zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Taart1611

Taart1611 Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.084
    0
    36
    Hee dames,

Ja, ik heb zeker nog gebeld. De gynaecoloog heeft me doorverwezen en aanstaande donderdag sluit ik aan bij een speciaal zwangerschapsdiabetes-spreekuur. Daar zijn dan een internist, diabetes verpleegkundige en een gynaecoloog aanwezig en zij geven alle nodige info aan 2-6 "lotgenoten".
    Daarnaast heb ik deze week ook nog een afspraak met een dieetist, alleen moet die afspraak nog ingepland worden. Ik krijg in ieder geval een dieet en moet mijn suikerwaardes gaan prikken. Verder zal de internist het beleid bepalen.
    Omdat ik wel gelijk goed wilde doen, heb ik de bloedsuikermeter bij mijn moeder gehaald en ben ik direct dagcurves gaan prikken. ( nuchter en telkens een uur na het eten). En de waarde is pas 1 keer heel licht boven de 7 gekomen, de rest allemaal eronder. Uiteraard ben ik wel gelijk op mijn voeding gaan letten.
    Dat lijkt mij helemaal goed toch? Ik vind het eigenlijk een beetje gek dat mijn glucosewaarde gewoon goed is elke keer en alleen met de GTT dus anders.
    Wat is jullie ervaring?

2. Bali2015

Bali2015 Lid

31 mrt 2015
    99
    1
    8
    NULL
    NULL
    Goed dat je gelijk actie hebt ondernomen!!

Ik heb ook als ik gewoon netjes eet (en zelfs als ik eens een ijsje of taartje ofzo eet) dat ik nooit boven de 7 kom.. Juist fijn toch? Dan kan je het dmv dieet onder controle houden!

Ik heb een standaardritme qua eten en als ik iets geks doe test ik altijd hoe ik erop reageer. Ik test altijd na 1,5 uur. Is in mijn zkh (WKZ Utrecht) gangbaar. Waarom test jij na een uur?

Ben benieuwd wat de internist er van gaat vinden!

3. Taart1611

Taart1611 Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.084
    0
    36
    Ow dat is fijn om te horen!
    Tja, ik dacht dat het altijd na een uur moest, hahahaha. Maar ik ben er inmiddels dus achter dat het 1,5 zou moeten zijn. Dat ga ik dan dus nu maar doen.
    Hoe ziet jouw voeding er nu ongeveer uit?

4. Taart1611

Taart1611 Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.084
    0
    36
    en, dan gelijk nog maar een praktische vraag:
    Als je om 12 uur begint met eten, en je bent om 12.15 uur klaar, prik je dan om 13.30 of om 13.45? :(

5. Bali2015

Bali2015 Lid

31 mrt 2015
    99
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ik prik 1,5 uur na mn laatste hap.

Standaard dag:

Brinta (175 ml melk en 4,5 volle eetlepel brinta)
    1 boterham met hartig beleg
    Appel
    2 boterhammen met hartig beleg
    1 st fruit (peer, 200 gr watermeloen, sinaasappel)
    Evt nog een keer 1 boterham -
    Avondeten (aardappels, vlees, groente of pasta of rijst)

En eet volkoren brood, volkoren pasta etc!

Ik heb geluk dat ik met avondeten best veel kan eten en er goed op reageer. Verder hangt mn schema af van hoe laat ik op moet staan (verschilt ivm werk). Wel zo'n 2 uur tussen maaltijden, soms ivm planning 1,5 uur of 2,5 uur maar mik op 2 uur.

Kan je hiet wat mee? Iedereen reageert anders dus zou goed testen in het begin. Bij mij werkt dit en heb ik altijd goede waarden en groeiecho was ook top, p50 precies gemiddeld.

Succes!

6. Taart1611

Taart1611 Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.084
    0
    36
    Super bedankt! daar kan ik zeker iets mee!

Ik denk dan toch dat ik misschien geen realistische waarden heb gemeten met de 1 uur na het eten en dan heb ik ook nog gerekend vanaf de eerste hap ongeveer. Dus vanaf zometeen ga ik dat goed aanpakken!

7. Jet83

Jet83 Bekend lid

15 aug 2012
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dag dames,

Helaas mag ik mij bij jullie aansluiten. Ik ben nu 28 weken zwanger van de tweede en heb zwangerschapsdiabetes. Morgen voor het eerst naar de gynaecoloog en daar zal ik wel meer horen. Hebben jullie regels meegekregen over hoeveel koolhydraten jullie per maaltijd en tussendoortje mogen of moeten jullie zelf uitzoeken wat je lichaam aan kan?

8. rae

rae Bekend lid

17 mrt 2015
    576
    0
    16
    Medemblik
    Qua tussendoortjes werd tegen mij gezegd, 15 gram kh per keer.
    Ik piek heel hoog op witbrood en soft ijs. Verder kan ik bijna alles nog eten maat wel met mate.

9. Bali2015

Bali2015 Lid

31 mrt 2015
    99
    1
    8
    NULL
    NULL
    Bij mij uitgangspunt maaltijden 35 gram khd en tussendoortjes 15 gram. Maar bij mijn avondmaaltijd kan ik meer hebben dus eet ik vaak wel veel meer (gewoon een vol bord pasta oid). Dag heb ik uitgetest. Idd vooral wit brood reageer ik slecht op. Verder kan ik bijna alles eten.

10. Moosey

Moosey Fanatiek lid

22 apr 2010
    1.488
    1
    38
    Brabant
    Hoi!

Ik mag mij hier ook melden.
    Heb voor de derde keer zwangerschapsdiabetes.
    Bij mijn zoon was het pas laat ontdekt en die is met 40 weken geboren en woog 5460 gram en was 60 cm!
    Bij mijn dochter ben ik veel beter op mijn eten gaan letten en ben ik ingeleid bij 38 weken. Zij woog 4300 gram.
    Nu heb ik het weer maar ook nu kan ik het nog goed onder controle houden. Ik heb tot nu toe nog nooit insuline hoeven te spuiten.

HbA1c was bij mij keurig. Was schijnbaar mijn vorige zwangerschappen ook op geprikt en alleen bij de eerste was 'ie hoger. Maar goed, toen had ik waarschijnlijk ook al een tijdje zwangerschapsdiabetes.

Afgelopen zaterdag heb ik een pretecho gehad en daar zagen ze dat het buikje 3 weken voorloopt.
    Ik heb vandaag het ziekenhuis gebeld of ik niet al een groeiecho moet en de vk belt mij donderdag terug.
    De telefoniste zei dat ik mij niet te druk moet maken omdat het bij 27 weken nog helemaal niet betrouwbaar is.

Ik ga zo teruglezen maar wilde mij eerst even voorstellen :).

11. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    Hi dames,

Ik mag me ook melden.. Afgelopen week gtt gehad en waardes waren licht verhoogd. Thuis dagcurve moeten prikken en mijn waardes zijn dus keurig. Nuchter tussen de 4-4.5 en 1 uur na het eten tussen de 5.5-6.
    Ik moet 1 uur na t eten prikken en dan moet ie onder 7.8 zitten.
    Ik hoef volgende week m'n waardes pas door te geven, maar ik snap het niet.. Hoe kan ik nou zw diabetes hebben als al mijn waardes thuis zo keurig zijn nog.

Groeiecho gehad en kindje is prima op groei. Niet teveel vruchtwater oid.
    Ik ben er aardig mee bezig maar vraag me echt af waarom er zo snel een diagnose zw diabetes gegeven en wordt.
    Begrijp me niet verkeerd, blij om goede controle maar vind t wel vreemd!

12. Moosey

Moosey Fanatiek lid

22 apr 2010
    1.488
    1
    38
    Brabant
    Ik vind het ook wel gek hoor. Na de test had ik 9,1 maar prik zelf nooit hoger dan 6.
    Volgens mij heb ik pas een hoge waarde wanneer ik een hele pizza eet en in de avond nog een zak M&M's.
    Nu kon ik dat weleens doen in het weekend dus van de andere kant is het wel goed om te weten want nu ga ik dat dus niet meer doen!!

13. rae

rae Bekend lid

17 mrt 2015
    576
    0
    16
    Medemblik
    Moosey en jfelice.
    Ik had ook na de test een 9.1 maar prik eigenlijk thuis nooit hoger dan 6.5. Ik mag niet boven de 6.8 uitkomen, 2 uur na het eten.
    Met de babyshower volgevreten en een 5.3 geprikt. Na een zoete high tea ook 5.3
    Snap ook niet waarom er zo snel een diagnose wordt gesteld. Hier ook prima groei echo's en ben zelf nog niks aangekomen.
    Ik moet maar 2x per week een korte curve doen. En dan 1x in de twee weken doorgeven.

14. Bali2015

Bali2015 Lid

31 mrt 2015
    99
    1
    8
    NULL
    NULL
    Zo is het bij mij ook een beetje.. Ik geniet maar gewoon van de extra echo's en vind het wel fijn dat ik weet dat ik niet te gek moet doen :)

Maar die commotie in het begin was (in mijn geval iig) toch wel een beetje overtrokken..

15. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    Ja hoewel een keer per week "zondigen" wel moet kunnen natuurlijk :) ik had vanmorgen 4.8 en een uur na het ontbijt 4.9. Ontbeten met 2 sneden brood kaas en glas melk. Ook gek he dat ie dan nauwelijks gestegen is.

Ik denk zelf ook dat die gtt een beetje controversieel is. Het is natuurlijk helemaal niet natuurlijk om zon stoot suiker te nemen en dan 2 uur stil te blijven zitten. Ik geloof best dat ik misschien nu wat gevoeliger ben voor suikers, maar de diagnose zw diabetes vind ik te snel gesteld na 1 afwijkende test.

Ik hoef trouwens nog maar 1x per maand te prikken als deze dagcurves goed waren. Ga zelf wel iets vaker controleren want ben er toch een beetje onrustig door!
    Fijn dat we elkaar hier op de hoogte kunnen houden!

16. Moosey

Moosey Fanatiek lid

22 apr 2010
    1.488
    1
    38
    Brabant
    Ik moest drie dagen lang zeven keer prikken maar hoef het nu maar twee keer per week bij te houden en dan alleen nuchter en na de maaltijd.

Ik heb zaterdag een pretecho gehad en daar zeiden ze dat het buikje 3 weken voorliep. Ik heb de vk gebeld en zij zei dat een groeiecho vóór 32 weken niet betrouwbaar is. Terwijl ik ergens anders weer lees dat ze juist na 32 weken niet meer goed kunnen meten :(.

17. Bali2015

Bali2015 Lid

31 mrt 2015
    99
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ik krijg in het WKZ in Utrecht, aangesloten bij UMC Utrecht, met 28, 32 en 36 weken een groeiecho.. Doen ze niet voor niets denk ik..

18. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    De meest betrouwbare termijn voor een groeiecho is rond 30 wk. Foutmarges liggen bij andere termijnen wat hoger. Maar goed, tis sws altijd een indicatie.

19. rae

rae Bekend lid

17 mrt 2015
    576
    0
    16
    Medemblik
    Ik had met 30 en 34 weken een groei echo. Nu niks meer

20. Esther1991

Esther1991 Bekend lid

13 jan 2015
    731
    4
    18
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoi! Ik heb gisteren te horen gekregen van mijn gynaecoloog dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Door mijn PCOS had ik een verhoogde kans hierop, maar toch had ik het niet zien aankomen aangezien ik echt wel gezond probeer te leven (regelmatig bewegen en gezond eten), al durfde ik wel eens snoepen tijdens de zwangerschap.

Donderdag moet ik naar de endocrinoloog. Ik ben maar meteen aan het suikerarm eten begonnen.

Hoe ging dat bij jullie?
    Tips over wat me nog te wachten staat?

Deel Deze Pagina