En zwangerschapsdiabetes is geen diabetes 2 he! Zodra je bevallen bent is het meteen weg. Je kans op diabetes 2 in je verdere leven is wel hoger.
Ohja en m'n laatste dingetje: magere en light dingen zijn niet nodig. Je kunt beter vet eten dan koolhydraten nu. Kijk heel goed op etiketten want light mayo bijvoorbeeld bevat veel meer koolhydraten dan de vetste mayo: Zaanse mayo. Het is dus niet op calorieën letten maar op koolhydraten.
Dankje, die laatste opmerking was idd nog wat ik dan wilde vragen. Ik heb bv nu smeerkaas van eru gehaald, 15+ en ik vind het echt niet te vreten! De enige smeerkaas die ik lekker vind is van Goudkuipje. En ik ben al niet zo'n broodeter, dus ik hoop wel dat ik mag blijven eten wat ik lekker vind op brood. Helaas voor mij houd ik ook van een broodje pindakaas met hagelslag, maar dit er dus niet meer in Ik denk dat ik maar eens moet onderzoeken wat koolhydraten zijn. Ik weet er dus nog te weinig van af. Want idd heb ik nu het gevoel dat ik op mijn calorieën aan het letten ben. En ik heb daardoor toch honger. Heb jij daar geen last van? Wat heerlijk dat je trouwens lekker patat kan eten. Ik ben daar gek op! Haha.. hopelijk mag ik dat zo nu en dan nog wel eten. Dat zal ik het meeste missen. Die aanleg waar jij het over hebt klopt idd. Ik heb de pech ook dat hart een vaatziekten en dergelijke veel in de familie voor komt. Mijn moeder heeft ook een bloedsuikerspiegel gehad ooit van 6 komma nog wat en is op tijd gewaarschuwd. Maar haar oma had diabetes 2. Lullig he dat je net de pech hebt dat je de aanleg hebt. Nou, ik hoop echt dat het dan alleen zw diabetes is bij mij en dat het dus wel 'meevalt'. Misschien moet ik daar maar vanuit gaan, want anders maak ik me daar te druk over en heb gelezen dat dat ook je bloedsuiker kan laten stijgen. Overigens heb ik een stressvolle baan, ben ondernemer. Dat vind ik wel moeilijk. Begin april stop ik wel met werken. Dan ben ik 28 weken zwanger.
Het gaan sporten is iets waar ik straks meer moeite mee zal hebben denk ik dan een ander eetpatroon. Maar dat ik dat wil gaan doen is zeker. Doe jij aan sport? Ik denk aan zwemmen of fitness.
Pindakaas moet je eens naar kijken wat daarin zit. Kan meevallen denk ik. Hagelslag kan denk ik echt nee hihi Ik heb echt geen honger. Vanochtend 2 boterhammen met 2 gebakken eieren met tomaat en geitenkaas. Middageten een tosti met ketchup Als je enkel op koolhydraten let zul je zien dat je juist geen honger hebt Sport wat is dat? ik moet echt serieus gaan sporten als ik bevallen ben (en afvallen!)
whahaha sport... ik heb me al drie keer ingeschreven bij de sportschool en na een paar keer hield ik er mee op. Ik had echt de discipline en de motivatie niet om erheen te gaan. Zwemmen ook een paar keer gedaan. Maar eerlijk is eerlijk, ik zit liever thuis warm gezellig op de bank. Voor de tv of met een mooi boek. Maar als ik nu bevallen ben wil ik het toch echt wel gaan doen. Ik moet wel. Ofwel om geen diabetes te krijgen of om er geen complicaties van te krijgen. Either way.. Ik moet er aan geloven Ik ga doen wat je zegt, naar die koolhydraten kijken. Doe ik nooit. Ik keek wel naar calorieen. Mijn moeder is voedingscoach en heeft me er ronduit over verteld, maar het interesseerde me eigenlijk nooit wat. Het ging het ene oor in en het andere er weer uit. Je vroeg me trouwens wanneer ik zelf kon gaan meten, geloof ik. Ik heb dinsdag een afspraak in het ziekenhuis, eerst met de dietist en daarna met de diabetesverpleegkundige. Ik denk dan. Maar heb eigenlijk geen idee wat een diabetesverpleegkundige doet?
Bah morgen weer prik dag, echt geen zin in. Ppff zie er elke keer tegenop. Vanmorge wel even getest ivm hebige hoofdpijn. Vriend zei kan mischiens van een telage suiker zijn maar dat viel mee 4,9. En heb mn eerste paracetamol in mn gehele zwangerschap ingenomen ppff wat tegen mijn principe in ging, maar was echt nodig kon niks verdragen. En ven venieuwd donderdag, krijg een groeievho. Wie heeft deze week ook controle?
Hoi Uppendup, Ik zag in een van je berichten staan dat je twee volle dagen moet prikken, maar je prikt ook thuis? Of moet je dat in het ziekenhuis doen? Rot voor je dat je er zo tegenop ziet. Zie je tegen het prikken op of tegen de uitslagen?
De diabetesverpleegkundige houdt jouw diabetes in de gaten. De internist bepaald hoe jouw behandeling verloopt en zij helpt je met de uitvoering. Ze leert je hoe je moet prikken, geeft je het apparaatje of regelt dat je er eentje krijgt en ik moest iedere week mijn waardes doormailen en eens in de 2 weken langs. Zij geeft je ook het dagboekje waar je je waardes in kunt schrijven. De gynaecoloog behandelt jouw zwangerschapsdiabetes niet, die zorgt voor extra groeiecho's en zorgt eigenlijk voor alles rondom je kindje en de bevalling. Ik zou ook meteen aan je gyn vragen wat het beleid is in jouw ziekenhuis. Mag je over tijd? Is er een kans dat ze je kindje eerder willen halen en wat zijn daar de voorwaarden voor (diabetes dat uit de hand loopt, kindje te groot, etc), moet je na je bevalling altijd blijven of niet? Doen ze nog extra controles rondom het einde? (Bijv. hartfilmpjes) Gewoon alles vragen!
Dat is thuis als je een hele dagcurve moet prikken dan prik je 7x op 1 dag. Ik vind dat ook vervelend, 7 vingers waarin geprikt is
Wel super dat je moeder dat doet!! Die kan je vast helpen met ideeën hoe je lekker maar toch met weinig/geen suiker en koolhydraten kunt eten. En onthoud het is geen dieet, dus je hoeft niet hele kleine porties ofzo te nemen. Gewoon normaal.
Dankje Nuage, die vragen neem ik in ieder geval mee donderdag naar de gyn. Dinsdag heb ik alleen met de dietist en diabetesverpleegkundige een afspraak. Een afspraak met een internist heb ik nog niet. Het lijkt me zo vreemd, dinsdag was bekend dat ik (zw) diabetes heb en eigenlijk hadden ze pas 9 dagen later een afspraak voor me gepland. Het is dat ik er afgelopen week toch maar zelf achter aan had gebeld over wat ik perse niet zou mogen eten. Toen pas zijn de afspraken voor dinsdag geregeld. Ik voelde me echt in het diepe gegooid. Leek mij toch dat ik dan per direct iets zou moeten gaan veranderen. Jammer dat ik daar dan zelf achter aan moest.
Dat hoor ik wel vaker dat dat gebeurt helaas. Maar jouw waarde was ook niet gillend hoog. Als ze je met spoed doorsturen moet je je pas zorgen maken
Ehm.. en dat is dus voor haar 2x per week? Hoevaak is het de andere dagen dan? Er komt toch heel wat bij kijken he.
Ohh, pfew Maar wel raar dat de gyn dan denkt dat ik echte diabetes heb. Heb alleen nog maar bloedgeprikt om dat ik 12 weken zwanger was.. meer niet. En mijn bloeddruk was trouwens goed bij de verloskundige.
Het is heel fijn dat mijn moeder dat doet, ze weet ook heel veel. Maar soms komt het te dichtbij omdat ze mijn moeder is. Ze vindt het zelf heel interessant en kan het me soms een beetje 'opleggen'. Ook al bedoelt ze het supergoed..
Je gyn zegt dat denk ik omdat je het nu al hebt. Maar zoals ik al zei hoeft dan niks te betekenen kijk maar naar mij Hoe vaak je moet prikken ligt aan de diabetesverpleegkundige. Ik moest eerst een week lang dagcurves prikken. Toen 4x per dag eb later soms een dag niet.
Het wordt me al wat duidelijker, dank je wel voor al je toelichting. Ik heb net een flink stuk kaas op.. Heb zin in meer