Gisterochtend de vk gebeld vanwege hevige krampen (voorweeën) die om de 4 min kwamen en al een aantal uur bezig waren. Ze kwam langs en constateerde 1 cm ontsluiting en een volledig verstreken baarmoedermond. Voor alle zekerheid direct naar het ziekenhuis en daar aan de ctg gelegen. Na urine-onderzoek bleek het te gaan om een blaasontsteking (waar je dus weeën van kunt krijgen). Antibiotica gekregen om de ontsteking te verhelpen en eind vd middag weer naar huis gestuurd omdat de weeën afzwakten. Weg waren ze helaas nog niet. Nu is het een dag later en zit ik thuis. Ik heb de vk in het ziekenhuis gevraagd of ik extra rust moest houden. Ze zei dat het de komende dagen wel verstandig was niet te zwaar te tillen of grote stukken te lopen maar bedrust was niet nodig. Nu sta ik eigenlijk op het punt om even op de fiets naar de supermarkt te gaan voor wat kleine boodschapjes. Zou dat wel gewoon kunnen denken jullie? Ben best wel geschrokken van gisteren, maar in principe voel ik me goed en het is ook wel 'handig' als ik de laatste weken van mijn zwangerschap nog wat dingen kan/mag doen...
Hoi! Ik had erg veel harde buiken toen ik nog maar 30 weken zwanger was. De verloskundige constateerde toen ook 1 cm ontsluiting en een klein beetje verweking. In het ziekenhuis is toen een CTG gemaakt en ik heb een inwendige echo gehad. Het leek mee te vallen maar mij werd wel geadviseerd om rust te houden. Ik heb een staand beroep (middelbaar onderwijs) en een lief, blij peutertje rondlopen dus ik moest goed kijken hoe ik die rust het makkelijkst kon krijgen. Ik ben vervolgens in overleg met mijn baas vervroegd met verlof gegaan (nouja, 4 weken in de ziektewet eigenlijk) en mijn harde buiken verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik heb nu de normale kwaaltjes voor een hoogzwangere vrouw en de baby zit nog steeds keurig binnen Je kan volgens mij nog wel redelijk wat, hoor, maar let goed op je tempo. Ik heb ook gewoon de hond uitgelaten maar wel heel traag (is moeilijk, met een overactieve Labrador ) en de boodschappen duren ook wat langer. Maar het lukt prima. Je merkt wel aan je lijf wanneer je teveel hebt gedaan. Bovendien mag jij straks gewoon bevallen en is het niet meer gevaarlijk met jouw termijn, maar ik kan me voorstellen dat je nog dingen wilt doen, voordat alles losbarst. Luister dus goed naar je lijf, doe alles zeer rustig en ga lekker vaak met de voetjes omhoog op de bank zitten. Ik denk dat dat jou goed door de laatste weken heen zal helpen!
Ik had dit met 39 weken en ben uiteindelijk overtijd gegaan en moest ingeleid worden. Je kunt er heel lang meelopen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie Lous Ik ben vanmiddag gewoon boodschappen gaan doen en dat ging redelijk. Ik moet inderdaad gewoon niet meer verwachten dat ik alles op het tempo van een paar weken geleden kan en vooral voorkomen dat ik ergens voor moet haasten. Heb jij sinds de rust trouwens helemaal geen harde buiken meer? Bij mij komen ze nog steeds wel om de zoveel tijd en ze zijn ook echt pijnlijk. Hopelijk verdwijnen ze alsnog als ik klaar ben met de antibioticakuur... Zie trouwens dat jij al bijna je uitgerekende datum bereikt hebt. Spannend hoor!
Ik heb inderdaad ook al diverse verhalen gelezen waarbij wekenlang met ontsluiting is rondgelopen. Ga er daarom ook maar niet teveel vanuit dat ons meisje op tijd komt of zelfs daarvoor. Moest je trouwens ingeleid worden vanwege de ontsluiting of gewoon omdat je te ver overtijd dreigde te gaan?
Een meid die ik ken had rond 27 weken ook al 2 cm ontsluiting en is ook overtijd gegaan. Ik ben ingeleid omdat ik dochterlief het nog te fijn had daarbinnen haha. Anders had ze er nog gezeten denk ik. Dus had niks te maken met de ontsluiting . Ik heb trouwens ook gewoon alles nog gedaan hoor niet extra rustig aan gedaan ofzo.
Fijn dat de boodschappen zijn gelukt! Het is altijd fijn om gewoon nog wat dingetjes te kunnen doen. Mijn harde buiken verdwenen niet meteen, ik moest ook echt even mijn werk loslaten en goed tot rust komen. Dat gebeurde na een dag of 5. Ik ben inderdaad bijna uitgerekend! Volgende week woensdag is de uitgerekende datum en dan staat er een keizersnede gepland vanwege de onhandige stuitligging van onze zoon. Ik ben benieuwd of we die datum halen of dat meneer zichzelf eerder aandient!
ik ben nog maar 25 weken en ik heb de hele dag harde buiken.ik moet rusten van de ha,nu sinds twee weken,maar het helpt niets,de harde buiken blijven komen en het zijn er waar je echt onwel van word.morgen zie ik de gynaecoloog en die gaat dan nakijken of er ontsluiting of verweking is. bij mijn eerste zwangerschap had ik ontsluiting op 30 weken(maar dat was een tweeling)en moest ik pre-par pillen nemen en mocht ik vanwege die ontsluiting niet in bad en niet vrijen.