Hoi meiden, Gisteren is bij mij zwangerschapsdiabetes geconstateerd en ik ga nu de medische molen in. Ik zou graag mee willen praten als dat kan?
@Deedee: welkom hier. Als je vragen hebt, gooi maar in de groep. Koolhydraatarm eten: ik at helemaal geen brood, pasta en rijst meer. Enkel af en toe aardappelen. En inderdaad proberen alles met suiker en een grote hoeveelheid koolhydraten te mijden. At veel eieren, crackers, yogurt. En at heel weinig (doordat ik geen trek had) Maar dit dus dus niet gezond en geen volwaardig dieet!!! Is dus echt niet aan te raden. Dit advies is alweer 4 jaar geleden. Nu ook heel andere adviezen gehad. Ik wilde toen ook geen insuline spuiten in eerste instantie. Nu eet ik wel brood max. twee sneeen per maaltijd. Ik eet fruit, griekse yogurt, crackers. Zelfs af en toe een stukje chocolade of een handje chips. (en het grappige is dus dat van een bakje chips mijn suiker niet eens heel hoog wordt. Ongeveer een steiging van een punt)
Crackers hebben heel veel koolhydraten, dacht wel 70 per cracker! Gaf dat geen hoge waardes Vaddie? Ik had geluk want ik kon nog wel koolhydraten eten, alleen echt geen suiker meer. Maar goed dat was 3 jaar geleden en toen mocht ik 7,8 tot 2 uur na het eten. Nu is dat maar 1 uur en dat had ik toen ook al niet gered. Weet je wat je vaak gewoon kunt eten zonder problemen in de categorie hhhhmm lekker? Een moorkop!
Moorkop? jammie Valt me op dat het bij iedereen zo anders is: wel /geen brood, wel/geen (volkoren) pasta, etc. Zoek je dat zelf uit nav je bloedwaardes of krijg je een dieet zo van: hier moet je je aan houden?
Als je een eigen meter hebt is het gewoon een kwestie van uitproberen. Zo deed ik het. Suiker kon niet. Maar dan at ik gewoon een boterham met kaas (kaas zodat ik zeker wist dat het niet aan het beleg kon liggen) en dan na 1 uur prikken en kijken. Zo kwam ik erachter waar mijn grenzen lagen. Een moorkop heeft nauwelijks koolhydraten heel veel vet ja, maar koolhydraten valt echt mee verbazingwekkend genoeg. Tip van m'n diabetesverpleegkundige
Correctie in een cracker zit 7 gram koolhydraten. Ik heb die volkoren van wasa en daarmee zit ik op 6,8 gram per cracker. Als je helemaal geen koolhydraten meer wilt eten dan kun je veel vleeswaren eten (kijk uit met worsten etc want daar zitten vaak zetmelen en suikers in, en marinades op vlees kunnen ook rijk zijn aan koolhydraten), groenten, eieren, volle melkproducten (kazen, kwark, etc.).. Dat soort dingen. Rood fruit zitten minder koolhydraten in. Maar dan ben je niet goed bezig en dat zou ik nooit doen zonder overleg met een diëtiste en diabetesverpleegkundige. Waarom? Omdat je dan in ketose gaat en je kind hiermee belangrijke voeding mist. Ik ben net nog gebeld door de diabetesverpleegkundige, morgen moet ik langskomen en krijg ik insuline mee. Ik moet in eerste instantie alleen spuiten wanneer mijn waardes erg schommelen zoals vandaag. Vermoeden is dat mijn alvleesklier het ene moment goed werkt en het volgende moment slecht tot bijna niet. met de diëtiste bekijk ik mijn eetpatroon nogmaals en we kijken waar ik het nog enigzins kan verbeteren. Nog minder koolhydraten heeft niet de voorkeur, ze geven je liever insuline als ik het goed begrepen heb. KleineM ik zou niet al teveel gaan experimenteren. Laat de snoep liggen, drink geen suikerhoudende dranken meer, veel water en thee, eet fruit, volkoren producten en als je eens trek hebt neem dan een stukje kaas of komkommer of iets. Dan doe je het prima tot die tijd.
Welkom DeeDee! IK ben vanmorgen bij de dietis geweest om te kijken naar mijn eetpatroon of dit een goed en volwaardig dieet is. En dat was het gelukkig. Dit is wat ik nu ongeveer op een dag eet. ontbijt 2 koolhydraat arme boterhammen met halvarine en kaas een glas optimel drink yoghurt tussendoor banaan lunch 2 volkoren boterhammen met halvarine en kaas of vleesbeleg glas optimel drinkyoghurt tussendoor een stuk fruit avondeten. 150 gram rijst of pasta met groente en vlees ( sauzen zitten vaak veel suikers in) 200 gram aardappels met groente en vlees. In de avond nootjes of kaas of iets dergelijks Volgens de dietis was dit een volwaardig dag schema met alles er op en er aan. T was volgens haar belangrijker om volwaardig te eten dan lager in de insulines te zitten
Zodra je niet meer normaal kunt eten krijg je inderdaad insuline als het goed is. Surprise kun jij gewoon een banaan eten zonder problemen of spuit je dan insuline? Dat kon ik echt niet.
Oh Hoop, insuline! En 2 dagen geleden vroeg je je nog af of het geen vals alarm was. Goed dat ze het ontdekt hebben dan he? Ik zal je tips opvolgen en niet teveel experimenteren. Koolhydraten eet ik nu bewust (volkoren etc)en laat ik niet, dan ga ik van mijn stokje ben ik bang! Surprise klinkt als een goed dieet, zoiets doe ik nu ook, wel nog iets rommeliger, maar bedankt voor deze houvast (voor nu)
nee bananen reageer ik niet op. tis heel typisch maar waar de een op reageerd hoeft een ander niet op te reageren dat is echt die hormoon kwestie. Hier hebben we gerekend met opscheplepels dus gekookte pasta en rijst. Waar ik trouwens heel erg op reageer zijn dingen met rozijnen had gisteren een sultana achtig koekje met rozijnen en had gelijk een suiker van 11
Mooi dieet. Surprise fijn om te horen dat je het goed doet! Deedee welkom! En kleineM, ja dat dacht ik ook. Zo dacht ik nog niks aan het handje, zo doet mijn lichaam de raarste dingen. Nuage ik haalde de voedingswaardes ook wel eens door mekaar. Je kunt het meeste wel online vinden op: Voedingswaarden overzicht, de voedingswaarde van producten.
Haalde het niet door elkaar, gewoon nooit een normale cracker gepakt Ik snap wel dat je gekookte pasta kunt afwegen maar dat is toch zonde bedoel ik? Dan moet je dus eten weggooien wat je al genaakt hebt. Lijkt mij onlogisch.
Nee snap ik haha hier ook niet maar logisch gedacht toch zou het raar zijn als ze gekookt gewicht zouden noemen?
Ja hij was en is helemaal gezond. Wel reflux maar dat hebben sowieso veel kinderen. Hier begonnen met maat 56. Met betrekking tot diëten. Niet zomaar alle koolhydraten skippen! Dit heeft de baby ook nodig om te groeien. Dus wel gewoon fruit en brood etc. Ik kreeg als richtlijn 175gr koolhydraten per dag (met insuline). Probeer volkorenbrood te eten, en kies qua fruit voor iets gemiddelds, sinaasappel, appel, peer, kleine banaan. Kijk uit met mango en kakifruit. Laat vruchtensappen staan, dat klinkt gezond maar zit veel suiker in. Maaltijden die bestaan uit pasta is ook niet handig en ook in pizza zitten veel koolhydraten. Aardappels of een schepje rijst kan wel (quinoa heeft minder khd dan rijst). Geen gewone frisdrank (light kan wel! Alleen cocacola life niet!). Probeer je koolhydraten een beetje over de dag te verdelen en dus niet alles in 1x naar binnen te werken. 150gram pasta is gekookt, anders moet je eten als een bootwerker. Normale portie (volgens mijn pak pasta hier) is 75gram ongekookt.
Ik mocht dus geen fruit. Zo zie je maar ook dat is weer overal anders. Zo fijn dat het beleid overal hetzelfde is...not!