Zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Shar079, 31 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Oh dus je hebt nog even te gaan, dan zou ik zeker ietsje soepeler worden maar toch binnen grenzen, maar kijk gewoon wat voor jou goed voelt. Ennuh.. Je laat toch wel weten he hoe het gegaan is morgen en wat het wordt! :D

2. Uppendup

Uppendup Actief lid

4 jun 2013
    323
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat ik merkbij me zelf en bij de dameshier. In het begin is het zoeken wat het beste bij je past. Kwa eten, de een kan een grote vettige friet oorlog op en de anderea weer niet,dusin het begin is het heel veel uitproberen en iets vaker prikken.

En soms niet te strengzijnvoor je eigen.

Ow gisteren had ik weer goede waardes moet. Ze vandaag doorbellen, denk idd door het druk maken dat mnwaardes omhoog schoot.

3. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    meiden even een vraagje tussendoor , bij zw diabetes is er toch juist grote kans op een groot kindje?

onze draagmoeder moest ook prikken en volgens het zh bleek ze inderdaad zw diabetes te hebben. waardes bij thuis prikken waren telkens goed, niet verhoogd enz..
    maar ze lieten ook maar een half uur tussen de 1ex prikken en de 2de keer ( volgens ons moet er een langer tijd tussen het prikken zitten) ondanks alle goede waardes van het thuisprikken moest ze van het zh daar onder controle blijven en in het zh bevallen.
    we waren verder juist ook bij een ander ziekenhuis ( dit in verband met dat dat academisch was) voor groeiecho's omdat ons kindje juist bij de 20 weken echo te klein was bevonden. en we moesten om de 2a 3 weken groei-echo's hebben.
    en de diabetes poli bleef telkens maar roepen je wil toch geen 10 ponder.. zelfs toen we meerdere keren hebben gezegd ook in een academisch ziekenhuis groei-echo's te hebben wegens juist een klein kindje
    of te wel volgens ons had draagmoeder geen zw diabetes vanwege goede thuisprik waardes en juist klein kindje , maar zh bleef volhouden van wel en ze moest in zh bevallen.

dochter is geboren met 37+3 spontaan. woog 2560 gram en was 45 cm.

sorry voor t lange verhaal maar kan je ook door zw diabetes een klein kindje hebben of idd alleen maar juist kans op een groot kind?

ik snap het nl nog steeds niet waarom dat draagmoeder ondanks ons kleine kindje en de goede prikwaardes volgens het zh zw diabetes zou kunnen hebben gehad.

4. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Je kindje wordt te groot als je glucose waardes vaak te hoog zijn. Je kindje krijgt dan ook te veel glucose binnen en dit zorgt voor extra groei. Maar als jij de waardes onder controle hebt door dieet of insuline spuiten dan zal je kindje ook niet groter zijn ;)

5. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    ons kindje was al te klein en we waren onder controle daarvoor in academisch.zh. toen verlos haar doorstuurde voor test in ander zh. daar zeiden ze dat ze diabetes had. ze heeft geen aangepast dieet gehad of insuline puiten nodig gehad ( want was allemaal al oké volgens de diëtiste en die kon niks eraan veranderen of advies geven was niet nodig.) maar de diabetes poli vond dat ze moest prikken en afgezien van de ene keer in het zh waren alle waardes altijd normaal en goed. ze heeft toen ook aangegeven dat de test niet juist is gedaan, maar dat was niet zo volgens het zh. en waarom dan er maar 1x alleen met de test een hogere waarde was ja dat lag aan het dieet, ze had geen dieet en onder controle ivm klein kindje. dit aangeven maar enige wat ze telkens riepen was je wil toch geen 10 ponder.. maar met al vanaf 20 weken een te klein kindje , groei-echo's, geen dieet of insuline en
    en altijd normaalwaarders op 1x in het zh bij test na heb je toch geen zw diabetes? dat denken wij althans.
    dochter is dus ook klein geboren. dus ook mede daardoor vinden we dit maar raar.

6. butterfly0511

butterfly0511 Fanatiek lid

7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    pedagogische medewerkster
    Hoi dames zou graag met jullie mee willen komen kletsen.
    Ook hier weer zwangerschapssuiker geconstateerd. Bij mijn eerste ook gehad. Toen ook insuline moeten spuiten, terwijl ons meisje eigenlijk altijd qua groei onder t gemiddelde zat. Bij 37 wkn ben ik toen ook ingeleid.
    Nu woensdag te horen gekregen dat de waardes weer verhoogd zijn dus nu dagcurves bijhouden en vandaag doormailen. Maandag gesprek bij diëtiste, maar denk dat ik snel weer aan de insuline zal moeten.
    Gisteren na alle 3 de hoofdmaaltijden te hoge waardes:(

7. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    @wensdroom ik weet ook niet hoe het zat natuurlijk. Ik leg alleen uit waarom zwangerschapsdiabetes niet altijd een groter kindje tot gevolg hoeft te hebben. Verder kan ik onmogelijk weten waarom er toen keuzes zijn gemaakt.

Welkom Butterfly!

8. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    dat snap ik, meestal is de kans dus juist op een grotere baby.tenzij je door spuiten of dieet de waardes onder controle hebt als ik jou uitleg goed snap?
    het maakt verder ook niet zoveel uit.. maar t is gewoon allemaal erg vreemd gelopen. maar onze dochter is gezond maar klein geboren en doet het nu prima volgens haar eigen lijntje

9. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ja klopt. Alleen als je waardes te hoog zijn krijgt het kindje te veel glucose binnen en groeien ze te hard. Dan hebben ze na de bevalling ook vaak te lage bloedsuiker omdat hun alvleesklier zoveel insuline aanmaakt vanwege het glucose wat ze van mama krijgen maar zodra ze geboren zijn stopt die toevoer maar gaat de alvleesklier nog even door. Daardoor wordt hun bloedsuiker gevaarlijk laag.

Als je dit allemaal niet had dan heb je of geen zwangerschapsdiabetes of je hebt het goed onder controle gehad. Trouwens is er soms niks aan te doen hoor, als je al dieet en insuline spuit en je waardes zijn nog steeds niet goed dan kun je er weinig aan doen zelf.

10. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    @Nuage: Dank je wel voor de duidelijke uitleg.

11. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    @mol: via diabetesforum.be kun je een correctieschema vinden met het aantal eenheden dat je best aanhoudt als je te hoog staat. En vergeet niet om na je correcties regelmatig te controleren tot de insuline uitgewerkt is.

Even opgezocht: dit is het schema (waardes in mg/dl zoals in BE gebruikelijk): Jangeox' blog: Hypo Birthday

En dit topic gaat over correcties en correctiefactoren, hoewel die "1800-regel" bij mij niet opgaat denk ik:
    S##t! | diabetesforum.be

12. deesje84

deesje84 Actief lid

17 dec 2012
    244
    0
    0
    huisvrouw
    ter aar
    hoi dames

ik heb woensdag de test gedaan en vandaag hoorde ik dat me waarde lichtelijk te hoog was

vingerprik was 5,2 en na het vieze goedje was in bloed te zien dat hij op 8 stond

nu vraag ik me af wat je mag eten en niet het is nu natuurlijk weekend en ik kan pas maandag de dieetiste bellen
    maar wil er dan nu ook wel rekening meehouden

en vanaf wanneer zou je dan moeten gaan prikken ??

ik hoor het graag
    groetjes

13. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Hoi Deesje84,

Volgens mij heb ik enkele pagina's terug al best veel erover geschreven :) maar vermijd alle suiker en doe rustig aan met koolhydraten. Je zal van de diabetesverpleegkundige wel een apparaatje krijgen om te gaan prikken. Zo te zien heb je nog best mooie waardes dus ik denk dat je heel goed met een aanpassing in je dieet vooruit kunt, op z'n minst voorlopig.0

14. butterfly0511

7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    Hier vandaag al meteen moeten beginnen met insuline. Gisteren na elke maaltijd waarde te hoog. Nu 2 ie spuiten voor t eten dus we beginnen heel rustig aan.

Idd deesje84 opletten met koolhydraten. Succes

15. deesje84

deesje84 Actief lid

17 dec 2012
    244
    0
    0
    huisvrouw
    ter aar
    hoi meiden

thanxs in elk geval vast

maar wat ik me afvraag ik hoor zeggen een diabetes verpleegkundige???

ik heb hier niks van gehoord en ik heb ook niks vernomen van een aparaatje om je suiker hoogte te testen

het enige dat ik te horen heb gekregen is dat ik na een dieetiste moet

wanneer moet je dan na een verpleegkundige en wanneer moet je je suiker dan thuis testen

het enigeste dat mij verteld is is dat ik op dieet moet en dat na 3 weken weer na het zh moet om dan 3x over de dag geprikt moet worden

is dit de normale gang van zaken of mis ik iets?

groetjes

16. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dat is wel apart. Wie heeft dit voor je geregeld? Het is normaal dat iemand met zwangerschapsdiabetes wordt doorverwezen naar de gynaecoloog. Deze stuurt je dan naar de internist en de diabetesverpleegkundige en inderdaad naar een diëtiste.

17. deesje84

deesje84 Actief lid

17 dec 2012
    244
    0
    0
    huisvrouw
    ter aar
    hoi

mijn verloskundige kwam vandaag aan de deur ( woon om de hoek)met de uitslag

en die vertelde mij dit

ze wil het 3 weken aankijken met een dieet vandaar dat ik na de dieetiste moet en daarna dan weer checken

maar ik heb verders niks gehoord over een gynecoloog of een gesprek met een dieet verpleegkunde????

lijkt mij toch ook dat je het moet checken? anders weet je nog niet wat het juiste is

ik heb geen idee waarom het zo moet maar ik dacht ook dat het een ander protocol was
    maandag toich maar ff bellen

thanxs

18. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dit vind ik wel vreemd. Een vrouw met zwangerschapsdiabetes moet altijd overgedragen worden aan de gynaecoloog. Je moet dan extra groeiecho's krijgen, je bloedsuikerwaarde moet je dagelijks checken zodat er direct ingegrepen kan worden als het te hoog wordt en je mag ook niet thuis bevallen. Vaak mag je ook niet over tijd en word je dus eventueel ingeleid. Jouw verloskundige wil dit aankijken? Dat vind ik echt heel gek.

19. butterfly0511

7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    Hmmm apart deesje84.
    Bij de eerste werd ik meteen doorgestuurd naar de Gyn en bij deze zwangerschap liep ik al bij de Gyn en werd woensdag meteen doorverwezen naar de diabetesverpleegkundige en kon daar meteen terecht. Ik moet nu 7 x per dag bloedsuiker prikken.

Zou idd even bellen om na te vragen. Succes.

20. deesje84

deesje84 Actief lid

17 dec 2012
    244
    0
    0
    huisvrouw
    ter aar
    hoihoi

ik zal maandag even gaan bellen want ik wil dan wel het goede doen

misschien komt het omdat mijn waardes licht verhoogd zijn?? en dan niet direct nodig is te prikken?

ik heb zo wiezo week 36 een gesprek met de gynecoloog ivm de gbs bacterie hoe en wat met de zwangerschap bevalling maar nu ook nog suiker maakt het niet makkelijker natuurlijk

maar om dan pas een gesprek voor suiker is dat dan toch een beetje te laat. . . . . .

ik ga maandag wel even bellen om te vragen of ik het dan wel goed begrepen heb want vind het erg vaag

bedankt dames

Deel Deze Pagina