zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suprise ja precies daarom kreeg je ook die sensor om
    Er sneller bij te zijn en dat je niet altijd zoveel hoefde te prikken toch. Neem iig aan dat een diabeet niet normaal
    Altijd zo vaak prikt elke dag. Je houd geen vingers over hahahaha

Bij clienten met suiker
    Prikken we 1 keer per week een curve. En thats it.

Tis te hopen dat t zo ineens over is straks idd!

jenala zooo dat is dan idd een beste met 38 wk al ruim 9 pond!
    Hebben ze dat nooit gezien in die zwschap dan??

2. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Ik prik sinds de senor ongeveer 5 tot 8 keer minder. Voor de sensor prikte ik soms wel 4x per uur omdat ik zo bang was voor een hypo omdat ik ze niet voelde aankomen. Dan was het de hele tijd goed en de keer er op boem 2.6 of lager. Nu prik ik voor en na de maaltijd om te bepalen wat ik eet en drink en als mijn alarm af gaat om te bepalen hoelaag mijn blds werkelijk is en daar op de beslissing te nemen wat ik ga eten of drinken,
    MIjn vingers zijn inmiddels zo gehardend dat ik er geen last meer van heb. Alleen hete dingen enz dat kan ik dus niet meer verdragen.

Op het werk prikken wij ook alleen de clienten/bewoners voor de maaltijd maar dat is eigenlijk ook niet een duidelijk beeld bedacht ik me laats. zolang ik in de zorg zit (2011) heb ik nog maar 1x een client met een 7punts curve gehad

3. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik moest bij mijn eerste zwangerschap de hele tijd 7x per dag prikken. En toen had ik geen insuline.

Deze keer hoefde het niet dus maar 4x. Alleen waarom ik het zei is dat je door voor je maaltijd te meten wél weet waarom je dus de ene keer anders op bepaald voedsel reageert dan de andere keer. Je kunt natuurlijk altijd een keertje vaker prikken dan de dvp zegt zodat je meer inzicht krijgt in jouw diabetes en jouw lichaam. Uiteindelijk is zwangerschapsdiabetes een ziekte die je echt zelf behandeld vind ik. Je wordt begeleid, maar jij bent degene die uiteindelijk de behandeling uitvoert.

4. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Nee, dat hebben ze niet gezien. Ik ben met 34 weken opgenomen geweest met voortijdige weeën, toen hebben ze ook nog een echo gemaakt. Maar de gyn schatte toen in dat hij op ongeveer 8 pond bij 40 weken uit zou komen.
    Maar hij was ietsje zwaarder :D

5. Suprise prikken jullie alle bewoners/clienten voor elke maaltijd ja??

Ik werk dan in de thuiszorg dus miss is dat t verschil maar kan t me van de huizen ook niet herinneren.. Al is dat alweer 11/12 jaar geleden dus kan zijn dat ik dat vergeten ben haha.

Nuage Klopt, ik prik opzich ook vaker hoor. Als ik benieuwd ben of als ik me niet goed voel. Dan prik ik voor de maaltijd of ik idd wel moet spuiten. Zoals eergister. Bleek ik een hypo dus geen insuline gespoten..

Jenala jeetje joh! Dat is idd nogal wat. Stel
    Dat hij was blijven zitten tot 40 wk! Ben je toen gewoon bevallen of een Ks?
    Maar ja die meetingen idd met korreltje zout nemen. Dochtertje werd 2700 gram geschat en 2 dagen later geboren met 2242 gram haha dus klopt ook niet altijd..

6. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    nee alleen die met diabetes uiteraard.

7. Hahahha ja nee dat bedoelde ik ook! Alle bewoners met diabetes worden bij jullie voor t eten geprikt?
    Ken dat helemaal
    Niet joh haha. Maar ja bij ons doen de mensen t vaak nog zelf natuurlijk of
    Komen wij alleen voor een weekcurve..
    Wij zijn dr ook voor om de mensen zoveel
    Mogelijk zelf te laten spuiten enzo. Mits t natuurlijk echt niet kan. Maar dat is natuurlijk wel een verschil in doelgroep.

8. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Ik zit op een afdeling met mensen met zware gedragsproblematiek dus wij doen alle handelingen en medicatie. Ze zijn maar weinig selfsuporting

9. Ja oke dan is het dus idd een heel
    Ander verhaal!

Spuiten jullie dan ook insuline naar gelange de waarde is? Of zit daar wel per persoon een vast aantal
    Eenheden per maaltijd aan?

Bij ons hebben de clienten vaak in hun dossier een brief van de diabetesvp hoeveel we per een bepaalde waarde bij moeten spuiten of wanneer we moeten bellen

10. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Ik prik idd 7 keer per dag..... nu 4 keer. Bij mij zit het probleem in de tussenposes tussen maaltijden. Mijn waarden voor maaltijden zijn goed, met die gegevens zou mijn insulineschema dus fantastisch zijn haha. Maar wat ik tussendoor doe is nogal onvoorspelbaar. Mooie curve met een dramatische bloedlabje. Mijn vingers zijn bijna ongevoelig voor het vingerprikje zoveel eelt komt erop. Ik spuit aan de hand van mijn meter, die precies aangeeft hoeveel eenheden ik nodig heb, alleen nu dus de pieken wegwerken tussendoor. Daarom krijg ik nu eindelijk pomp met sensor, die geeft niet 4 keer per dag een portie insuline, maar elke 5 min 24/7 aan de hand van je sensor. Best wel cool dat dit kan tegenwoordig

11. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    bingo hypo. maar waar ik anders zou door zou slapen nu bij 2.7 wakker door de sensor. Die meld zich ook al staan de alameren uit toch bij 3.1 Omdat de kleine man zich goed meld mag ik nu lekker weer op bed en morgen even bellen voor overleg.

12. Morgen!

Caat dat is zeker mooi en fijn dat t tegenwoordig
    Zo kan dan ja! Hopen dat die pomp nu goed voor je gaat werken.

Ben benieuwd wat ze met die hypo zo snachts gaan doen suprise. Miss toch weer
    Minder insuline?

13. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik ben wel gewoon bevallen, het scheelt misschien ook wel dat hij de 2e was. En mn dochter woog 8 pond, dus ook geen kleintje.
    Ik wil er ook niet aan denken hoe groot hij was geweest als hij nog was blijven zitten.
    Ik zie dat mijn zoontje gewoon ruim 2x zo zwaar was als jouw dochter bij de geboorte :$:D

Brengt zwangerschapsdiabetes verder nog risico's met zich mee voor de baby, behalve het geboorte gewicht?

Ik lees hier ook verschillende verhalen over hypo's enzo, dat lijkt me best heftig.
    Hopelijk kan ik het af met een dieet.
    Mijn waardes met nuchter prikken waren wel normaal trouwens.

14. Mijn nuchtere waardes zijn ook altijd goed geweest.. Volgend t beleid van hier dan.

Volgens mij heeft de kleine dus alleen na bevalling kans op hypo's en afvallen door de suiker.. Maar of er verder risico's zijn krijgen wij dus eerdaags te horen van de kinderarts want dat durf ik niet te vertellen. Dacht van niet.. Maar geen idee.

Hahah ja idd kan je nagaan wat een verschil
    Dat is geweest met mn dochtertje en jou zoon haha.
    Maar mn dochter was dan ook dysmatuur he.. Dus ook niet
    Goed

15. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    hypo's kunnen zorgen voor infarctjes in de placenta waardoor de werking minder kan worden.

IK hoef vandaag verder niet voor een ctg heen. kleine man meld zich verder prima en die ouwe heeft dienst dus is het volgens hem niet nodig. Vanavond andere gyn als ik het dan niet vertrouw moet ik even weer bellen maar tot zover gaat het prima

16. Gelukkig maar suprise!

Zat hier net even de groei echo's van gister te bekijken..

Als ik het me inbeeldt krijgen we een heeeeel raar kindje

Ben vandaag 35 wk:
    Hoofdje ligt op 32wk en 2 dagen
    Buikje op 37 wk
    En beentjes op 38wk en 3 dg.

Wtf!! Hahaha
    Beentjes lopen dus gewoon even bijna 4 wk voor hahhaa
    Maar t gemiddelde kwam
    Dan uit op 2615 gr. Ja dat komt door dat koppie natuurlijk..

17. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    o ja dat heb ik ook al gedaan met Dochter Marieke die was ook zo raar en dan zei die ouwe gyn ook nog steeds dat ze grote voeten had.
    Dat was het enige waar hij gelijk in had. ze leeft nog steeds op grote voet

18. Hahaha ja evi liep ook wat voor met dr buikje. Maar had dan weer korte beentjes en klein koppie. Was dus ook zo raar haha. En ze heeft ook korte peutjes haha net als mama. Alles is klein bij haar behalve dr voeten ook. Naar verhouding heeft ze grote voeten haha

Maar papa heeft ook mega lange benen dus het is opzich niet raar dat de kleine man lange benen heeft

19. Koali

Koali Fanatiek lid

1 okt 2012
    1.845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik wist helemaal niet dat hypo's voor infarctjes kunnen zorgen. Wat een eng idee. Vanaf welke waarde spreken ze van een hypo?

Bijzondere meting idd Marieke 😅 Wat een verschil dan in weken hè. Dat dat zo kan. Hor vaak heb je een groei echo gehad?

Fijn dat je de kleine wel nog goed voelt surprise. Zou er wel extra goed op letten in de loop vd dag. Blijft toch altijd een beetje spannend denk ik. Heb je hierdoor al vaak aan de ctg gelegen?

Ik heb vandaag een curve dag ingelast van 7 keer prikken. Ook voor mezelf om een beetje te zien hoe ik voor het eten qua waardes zit. Vanmorgen had ik nuchter 4,1 en na het ontbijt 7,2. Kantje boord, moet volgens de dvp onder de 7,5 blijven. Internist had het zelfs over 7,8. Maar bij jullie is dit al na 1 uur toch? Aangezien ik pas na 2 uur hoef te prikken.

20. Toet85

Toet85 Actief lid

9 jul 2015
    459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij is het 6,7 max na 2 uur.....

Deel Deze Pagina