Ik heb zwangerschapsdiabetes en ben sinds 4 november aan het monitoren, dwz 4x per dag prikken. De eerste 9 dagen had ik van de 36 testmomenten 14 uitschieters, meestal rond de 7.4 en eenmaal 8.8. De tweede periode van 10 dagen ging een stuk beter, hier maar 6 uitschieters waarvan één 8 en de rest rond de 7. Meestal keurige waardes verder, gemiddeld rond de 6. Sinds de 23e zijn ze echter weer meer aan het dansen, ik had op de 23e een 7 na de lunch en een 7.4 na avondeten maar de dag daarna zelfs een 9.2 na mijn diner! (hutspot). Gisteren na het avondeten een 8.8. Nu vraag ik mij af hoe erg dit te hoog is, zijn de 8.8 en de 9.2 echt alarmbellen of valt het in de categorie "verhoogd, jammer dan, probeer dit te voorkomen." Ik heb het ook al aan de diabetesverpleegkundige gemaild maar hoop dat er hier ervaringsdeskundigen zitten die mij alvast een antwoord kunnen geven. Tevens wil ik graag weten van anderen met zw-diabetes of jullie ook uitschieters hebben en zo ja, hoe vaak en hoe hoog?
Waardes weet ik niet pressies maar mn vriendin met diabetes is zwanger en die geeft wel aan dat derde trimester torenhoge bloedsuikers kan geven, ze spuit nu heel veel insuline om een beetje stabiel te blijven.
Een keer een uitschieter is niet erg. Dat heeft iedereen wel eens. Bijv feestje en je neemt gebak met wat hapjes. Het is niet goed als het te vaak gebeurd. Dan moet je echt kijken wat je anders moet gaan eten. Stamppot gaat hier ook niet altijd goed. Komt omdat je dan meer aardappelen eet dan losse aardappelen. Probeer dan eens komkommer of augurk erbij te nemen en minder Stamppot. Als je merkt dat je te hoog schiet kijk dan goed wat je hebt gegeten en hoe je het de volgende keer anders kan doen. Bijv 3 boterhammen met zoet vervangen voor kaas/vlees. Als je echt te hoog blijf schieten ondanks je aanpassingen. Je valt af of je hebt hele tijd honger dan is het beter om over te stappen op insuline. Hoe kut ook. Dat is dan wel beter voor jezelf en de baby.
Je hebt een piek kwa suiker rond de 30 weken. Rond de 34 weken zakt het. Dan kan je ineens meer eten. Ik ken ook gevallen zoals je vriendin. Die tegen het einde nauwelijks meer kunnen eten en insuline moeten nemen.
Ps. Ja ik heb ook weleens uitschieters. Deze zijn meestal onder de 8. Ik weet altijd wel hoe het komt. Bijv chips of patat gehad. Het komt niet veel voor. Ik kan nu eigenlijk alles weer eten. Moet juist opletten dat ze niet te laag komen. Behalve ontbijt is nog wel een dingetje. Die is vaak 6.8
Ik wil eigenlijk al een tijdje liever insuline, ik krijg de zenuwen van met name die uitschieters na het avondeten. Ik eet voor mijn gevoel geen hap en toch zit ik iedere keer boven de max waarde, maar daarna heb ik wél honger. Ook blijf ik maar afvallen. Gelukkig kijkt de diabetesverpleegkundige er net zo tegenaan als ik, want ik kreeg vandaag een mailtje terug dat ze wil dat ik insuline ga spuiten voor het avondeten. Kan ik eindelijk weer eens normaal iets eten, ik zit na één boterham met smeerkaas of pindakaas al aan 6.6 's morgens, tussen de middag kan ik er twee eten en 's avonds is het zo'n beetje iedere keer bal met de waardes.
Ik weet niet zeker of er verschil is tussen diabeet die zwanger raakt en zwangerschaps diabetes? Maar ze is idd nu 30 weken deze week!
je mag toch gewoon tot de 7.8 zitten na een maaltijd.. hIer wel in elk geval... ik kan eten wt ik wil eigenlijk en heb maar 1x een uitschieter gehad . eet echt enorm veel...
en 6.6 na een ontbijt is helemaal prima hoor. mag hier dus tot de 7.8 zitten van de verloskundige gyn en dietist
Heb zelf zwangerschapssuiker geen gewone. Denk wel dat er verschil zit tussen zw suiker en gewone suiker Elk ziekenhuis heeft zijn eigen regels. Ik heb 1.5 uur na maaltijd onder de 7. Nuchter onder de 6. Terwijl iemand anders na 2 uur onder de 6.8 moet zitten. Spikkeltje, goed dat je over stapt op insuline. 1 boterham is natuurlijk mega weinig. Afvallen en honger hebben is echt niet nodig. Insuline maakt het soms wel makkelijker. Vooral met de feestdagen. Dan kan je net iets meer lekkers eten met een hogere eenheid. Succes!!
Heel verstandig om over te stappen! Heb ook de overstap gemaakt en na wat gepuzzel met hoeveelheid benodigde eenheden nu bijna altijd goede waardes, maar vooral... kan weer normaal eten en geen hongergevoel meer! Het prikken is natuurlijk irritant, maar zeker als je blijft afvallen is het gewoon nodig. Je kindje moet ook niet tekort komen! Sterkte met prikken, maar dat komt vast wel goed.