zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik zal ht eens navragen dan. Bij mijn weten geeft een lever alleen suiker af bij een hypo.

Ik weet wel dat je ook insuline nodig hebt als je geen koolhydraten eet.

2. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Zo top al die informatie! Bij mijn ziekenhuis is de regel nuchter onder de 5.3 en een uur na de maaltijd onder de 7.8. Wat vaddie zegt geloof ik wel, ik at vanmiddag een klein bordje meergranenpap (zonder suiker natuurlijk) en daar was ie dan, mijn eerste uitschieter. Ik zat op 8.0 na een uurtje.

Ik neem dit absoluut niet licht op mochten mensen dat denken. Ik eet juist vanaf het begin van de zwangerschap al heel bewust, ik ben aan de zware kant en ik wil mijn kind niet teveel ellende meegeven. Dus streven was niet diëten, maar ook zeker niet teveel aankomen. En gezond eten.

Dat lever verhaal... mij is verteld dat in de nacht groeihormonen vrij komen. Deze werken de insuline tegen en daardoor kun je hoge uitschieters krijgen.

Maar als ik het goed begrijp wordt je lichaam steeds ongevoeliger voor insuline? En moet je daarom uiteindelijk extra gaan spuiten?

3. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    De lever kan dat door de hormonen gaan doen heb ik begrepen. Dan ben je gewoon de sjaak en is alleen insuline nog de oplossing.

Hoop28 dat kan maar het hoeft niet. Het is niet zo zeer dat je ongevoeliger wordt, je diabetes wordt soms gewoon erger naarmate je zwangerschap vordert. Het is je alvleesklier die niet genoeg insuline aanmaakt. Maar het hoeft niet te gebeuren, er zijn ook vrouwen die het met dieet redden. Bij mijn vorige zwangerschap heb ik geen insuline hoeven gebruiken.

Mijn waardes zijn nog steeds prima. Terwijl de kilo's eraan schieten bij zowel mij als de baby. Ik vraag me af of de hoge dosis D nou echt het verschil maakt. Ik had een onderzoek gelezen waarin stond dat meer dan 4000IU D3 per dag de kans op zwangerschapsdiabetes halveert. Ik slik daarom 5000IU en verdomd het is nog niet gebeurd. Maar ik moet ook nog wel even natuurlijk.

4. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ja nuage daar lees ik ook heel verschillende dingen over., sommigen vallen erg af bij zw-suiker dn anderen komen toch flink aan. Hoe zit dat nou precies? Ik ben ook wat zwaarder van mezelf en net als hoop probeer ik al mijn hele Zw netjes te eten, hoop niet in de laatste drie maanden ineens 20 kilo bij te komen. Niet alleen voor mezelf maar vooral ook voor de uk.

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik zit nu al op 11 kg en heb echt geen diabetes (nog niet) maar wel de eerste 12 weken gehad doordat ik prednison gebruikte. Bij mijn vorige zwangerschap kreeg ik het pas rond week 28 en toen ben ik in totaal maar 12 kg aangekomen. Ik begrijp er ook niks van.

6. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Ik wil ook echt niet aankomen! Niet teveel in ieder geval. Als ik doorga zoals ik nu aankom dan zou dat het beste zijn. KleineM ik ben benieuwd wat jij vandaag wijzer wordt. En Nuage wat lijkt me dat fijn om nu even geen diabetes te hebben. Ik hoop voor je dat het gewoon niet komt ook.

Ik twijfel wat te doen. De db vp wilde dat ik vandaag al bel bij meerde uitschieters. Nu heb ik vanochtend nuchter een uitschieter gehad en gisteren overdag. Maar die twee hebben volgens mij weinig met elkaar te maken. Morgen stuur ik toch mijn waardes door... gewoon dat afwachten of bellen?

7. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Ik zou gewoon even bellen. Des te sneller kunnen ze erop reageren.

Mijn vorige zwangerschap met 22 weken diabetes geconstateerd. Toen heb ik alleen vanaf week 30 incidenteel gespoten omdat de arts vond dat ik moest gaan eten. (vanwege de feestdagen destijds) Heb me toen de hele zwangerschap moe en futloos gevoeld. Waarvan ik denk dat het ook komt doordat ik gewoon geen koolhydraten at. Mijn dochter was ook erg licht voor de termijn. Woog 2830 gram bij de geboorte.

Ik ben te dik, flink ook. Vorige zwangerschap 16 kilo afgevallen. De combi tussen geen eetlust en geen koolhydraten.

Nu vanaf 15 weken diabetes geconstateerd. Wel vanaf dag 1 minder koolhydraten gegeten en tot nu toe 11 kilo afgevallen. Deze week voor het eerst aangekomen omdat ik aardig wat vreetbuien heb gehad. Nu dus weer even strenger zijn voor mezelf want dat gaat dus niet gebeuren!
    Ik verwacht nog verder af te vallen omdat ik er vanuit ga dat mijn eetlust verder afneemt naarmate de baby groter wordt.

Welk orgaan wat precies doet en wanneer: geen idee. Zoveel wil ik er eigenlijk niet induiken. Ik weet wat de richtlijnen zijn en waar ik op moet letten om mijzelf en de baby zo gezond mogelijk te houden.
    Mocht blijken dat ik er niet meer vanaf kom (en die kans is aanzienlijk volgens de internist) dan ga ik er eens meer over lezen

8. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    He Vaddie wat heftig. Ik begrijp dat je het graag houdt bij wat je moet weten en verder je er niet in wilt verdiepen. Mag ik je vragen hoe koolhydraatarm je eet?

De verpleegkundige zei dat ik het per maaltijd onder de 60 moet houden. Maar ik vind dat toch nog erg hoog. Ik hoop voor je dat je geen diabetes ontwikkeld. En ja gewicht... ik wil liever niet afvallen. Ik probeer mijn gewicht te sturen richting het startgewicht. Ik zit daar nu 2.3 kilo boven.

Ik maak me eerder zorgen dat mijn kleine veel te groot wordt. 2 weken geleden zat ze op p72. Nu keek ik het gisteren na. Zat ze op p92! Maar volgens de gynaecoloog was er niets aan de hand. Ik schrik daar toch een beetje van.

9. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    @hoop: hoe hoog bedoel je met uitschieters? Rond de 8 of rond de 11? Bij 8 zou ik niet bellen, bij 11 wel (nou ja ik zou bij 15 nog niet bellen maar in jouw geval dan ;) )

P92 is niet rampzalig hoor! Mijn kindje was met 22 weken p60 en met 28 weken p99,7
    (Zwangerschaps)diabetes (en andere oorzaken) kan nou eenmaal iets grotere kindjes opleveren

Behalve dat hij groot van stuk is (en daarom gehaald) is er niets ergs aan!

10. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Mijn kindje zit ook op de p97 en zelfs er een beetje overheen vorige keer. Ik vond dat ook niet zo leuk en best zorgelijk. Maar ook mijn gyn zegt tja het kind is groot, we houden het in de gaten en maken groeiecho's. Meer is er niet echt te doen geloof ik.

11. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Nee is ook zo. Het gaat mij meer om die groeispurt in twee weken tijd. Op zich is een beetje vet goed voor de kleine, beter een beetje stevig dan te licht. Hoe is de kleine gehaald? Ingeleid of keizersnede? Mijn placenta ligt zo dat de kleine de draai niet kan maken als deze niet verder weg groeit. Dus als dat niet snel gaat groeien vergroot de zw db de kans op een keizersnede denk ik.

Mijn waardes zaten niet ver boven de bovengrens. Ik kijk wel wat ik de rest van de dag prik en meld het morgen. Mijn man gaat zo naar het werk en naar het ziekenhuis gaan voor zo'n kleine overschrijding is toch niet nodig. Dus ik meld morgen mijn waardes wel. Thnx.

12. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ik ben niet veel wijzer geworden. Ja dat mijn zorgpad is veranderd (alle controles +bevalling in zh) en dat ik nu onder de gynaecoloog val en dat ze me gaat doorverwijzen naar een diëtist. Ik snap niet waarom dat niet meteen is gedaan want nu wordt het zeker na het weekend. Nou ja. De baby zag er verder goed uit. Bij de 20 weken echo was haar buikje iets voor op groei (toen is daar niets van gezegd) maar niet extreem of zo. Baby zelf en hartje zag er goed uit en mijn buik voelde ook iets groter aan dan mijn termijn. Over 2 weken een groeiecho.

13. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Mijn dochter is via een ks gehaald maar die lag opeens in stuit. Had niks met de diabetes te maken denk ik want ze is met 39 weken nog gedraaid wat op zich knap is. Ze was 3840 gram. Maar dit kindje wordt aanzienlijk groter vrees ik.

14. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Net de 3e uitschieter gemeten. Ik heb erg netjes gegeten. Toch 9.2. Ik heb maar gemaild.

Ok dat is inderdaad om een andere reden. Hoe groot verwacht je dat je kleintje wordt? Bij 20 weken werd mijn gezegd en 6 tot 7 ponder. Boy was she wrong hahaha.

15. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    KleineM he wat vervelend. Ik kreeg meteen een groeiecho en mocht ook direct naar de diabetesverpleegkundige. Nou gewoon alvast minderen met koolhydraten. Je kunt er zat over vinden op internet. Bv koolhydratentellers. Volkoren eten als je bv brood eet en minder suikers.

16. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ja als je zo hoog zit had ik ook aan de bel getrokken. Denk wel dat ze hierop moeten ingrijpen, zeker als je al gewoon het dieet volgt.

Er is me niks gezegd over hoeveel hij weegt of wat ze schatten. Dat ga ik volgende week wel vragen bij de groeiecho want wil het graag weten.

17. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Mijn beebje was niet vet maar groot. Ingeleid met 37+1 omdat hij 4kilo was. In principe geen keizersnede vanwege diabetes. Wel ala hij boven de 4500 gram wordt geschat. Maar dat haalde mijn beebje met p99 dus niet eens

18. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Een heerlijke langerd dus? Met welke maat begon jij? Ja het is allemaal nieuw voor mij maar we zien wel. Verder was alles gezond?

19. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113

haha wij hebben precies dezelfde vragen. Zat me vanmiddag af te vragen of ik niet beter maat 50 kan ruilen voor 56. Of passen ze dat ook niet?

Heeft er iemand een dieetvoorbeeld voor me? Ik wil me er toch alvast aan houden ook al ben ik nog niet bij de diëtiste geweest. Of hebben jullie niets op papier gekregen?

20. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Suiker skippen, dat betekent echt alles met suiker erin en ook fruit. En koolhydraten ook zoveel mogelijk uit de weg gaan. Dus uitkijken met brood, aardappelen, pasta, rijst, etc. Vlees en vis kun je wel gewoon eten, daar zit niks in. Kaas kan ook geen kwaad. Ei ook niet.

Het is een kwestie van heel veel etiketten lezen. Er zit bijna overal wel suiker in namelijk.

Deel Deze Pagina