zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rae

rae Bekend lid

17 mrt 2015
    576
    0
    16
    Medemblik
    Essie
    Ik mag 3 uitschieters hebben in 2 weken tijd.
    Nu prik ik ook maar 2x per week een korte curve.
    Dus nuchter, na ontbijt, na lunch en na avondeten en weer nuchter.

Dus van de 20 prikken mag ik 3 uitschieters hebben als ze maar te verklaren zijn.
    Ik ben trouwens maar 1x bij de diëtist geweest. Verder alleen mail contact met de diabetes verpleegkundige. En overleg met de vk.

2. rae

rae Bekend lid

17 mrt 2015
    576
    0
    16
    Medemblik
    Hoi dames

Gisteren bevallen van een zoon! Hij weegt 3960 gram. Best een flinke maar tot nu toe heeft de diabetes geen invloed op hem gehad. ☺

3. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    Gefeliciteerd!!! Hoeveel weken was je precies? Onder de 4 kg nog! Dat valt wel mee :) ging de bevalling goed? Geniet ervan!

4. rae

rae Bekend lid

17 mrt 2015
    576
    0
    16
    Medemblik
    Ik was 39/4 weken. Was dinsdag gestript door de vk. Wie weet heeft dat geholpen. :)

Bevalling ging op zich goed. Hij was een sterrenkijker dus iets lastiger om eruit te komen. En 2x navelstreng om zijn nek maar hij doet het super!

5. Bali2015

Bali2015 Lid

31 mrt 2015
    99
    1
    8
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd!! En wat goed dat hij geen last heeft (gehad) van de zwangerschapsdiabetes!!

Geniet ervan!!

6. essie1979

essie1979 VIP lid

17 okt 2007
    12.753
    1
    38
    Adm. medewerkster
    Tiel
    Gefeliciteerd! Fijn dat de diabetes tot op heden geen invloed op hem heeft.

7. Doncky

Doncky Actief lid

14 sep 2015
    299
    1
    16
    Gefeliciteerd!!! Is een mooi gewicht. Geniet van de kleine man.

8. Nox

Nox Bekend lid

9 dec 2015
    519
    1
    16
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd!!!

Hier aan de prednison. Meteen m'n suiker compleet naar de klote. Ik spuit nu 8x zoveel dan voor de prednison. Heel irritant.

9. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Even een vraagje. Als je bij de eerste zwangerschapsdiabetis hebt gehad en je bent zwanger van de tweede. Wanneer moet je dan weer testen ( glucosedrankje)?

Ik lees ook veel verschil qua tijd in prikken, 1 uur of anderhalf uur, soms 2 uur.
    Twee jaar geleden moest ik na anderhalf prikken. Is je waarde niet sowieso hoger als je na een uur prikt?

Alvast bedankt.

10. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH

Op je eerste vraag kan ik geen antwoord geven.

Wat betreft je tweede vraag: elk ziekenhuis gebruikt een eigen tijd waarop je moet testen. 1,5 -2 uur is gebruikelijk bij gewone diabetes. Bij zw diabetes meer 1 uur werd mij verteld. Je waarde is dan idd hoger, maar daarom is de afkapwaarde die je mag hebben ook hoger: <7.8.

11. Esther1991

Esther1991 Bekend lid

13 jan 2015
    731
    4
    18
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoi! Ik praat hier graag mee :)

Proficiat rae met de geboorte van je kindje!

Heb inmiddels drie weken geleden de diagnose zwangerschapsdiabetes gekregen. Na afspraak bij endocrinoloog, diëtiste en diabetesverpleegkundige, gestart met suiker meten. Het lukt redelijk als ik zeeeer streng dieet. Maar amai wat is het lastig.
    Tot nu heb ik wel toch 3 keer in de week na een maaltijd een te hoge waarde... Vraag me altijd af hoe erg dit is om er af en toe eens over te zitten?

Morgen opnieuw groeiecho bij gynaecoloog. Tot nu toe zat mijn baby één week voor op schema (wat nog oké was...).

Ik ben ook al 3kg afgevallen de laatste 3 weken... Vraag me af of dit kwaad kan voor de baby?

12. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    Esther1991: welkom! En hoe was de groeiecho? Wat was t geschatte gewicht? Hier ook groeiecho gehad en kindje was 1800 gr op 31 wk. Was prima in orde: geschatte geboortegewicht 3400-3750 gr.

Dames: hoe reageren jullie op 2 sneden brood met hagelslag?
    Ik vind het zooo lekker maar durf t niet zo aan. Haha!

13. Bali2015

Bali2015 Lid

31 mrt 2015
    99
    1
    8
    NULL
    NULL
    Groeiecho was bij mij met 31w4d, 1830 gram.. Ze schatten 3400 gram bij de geboorte als deze lijn doorzet :). Ben benieuwd naar jouw groeiecho Esther1991!

JFelice ik heb vorige week hagelslag geprobeerd. 1 boterham met kaas en ham en 1 boterham met boter en op 1 helft hagelslag en dan dubbelgevouwen. Normaal op deze termijn (nu 33w4d) prik ik op 2 boterhammen met hartig beleg 6.3 a 6.4. Nu prikte ik 6.9. Dus ik doe het niet meer (of als tussendoortje 1 boterham half belegd met hagelslag ;).

14. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    Bali:dat zou een prachtig gewicht zijn toch! Ong t zelfde als bij mij ;)

Ik heb t toch maar gedaan! Wel meteen 2 sneden volkoren brood met ruim hagelslag en margarine. Heb nog geen waarde te hoog gehad dus dacht probeer t gewoon. Ik prikte 7.2 na een uur en moet onder de 7.8 zitten dus dat viel me gelukkig niet super tegen. Normaal prik ik rond 6.5 na een uur met 2 bh hartig beleg, dus t was wel hoger maar netjes binnen de marge. Moest jij na 2 uur prikken?

15. Bali2015

Bali2015 Lid

31 mrt 2015
    99
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ah goedzo! Lekker!

Ik moet altijd na 1,5 uur prikken en dan moet het 7.0 of lager zijn..

16. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    He, vorige week woensdag is zwangerschapssuiker uit de ogtt gekomen waarde was een uur na het drankje 0,2 te hoog, nuchter en 2 uur later was goed... Ik kreeg een "dieet" mee waar ik me goed aan heb gehouden (2,5 kg afgevallen maar ik ben ook aan de iets zwaardere kant)
    Vandaag dagcurve maar kom er niet overuit..
    Nuchter 4.8
    Uur na ontbijt 8.9 links en 8.4 rechts
    Uur na lunch 9.7
    Uur na avondeten 4.4
    Ik snap helemaal niets ervan na de broodmaaltijden te hoog en na het avondeten (koude schotel, tomaat en ham met asperge) weer lager?
    Help!

17. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

29 mrt 2016
    354
    142
    43
    Is niet vreemd hoor dat je na brood stijgt is eigenlijk wel normaal.. die avondmaaltijd heeft dus minder snelle koolhydraten. bv tomaat is erg weinig koolhydraten en die erin zitten zijn trage koolhydraten, ham bijna niks aan koolhydraten en asperger gekookt neem ik aan is maar 1 gram koolhydraat per asperger. Als je bv een bakje yoghurt erna had gegeten was die waarschijnlijk al wat hoger geweest.

Brood is altijd een stijger geweest bij mij (heb diabetes) maar het kan al veel uitmaken of je wit of bruin brood neemt.
    Bruin is gezonder wordt gezegd maar ikzelf kan beter een witte boterham nemen dan een bruine want het is heel persoonlijk hoe je glucose erop reageert. En bij bruin brood blijf ik urenlang door stijgen terwijl een witte boterham zorgt voor een snelle hoge piek die ook weer snel daalt

18. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

18 mei 2014
    545
    67
    28
    Vrouw
    Het zuiden
    Thnx voor je antwoord..
    Heb altijd bruin brood (of volkoren) ik had niet gedacht dat ik zo laag zou uitkomen met de koude schotel erbij? De yoghurt krijg ik niet op zit al zo vol van alles, die pak ik in de loop van de avond met fruit..
    Morgen curve doorbellen.. Ben benieuwd

19. Esther1991

Esther1991 Bekend lid

13 jan 2015
    731
    4
    18
    Vrouw
    Vlaanderen
    JFelice: Dankje! Echo was goed vandaag. Baby wordt momenteel bij 32weken geschat op 1950g, wat een geboortegewicht van 3500g zou zijn en dus netjes is :)
    Ik heb hagelslag twee keer geprobeerd. Eén keer met één theelepel hagelslag voor hele boterham en toen zat ik eronder. Vorige week nog eens geprobeerd en dan zat ik erboven... Vind het lastig. Ik weet ook niet goed hoe "erg" het is om één keer te "zondigen"...

Bali: Ik loop precies mooi gelijk met jou :)

Vlindertje: In het begin is het echt zoeken naar waar het lichaam op reageert. Ik eet nu meestal speltbrood en dat gaat beter dan gewoon brood...

20. Doncky

Doncky Actief lid

14 sep 2015
    299
    1
    16
    wat een mooie gewichten hebben jullie babys allemaal.

En inderdaad op brood reageer ik ook erger.
    Als ik bijvoorbeeld een broodje eet dan weet ik al zeker dat ik
    een uitschieter heb. Vind dat wel heel jammer. Maar het kan ook nog eens per dag verschillen. Er zijn zoveel factoren die het kunnen beinvloeden. Je gemoedstoestand, warmte enz. Het is soms lastig er een logica in te vinden. Sommige reageren ook heel heftig op friet of pasta. Maar daar reageer ik dan weer amper op.

Deel Deze Pagina