Heb tevaak een uitschieter inderdaad ondanks de insuline. Ze zijn erg streng met die grenswaardes. Nuchter was hij tussen de 5.3 en 5.9 vandaar nu voor de nacht erbij gekregen. Overdag soms uitschieters tussen 7 en 8.5 een keer 9 gehad.
Tis toch ook raar he dat al die ziekenhuizen verschillende protocollen gebruiken. Lees dat veel mensen na 2 uur moeten prikken maar ik moet na 1 uur prikken. Heel vreemd allemaal! Vervelend zeg dat je ondanks insuline zelfs uitschieters had.. Ik hoop het zooo zonder insuline te redden want wil zo graag gewoon natuurlijk bevallen
Per ziekenhuis anders inderdaad. Ben zelf deze zwangerschap overgestapt naar ander ziekenhuis. De een zei 1.5 uur na eten de ander 2. Maar de een rekende na laatste hap 1.5 uur en andere na eerste hap 2uur. Wat bijna op het zelfde uitkomt haha. Ja wilde ook uit mezelf beginnen en in kraamhotel. Helaas vorige 2 keer ook niet gebeurd. Nu word het in het ziekenhuis en met inleiding. Of ik moet zelf beginnen voor de 38 wekenm
Vandaag ook weer erboven geweest. Pfff baal hier zo van. Maar zat iedere dag wel op het randje of er een keer overheen. 6.8 is de grens hier.
Ik snap dat je baalt!! Maar heeft net een stukje boven de 7 al zoveel invloed quq groei dan? Of is dat nog van voordat je aan de insuline was dat de kleine is gaan voorlopen? Succes en onthoud, je doet wat je kan! Dat die hormonen zich zo shit gedragen kan jij niks aan doen! Bij mij deden mn waardes van de week ook niet wat ze zouden moeten doen na het avondeten 7.6, 7.7, 7.4 maar nu sinds gisteren opeens weer nette waardes.. Hopelijk blijft het nu zo..
Als ik jullie verhalen zo lees kom ik er nog redelijk van af denk ik. Hier 2 uur na de eerste hap prikken. Max 6.8 Gebruik ook geen insuline. Dinsdag hoop ik laatste keer vk controle. Ik mag nog steeds thuis bevallen gelukkig. Red het prima maar soms ben ik laks en dan zit ik op het randje. Van mij mag de baby komen dit weekend
Als ik 2 uur na het eten zou prikken was ik pas 1x boven de 6.7 uitgekomen, maar bij mij hanteren ze 7.0 na 1,5 uur.. Hoe gaat het met de groei van jouw kleintje Rae? Fijn dat je gewoon thuis mag bevallen!!
Ik krijg mijn nuchtere waarde maar niet omlaag de insulatard zit inmiddels al op 68eh en nog staat hij op 8 nuchter. terwijl ik gisteravond nog novorapid heb bijgespoten voordat ik ging slapen.. volgens ij kan ik wel 100 eh gaan spuiten en staat hij dan nog te hoog. Heel frustrerend
Hoi meiden! Ik schiet hier even bij. Bij mij is met de glucose test ook zwangerschap diabetes geconstateerd, 2 uur na het drankje had ik een waarde van 8.7 Daarna meteen het hele traject in gegaan.. gynaecoloog, ziekenhuis en diëtiste.. Nu heb ik 2x 3 dagen mijn waardes bij gehouden met een dieet en ik heb af en toe een uitschieter van 8 en soms hoger en vaak zit ik na het eten net op 6.8 (wat 6.7 mag zijn). Mijn nuchtere waarde komt maar niet onder de grens van 5.3 Dus zal ik binnenkort insuline moeten gaan spuiten. Ik wordt nog gebeld door de internist voor een afspraak. Ik moet vanaf nu dus in het ziekenhuis onder controle blijven ipv bij mijn eigen verloskundige. Baal hier echt zo van want alles is nu echt zo medisch allemaal.. afspraak hier en afspraak daar.. Om de 2 weken krijg ik een echo. De kleine groeit goed, ze is iets groter maar netjes voor het termijn. Er is mij al wel verteld dat ik met 38 weken zal worden ingeleid, dit is standaard bij zwangerschap diabetes. Ik ben heel benieuwd wanneer ik bij de internist terecht kan en hoeveel en wanneer ik moet spuiten enz. EDIT: Ik ben dus net gebeld door het ziekenhuis, kan maandag terecht bij de diabetes verpleegkundige. Ik vroeg dus wat ik kan verwachten van die afspraak en kreeg weer te horen dat we gaan kijken naar de waardes en wat we eraan kunnen doen die omlaag te krijgen.. Ik heb nu al 2x een dieet gekregen en die werkt dus schijnbaar niet goed genoeg. Ik wordt een beetje moe van elke keer weer het zelfde te horen overal. Voor mijn gevoel ben ik tot nu toe niets wijzer geworden.
Laatste hand meting bij de vk was 4100 gram. Dinsdag hoop ik de laatste controle te hebben want ik trek het lichamelijk niet meer. Al 3 maanden pijn in mijn rug, loop ook bij de chiropractor. En had door een val mijn stuitje gebroken. Ik ben op....
@Rebelleflower Uit je tekst begrijp ik dat je voor een 2de keer naar de diabetes verpleegkundige moet? Ik denk dat ze nu gaat uitleggen hoe je de insuline moet gaan spuiten. Heb je zelf het idee dat je constant hoog prikt? Ik heb het bv alleen bij bepaalde voeding/drank. Nuchter prik ik altijd tussen 4.2 en 4.9 Over de rest van de dag verschillende waardes. Tussen 5.3 en 6.8
Ja de eerste keer kreeg ik uitleg van de gynaecoloog. Daarmee moest ik naar de diëtiste en toen moest ik nog maals mijn dagwaardes bijhouden. De 2de keer heb ik ze redelijk onder controle gehouden dacht ik maar niet goed genoeg. Mijn nuchtere waarde komt maar niet omlaag.. Meestal rond de 5.7 Ik ben een vrije moeilijke eter dus ik eet niet heel gevarieerd. Dus over het algemeen at ik het zelfde en daarmee schommelde het. Ik heb er niet echt uit kunnen halen wat nu echt het grote probleem is. De diëtiste zag ook in dat het dieet nog strenger maken voor mij geen nut heb want dan zou mijn nuchtere waarde nog niet veel dalen en het zou voor mij zo lastig worden en honger lijden dat heeft geen nut. Tenminste dat ik wat ik begreep uit haar telefoontje. Heb gisteren nog even voor alle zekerheid het ziekenhuis gebeld en maandag krijg ik idd uitleg qua insuline spuiten. Ben dr eerst wel van geschrokken maar nu denk ik nouja dan maar dat, het zal uiteindelijk ook wel goed komen en het is beter voor die kleine want anders krijg ik dr straks niet meer eruit en mijn wens is toch echt een vaginale bevalling en geen keizersnee! (Wat moet dat moet natuurlijk maar liever niet) En dan maar ingeleid worden, mogen we dr 2 weekjes eerder ontmoeten! Als je insuline spuit moet natuurlijk nog wel opletten qua voeding maar heb je daarin meer vrijheid dan met een dieet? Bedoel ik hou wel van lekker brood eten (bedoel dan pistoletjes en niet gewoon een sneetje normaal brood) met de lunch in het weekend. Dit ging echt niet want dan schoot mijn waardes echt omhoog. Maar hoe zit dat als je insuline spuit? Doe je dan gewoon een keer extra spuiten bijvoorbeeld? Bedoel niet dat ik elke dag nu lekker alle koolhydraten naar binnen ga werken hoor haha. Of met een verjaardag een stuk taart? (Binnenkort heb ik namelijk een verjaardag)
Dames wie weet dit: op de site van Nederlandse vereniging gyn las ik dat de hormonen die bijdragen aan zwangerschapsdiabetes oplopen van week 16 tm 32. Vanaf week 32 nemen ze af waardoor er vaak ook weer minder insuline nodig is in t lichaam. En dat vrouwen die spuiten dus hierdoor vaak problemen krijgen met hypos omdat er minder insuline gespoten hoeft te worden. Betekent dit dan dat de waardes na week 32 vaak verbeteren als je alleen dieet hebt? Dus dat je minder gevoelig bent en meer kan hebben? Ben benieuwd! Ik heb gelukkig nog geen enkele te hoge waarde gemeten in 5 wk tijd en ben nu 31 wk.
Nou ik heb gisteren een dagcurve bijgehouden. Dit waren mijn waardes: 5.2 nuchter 5.3 anderhalf uur na ontbijt 4.7 voor de lunch 6.2 anderhalf uur na lunch 5.3 voor avondeten 5.9 anderhalf uur na avondeten 4.7 voor het slapen gaan Volgens mij is er niks mis met die waardes en ik begin steeds meer te geloven in een valse test door omstandigheden met die 7.7. Ook bij de diëtiste nog getest 1 uur en 3 kwartier na de lunch en die zat op 6.3. Wat ik me nu wel afvraag ik is of bij elke maaltijd alles goed afgebroken wordt. Ook als er iets meer koolhydraten naar binnen gaan. Oftewel moet ik echt elke avondmaaltijd gaan prikken? Of zit dat me nu even tussen de oren? De avondmaaltijd is natuurlijk de maaltijd waarbij in elk geval de meeste koolhydraten genuttigd worden, dus die kan feitelijk moeilijker af zijn te breken. En in hoeverre is er een probleem als je een keer iets eet waarbij je lichaam 2 uur nodig heeft om alles af te breken i.p.v. anderhalf uur? Heb je dan nog diabetes?
Essie het hangt er gewoon vanaf wat je eet. Verschil tussen langzame en snelle koolhydraten kan ook invloed hebben. Ik heb weleens links geprikt 6.3 en toen een vinger rechts. Die was 5.4. Dat kon ik ook niet plaatsen... Had gewoon goed mijn handen gewassen van te voren. Ik twijfel ook heel erg of de 9 na de suiker test niet gewoon vals was. De diagnose zw diabetes vind ik persoonlijk niet eens van toepassing. Gisteren met de diabetes verpleegkundige gesproken. Had een uitschieter van 6.9 (wow 😑 ). Moet ik strenger zijn anders moet ik gaan spuiten. Ik ben bijna 40 weken! Ik ga niks meer spuiten heb ik nu gezegd 😬.
Nou ik kon mezelf niet bedwingen en heb zojuist net nog ff gauw geprikt, omdat ik voor mijn gevoel meer (snelle) koolhydraten binnen heb gekregen als gisteravond. Ook nu weer netjes op 5.9. Bij mij zei die diëtiste vrijdag nog dat ik de rest van de zwangerschap de titel "zwangerschapsdiabetes" bij me zou dragen. Nou dus mooi niet. Daar ga ik niet aan bij deze waardes. De VK gaf ook aan dat als de dagcurve goed zou zijn, ik wellicht nog een keer een curve moest doen, maar verder ik niet meer terug hoefde naar de diëtiste. Is bij jou 6.9 een uitschieter trouwens? Vind dat nog gewoon netjes hoor! Hier moet alles beneden de 7.2 zitten anderhalf uur na de maaltijd. Maar voor 6.9 moet jij al gaan spuiten? Raar! En dat er overal andere regels gelden, vind ik ook zo vreemd. Dus feitelijk als je gaat verhuizen naar waar een iets andere regel geldt, ben je weer in orde . Wat ik me nou wel afvraag, in hoeverre kan het kwaad, als je altijd nette waardes hebt, maar eens een keer een uitschieter hebt, die niet met anderhalf uur is afgezakt, maar na 2 of 2½ uur, is dat ook al gevaarlijk?
Er zijn genoeg zwangeren die altijd 2 uur na de maaltijd moeten prikken en dan onder de 6.7 moeten zitten. Jullie moeten na 1.5 uur prikken. Ik na 1 uur. Zo hanteert elk ziekenhuis zijn eigen regels. Voor zw diabetes geldt gewoon volgens mij (van verschillende websites) Nuchter onder 5.3 1 uur na maaltijd onder 7.8 2 uur na maaltijd onder 6.7 Ik zit nuchter meestal rond 4.2 1 uur na maaltijd rond 6