zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Beste Marieke, ik wil je zeker geen rotgevoel bezorgen, dat spijt me!

Wat mij verbaasd is hoe weinig rauwkost en groente je (lijkt te) eet. Je zou bij je lunch en bij je avondeten echt kunnen 'afvullen' op sla en groente. Dan vallen je kh ook heel anders.

Maar jij wilt per se boterhammen eten bij ontbijt én lunch. Dat begrijp ik niet.

Zeker als je zo schommelt én jouw voorgeschiedenis hebt zou ik mijn bloedsuiker zo min mogelijk willen beinvloeden.

2. Mellle

Mellle Actief lid

26 jun 2012
    168
    0
    16
    Ik denk dat ik ook meer kan hebben door de metformine erbij. Spuit nu 4 eh bij de maaltijden, en dan smorgen, s'avonds en voor slapen een tablet. Blijf denk ik overdag daar wel stabieler door.

3. Nuage, heb er naar gevraagd naar metformine! Zou er graag aan gaan haha. Maar ja.. Dat doen ze dus hier niet.. Zucht hahahha

Suprise niet nee? Dus opzich is t logisch dat t nu alle kanten op gaat?
    Hmm zou het daarom bij mij zo snel heen en weer gaan? Zat toen strax dus in half u van 9 naar 8.3 en toen uur later op 4.9. Zonder wat te doen.. Maar wat zijn precies snelle en langzame suikers?? (Zal het wel google morgen) thx voor de tip!

Hilly snap ook wel dat je t niet
    Zo bedoeld.. Maar t komt soms bij mij zo over.. Zullen de hormonen wel doen 😉
    Ik hecht idd veel waarde aan mn brood.. Was juist blij dat ik dat weer mocht/kon eten met insuline wat men me zei haha.

Heb vorige week eens salade geprobeerd smiddags, daar prikte ik net onder de 7 op. Terwijl ik er de avond ervoor onder de 6 op prikte. Dezelfde salade haha.
    Als ik nou elke dag te hoog op mn brood zou prikken zou ik het 1 van de 2 maaltijden vervangen. Maar het is dus elke dag anders. Gister of eergister had ik een dag dag ik alleen maar tussen de 6 en 6.5 zat.. En vandaag dus met precies t zelfde op 8.8.. Begrijp je wat ik bedoel.
    Omdat het steeds zo anders is op het zelfde eten vind ik het zo raar...
    Ik zal echt vast ergens iets fout doen.. Daar ben ik wel van overtuigd.. Als ik maar precies wist wat..
    Ik eet tussendoor tomaatjes of paprika of komkommer enzo. Alleen benoem ik dat niet omdat dat niks op mn waarde uit doet hahha.

Maar miss moet ik idd mn lunch maar weer eens gaan vervangen.. Of mn ontbijt, want die is eigelijk altijd t ergst. Maar sla/salade als ontbijt zie ik niet zo zitten hahaaha. Yoghurt met muesli enzo zou ik dan kunnen proberen van de week, al
    Zitten er dan wel meer kh in als ik zou mogen.. Maar goed, eet nu ook minder dan ik mag en prik nog hoog haha..

4. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nee hier krijg je het ook niet hoor! Is mijn "geluk" dat ik allergisch ben.

5. Die "mazzel" heb je dan!

Ik ga zo ook maar naar bed. Morgen
    Maar eens horen en zien hoe en wat

6. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier inderdaad ook opdracht van het zkh om 'normaal' te eten. Dat een gebrek aan voedingsstoffen desastreus kunnen zijn voor de baby. Dus af en toe wel eens een salade, gewoon omdat ook lekker is, maar meestal gewoon brood.
    Al hoe wel ik (soms) heftiger reageer dus nu wel meer oplet. Vooral met tussendoortjes omdat ik daarvoor eigenlijk niet wil spuiten. (mag wel, maar liever niet)

En hier al een zwangerschap met suiker achter de rug waardoor ik het goed kan inschatten. Daardoor durf ik de chocolade/ mac/ andere snoeperij aan. :)

Net het laatste stukje van mijn houtens bonkje op. Zonder insuline. Prik ik na ruim een uur 6,7. (hij zat daarvoor op 5) Schiet mij maar lek. :)
    En dat met een flinke laag poedersuiker erop.

Ik morgen naar de internist. Sta vermoedelijk binnen 10 minuten weer buiten. Echt, waarom ik die iedere 6 weken moet zien snap ik nog steeds niet.
    (vooral niet omdat ik die bij de vorige zwangerschap maar 1x heb gezien)

7. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    marieke kan zijn dat daar meer koolhydraten in zitten maar dat je daar beter op reageert. Ik kan het niet verdragen zijn melksuikers en zit ik veel te hoog op. Terwijl ik dat wel een lekker ontbijt vind

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Jeee Spring wat veel eenheden! Was mijn eerste gedachte... Totdat ik me besefte dat ik zelfs 150eh op een dag verbruikte toen ik 35weken zwanger was. ;)

De hoeveelheid insuline maakt idd niet uit als het maar genoeg is! Insuline passeert overigens de placenta niet (glucose wel) :)

9. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Optimel yogurt/ kwart!!

Bevat echt minder khd dan gewone. En dan met een handje cruslie.
    Kan ik nog steeds eten zonder te moeten spuiten.

10. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Spring ik zit inmiddels op 60eh 52eh 45eh en 60eh dat zijn giga hoeveelheden ze zijn voor mij nu aan het overleggen of een pomp wat voor mij is

11. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Maar lieve dames... Met minder (of zelfs zonder) brood kun je prima 'normaal' eten hoor. Als je bijvoorbeeld met havermout ontbijt, dan krijg je die voedingsstoffen ook binnen, terwijl havermout over het algemeen een stuk gelijkmatiger in he bloed terechtkomt. En veel groente, plus vlees plus wat aardappel valt écht anders als diner dan twee bolletjes knakworst. De combi maakt ook veel uit.

12. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Jeetje dat lijkt nog meer! (zoveel zat ik ook uiteindelijk denk ik)

Ik heb ook een pomp, maar even een iets technischere opmerking, ik ken geen pomp waarbij je in 1x zoveel eenheden naar binnen kan jassen.... Bij mijn pomp is 15/20eh de max, als ik meer doe dan overstroomt mijn infuusje. Ik kan me voorstellen dat er andere infuusjes zijn die iets meer kunnen handelen, maar mijn 50eh van toen, die spoot ik met een pen....

13. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Mijn ervaring is dat havermout sneller piekt dan volkorenbrood. ;)
    In brood zit jodium en in havermout niet dus ik zou er wel iets van binnen willen krijgen als ik zwanger was.
    Ik eet nooit knakworst maar diabetes-wise kan het heel goed :) net als volvette kaas

14. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Ik heb geen idee hoe en wat. Dit is allemaal nieuw voor mij ik spuit pas sinds 15 weken. En had voor de zwangerschap geen diabetes. Had met 6 weken zwanger een hba1c van 5.6 dus ook niet op het randje of zo. Hoe dat gaat met een pomp heb ik geen idee van dat laat ik me wel uitleggen als ik er een ga krijgen. Al moet ik wel zeggen dat ik nu niet kan geloven dat het over 4 maanden over zal zijn

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Daarom schreef ik ook 'over het algemeen'.

"Onderzoek laat zien dat het eten van een dieet dat rijk is aan volle granen en vezelrijke producten, het risico op suikerziekte (diabetes mellitus) flink kan verminderen (tussen de 35 en 42 procent). Een uitstekende bron van beide is havermout: Het zit boordevol met oplosbare vezels, die de opname van glucose uit het voedsel in de maag vertraagt. Het houdt daardoor de bloedsuikerspiegel onder controle en grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel worden tegengegaan."
    Meer lezen: Havermout goed tegen suikerziekte, diabetes type 2 preventie | Mens en Gezondheid: Gezonde voeding

En het ging me natuurlijk niet over knakworst. Maar als diner twee bolletjes met worst (knakworst of andere worst boeit me niet) is nou niet echt een schijf-van-vijf diner he? Zeker niet als je ontbijt en lunch ook al brood (oid) zijn. Eet er dan een bak sla bij. Dat scheelt namelijk.

Jodium zat in mijn zwangerschapsmulti.

16. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Havermout eet je met melk toch (ik iig wel). Dus 250ml melk is 13khd en 50?Gram havermout is 30khd ofzo? 43khd vs 36 voor de twee volkoren bolletjes.
    Ik heb het artikeltje half gelezen, ik wist niet dat er iets speciaals werd toegedicht aan havermout.

Ik denk dat als iemand 3x per dag brood eet een keertje (incl knakworstjes) dat diegene dan echt wel weet dat dat niet het allerbeste is als je zwanger bent (los van zwangerschapsdiabetes). Een keertje moet kunnen toch?
    Ik vind dat je ook een beetje relaxed moet kunnen doen over eten. Het is al een issue genoeg denk ik dan :)

17. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    #2237 Hilly1980, 18 feb 2016
    Laatst bewerkt: 18 feb 2016
    Je moet nooit alleen kh tellen. Het gaat om het voedingsmiddel en om de combi.

Voor wie het interessant vindt, google maar op glycemische index. Dat is een waarde die aangeeft hoe een voedingsmiddel je bloedsuiker beinvloedt. Volkeren brood heeft bijv een GI van 74, havermout van 54.

18. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Roggebrood moet het ook goed doen volgens mij

19. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Klopt, dat is ook een goede!

20. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wat je zegt klopt niet helemaal. Het gaat wel degelijk ook om de hoeveelheid khd.
    Een wit broodje is 20khd en een volkoren broodje is 20khd. Toch is het volkorenbroodje beter. So far so good.

Maar of ik nu kies tussen een 2 rijstwafels met kaas(16khd) of een bak volle yoghurt met muesli(42khd), qua diabetes zou de rijstwafel beter zijn omdat daar minder khd in zitten, terwijl muesli ongetwijfeld langzamer wordt opgenomen en dus een lagere GI heeft.

Anyway, ik denk dat gewoon gezond verstand je een heel eind brengt, en dat je best een keer havermout kan eten of een broodje knakworst :) ik had overigens in mijn zwangerschap meer behoefte aan de knakworst dan de havermout, maar ik kon überhaupt weinig binnenhouden ;)

Edit: roggebrood is idd goed te doen en ook lekker (mt veel boter:p) maar vult het wel bij jullie?

Deel Deze Pagina