zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik ben toen met 39w4d ingeleid en een dag later bevallen, maar toen had ik dus GEEN insuline, enkel een dieet. Als ik wel insuline heb (of iets anders in mijn geval) dan mag ik niet over de 38 wkn heen. En ook de laatste 2 weken weer dagelijks aan de CTG.

2. Lorena86

Lorena86 Bekend lid

7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Wat schrikken zeg. Hier ligt ze nog prima op schema gelukkig. Wel ook iedere controle ctg.

3. noa2

noa2 Bekend lid

11 jan 2015
    707
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij zijn ze bij jou veel strenger. Heb een beetje het gevoel dat ze amper ervaring hebben met zwangerschapdiabetes.... Wel leiden ze in met 38 weken, maar van extra controle hebben ze nog nooit gehoord volgens mij. Alleen omdat de groei nu afwijkt krijg ik nu nog een groei echo.

4. noa2

noa2 Bekend lid

11 jan 2015
    707
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lorena, om de hoeveel weken heb jij controle?

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Mijn ziekenhuis is heel streng bij zwangerschapsdiabetes, dat klopt. Dat gaven ze vorige keer ook al aan, dat zij gewoon een streng beleid hebben omdat ze geen enkel geval verkeerd willen inschatten of iets willen missen. Daarom blijf ik ook bij dit zkh want wat dat betreft past die aanpak onwijs bij mij, ik ben zelf ook meer van het liever meer dan minder. Grappig genoeg mag ik van hen dan weer wel ingeleid worden ondanks mijn vorige keizersnede. En dat mag weer in andere ziekenhuizen niet altijd. De verschillen in de zorg blijven me verbazen.

6. noa2

noa2 Bekend lid

11 jan 2015
    707
    0
    0
    NULL
    NULL
    Echt he? Ben daar ook zo verbaasd over..... Ben zelf ook voor: liever het zekere voor het onzekere... Daarom voelt deze aanpak niet goed. Misschien maak ik mij zorgen om niks hoor, maar kan het niet naast mij neer leggen...

Zou je nu voor een natuurlijke bevalling willen gaan? Een keizersnede lijkt mij echt pittig, vooral het herstel.

7. Lorena86

Lorena86 Bekend lid

7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Iedere week heb ik controle. Afgelopen week 3 x controle met ctg gehad omdat ik 1 dag wat minder beweging voelde.

Moet nu voor iedere controle eerst half uur ctg en bloeddrukmeting bij de verpleegkundige en erna controle bij de gyn. En de diabetesverpleegkundige belt iedere week , als ik insuline opgehoogd heb dan belt ze die week 2 a 3 keer. Ik heb nu 3 x een groei echo gehad.

8. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ja ik wil heel graag een natuurlijke bevalling deze keer. Vorige keer was het eigenlijk andersom, ik was dolblij dat ze niet doorgingen met inleiden maar dat het een ks werd. Maar het herstel was op zich wel even pittig ja. Ook omdat het bij mij ging ontsteken ook nog. Ik heb een hoop gemist door die ks en daarvan ben ik me nu meer bewust. Dus ik zou dolgraag toch nog meemaken hoe bevallen is, en hoe het is om je kindje eruit te zien komen en op je borst te krijgen. Het lijkt me een waanzinnige ervaring.

Maar door die stomme diabetes zal het heel waarschijnlijk een inleiding worden en dan is er altijd kans op scheuren van het litteken. En dat is een gedachte die ik dus niet uit mijn hoofd kan krijgen, zeker ook omdat heel veel ziekenhuizen dus niet inleiden na een ks en de mijne wel. Ik moet dus nog een goede cursus zoeken die mij kan leren hoe ik met angst om ga en ook met pijn zodat ik niet in paniek raak als ze straks wel gaan inleiden. Ik heb vorige keer ervaren dat ik helemaal niet zo dapper was als ik dacht, ik was zelfs doodsbang!! Als het uit zichzelf komt dan is het een proces, maar inleiden is iets wat je wordt "aangedaan" en dat zorgt bij mij voor een paniekreactie. En dat werkt compleet averechts helaas. Moet me echt gaan inschrijven ergens realiseer ik me :)

9. San1984

San1984 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Ik hoor morgen of ik een verdenking heb van zwangerschapsdiabetes. Het zal mij benieuwen. Maar goed alles voor de gezondheid van de kleine in mijn buik.

10. noa2

noa2 Bekend lid

11 jan 2015
    707
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een verschil zeg... Ga wel vragen waarom ze geen extra controles doen, vooral na ik dit zo heb gelezen....

11. noa2

noa2 Bekend lid

11 jan 2015
    707
    0
    0
    NULL
    NULL

Hoop echt voor je dat je een natuurlijk bevalling mee mag maken, zal heel hard voor je duimen! Wie weet kondigt de kleine zich eerder aan dan de datum waarop je ingeleid gaat worden!
    Inleiding is vaak ook heftiger toch?

Mijn schoonzusje heeft aan hypnobirthing gedaan, heeft ze echt als super ervaren! Lees veel positieve verhalen erover. Ik ben zelf heel rustig van mezelf en de eerste bevalling is ook zo vlot verlopen, had totaal geen paniek of wat dan ook. Nooit een "cursus" gevolgd ook. Maar als je nu al de "angst" heb zou ik inderdaad zorgen dat je goed voorbereid bent. Al is het maar voor je eigen gevoel,

12. noa2

noa2 Bekend lid

11 jan 2015
    707
    0
    0
    NULL
    NULL

Welkom! Hopelijk is het geen suiker. Moet je morgen de suikertest doen?

13. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    @San: welkom hier. Is er een reden dat je al zo vroeg een suikertest moet doen?

Ik ben weer verbaast over de verschillen per ziekenhuis. Hier tot 20 weken iedere 4 weken controle, altijd met echo (door de gyn). Daarna is het afhankelijk hoe de baby groeit, of er iets met de 20 weken echo wordt gevonden en hoe het erbij staat met je suiker hoevaak je daarna op controle moet komen. Bij mijn dochter was er een afwijking in de navelstreng dus ben ik na de 20 weken iedere 2 weken op controle geweest. Van de 32 weken zelfs iedere week.
    Inleiden: geen idee hoe ze bij 'mijn' ziekenhuis hier tegenover staan. Is de vorige keer niet aan de orde geweest omdat ik niet structureel insuline spoot en spontaan bevallen ben met 37 weken.

Gisteren contact gehad met de verpleegkundige. Nu ook langdurige insuline aan het spuiten omdat mijn suiker nuchter behoorlijk hoog is.
    (zijn er meer mensen die dat ook spuiten?)
    Afgesproken om dit enkele dagen aan te kijken wat dit doet met mijn suikers na de maaltijd. (vandaag erg actief geweest en waren ze netjes) Na het weekend moet ik dan per maaltijd bekijken hoeveel koolhydraten ik op heb (moet dus tellen) en hoe actief ik denk te zijn. Naar aanleiding daarvan moet ik zelf een inschatting maken hoeveel insuline ik ga spuiten tijdens de maaltijd.

Hier trouwens de vorige keer ook geen cursus ofzo gedaan. Wel naar diverse info avonden in het ziekenhuis geweest. En ik had de vorige keer best veel dingen die ik niet wilde. Uiteindelijk is het toch anders gelopen (niet perse slechter) en heb ik toch gekozen voor pijnstilling. (ruggenprik omdat ik high wordt van morfine achtige stoffen :) )
    Ga dit keer ook wel weer een bevalplan maken. Vond ik vorige keer erg prettig en ziekenhuis heeft het ook echt gelezen en erna gehandeld. Alleen dit keer krijgt mijn man een mannenplan. :) (welk broekje hoort bij welk shirt en dat soort dingen hahaha ging de vorige keer niet helemaal goed)

14. Mar18

Mar18 Bekend lid

30 jun 2014
    538
    207
    43
    @vaddie... Ik spuit ook langdurige insuline voor de nacht, nuchtere waardes waren niet goed.

Nou heb ik zelf ook even vraag/ onzekerheidje...
    2 wk terug slikte ik antibiotica voor blaasontsteking en ik begon met insuline... Toen wers ik op de dag niet goed en suiker was laag, op het randje v hypo. Suiker genomen enz en ging weer goed. Contact gehad met diabetesverpleging en die zei de volgende x bel je triage nr v gyn.
    Nu slik ik weer antibiotica... En had vanochtend dus een hypo! Netjes gebeld naar diabetes en ook triage, allebei zeiden ze wacht maar ff af of het na 1,5u weer omhoog is.
    Nou vind ik het best vaag dat je vd ene verpleegkundige hoort je moet triage bellen en naar t zkh, vd gyn hoorde ik afgelopen woensdag dat ook met de controle... Bel ik netjes zeggen ze nee wacht maar af!?
    Nu is hij wel weer omhoog hoor, maar dan denk ik... Paniek zaaien om niets?
    Jullie weleens meegemaakt een hypo en naar t zkh voor controle oid?

15. San1984

San1984 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Ik heb met ruim 11 weken glucose niet nuchter moeten laten prikken wegens mijn overgewicht.
    Vandaag te horen gekregen dat de waarde niet nuchter 5.2 was. Wel met 30 weken een suikertest doen.

Ben verder echt totaal onbekend met suikerziekte/zwangerschapsdiabetes.

16. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    @San: een waarde van 5,2 is erg netjes hoor. Voor zover ik weet doe je bij de meeste ziekenhuizen bij een sterk vermoeden van suikerziekte een test bij 20/22 weken.

Hypo: hier is mij niks gezegd dat ik me ergens moet melden als mijn suiker te laag is.

Hier vandaag eerste hypo. Of op het randje. Wat was ik beroerd. Snel druivensuiker erin en daarna een boterham. Voelde me daarna gelukkig snel beter.

Inleiden: hier vandaag bij gyn nagevraagd. Als de boven de 5 eenheden insuline spuit per dag gaan ze bij 38 of uiterlijk 39 weken inleiden.
    Daar zal het bij mij dus wel op uit draaien.

17. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Wel fijn om te weten waar je dan aan toe bent Vaddie.

Ik heb nooit een hypo gehad. Zodra ik eng word heb ik vaak rond de 3,9 ofzo. Ik denk als ik echt onder die 3,5 ga ik meteen vlak lig haha

18. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Ik had 4,7 en enorm beroerd. Is officieel nog niet eens te laag. Maar bij te hoog (hoger dan 7,7) heb ik er ook al last van.

19. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Hoi dames mag ike hier ook melden? Heb gelijk een vraag. Zijn er ook dames die weer zwanger zijn na een zwangerschap met zwangerschapsdiabetes? Bij dochter vanaf 30 weken insuline gespoten. Nu 5 weken zwanger en io met de vk doe ik eens per week een dag curve. De laatste weken waren mijn blds goed maat vanmorgen begonnen met 6.7 nuchter lunch 8.0 diner 7.2. Dit was dus steeds voor de maaltijd. Kan je lichaam al zo snel op de zwangerschap reageren? Wil morgen nog een dag curve doen en als die nog zo is toch maar even io met de vk

20. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Ja, ik ben zwanger van de tweede en heb de vorige keer ook zwangerschapsdiabetes gehad.
    Heb nu met 15 weken een glucosetest gehad omdat ik het vermoeden heb/ had dat ik al eerder verhoogde suiker heb.
    Ik heb nu waardes (nuchter 6,2, na het eten 7,0 en hoger) die ik bij de oudste pas bij 30 weken had. Ben dus nu ook al insuline aan het spuiten.
    Maar wat vreemd dat je bij een verloskundige loopt als je vorige keer zwangerschapsdiabetes hebt gehad?

Deel Deze Pagina