De internist heeft mij verteld dat de kans 100% is. Mijn moeder had ook zwangerschapsdiabetes bij zowel mij als mijn zusje. Daarnaast zijn de waardes na de zwangerschap altijd te hoog gebleven. Na de laatste controle in december is officieel diabetes vastgesteld en moet ik aan de medicijnen. Dit heb ik weten uit te stellen omdat we graag een tweede willen en dan sowieso al waarschijnlijk insuline moet gaan spuiten. Na deze zwangerschap moet ik de rest van me leven aan de medicijnen.
Dat van het ontbijtkoek wist ik niet, ik dacht dat het altijd erg gezond was, dus nu neem ik maar gewoon een broodje of yoghurt inderdaad.
Als banketbakker kan ik vertellen dat ontbijtkoek en eierkoeken weinig suiker bevatten, mij werd ook aangeraden in het dieet voor zwangerschapsdiabetes om ontbijtkoek tussendoor te snoepen vanwege de energie waardes. Het is langzaam verteerbaar, eierkoeken zijn juist weinig energie en snel verteerbaar. Soezen zonder vulling zijn ook suikervrij. Gele room bevat ook zoals de Soezen melkpoeder en bevat maximaal 10% suiker. Er bestaat ook suikervrije slagroom waaraan je dan zelf suiker kan toevoegen of chocomelk poeder, dat bevat ook minder suiker en met smaak. Gewone slagroom bevat 12% t/m 20% suiker, en tot 40% melkvet de rest is lucht. De opleiding voor banketbakker is geen makkelijke, zo leert je ook dat muffins de meeste calorieën bevat in percentage. Dat komt door de zonnebloem olie die erin zit en de suikers. Cake en bladerdeeg volgen daarna, croissants vallen dat ook onder. Een handig weetje voor de zoetekauwtjes die dit lezen.
Sorry voor mijn eigenwijsheid maar dit klopt echt niet! Kijk eens op de verpakking van ontbijtkoek! We hebben hier Peijnenburg minder suiker liggen. Van de 100 gram is 60 gram koolhydraten, waarvan 24 pure suiker! Koolhydraten is wat anders dan calorieën, calorieën hoef je met zwangerschapssuiker wat minder op te letten, het is vooral koolhydraten en suiker. Ik had laatst ook heel erg zin in ontbijtkoek, at het ook vaak, maar ik zat daarna ook meteen te hoog met de suiker. Een handig hulpmiddeltje is trouwens om een app te installeren waar je allerlei producten mee kunt opzoeken en dan vooral de koolhydaten en suikers die ze leveren. Ik heb bijvoorbeeld HelpDiabetes, daar staat (lang) niet alles in maar is wel eens handig...
Ik kan me wel herinneren van de vorige keer dat er ook meiden waren die wel een moorkop konden eten tussendoor. Ik heb gewoon suiker helemaal geschrapt.
1 plakje voorgesneden ontbijt koek staat gelijk aan 1 boterham. Mijn ontbijt bestaat dan ook uit 2 crackers en 1 ontbijtkoek of een beetje creusli met yoghurt.
Hallo, Ik moet volg week maandag opnieuw voor een suikertest! De eerste bij de huisarts,daar waren mijn waarden licht verhoogd! Niks om mij echt druk om te maken zei ze! Ik eet gezond, drink vooral water maar zondig meestal aan chocolade, melocakes,taartjes.... Heb er zo een schuldgevoel over,probeer het te beperken maar het lukt niet altijd! Bij mijn vorig zoontje had ik geen suiker, hij woog 4kilo400 en was 56 cm, een echt reusje dus! Opzich viel de bevalling " reuze" mee ! Maar nu las ik dat je met suiker dus echt kans hebt op grote babies, en dat je dan meestal wordt ingeleid! De kans is wss groot dat deze baby nog groter en zwaarder zal zijn, allemaal goed maar dat inleiden vind ik maar niks! Zijn er mensen die toch gewoon zijn kunnen bevallen zonder inleiden? Veel succes iedereen!
Je wordt vaak ingeleid omdat je niet over tijd mag gaan bij diabetes. Of als je kindje echt te groot wordt en je bent nog geen 40 weken. Als jij je diabetes onder controle kunt krijgen met een dieet (als je het hebt) dan kun je ook proberen te voorkomen dat je kindje nog heel veel aankomt in die laatste weken. De kans is dan het grootst dat de groei niet zo uit de hand loopt. Daarna is het aan de natuur zelf of de bevalling uit zichzelf op gang komt voordat jij 40 weken bent of niet. Ik ben uiteindelijk met 39 weken 4 dagen ingeleid omdat het anders in het weekend zou vallen.
Hoi meiden, Morgen een afspraak met de gynaecologe ,ik vind het super eng/spannend. Ben benieuwd wat de procedure zal zijn.
Ook als je insuline moet gaan spuiten word je ingeleid. Ik ben overmorgen aan de beurt Shar succes morgen
Vandaag is het weer curve prik dag voor mij. Nu snap ik er echt niks meer van. Arts 1 geeft aan: absoluut nuchter te blijven bij de eerste prik, arts 2 (die prikt) zegt dat ik gewoon ontbijt had moeten eten. Wat nu???? Ben nu nuchter geprikt (prima waardes) maar laatste keer was het rond de 9 nu kwam ik niet verder dan de 4. Ik heel blij maar ben bang dat na ontbijt waardes toch omhoog schieten?! Straks zullen we het weten want mag vandaag nog 2x terug .... Lange dag....
Weet iemand of zenuwen effect kunnen hebben op je waarde? Ik prik net nuchter 5,9 en dat is bij zwangerschap veel te hoog. Schrik me rot! Maar ben ook heel nerveus voor de echo straks
5,9 nuchter is volgens mij normaal hoor??? Althans bij mij zeggen ze zoal G het onder de 7,5 blijft is het goed??? Of ze hanteren verschillende waardes voor verschillende personen???
vandaag bij de diabetes arts geweest en bij de diabetes educator,volgende week weer terugkomen en ook bij de dieetiste nadat ik bij de gyn ben geweest om het kleintje opnieuw te" meten en wegen"via echografie(ze weegt al een halve kilo over het gemiddelde gewicht) vandaag heb ik leren meten en insuline inspuiten. mijn bloeddruk is erg hoog door de diabetes wat gevaar inhoudt voor eclampsie dus nu moet ik die ook vier keer per dag meten verder sta ik echt op springen,mijn hart bonst uit mijn lichaam en ik ben doodop.ook heb ik enorm veel zin in suiker en snoepgoed,wat dus door de diabetes nog wordt aangewakkerd(dat verklaart waarom ik de heel zwangerschap zo'n zin heb in allerlei zoetigheden waar ik voorheen geen zin in had) een hele boterham dit diabetesavontuur :x mijn dieet bestaat uit heel veel groenten,amper aardappelen,pasta mag eventueel en weinig vlees. een voorbeeld dat de dieetiste gaf(=misschien nuttig voor iemand hier):maak ik vandaag:bladspinazie uit de diepvries met kerstomaatjes samen stoven en kruiden zodat het lekker smaakt,apart champignons in schijfjes bakken en kruiden en daar een stukje magerder vlees bij(ik neem een kalkoenlapje)en er mag eventueel pasta bijgekookt worden.als je graag bijvoorbeeld de groenten smakelijker maakt door er een beetje room bij te doen zodat je een groentensaus hebt voor op de pasta kan dat maar dan eet je s'middags minder brood.verder twee appelsienen op een dag(fruit naar keuze,ik kies appelsienen)en donker brood met bijvoorbeeld:rucola,tomaat,gerookte ham en een beetje kruidenkaas of met plattekaas en suikervrije confituur of suikervrije appel-perensiroop.en thee met canderel of stevia,niet teveel light dranken,water en melk(mager of halfvol) wie weet heeft iemand iets aan dit voorbeeld
wel spijtig dat ik mijn gemeten waarden niet kan vergelijken of weergeven omdat die hier helemaal anders zijn als in nederland.ik mag nuchter tussen 90 en 120 staan en een uur na de maaltijd tussen 100-180.ik had bij de glucosetest nuchter na het drinken van het vieze drankje 285.
Ik dacht dat ik nuchter onder de 5,4 moest blijven. Maar ik zal het zo even opzoeken dan voor de zekerheid
@nuage, hoi meid. jij had een tijdje geleden gereageerd op mijn topic. Ik zou jou nog even mijn waardes door geven. Ik had nuchter 3x geprikt. (5,5-5,6-5,4) en na ontbijt 4,7-7,6(zwaar ontbeten) 4,8 en na avondeten 1x geprikt met 5,4. Niet heel schokkend toch? Ik ga volgende week nog een paar keer prikken, want dan kan ik eea voorleggen aan vk. Daar heb ik eind volgende week weer een afspraak. Probeer echt mindér te snoepen, maar ik ben ook nog eens gestopt met roken, een paar weken geleden, dus dat werk nog niet echt mee, pfffff. (Loop nu gelukkig wel minder te snaaien nu, hahaha) Even voor de andere meiden, bij mijn vorige zwangerschap is niet gebleken dat ik zwangerschaps diabetes had, maar achteraf zegt mijn vk nu dat dat wel zo was. Ik moet nu eerder de glucose test doen, en word deze zwangerschap nu beter in de gaten gehouden dmv extra (groei) echo,s. (Mijn kindje was ruim 4700 Gr. En 56cm)
Het was 5,9 helaas. Ja ik heb het ook gezien in mijn boekje dat het max 5,5 is. Ik ga morgen maar even een hele dagcurve prikken. Zal wel heel erg balen zijn als ik het nu gewoon al heb..