Vraagje mbt schildklier

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Meis28, 1 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Zijn hier meer meiden zwanger of zwanger geweest die een traag werkende schildklier hadden?
    Bij mij is dit ongeveer 8 maanden geleden geconstateerd en kreeg toen eutirox 25 mg waarmee het ook meteen een tijdje later weer OK was, met een TSH van 3,4 (wat hier binnen de normaal waarden valt). Nu ben ik zwanger en heb ik van de HA een dosis verhoging gekregen voor in het weekend, van 50 mg. Ik was bij de vk voor het eerst en zij zei me dat ik eigenlijk wel elke dag die 50 mg kon gaan slikken want met de zwangerschap kan de waarde weer behoorlijk gaan verhogen.. Ik heb pas 16 juni voor het eerst een afspraak bij de endocrinoloog. Maar vind het wel erg belangrijk dat ik niet tot die afspraak maar afwacht.. Ik ga nu dinsdag naar de HA om te vragen hoe het nu zit, want de vk zegt het ene en de ha het ander.. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik neem ook liever elke dag de 50 mg puur uit zekerheid, maar wil wel eerst met de HA overleggen.. Ben alleen bang dat zij zegt: Oh nee hoor is niet nodig, want dat zei ze de vorige keer ook.

2. Zonnebloem22

Zonnebloem22 Actief lid

24 mei 2013
    315
    0
    0
    huisvrouw
    drenthe
    ik heb 2x een miskraam gehad toen ik bloed heb laten prikken,
    daaruit bleek dat mijn schildklier te langzaam werkte.
    (of dat de oorzaak van is weten we niet maar dat zou kunnen)
    daarna gestart met tyrax en sindsdien elke 6 weken bloed geprikt en indien nodig de hoogte van de medicatie aangepast.
    Ben ik ruim 13 wkn zwanger en moet nogsteeds elke 6 weken bloedprikken.

3,4 is geen slechte waarde hoor !
    alleen tijdens een zwangerschap is het mooier als hij tussen de 1 & 2 ligt.

Ps. als je je door jou huisarts niet serieus genomen voelt, Zoek een ander!!
    mijn ene ha wilde er niets aan doen en vond het niet nodig om hogerop te gaan, toen ben ik naar een ander gegaan en die heeft me gelijk een verwijzing vh zkh gegeven en gezorgd dat er serieus gekeken werd of er wat aan de hand was en wat eraan te doen was.

3. Evira

Evira Fanatiek lid

18 feb 2011
    1.533
    0
    0
    3.4 is voor een zwangerschap best hoog hoor. Hij moet rond de 1 zijn. Je huisarts kan bloed laten prikken en dan je dosis aanpassen. Vaak moet je bijslikken in het begin van de zwangerschap.

Ik werd het 1e trimester elke 4 weken geprikt, nu om de 6.

Echt op je strepen gaan staan hoor. Huisartsen vinden tot 5 een normaalwaarde, maar dat is een gemiddelde! Echt doorzeuren en anders idd een ander inschakelen. De VK kan je er ook op laten prikken.

4. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Idd hij moet rond de 1 zijn. Ik heb drie miskramen gehad en volgens onderzoek in nl was alles prima.mijn tsh was 3.6 geloof ik. Ik heb zelf extra onderzoek laten doen in België en daar linken ze miskramen aan een hoge tsh. Heb medicijnen gekregen en ben nu bijna 28 weken zwanger. Sta nu onder goede controle in het ziekenhuis en prik iedere 4 weken bloed.

5. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Allereerst: van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik ben voor de 4e keer zwanger met een traag werkende schildklier. Ik sta tijdens mijn zwangerschappen altijd onder controle bij de internist (endocrinoloog). De eerste afspraak altijd bij 5-6 weken, daarna na 4 weken en vervolgens na 6 weken, tot einde zwangerschap. Mijn eerste bloedwaarden was ook 3,6 en ben 20% opgehoogd: van 125 naar 150 mcg. Van 25 naar 50 is een behoorlijke stap, om -zonder overleg, behalve met de verloskundige- deze dosering elke dag te nemen, zou ik niet doen. Bel het ziekenhuis en vraag of je - al dan niet telefonisch - kan overleggen met de endocrinoloog. Succes!

6. Elance

Elance Fanatiek lid

27 mrt 2012
    1.448
    1
    38
    Hoi Meis

Ik klets ook met je mee op het hypoforum (hoewel ik er nu al even niet ben geweest) onder de naam van Guustje.
    Zoals je kunt lezen hieronder ben ik ook weer in blijde verwachten, heel erg onverwacht en 'per ongeluk', maar zooooo gewenst!

Ik nam afwisselend 125mcg de ene dag en 150mcg de andere dag (zelfde dosis als toen ik zwanger werd van mijn zoon). Na mijn eerste positieve test heb ik toen en ook nu weer gelijk opgehoogd naar 150mcg per dag.

Persoonlijk zou ik in jouw geval niets doen wat niet aangeraden is. En als je je er toch niet goed bij voelt zou ik ipv in het weekend 50mcg en in de week 25mcg, zoals mij afwisselen. De ene dag 25mcg en de andere 50mcg. Zo heb je gemiddeld ongeveer 35-40 mcg binnen per week ipv 32mcg (dit heb je gemiddeld binnen als je in het weekend 50mcg neemt en ik de week 25mcg).
    Het spreekt voor zich dat dit echt zo'n klein verschil is dat het niet zo'n grote invloed zal hebben op je baby.

Let op, want bij een te snel werkende schildklier kan je het vruchtje afstoten en dat wil je natuurlijk ook niet.
    Ik zou je afspraak bij de endo afwachten, die weten het beter dan de vk. Mijn gynaecoloog gaat zich ook niet moeien met mijn medicatie, dat is iets tussen mij, de ha, de endo en de gyn ;)

7. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Bedankt voor jullie reacties! De normaal waarden hier in het eerste trimester van de zwangerschap (ik woon in Spanje) ligt ergens rond de 2 komma nog wat. En daar zit ik dus iets boven met die 3,4. De vk zei idd ook dat zij het gevoel had dat ik beter 1 dag 50 mg kon nemen en 1 dag 25 mg. Ik ga het iig even aankaarten bij de ha dinsdag en ben benieuwd. Zomaar overstappen naar een andere ha kan ik hier niet en verder ben ik op zich wel tevreden met haar, maar dit baart me gewoon een beetje zorgen. Ik wil natuurlijk geen risico´s lopen! Het is helaas niet mogelijk eerder een afspraak te krijgen bij de endo. Ik heb 3 weken geleden voor het laatst bloed geprikt en zal dan of voor ik naar de endo ga of daar zelf weer opnieuw moeten prikken. Maar ben gewoon bang dat in de tussentijd die waarden heel erg omhoog schieten. Kan dat zo snel gaan?

Deel Deze Pagina