan 2017
    148
    4
    18
    Als het te erg wordt neem ik een zetpil Primperan en 15 min later 2 paracetamol.

Primperan is tegen misselijkheid maar kan icm paracetamol ook helpen tegen migraine.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.164
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bij mij is -achteraf gezien- de pil toch wel een grote boosdoener geweest! Tijdens de periode van zwanger worden / zwanger zijn, heb ik nauwelijks hoofdpijn gehad. Nu ik een spiraal heb trouwens ook niet zo vaak meer. Ik wist trouwens wel dat de pil een rol speelde, maar ik wist niet dat het er zo veel mee te maken had! Als kind had ik namelijk ook vaak en lang hoofdpijn. Dus ik dacht dat het bij mij hoorde en de pil het hooguit iets verergerde. Maar kennelijk ben ik er toch overheen gegroeid ofzo, want nu ik de pil niet meer gebruik is het zo drastisch verminderd!

De hoofdpijn die ik nu nog wel heb, is bij mij duidelijk (spier-)spanningshoofdpijn. Mijn aanpak van hoofdpijn, richt zich dus vooral op het ontspannen van mijn spieren in rug en nek. Onder de douche en dan harenwassen, geeft vaak al wat verlichting. Vooral als ik daarna de spieren in mijn nek warm houd met een hotpack. Als kind ging ik vaak met mijn rug tegen de verwarming zitten als ik hoofdpijnaanvallen had.

Ik heb tegenwoordig een massagestoel. Of eigenlijk zo'n los massagekussen dat ik op de stoel of bank zet. Dat was even een investering maar werkt voor mij echt fantastisch. Het heeft me een paar maanden geleden ook echt door de verhuizing heen gesleept! In die periode zat ik er twee keer per dag op. Nu het leven weer normaal is, gebruik ik hem naar behoefte. Soms dagen of weken niet. En dan zit ik er weer een paar dagen 1 of 2 keer per dag op. Doordat ik mijn rug en schouderspieren hiermee soepel houdt, blijft de hoofdpijn ook goed onder controle. Ik leef nu in ieder geval zo goed als medicijnvrij, terwijl ik als kind en jongere aardig wat pijnstillers versleten heb.

Ik weet trouwens dat niet iedereen met hoofdpijnklachtem goed reageert op warmte. Voor anderen werkt verkoeling juist veel beter!

10. jeske160789

jeske160789 Bekend lid

9 sep 2015
    553
    72
    28
    Ja je ben echt even van de wereld.. verzetten werkt inderdaad niet en vaak doe ik het toch want dan denk ik, maar ik moet dit nog doen en dat nog..
    Zodra ik dat los laat word het wel wat minder.. hopelijk was dit de laatste x en heb ik er tijdens de zwangerschap verder geen last meer van

11. jeske160789

jeske160789 Bekend lid

9 sep 2015
    553
    72
    28
    Hier was het met de pil standaard elke maand raak zo'n 2dg lang...

Mag ik vragen wat voor massage kussen dat is klinkt heel fijn. En mijn vriend heeft ook last van zijn rug. Dus misschien werkt het hier ook wel..

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.164
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @jeske160789, ik heb deze:

https://www.massagekussenstore.nl/product/621788/medisana-mc-812-shiatsu.html?ref=296787&label=22709-AGI-42687819744-ASI-180749798184-621788&gclid=CJjrtqzbvNMCFYoQ0wodsa0NZg

In zo'n shiatsu massagekussen zitten twee keer twee ballen die links en rechts van je ruggengraat zitten. Per setje is de ene bal wat groter en de andere wat kleiner. Die twee ballen draaien om elkaar heen. En dan langs je ruggengraat omhoog. Het geeft een vrij stevige massage. Mijn man vindt het zeer doen. Ik heb wel eens gelezen dat mensen er een dubbele fleecedeken overheen leggen om het effect wat minder hard te maken.

Bij mijn kussen kan ik kiezen uit alleen onderdruk of alleen bovenrug of alles. Bij de duurdere kussens kun je soms ook de ballen op 1 plek vastzetten. Ze zijn er ook met nekmassagefunctie. Er is vrij veel keuze.

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat vervelend! Ik heb er ook erg last van, alleen als ik zwanger ben. Bij alledrie de zwangerschappen veel last vanaf week 18. Bij de twee oudsten was het ergste over na de 30 weken, hopelijk is dat nu weer.

Ik heb wel gemerkt dat bepaalde voeding een aanval kan triggeren, net als te weinig slaap. Ik neem hier 1 gr pcm, en dan 4 op een dag. Dan is het enigszins te harden.

Heb je ook aura's? Bij mij is het altijd volgens een vast stramien, het begint met een aura, na een half uurtje is dat weg, dan krijg ik tintelende handen, gezicht en voeten, en als dat ook weg is begint de hoofdpijn.

14. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Is dit vrij te verkrijgen of alleen via de huisarts?? Niet dat ik nodig heb, maar dit is wel een goeie tip, omdat je al zo weinig mag slikken als je zwanger bent.

15. jeske160789

jeske160789 Bekend lid

9 sep 2015
    553
    72
    28
    Mijn ogen beginnen te tranen en begin veel te gapen.. daarna volgen de sterretjes/ vlekjes.. en pijn in me nek.. dan weet ik dat het foute boel is..

16. Marshmallow

Marshmallow Actief lid

9 jan 2017
    148
    4
    18
    Via de huisarts!

Deel Deze Pagina