Zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Okidoki, 2 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Okidoki

Okidoki Actief lid

12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oudjaarsdag voor controle bij de gynaecoloog geweest en een groei echo gehad,de kleine is weer flink gegroeid ze schatte het nu op 7 pond.:$

Mijn onderdruk was 90 waardoor ik urine moest inleveren en het zat op het randje.

Ook een CTG gehad maar die was helemaal goed.
    Terwijl ik daar lag voor de CTG dacht ik dat het niet goed was omdat het hartje zo onregelmatig was,ik was al bang dat ik moest blijven maar toen de verpleegster na een half uurtje terug kwam zei ze dat dit juist wel goed was een recht lijn (1 vaste hartslag) zou juist niet goed zijn. pfff

Ik krijg misschien een vruchtwaterpunctie om te kijken hoe het er met de longrijping voor staat,dit lijkt me dus niets. :(
    Maar het ziet er naar uit dat het dus niet zo lang meer gaat duren.

Morgen naar het ziekenhuis om me te laten prikken op van alles en nog wat (in opdracht van de internist) en dan donderdag weer op controle bij de gynaecoloog en internist.

2. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Pffff, wat balen dat de kleine weer zo gegroeit is zeg, hoe veel weken ben je nu?
    En die CTG is idd een erg ding, was blij dat ik er toen weer vanaf mocht
    Heel veel succes morgen

3. Okidoki

Okidoki Actief lid

12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zit vandaag op 36+1.
    Als de verpleegster nou even voordat ze weg liep had gezegd dat het onregelmatige normaal was,het liep soms flink op naar 180/190 en dan kon het zo weer afzakken naar 130 en als je dan niet weet dat dit juist goed is sta je wel raar te kijken.

Zo juist ook de diabetes verpleegkundige aan de telefoon gehad en ben voor het avondeten weer opgehoogd maar voor de rest waren de waardes mooi dus dat de kleine weer zoveel gegroeid was is gewoon pech.

4. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    gelukkig schiet het al op voor je, word je ook ingeleid? vooral omdat de kleine al zo groot is?
    Wel erge pech dan dattie zo groot is :(

En idd, die stomme CTG, ik lag er een uur aan, zonder dat iemand kwam kijken (waren met een bevalling bezig) en idd eerst 180 en dan ineens naar 150 en 130, had zelfd een paar keer in de 80 te gezien, nou als je zoiets voor het eerst meemaakt, dan schrik je echt, blijkt dus dat dat m'n eigen hartslag was, omdat de kleine dan te druk was :p zou fijner zijn gewest als het me even van te voren was uitgelegd ;)

5. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hier moet ik morgen weer een glucose dagcurve laten maken. Weer 3x naar het ziekenhuis kachelen om te laten prikken. Mocht de uitslag niet goed zijn, de waardes te hoog, dan laten ze mij ook niet te lang doorlopen.
    Vorige week donderdag heb ik nog een groei-echo gehad. Het baby'tje werd toen geschat op 3600 gram. Ik was toen 37 weken en 3 dagen zwanger.

6. m038

m038 Actief lid

14 sep 2007
    167
    0
    16
    hallo dames,

hier ook zw diabetes, maar morgen ga ik bevallen... een geplande ks met 38.4 weken. mag ook wel want baby een was bijna tien pond en nu kom ik volgens de metingen uit op acht en een halve pond. weer een flinkerd dus. de zenuwen zijn nog wel te houden maar ben heel benieuwd hoe de baby het gaat doen na de bevalling. mijn eerste was erg ziek maar dat kwam niet door de suiker maar door te lange bevalling. de vk had groei echo gedaan maar zat er bijna drie!!!!! pond naast!!!!

ik ga zo tas inpakken en dan heel hard duimen dat de baby maar bij mij mag zijn na de bevalling. zo niet weet ik dat het voor een goed doel is maar ik heb het zo nodig om het trauma van de eerste bevalling te verwerken... willen jullie nog even wat uurtjes met me meeduimen....

hoe ging het met jullie kindjes na de bevalling... meteen goed of hadden die nog een infuusje nodig??

liefs m

7. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    hey meiden mischien ben ik wel een laatkomertje haha
    maar je waarde mag maximaal 4.8 zijn:) dan zit je nog goed..

ik heb namelijk vorige week maandag ook nuchter moeten prikken en de mijne was 4.9 haha dus ik moet een dagcurve woensdag laten doen in het ziekenhuis..
    om 8 uur nuchter dan om 11 uur en smiddags om 16 uur:)

xxxcin

8. Okidoki

Okidoki Actief lid

12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Of ik word ingeleid weet ik nog niet daar hoop ik donderdag meer over te horen.
    Dat is wel een nadeel van verschillende gynaecologen,als het aan de gynaecoloog van afgelopen vrijdag ligt dan zou ik niet zo lang meer zo doorlopen.

@m038
    Veel succes morgen en ik zal morgen voor je duimen.

9. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Heel veel succes m038 vandaag :)

10. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    Hee meiden,

Zat jullie verhalen even te lezen :D

Ook ik heb op 26-11-2010 een GTT test gehad,
    waardes waren toen 4.7 8.8 en 7.0

Werd toen doorgestuurd naar de Gyn ook icm hoge bloeddruk (onderdruk)
    6 december pas moest ik in het ZH zijn, allemaal niet zo spannend dacht ik toen.

Verloskundige in het ZH zei dan is het vanaf nu zw diab.
    Afspraak gekregen voor diab arts, deze zei dat de waardes niet overeenkwamen met zw diab en dat de waardes ( de middelste) dan boven de 10 moest liggen.

Gyn zei hiervoor van dat moeten we allemaal goed in de gaten houden, maar verder niks afgesproken of gedaan.

Nu ben ik vandaag weer met mij ' dieet' begonnen en heb ik vrijdag weer een 2de GTT test.

Ben benieuwd, maar vind het allemaal wel een beetje vaag gaan. ;)

11. jettje

jettje Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.541
    0
    0
    zv-er
    Hoi hoi,

Hier nog een zwangere met diabetes:(
    had het tijdens mijn vorige zwangerschap ook maar kon ik
    het onder controlle houden met dieeet.
    Nu ben ik sinds vlede week begonnen met spuiten :(
    Heb vanaf het begin van de zwangerschap een dieeet gevolgt.
    De kleine word boven de 8 pond geschat maar dat zou de
    vorige ook zijn en die was netjes 7 pond.
    Met 38.6 weken krijg ik een keizersnee. Zelf hoop ik toch
    wel wat eerder. Ik zie mijn buik met de dag groeien :$;)
    Morgen mag ik weer naar het ziekenhuis voor ctg + gesprek met gyn en naar de internist+diabetesverpleegkundige.

m038@ ik denk dat je al in het ziekenhuis bent maar succes vandaag!

Okidoki@ jeetje dat is even schikken zeg als ze vertellen dat
    je misschien voor een vruchtwaterpunctie moet. Hopelijk is je bloed verder goed.

hanna76@ sterkte met het bloedprikken vandaag. Het is geen
    pretje 3 x op en neer naar het ziekenhuis.

babyhope@ alvast sterkte voor morgen met het bloedprikken.

Hele fijne dag allemaal.

Groetjesss Jetje

12. Okidoki

Okidoki Actief lid

12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja die vruchtwaterpunctie,ik vraag me af of die wel nodig is als we de 37 weken bereiken.
    Als ik nu spontaan ga bevallen dan gaan ze er toch ook vanuit dat de longrijping in orde is?
    Ik neem aan dat ik donderdag wat meer op de hoogte wordt gebracht.

@Mangoo
    Als ik het goed begrijp heeft de diabetes arts toen geconstateerd dat je geen zwangerschapsdiabetes had?
    Vanwaar nu wel de 2de test en het dieet?

Kan me voorstellen dat je het vaag vindt,ik had het ook dat de internist en dieetiste verschillende goed waardes gebruikten en dat in 1 ziekenhuis.

Mag je wel op dieet voor de GTT?
    Ik kreeg vrijdags te horen dat er een grote kans was dat ik zwangerschapsdiabetes zou hebben,dit door de groeiecho waaruit bleek dat de kleine 12 dagen voorliep en een dagcurve die ik zelf gedaan had,die dinsdag daarna kreeg ik een GTT maar ik mocht juist nog niet beginnen met het dieet omdat de uitslag daardoor zou kunnen veranderen.

@Jettje
    Wordt de kleine nu al op boven de 8 pond geschat?
    Is dit ook de reden van een keizersnee?

13. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    @Okidoki

Nou het is een soort 'dieet' Moet gewoon aan minimaal 150 gram koolhydraten zitten, dit drie dagen lang en dan de 4de dag de GTT Test.

Diab arts vertelde dat ik wel op mijn voeding moet letten, zodat het geen zw diab word.
    En wil ter controle nogmaals een GTT test.

Maar goed, wel 2 weken geleden een groeiecho gehad, en alleen zijn buikje liep iets voor qua groei, voor de rest allemaal goed.

Snap gewoon niet dat een gyn zegt het is zw diab terwijl het helemaal niet zo is..
    Heb er niet meer zo een hoge pet van op..
    Maar goed vrijdag maar afwachten en dan word ik maandag gebeld met de uitslag.

14. Okidoki

Okidoki Actief lid

12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Mangoo
    Wat raar voor zover ik weet krijg je geen zwangerschapsdiabetes door je voeding maar maak je te weinig insuline aan.
    Door een dieet kan er bij zwangerschapsdiabetes wel voorkomen worden dat je waardes te hoog zijn en de kleine te veel glucose krijgt.
    Ik ben eerst ook begonnen aan een dieet (dit voedingsadvies volg ik nog steeds) en in het begin was dit voldoende maar uiteindelijk moest ik toch insuline erbij gaan spuiten.

Jouw arts behandeld het dus weer net andersom dan mijn arts.
    Eerst op dieet en dan kijken hoe het met de waardes is,dan neem ik aan dat je vaker gecontroleerd gaat worden want de kans is groot dat de waardes verder in je zwangerschap blijven stijgen.
    Daarom moet ik regelmatig de dosis insuline verhogen.

15. Okidoki

Okidoki Actief lid

12 jun 2010
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Mangoo
    Lees nu net je bericht nog eens en zie dat je een minimale aan koolhydraten moet hebben,dit dieet is dus waarschijnlijk alleen i.v.m. de GTT?
    Want normaal bij zwangerschapsdiabetes gebruiken ze vaak een koolhydraatarm dieet.

Zelf eet ik volgens het aanbevolen basisvoeding van het voedingscentrum.

16. jettje

jettje Fanatiek lid

30 jan 2007
    1.541
    0
    0
    zv-er
    Hoi hoi,

Okidoki@ de gyn denkt dat de kleine meer dan 8 pond gaat wegen.
    Ik zelf denk dat het wel zal mee vallen.
    Bij de 1ste dachten ze ook aan 8 pond en hij was netjes 7 pond.
    Ik krijg een keizersnee omdat de vorige bevalling
    niet echt lekker gelopen is en uiteindelijk een spoedkeizersnee
    werd. Nu denken ze ook dat de kleine groot is dus willen ze
    geen risico nemen.

Mangoo@ vervelend dat de artsen niet op 1 lijn zitten.

17. holagirl

holagirl Actief lid

3 feb 2009
    232
    0
    0
    Hey.
    Hier ook een ex-zwangerschapsdiabeet. Weet er veel van, dus wil best vragen beantwoorden.
    Bij mij werd het in wk 32 geconstateerd. Beeb liep 3 weken voor, en ijn suikers waren rond de 19.
    Moest direct aan de insuline (3x per dag) en 5x per dag prikken.
    En moest op dieet.
    Met 36+5 ben ik ingeleid omdat de kleine al 9 pond was.
    Tijdens de bevalling nog een hypo...en zodra ik terug op kamer was na de ks, was het weg...
    Op het einde kreeg ik wel veel last van dalende suikers (met insuline) en regelmarig last van hypo's.
    Bij een tweede gaan we het met een dieet proberen en zal uiteindelijk toch moeten spuiten.

Maar bv fruit ( wat ik even kort las): aardbeien hebben weinig kh. Ik heb van de dietiste een boekje gekregen ( MEGA HANDIG) waar alle kh in staan. Zo zijn er soorten fruit die je wel kan eten, en sommige beter niet.
    Ik at bv als tussendoortje: aardbeitjes met optimel yoghurt of vla ( weinig kh).
    Nou, heb je meer vragen, ik hoor het wel...

@okidoki: ik moest ook een minimale hoeveelheid aan kh binnenkrijgen, want die heb je toch nodig voor de basisbehoefte ivm energie enz...

18. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Ben jij trouwens na de bevalling weer helemaal gewoon gaan eten? Dus gewoon alles weer? Of blijf je nog steeds letten op het aantal koolhydraten per product/maaltijd?
    Ik moet me nu houden aan een beperkt-koolhydraat-dieet. Ik merk dat ik al een dikke maand ongeveer op hetzelfde gewicht blijf.

19. Woppie

Woppie Actief lid

2 feb 2009
    122
    0
    0
    Wow rond de 19 das wel erg hoog of niet?
    Zoals ik al eerder vermeldde hier ook een kindje wat 3 wk voorloopt..
    Schommelende waardes, maar er word niks mee gedaan.

20. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hm... ik krijg morgen weer de uitslag van mijn laatste prikwaardes. Ik zit steeds op/onder de grens. Ze noemen het hier 'marginaal gestoord'.
    Eet nu 4 à 5 weken al veel minder koolhydraten dan ik deed. En volgens mij heeft dat wel effect. 't Heeft iig. effect op mijn eigen lichaamsgewicht, dus ik hoop ook voor de baby in mijn buik.
    Zoonlief was eerder bij zijn geboorte 4600 gram. Ik denk dat dit tweede kindje wel lichter zal zijn.

Deel Deze Pagina