zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    #2241 1981Mama, 18 feb 2016
    Laatst bewerkt: 18 feb 2016
    Zwangerschap doet een hoop met insulinegevoeligheid. Ben je al getest op antistoffen/c-peptiden (in je bloed kan je zien of het type 1 of 2 is). Ik denk dat als het zwangerschapsdiabetes is (en dus "soort van" type 2), dat het iig een heel stuk bij-trekt, PLUS dat je dan een behandeling met pillen kan starten ipv insuline.

(jij was toch ook diegene met type 1 diabetes in de familie?).

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb geen diabetes, dus dat weet ik niet. Maar bij mijn zwangerschapsdiabetes hielp het wel heel goed om op de glycemische lading te letten. En was kwark met noten mijn favoriete ontbijt. Verder bewoog ik vrij veel, in ieder geval 3x pw aquagym en stukjes wandelen. Veel water, veel groente.

Ik heb nooit vooraf gespoten, alleen achteraf gecorrigeerd en zelfs dat hoefde pas na 25w ofzo. Met 1, 2 of 3eh per keer. En dat terwijl mijn suikertest al met 12w foute boel was... En ik mag de metformine niet vergeten! 1x daags 850 slikte ik de hele zw lang.

k zeg niet dat je manier van eten en bewegen zaligmakend is hoor, absoluut niet. Als iemand tientallen eenheden moet spuiten dan red je het natuurlijk nooit met enkel op je eten letten en bewegen. Maar mij hielp het echt enorm om slimme keuzes te maken en voeding te kiezen obv wat het ws met je bloedsuiker zou doen. En ik heb ook heus wel eens gezondigd, iedereen is ook maar een mens.

Maar mijn basis was echt gezond. Veel groente, veel rauwkost, volle zuivel, noten, tomatensap, roggenbrood, havermout, dat werkte voor mij.

Aanstaande woensdag gaan we praten over een cryo. Ik ga als we dan een beetje weten hoe en wat weer curves bijhouden en alvast weer 'zwangerschapsdiabetesproof' eten. Ik wil zeker in het eerste trimister mijn bloedsuiker stabiel hebben. En als het niet blijkt te gaan, dan maar weer een tijd geen of weinig brood, de eventuele stofjes die ik daarmee mis haal ik wel uit mn multi. Die schommelende bloedsuikers zijn echt veel te link, dat risico neem ik niet.

3. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    nee ik heb geen type 1 in de fam. oma had type 2 verder geen fam leden met diabetes. We zullen het wel zien straks. 1 ding weet ik wel ga straks na de bevalling in elk geval wel aan het werk om mijn gewicht omlaag te brengen

4. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik blijf na de bevalling waarschijnlijk metformine gebruiken op aanraden van de dvp. En dan ga ook ik weer aan het afvallen en sporten.

Tijdens mijn dieet at ik elke dag als ontbijt 2 sneden roggebrood met kipfilet. Dat vulde heel erg goed, beter dan brood. Ik kocht wel dat echte donkere roggebrood.

5. Toet85

Toet85 Actief lid

9 jul 2015
    459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Poeh, 1 nachtje slapen en er zijn 3 pagina's bij :-D
    Voor mij werkt ontbijten met brood (3 bruine boterhammen) en dan lunchen met salade (rauwe spinazie, gebakken aardappeltjes, ui, champignons, ei etc) het beste. Tussen de middag brood prik ik heel hoog en s avonds aardappels ook. Maar door het op de andere tijden te eten waarbij ik het wel aankan krijg ik toch alles binnen wat ik lekker vind (brood en aardappels). Maar het is gewoon voor iedereen anders en dat maakt het lastig. Al is veel groente en wat minder koolhydraten voor iedereen het beste.

Marieke, succes vandaag! Hoop dat je weer wat wijzer wordt en ook wat vertrouwen krijgt dat je het goed doet!

Ik heb vandaag mijn laatste werkdag, jippie!

6. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Heerlijk zeg Toet! Welkom in je verlof :D

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wat spannend voor jullie! Ik hoop dat het van daaruit goed gaat!!!
    Het eerste trimester van een zwangerschap heb je doorgaans juist een lagere insulinebehoefte dus als het goed is heb je er dan sowieso nog geen last van (zelden meer insulinebehoefte bij eerste trimester, maar het kan wel).

Maar je bent wel een mensje aan het bouwen! Daarvoor heb je koolhydraten ook nodig. Ik wilde ook koolhydraatarm eerst maar mijn diëtist@ziekenhuis had uitgerekend dat ik minstens 175 gram khd nodig zou hebben per dag (nu ben ik vrij groot dus misschien ligt dit voor een ander lager).
    Probeer gezond te doen maar doe niet al te panisch over een waarde onder de 8 na het eten.

Nu wordt het je tweede (?) Zwangerschap en dat lijkt me zoveel makkelijker dan de eerste! Fysiek even zwaar maar je hebt alle kennis van vorige keer al ;)

8. Spring

Spring Fanatiek lid

17 sep 2012
    1.430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Haha nou inderdaad, wat is er een hoop gekletst toen ik mijn oogjes al gesloten had ;)

Ik weet nu ook beter wat ik op welk tijdstip kan eten. Ontbijt is voor mij de grootste uitdaging, na deze maaltijd prik ik het hoogst. Inmiddels kan ik het aardig reguleren.

Fijne dag allemaal vandaag! Marieke veel succes, ik hoop dat je weer wat wijzer wordt.

9. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Zo goedemorgen dames.

Voor havermout heb ik maar 1 woord: bah. :)
    Eet wel brinta.

Hier blijf ik na de bevalling ook onder controle van de internist en al aangegeven ook te willen afvallen. Al hoe wel dat de eerste tijd vooral uit eten zal moeten komen. Geen werk, dus geen geld om te sporten. Maar bedenk me wel net dat ik dan weer alles lopen moet/ kan doen. :)

10. Spring

Spring Fanatiek lid

17 sep 2012
    1.430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Ik moet 3 maanden na de bevalling ook naar de internist, moet ook dan weer een bloedtest laten afnemen.

Ik wil ook graag wat afvallen, maar mijn BMI is 26/27 ofzo, dus dat moet te doen zijn!

11. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    @nuage
    Hoeveel metformine slik jij en sinds hoeveel weken zwangerschap?

Ik slik 850mg in 1 pil per dag, deze neem ik 's ochtends. Ik heb geen flauw idee of dat veel of weinig is. Ik slik het vanaf een paar weken voor de zwangerschap en daarna de hele zwangerschap door tot nu nog steeds.

Mn HbA1c is aan het stijgen en ook mijn gewicht (ik viel af toen ik de eerste keer aan de met ging), dus ik denk zelf eigenlijk dat ik misschien wat hoger zou moeten. Maar voor ik ergens over in gesprek ga wil ik graag zelf al meer weten :cool:

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Gefeliciteerd met je verlof Toet!

13. Geniet van je verlof toet!

Thx dames.. Ben benieuwd hoe en wat vanmiddag..

Weet niet meer wie t zei maar iemand had t over 16kh per 2 rijstewafels? Op mijn verpakking aan rijstewafels staat 5 kh per stuk. Dus ik kom op 10. Kh.
    Of verschilt dit zo ontzettend per welke je neemt ofzo?

Hier is mij 3 wk geleden verteld dat ik kh moest tellen, vandaar dus ook dat kh dieet. Er is bij mij verder nog niet gesproken over langzame of snelle suikers. Dus dat ga ik vandaag voor mezelf eens uitpluizen.

Na de bevalling ga ik ook aan het afvallen.
    Geen idee of ik daarbij onder controle blijf van t zh.

14. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Hilly jij had het over bewegen. Dat is erg fijn maar als je zo als ik een zware vorm van bi hebt wordt bewegen al een stuk lastiger. Ik probeer het wel maar t geeft mijn zoveel pijn naderhand dat ik het op dit moment echt kosten boven gewin gaan. IK heb zwemmen geprobeerd. T probleem alleen is dat het er heen gaan omkleden zwemmen en dan weer omkleden en naar huis gaan al weer dusdanig pijnklachten geven dat het gewoon niet te doen is. Dus bewegen gaat hem gewoon niet lukken. IK doe nu zittend wat ik kan maar dat is niet voldoende.

en gl index werkt bij mij ook niet altijd even goed. bepaalde producten zoals bv havermout met melk of yoghurt ook de soja variant zorgen voor hoge suikers. in de afgelopen weken zo aan het puzzelen geweest om te kijken waar ik wel en niet op reageer dat ik zo stabiel mogelijk ben. En dan nog reageer ik de ene keer beter als de andere.

Hou er ook rekening mee dat wat je eeste zwangerschap wel kon niet hoeft te betekenen dat dat in een de volgende zwangerschap ook werkt. Volgens mij gyn en internist is de kans erg groot dat het de opvolgende zwangerschap eerder opkomt en zwaarder is. IN mijn geval klopt dat wel

15. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Wat vervelend als je door BI niet meer kunt bewegen zeg. Lijkt me heel erg rot.

En inderdaad, ik weet dat het bij de tweede sneller kan opkomen en erger kan zijn. Bij de eerste had ik de suikertest al met 13w, dus vandaar dat ik het nu al zo vroeg in de gaten wil gaan houden. Juist om wat jij schrijft. Ik denk dat ik best ook wel eens zo'n geval kan zijn waarbij het de tweede keer zwaarder zal blijken.

16. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Hilly ik slik 2x 500. Ben ik week 26/27 begonnen met 1x 500 en geloof rond week 30 ofzo naar 2x gegaan.

17. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ja kan best verschillen! Is met volle yoghurt bijv ook zo. AH Zaanse hoeve heeft 3khd en campina boerenland 6khd per 100.

18. Toet85

Toet85 Actief lid

9 jul 2015
    459
    0
    0
    NULL
    NULL
    En Marieke, wijzer geworden? Is er dit keer goed naar je geluisterd? Hoop het!

19. Jeetje stom dat daar in feite zon verschil in zit..

20. Was een kort gesprek haha. Ze vinden mijn waardes voor de 2weken dat ik spuit niet eens zo slecht. Is normaal
    Als je net begint. Aldus hun.Ik doe het qua ophogen goed aldus internist. Ga nu wel Ook beginnen met savonds bij t eten te spuiten. Ik mag absoluut niet bijspuiten als een waarde toch te hoog is.. Dit omdat ik dus veel Te snel zak en vooral savonds dit dan te snel zou gaan. Blijkbaar zakken mijn waardes na zon hoge piek sneller als bij een ander. Dus vandaar dat ik niet mag bijspuiten.
    Blij dus dat ik geluisterd heb naar t zh..
    Zo zie je maar dat t echt bij iedereen anders is..
    Heb nu echt zoiets van, als hun zich totaal
    Geen zorgen maken, mn kindje t bij de echo's goed blijkt en blijft doen.. Dan maak ik me ook geen zorgen..

Zij zullen t beter weten dan ik neem ik dan maar aan..

Deel Deze Pagina