zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Heel goed hoor, ik kreeg een compliment dat ik het zelf al had gedaan. Hopelijk krijg je het weer naar beneden, het lukt je vast!!

2. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Dank je wel.
    Ik wil me vooral wat beter voelen.
    Ik heb er zo'n last van..

3. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Hoe is het met jou nu?

4. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Waar heb je dan het meeste last van? De zorgen of echt lichamelijke klachten?

Hier heb ik het nu goed onder controle voor nu. Vandaag zelfs Chinees gegeten en gewoon 1 eenheid extra gedaan en had 6,3 dus was heel blij. Zit nu op 3/3/5 en als ik in de avond nog wat wil spuit ik gewoon bij. Ik eet alleen geen suiker of zoete dingen. Ik weet wel dat het in dingen zit die ik wel eet, maar echt zoet eet ik dus niet. Oh en ik heb Optimel ontdekt en het blijkt dat ik dat gewoon kan drinken en eten zonder probleem. Heb dus alle smaken ingeslagen: kokos, chocomelk, echt heerlijk dat ik toch nog iets zoetigs kan nemen daardoor. Ben begonnen met de afbouw van Prednison dus over 2 weken weet ik of de diabetes en insuline dan blijven of niet. Heb nog 28 weken te gaan ongeveer dus ik hoop dat het weggaat of verminderd, maar verwacht het niet.

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik spoot met novorapid een aantal eenheden voor het eten en dan, als ik toch nog te hoog zat na anderhalf uur, dan spoot ik bij. Voor elk punt boven de 7 1eh. Dus als ik een 9 had, dan spoot ik er 2eh bij.

6. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik moet als ik boven de 7,8 zit 1 eh erbij spuiten, boven de 9 2 eh en boven de 12 3 eh. Maar ik gebruik Humalog. En meten moet nu na 1 uur al.

Bij mijn vorige zwangerschap moest ik 7,8 hebben na 2 uur. Toen nooit insuline nodig gehad, maar met de huidige norm was dat denk ik wel zo geweest. Kindje was helemaal gezond en niet te groot.

7. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Ik zal het eens vragen maandag over dat bij spuiten.

Een kennis van me lag hier om in het ziekenhuis, dat wil ik echt niet..

8. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Even een vraagje van mijn kant...
    Ik hoef in principe nog maar 2x per week en curve te prikken maar voor mijn eigen gevoel doe ik het liever om de dag..
    Nu had ik zondag na het ontbijt goed geprikt en nu vandaag met hetzelfde ontbijt te hoog..
    Ik vind dat een beetje vreemd..
    Vorige week had ik het met ook al met de lunch..
    Zo te hoog en zo helemaal goed met precies hetzelfde..
    Hoe kan dat eigenlijk?
    Telefonisch spreekuur was ik al te laat voor vandaag.
    Maar zal morgen zeker eens bellen

9. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dat komt doordat je alvleesklier slechter begint te werken waarschijnlijk. Je hoort het vaak dat het steeds moeilijk wordt om met dieet onder controle te houden, en vaak richting het einde lukt dat helemaal niet meer. Dan kun je eten wat je wil, maar de controle ben je dan helaas kwijt. Niks aan te doen.

10. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    bedankt voor je reactie!
    ik zal het vandaag dus even goed in de gaten houden en morgen ook nog een dagje extra prikken.

11. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Hoe dames, mag ik vragen hoe het bij jullie is verlopen nadat diabetes is vast gesteld ? Net belde de verloskundige en mijn waarde naar twee uur was 10 ( gtt) nu moet ik twee weken aan en dieet houden en over twee weken weer naar de gtt . Baal wel want vorige keer ook diabetes maar dat kwamen we pas met 32 weken achter en naar twee plotseling al bevallen .

12. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Wat een raar plan. Met een dieet gaat de diabetes niet over. Het is goed om te doen, maar de GTT over 2 weken wordt er niet beter door. Ik werd direct doorverwezen naar de internist, diëtist en diabetesverpleegkundige en kreeg een eigen meter en moest dagcurves gaan prikken.

13. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik vind het ook een raar plan. Wat Nuage zegt: de gtt gaat niet anders uitvallen.

Ik moest thuis prikken en dagcurves bijhouden. En toen mijn waardes te raar gingen doen moest ik insuline spuiten.

14. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Ik baal ook wel beetje van want ik hou mij eigenlijk al aan het dieet omdat ik wist dat de kans verhoogd was ivm vorige x . Het enigste wat ik kan bedenken dat ik op zaterdag kapsalon heb gegeten ...maar heb de test pas dinsdag gedaan, kan de waarde daardoor zo verstoort raken?

15. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nee dat heeft er niks mee te maken. Ik prik na kapsalon trouwens niet eens te hoog, zit geen suiker in. Wel koolhydraten uiteraard, meer dan genoeg haha. Maar nee als jouw alvleesklier de GTT niet aan kan werkt ie niet goed, andere opties zijn er niet helaas.

16. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Ik ga morgen ook bellen, wil gewoon meteen doorgestuurd worden ivm al genoeg spanning wegens mijn spoed cercalge en ik zie niet zitten om nog twee weken te stressen omdat geen idee heb hoe mijn waardes zijn.

17. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik geef je helemaal gelijk!!

18. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    #38 lunap, 3 sep 2015
    Laatst bewerkt: 3 sep 2015
    Ik heb gebeld en mag mijn waardes gaan prikken ;) kan vanmiddag langs de apotheek.
    Alleen vraagje, ik had de diëtiste van mijn huisarts aan de praktijk en die zei dat je waarde nuchter 7 mocht zijn en naar het eten tot 10???? Maar dit is toch niet zo bij de zwangerschap suiker zo? Vorige keer was dit namelijk 7.8? Ik heb haar wel duidelijk gezegd dat zwanger ben.

Hoe ziet jullie dag menu er een beetje uit??

19. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nee dat klopt inderdaad niet, dat zijn waardes bij normale diabetes 2.

Bij zwangerschapsdiabetes mag het nuchter 5,3 zijn, voor je eten max 7,0 en 1 uur na je eten max 7,8.

Ik eet eigenlijk gewoon momenteel want ik heb insuline. Ik eet alleen niks met suiker. In het begin zou ik nog even "normaal" blijven eten, min de suiker, en dan kijken wat je lichaam doet. Ik kon bijvoorbeeld altijd aardappelen en bruin brood blijven eten, ook zonder insuline, en een ander weer niet. In het begin gewoon even wat testen.

20. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Ik ben benieuwd als een dieet gaat werken. Volgens de verloskundige zal de waardes nog omlaag gaan door het het dieet . Net geprikt 1.5 naar warm eten en die was 8.5 en baal wel want had expres niet teveel genomen maar minder dan dit ga ik echt niet eten want mijn mag rammelt alle kranten op.

Deel Deze Pagina