zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Balen purple! Hier schommelde t ook als een gek. Wat ik ook spoot op eem gegeven moment, waardes bleven hoog. En zo ineens zakte mn waardes en werden ze zelfs laag tot aan t eind.. Blijft echt een raar iets

2. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Goedemorgen dames.

Gisteren met 33+1 een groeiecho gehad en onze kleine man wordt nu al 3300gr geschat. Heb dus nog strengere controles gekregen en moet om de dag voor een ctg naar t ziekenhuis. De kans is groot dat ze me met 36 a 37 weken al in gaan leiden omdat anders de baby te groot zou worden er dus nog meer risico's zijn.

Verder is het idd voor iedereen uitzoeken waar hij of zij op reageert. Ik reageer bijvoorbeeld niet of nauwelijks op fruit maar ontzettend op melk producten

Purpel dat schommelen ken ik dat doe ik ook nog steeds heel erg

3. SJ86

SJ86 Fanatiek lid

19 feb 2015
    2.068
    39
    48
    Dankje Marieke voor het meedenken. Van fruit wist ik dat habaan en druiven niet goed waren... maar verder geen tips over t beste fruit... vooral khd arm dus. Met drinken zit ik dus wel op de goede weg. Rivella mocht geloof ik ook wel?!
    Spuiten hoef ik nog niet... eerst een dagcurve vrijdag of t dieet voldoende doet..

Purple..Ook bedankt!

Surprise.... ja... dat las ik ook ergens... lastig hoor.
    3300 al.. Jeetje.... hopelijk valt t mee en mag je kleintje toch nog even in de buik blijven zitten.

4. Hoop dat je t voorlopig met dieet red!
    Het is even puzzelen wat wel en wat niet..

Ik had een lekker recept van een kerrie kip fruit salade. Zaten ook druiven in en gek genoeg prikte ik daar dan weer laag op hahha

5. Fenne34

Fenne34 Actief lid

19 mrt 2015
    467
    113
    43
    NULL
    Tilburg
    #3345 Fenne34, 5 mei 2016
    Laatst bewerkt: 5 mei 2016
    Ik heb ook zwangerschap diabetes sinds week 24. Tot week 34 kon ik het redden met het dieet en toen greep de diëtiste in omdat ik te veel bleef afvallen op het dieet. Ik weeg straks na de bevalling lichter dan voor ik zwanger werd. Inmiddels dus nu bijna 3 weken aan de insuline. Naast de zw diabetes heb ik ook een lactose intolerantie en die combi maakt het allemaal nog iets complexer.

Ons kindje ligt sinds week 20 voor op schema. Dit was tot week 34 ruim 2,5 week en dat is nu "nog" 1,5 week voor.

Morgen heb ik een extra controle staan in het ziekenhuis omdat afgelopen dinsdag mijn bloeddruk wat te hoog was. Dit gaan ze morgen nog een keer checken. Als mijn bloeddruk morgen goed is krijg ik aanstaande dinsdag de datum te horen waarop ze willen gaan inleiden. Dat zal zoals het er nu uit ziet uiterlijk 17 mei worden bij een zwangerschapsduur van 38 + 4. Vind het toch wel erg spannend worden.

SJ86
    Het is allemaal erg persoonlijk waar je wel en niet heftig op reageerd. Het is echt uit proberen en puzzelen. Soms eet ik 2 dagen exact hetzelfde en prik de ene dag keurig en de andere dag op precies hetzelfde ver eroverheen.... Hoe dat kan? Heb geen idee.

Hier wat dingetjes die mij wel of niet goed gaan!
    Ik reageer ook niet zo heftig op fruit. Ik maak vaak een bak gemixt vers fruit van o.a. appel, peer, meloen (alle soorten) aardbeien, kiwi, mango, soms een banaantje (op een hele schaal voor 4 personen) en soms wat druifjes (stuk of 5 per portie voor mij). Banaan en druiven combineer ik niet samen. Zo'n bak maak ik dan meteen voor 2 dagen voor mezelf en mijn vriend. Als ik geen zin heb om te gaan snijden enz gebruik ik ingevroren vers fruit (doosjes in de vriezer bij de supermarkt) dit is dan bijv mango of kersen maar je hebt veel meer smaken en mixen en eet ik als ze ontdooit zijn.

Wat ik ook heel goed kan pakken is o.a. van alpro de dessert chocolade of vanille smaak. Kleine pakjes bij de houdbare melk afdeling. Hier reageer ik helemaal niet op en kan ik bijv ook combineren met wat fruit als toetje of als "ontbijtje".

Ik reageer heel heftig op alle brood producten, rijst/Nasi Mie/bami gerechten, lasagne en zelfs rijstwijfels is voor mij hoger dan 10 prikken zonder insuline.

"witte" spaghetti (dus niet de Volkoren variant) kan ik prima eten. Maar met de Volkoren variant prik ik te hoog.

Groente gaat vrijwel alles goed, al moet ik opletten met wortels gecombineerd met aardappel zoals bij hutspot, daar gaat mijn suiker ook nog wel eens van over de marge. Ongemarineerd vlees gaat ook goed. Wij kruiden gewoon zelf het vlees wat op smaak. Soep kan ik ook goed eten (alleen opletten met vermicelli). Wij maken geregeld bijv een pannetje pompoensoep (met pompoen stukjes uit de vriezer, een pompoen zelf schillen en snijden is echt een zware rot klus), erg lekker en veel variaties en combinaties mogelijk (van zoeter tot pittig) en vult goed.

Het lastige is vooral dat je veel zelf moet maken want eten (sausen, soepen enz) uit pakjes bevatten vaak veel suikers enz.

Ik heb gisteren zelf een klein taartje gebakken :$
    Was een simpel recept en toch wel lekker na zo'n lange tijd van alles af te wijze. Had de producten vervangen waar lactose in zit door een lactosevrije variant en hoppa. :)

En ik prikte binnen een uur na het eten van een klein puntje (het blijft een beetje met mate en zonder insuline) een 5.0
    (oké ben wel eerlijk, een echt stuk taart van de bakker smaakt beter maar vond het al een goed alternatief)

Ik had het recept van de website van het diabetes Fonds gehaald. Daar staan veel recepten op voor van alles en nog wat. Van maaltijden tot taartjes tot hartige hapjes. Dus zoek je iets wat je graag eet en nu niet kan, misschien staat er een veilig alternatief op! :)

Mijn taartje gisteren. (Springvorm van 20 cm)

Bijgevoegde bestanden:

6. Ziet er lekker uit fenne!

7. rae

rae Bekend lid

17 mrt 2015
    576
    0
    16
    Medemblik
    Hoi dames,

Ook uit mijn ggt kwam dat ik zwangerschaps diabetes heb. Na het drankje had ik met prikken 9.1
    Ik ben er zelf erg nuchter onder ook omdat ik al 3 kids heb. Alle 3 onder de 3400 gram en <50cm.

Sinds 3 weken weet ik het pas. Heb eerst een week dagelijks moeten prikken. Kwam eigenlijk nooit hoger dan 6.
    Nu nog steeds niet. Heb weleens een uitschieter gehad, dat was met limonade en soft ijs. Dat vermijd ik nu.
    Verder denk ik eigenlijk wel dat het meevalt. Moet nu maar 2x pw controleren. En 1x per 2 weken alles doorgeven.

9 mei heb ik een groei echo, ben heel benieuwd!

Zijn er meer dames bij wie het wel meevalt?

8. SJ86

SJ86 Fanatiek lid

19 feb 2015
    2.068
    39
    48
    Fenne... lief dat je jouw ervaringen zo uitgebreid met mij deelt...

Rae... dat ik jou hier weer tegenkom.. hihi..
    Bij mij was t na t drankje 8.1 en de max was 7.8 zeiden ze..
    Dus persoonlijk maak ik mij niet veel zorgen. Op de groeiecho leek
    De groei van onze kleine normaal en ook de hoeveelheid vruchtwater....
    Maandag de uitslag van de dagcurve

9. rae

rae Bekend lid

17 mrt 2015
    576
    0
    16
    Medemblik
    Ja he Sj! Zaten wij eerst ook niet in een zwanger groepje? Of heel vaak in een NOD lijst?
    We lopen nu tegelijk op zie ik :D

Zo gek dat de max overal verschillend is. Hier is de max 6.8! Maar daar kom ik ook vaak niet boven.
    Volg ook niet speciaal een dieet maar vermijd wel dingen. Ben nu 30 weken en nog niks aangekomen deze zwangerschap :cool:

Mijn vingers doen zeer van het prikken. Maak ze meestal warm maar dan nog komt er soms geen bloed uit en moet ik weer prikken.

Ik heb soms dagen, zoals vandaag, dat eten geen voldoening geeft. Ik eet echt alles dan. Ben benieuwd morgenochtend. Dan heb ik weer een prikdag.

10. SJ86

SJ86 Fanatiek lid

19 feb 2015
    2.068
    39
    48
    Ja.... vaak in dezelfde NOD-lijst..

Die 7.8. was de grens 2 uur na het suikerdrankje. Zonder suikerdrankje zal de grens vast lager zijn....

11. Geloof dat ze in heel nederland wel 3/4 verschillende min-max waardes hebben. Beleid is overal
    Anders.
    Maar ach, als de kindjes gezond geboren worden is t prima toch &#128522;

12. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Na het suikerdrankje is het 7,8 na 2 uur. Dat is overal in NL hetzelfde, specifiek voor deze test. Hiermee wordt de diagnose gesteld dus dit is wel overal gelijk!

Maar welke waardes ze na je normale eten willen zien dat wisselt Eem beetje. Ik mocht 7,8 na 1 uur, maar je hoort ook 6,4 na 1,5 uur of minder streng dan dat.

Mijn kindje zou heel groot worden en liep heel lang 3/4 weken voor op groei qua hoofd en buik. Altijd op de +2 groeilijn helemaal op het randje. Kwam met 38+0 ter wereld en woog 3500 gram... Dus niks te groot

13. Ja die test heb ik nooit gehad hahah dus dat durf ik idd niet te zeggen die zal dan vast wel
    Gelijk zijn &#128522;

14. Hier klopte de meettingen ook niet..
    Het enige wat klopte was zn koppie, die is idd klein. Maar hij zou hele lange benen hebben. Maar dat heeft hij heel
    Niet haha en hij werd op maandag 3600 gr geschat en is woensdag met 3974 geboren.. Bij mn dochter was t net andersom.. 2700 geschat en 2242 geboren... Dus als ze zich zorgen maken aan de hand van meetingen geloof ik dr niet zo in..

15. SJ86

SJ86 Fanatiek lid

19 feb 2015
    2.068
    39
    48
    Nou .. de dagcurve was perfect....
    4.1 nuchter.... en gedurende de dag 5.3 en 5.1..
    Bedankt voor de tips wat betreft eten en drinken... daar ga ik zeker nog veel uit gebruiken

16. Oo netjes idd!!

17. rae

rae Bekend lid

17 mrt 2015
    576
    0
    16
    Medemblik
    Idd netjes SJ!

Hier met 30/1 weken de groei echo gehad. Baby wordt geschat op 1636 gram. Verder alles op de middenlijn.
    Mag over 4 weken weer &#9786;

18. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    IK kom ook even weer langs waaien. Vandaag het rondje ziekenhuis weer gehad en alles was goed. Schatting van deze week is dat de kleine man 3500gr weegt. We hebben afgesproken dat we de grens trekken bij 4000gr en dat er dan ingeleid gaat worden. Er wordt verwacht dat dat met 2 weken ongeveer gaat zijn. Verder de risico's ala wet lungs en schouderdystocie besproken. Het kolven mag ik vandaag mee beginnen.

19. rae

rae Bekend lid

17 mrt 2015
    576
    0
    16
    Medemblik
    Spannend suprise zo komt het wel dichtbij!
    En kolven mag je mee beginnen omdat het dan eerder op gang komt?

20. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    nee ik wil eerder gaan kolven om alvast als het mogelijk is wat colostrum op te vangen om op die manier eventuele dipjes in de suiker van babyboy op te vangen als het drinken nog niet soepel gaat en de melk nog niet op gang is

Deel Deze Pagina