Bedankt voor alle reacties! Had niet gedacht zo sterk op brood te reageren.. Gisteren was ik wel erg gespannen enzo... Maar in de avond was de suiker laag ... Benieuwd wat ze in het ziekenhuis zeggen.. Dan moet ik maar eens op zoek gaan waar mijn lichaam het beste op reageert..
Spannend vlindertjuh! Ik denk dat ze niet lang zullen aankijken want je ontbijt en lunch waarde zijn wel echt erg hoog. Brood heb je ook nodig natuurlijk. Laat het even weten
Doncky: Helemaal zoals jij het zegt: het is lastig om er een logica in te vinden. De ene dag kan ik iets eten zonder reactie, de andere dag heb ik een uitschieter bij hetzelfde. Brood en aardappelen lukken hier prima. Pasta (zelfs de kleinste hoeveelheid) is een ramp, terwijl ik zoooo graag pasta eet! Vorige week had ik eens gezondigd met chips, dus was bang voor uitschieter en dan waren mijn waarde prima . Begrijpen wie begrijpen kan! Vlindertjeh: Het is echt zoeken. Het enige wat altijd lukt bij mij zijn vis, vlees en groenten De rest is wisselend. Laat zeker weten hoe het was
Vanochtend weer geprikt.. Nuchter 5.1 Uur na ontbijt 4.8 (het zelfde als gisteren gegeten) Hmmm zal het dan toch de stress zijn geweest?! Na de lunch nog eens prikken en bellen.. Snap er even niks van @Esther.. Gek he dat je hetzelfde eet maar per dag verschilt..
Na de lunch toch weer 8.6.. Krijg een oproep voor dieëtiste en internist.. Ze zei aan de telefoon dat ik niet meteen insuline hoef te gaan spuiten.. Nu eetdagboek en dagcurve om de dag zodat ik deze dan kan meenemen,,
Vlindertjuh das balen! Had je ook hetzelfde gelunched als gister? Hoeveel weken zwanger ben je nu? En fijn dat je eerst eens met diëtist en internist gaat kijken of je met dieet wat kan veranderen. Hier vnv echt veeeeel te veel witte pasta salade gegeten. Ik eet eigk meestal volkoren en reageer daar niet heel sterk op. Maar vond t vnv zo lekker met dat warme weer en t is zo licht dat ik echt 3x zoveel heb gegeten als wordt geadviseerd 🙈 Maar prikte gelukkig een 6,9 na een uur! Pasta kan ik dus prima eten. Hoogste waarde was pizza. Een 7.4 na een uur (dus wel nog binnen marge gelukkig)
Nee ik had nu een snee brood minder en geen kaas.. Had minder honger dan gisteren.. Vandaag 2 snee brood met licht gezouten rookvlees en water.. Drink de hele dag door alleen maar water.. Ja daar ben ik ook blij om.. Ben wel benieuwd wat ze ervan zeggen.. Morgen ben ik 26 weken.. Dus nog niet zo heel erg ver.. Oh heerlijk pasta salade met dit weer!! Super dat je er niet hoog mee scoorde! Oh dat valt nog mee 7.4 voor een pizza! Doe jij verder nog iets van spuiten of alleen op het eten letten? Net 7.8 na kibbeling en rosti rondjes (beide uit de oven) met sla met tomaat.. Lekker ontregeld weer vandaag..
Kaas kan je gerust eten! Zitten eigenlijk helemaal geen koolhydraten in en wel eiwitten die weer kunnen helpen bij het afbreken van glucose. Bij mij zw diabetes ook ontdekt bij ogtt 26 wk. 1 uurs meting was 0.4 te hoog. Maar zijn nu 6 wk verder en nog geen enkele te hoge waarde gehad. Zit nuchter altijd rond de 4.3-4.7 en 1 uur na maaltijd tussen de 5.5 en 6.5. Ik heb ook nauwelijks iets aangepast in mijn dieet behalve dat ik van alles zoveel mogelijk volkoren eet en de tussendoortjes ook meestal wel neem. Dus hier geen insuline en ben nu 32 wk dus ze verwachten t gelukkig ook niet meer. Wil ook graag gewoon thuis bevallen, dus hoop dat het zo blijft
@ vlindertje er zijn hele handige boekjes te krijgen via de dieetist. Ik heb toen ik diabetes bleek te hebben via de dieetist het boekje: Eettabel van het voedingscentrum gekregen. Daarin staan van heel veel producten wat erin zit aan koolhydraten. Kaas, vlees (zonder marinade) worst, gekookt of gebakken ei, groenten (opletten bij snoeptomaatjes die hebben meer koolhydraten) Zijn allemaal dingen waar weinig tot geen koolhydraten inzitten. Brood kun je proberen te vervangen door beschuit of crackers dat scheelt ook al veel koolhydraten. voorbeeld 1 witte boterham is ongeveer 25 gram koolhydraten terwijl beschuit ongeveer 8 gram koolhydraten bevat per stuk. P.s aardbeien hebben ook weinig koolhydraten +- 5 gram khd per 100 gram aardbeien
Thnx voor de tips!! Kan ik nu al iets mee.. Heb me nog wat meer in koolhydraten verdiept.. Zal de rest wel van dieetiste horen.. Ik zat met de ogtt na een uur op 0.2 te hoog de rest goed.. At van te voren al volkoren wat anders met mijn eetpatroon is nu regelmatiger en tussendoortjes.. Baal dus ontzettend van de schommelende waardes..
@ Rae gefeliciteerd met de geboorte van je kindje! Mooi gewicht hoor! En zo te lezen ook een paar andere dames waarbij het geschatte gewicht heel netjes is! Ik zou hier ook graag (stilletjes) meekletsen.. Heb bij de eerste zwangerschapsdiabetes gehad, hoogste waardes rond de 8 zon 1,5u na het eten. (Dat was dan wel een uitschieter) Verder was het met een dieet vrij netjes te houden en heb ook geen insuline hoeven spuiten. Ingeleid met 38 weken en zl was 3790gram. Zijn suiker testen waren ook netjes na die tijd gelukkig! Zit nu op 27wk en heb nog geen suikertest gehad (de vk is nogal tegen op die testen omdat ze vaak grensgevallen aangeven volgens haar en t dan medisch maken) maar ik ben er niet gerust op. Moet vanmiddag heen dan ga ik toch maar een testje vragen. Las iets over brood met hagelslag. Daar heb ik mee ontbeten en ik voelde me een half uur 3 kwartier erna toch een partijtje slecht.. Ben helaas net door m'n strips heen dus kon het niet meer meten. Maar herken het nare gevoel van vorige zwangerschap Wat voelen jullie als je waarde te hoog is?
Als ik sommige waardes hier lees zit ik echt mega hoog! Ik ben pas beginnen met insuline spuiten. In de ochtend ben ik al van 4 eenheden naar 10-12 eenheden gegaan. Lunch 4-6 en avond eten ook 4-6. Vanavond had ik 2 stukjes stokbrood als avond eten en heb toen 12 eenheden gespoten maar nog na 2 uur een 9.0! Dus weer 2 bij gespoten en net 7.5 gemeten voor het slapen gaan. Door de hormonen schieten mijn waardes af en toe de lucht in! Niet normaal. Pizza kan ik niet meer eten.. Dan moet ik zoveel spuiten. Denk dan laat maar ff voor die paar weken. En stokbrood laat ik ook maar even staan voor het avond eten (maar kwam nu even zo uit omdat vriendlief heel laat thuis kwam van werk). Ik heb overigens al de datum gekregen waarop ik wordt ingeleid!! Precies op 38 weken melden. Kijk er echt naar uit en hoop zo dat ik dan meteen van die diabetes af ben. Zoesje: een hyper voel ik eigenlijk nooit aankomen. Een hypo wel. Merk een hyper of hogere waarde soms wel eens aan de baby. Die wordt dan drukker. Maar kan per persoon verschillen natuurlijk.
Wat bedoel je precies met 2 stukjes stokbrood? Bij mij betekent dat twee schijfjes, maar dat lijkt me geen portie om als avondeten te rekenen. En als het stukken zijn, zeg maar formaat pistolet, dan is het echt logisch dat je suiker zo omhoog gaat. Wat had je als beleg?
Balen zeg!! Ik kon bij m'n eerste ook geen pizza of pannenkoeken eten.. Schoot omhoog! Vanavond pizza gehad (dacht even testen) en na 1,5 uur zat ik op 5,4. Had m niet verwacht zo laag! Krijg vrijdag een groei echo. Volgens de vk voelde het alsof ik 1 tot 2 week voorliep qua groei dus ben erg benieuwd..
Ik heb een vraagje aan de dames die al bevallen zijn/helemaal op het eind lopen. Ik kan me herinneren gelezen te hebben dat jullie waarden aan het eind weer flink gingen dalen.. Vanaf wanneer was dat? 34, 35, 36, 37 weken? Ik red het al sinds week 7 zonder insuline, maar sinds 2 weken zijn mn waarden na het eten gestegen.. Vaak nog net aan de goede kant, maar niet meer altijd helaas.. Ik hoop dat het snel omslaat maar ben benieuwd wat een reële verwachting is.. Ik ben nu 34w3d..
Daar ben ik ook benieuwd naar Bali! Heb gelezen dat het na week 32 minder zou kunnen worden omdat max hoeveelheid placenta hormonen dan bereikt is en gaat dalen. Off topic: hoe is t met vocht vasthouden bij jullie in dit weer? X
Bij mij gaan de waardes weer omhoog en ben 35 weken. Vocht is verschrikkelijk. Ondanks dat het iets koeler is nu.
Bij mij gaan de waardes omhoog sinds week 32, hoop echt dat ze niet meer onwijs door gaan stijgen.. Vanaf 36w zetten ze je (meestal) niet meer aan de insuline toch? Ben benieuwd naar de groeiecho volgende week! Tot nu toe met 28 en 32 weken steeds p50.. Hier gelukkig amper last van vocht sterkte ladies!
Hoi dames. Ook ik heb zwangerschapssuiker! Ik prik sinds 4 juli netjes(niet meer dagelijks) en m'n waardes zijn ok. Heb 2x een uitschieter gehad: 7,6 en 6,9! Ik moet 2 uur na de maaltijd prikken. Ik loop tegen 2 dingen aan: 1): iedereen zegt wat anders. De vk die belde om de uitslag door de tegen en de diëtiste vonden m'n waardes na de glucosetest wel meevallen(verhoogd, niet super erg). De diabetesverpleegkundige vond m'n waardes echter zeer hoog en ernstig. Dat was het eerste wat ze zei en als tweede zei ze, erg lomp: de kans is groot dat je straks een doodgeboren kind krijgt als je niet uitkijkt. Dussss Twee weken later vond ze m'n waardes zo netjes, dat ik zelf wel kon bepalen hoe vaak en wanneer ik nog moet prikken. Gister op controle geeeest bij de vk, groeiecho gehsd. De kleine ligt 1,5-2 weken voor. De groei zit op de laatste curve. Omdat ik verder geen grote baarmoeder heb (23 cm) en niet veel vruchtwater, maakt ze zich geen zorgen. Toch vroeg ze of ik nog een keer een glucosetest wil doen....ik snap dat niet echt. Heb nu nee gezegd, maar ga wel weer wat vaker prikken. Over twee weken weer een echo. Ik vind het erg lastig dat iedereen zo wisselend reageert. Aan de andere kant is de kleine wel aan de 'grote' kant. Lopen jullie hier ook tegenaan? Met waardes onder de 6.0 zie ik geen reden om opnieuw een test te doen, of heb ik dat mis? 2) m'n waardes zijn al weken niet boven de 5.5-6.0 gekomen na een maaltijd. Prima dus. Maar m'n nuchtere waarde is wat hoog. Na het avondeten is de waarde lager dan de volgende ochtend, terwijl ik niets meer eet. Nuchter tussen de 5.0-6.0. (Mag eigenlijk 5.3 zijn). 2 uur na m'n ontbijt is m'n waarde vaak weer lager. Heeft iemand tips om m'n nuchtere waarde iets naar beneden te krijgen? Ik let al erg op wat ik eet. Zo eet ik in de avond geen pasta, rijst enz. Soms 2 aardappelen maar voornamelijk groente en een stukje vlees/vis. De diabetesverpleegkundige vindt die waardes overigens niet verontrustend! Sorry voor het lange verhaal!
Hi roodwang! Wat een debiele dbvp zeg! Die opmerking van een doodgeboren kindje. Hoe durft zij!!!! Ik zou een klacht indienen... Ik kan me voorstellen dat je je heel onzeker voelt door zo'n opmerking! Wat waren je waardes bij de ogtt? Ik had dus ook verhoogde waardes na ogtt en heb nog geen enkele waarde te hoog geprikt. Ik moet 1 uur onder de 7.8 zitten en mijn hoogste waarde was een 7.4 na een hele pizza. Gister at ik een vol bord bami met 2 grote stukken watermeloen na en toen prikte ik bv een 5.6. Savonds nog een Magnum gegeten en na een uur prikte ik 6.7. Dus ik kan eigenlijk alles gewoon eten. Snap zelf dan ook niet hoe die ogtt waardes hebben kunnen afwijken! Nuchter prik ik tussen de 4 en 4.5. En het maakt voor mij niet uit wat ik de avond van te voren gegeten heb dus geen tips helaas! Als je kindje nog binnen de curve valt en je niet teveel vruchtwater hebt heeft de suiker denk ik weinig invloed op je kindje. Weet je het geschatte gewicht van je kleintje? Ik zie het nut dan ook niet van een ogtt nog eens. Wat willen ze ermee behalen? Zou het ook niet doen en gewoon wat vaker prikken thuis idd.