En hoe je waarop reageert... inderdaad uitproberen. Al hoe wel in het in de loop van de zwangerschap nog wel wat kan veranderen i.v.m. wisselende hormonen. Leuk joh, die hormonsters. Fruit: als ik bij fruit 1,5 uur na het eten prik is er in mijn suiker niks van te zien. Of ik moet echt niet bewogen hebben dan is er een kleine verhoging. Crackers: hier inderdaad ook wasa. Vaak lichtgewicht, zitten nog minder khd in. 4,8 geloof ik. Hier juist het advies om (natuurlijke, biologische) vruchtensappen te drinken, ben een hele slechte fruit eter. En omdat ik fruitsuikers wel goed verwerk geen probleem. En inderdaad wat er al eerder is gezegd: het is belangrijker om gezond en gevarieerd te eten dan om je suiker laag te houden. Daar is die insuline voor. En de eerste dagen is het iedere keer weer een opgaaf maar net als bij alles: je went eraan. Bij mij was het echt ontdek je plekje. Nu kan ik vrijwel pijnloos prikken. (maar vingerprikken wordt steeds gevoeliger)
@ vingerprikken: goed de zijkant van je vingertopjes gebruiken. Ook het verwisselen van naaldje iedere keer heeft zin (zei zij die een week met een naaldje doet). Minst gevoelig zijn middel en ringvinger. Vingerprikker minder diep instellen helpt nog wel eens, en anders kijken of je een andere mag/kan proberen (hier alleen goede ervaringen met de accuchek maar die zijn duurder). Als je nuchter prikt dan kan je ook op andere plaatsen meten (alternate site testing) maar daarvoor heb je vaak een hulpstukje nodig. Verder qua eten, alles is mogelijk, zolang je maar goed weet hoe en wat. Heb tijdens mijn zwangerschap zelfs mcdonalds gegeten maar qua balanseren niet aan te raden aan iedereen
Een week met 1 naaldje *shock* ik prik altijd maar 1x met een naaldje! Er is wel een verschil tussen of je wel if niet insuline gebruikt natuurlijk. Meiden die alleen een dieet hebben moeten echt veel voorzichtiger zijn.
Vingerprikken: I know. Maar 1 vingertop heb ik er ooit eens afgesneden dus daar kan ik al niet prikken. Blijven er nog 5 vingers over. 5x per dag, 7 dagen per week en dat al 11 weken lang ga je dan wel voelen. Gelukkig al overlegd met de verpleegkundige en afgesproken dat ik na de maaltijd eens een keer oversla. Ik voel heel snel of ik te hoog zit. (bij 7.0 al) Dus na ontbijt en/ of lunch reageer ik vaak voorspelbaar. Dus dan sla ik regelmatig over om mijn vingers te ontzien. En inderdaad. Wat Nuage al zegt: dat gerommel met dieet kan eigenlijk alleen maar als je insuline spuit. Eet je zonder insuline een hamburger van de mac dan moet je echt 1,5 uur een zware cardio workout volgen om voldoende energie te verbranden om je suiker goed te houden. En een cardio workout is nou ook niet bepaald aan te raden.
Hi Dames Heb al een lange tijd zwschapssuiker... Ik gebruik sinds week 24 alleen langwerkende insuline voor de nacht, de nuchtere waardes zijn anders te hoog. De rest vd dag is het met eem dieet goed te doen. Nu ben ik ongeveer een week met verlof (35+3 nu), en merk ik dat bv na het avondeten ik net onder de 7 kom (6,9 veel of 7). Is natuurlijk omdat ik lekker rustig aan doe. Nou vroeg ik me af... Als volgende week met 36 wken de suikers ineens omhoog schieten, zou ik dan nog voor de laatste weekjes ook andere insukine moet pen gaan spuiten of wordt het eerder inleiden? Ze denken tussen de 38/39 weken sowieso te gaan inleiden. Misschien iemand meegemaakt? Alvast bedankt
@Marisje: zou het gewoon bij het ziekenhuis navragen. Bij mij in het ziekenhuis zou ik ook voor de laatste week nog kortdurende insuline moeten gaan spuiten. De verschillen per ziekenhuis over richtlijnen e.d. zijn best groot dus gewoon even bellen.
Zijn er ook dames die testen op ketonen? Ik heb koolhydraatarme diëten gevolgd in het verleden waarbij je in ketose raakte. Nu begon mijn urine hetzelfde te ruiken en mijn mond krijgt ook zo'n aanslag. Dus opgezocht en het zou kunnen dat je in ketose raakt. Mij lijkt het alleen sterk aangezien mijn suikerwaardes niet denderend hoog lagen. Aan de andere kant eet ik ook niet bijster veel koolhydraten. Donderdag spreek ik een diëtiste. Dus ik leg het ook aan haar voor. Jammer dat ik mijn ketosticks weg heb gegooid. Dit klinkt misschien stom maar ik ben liever iets te allert met de kleine dan dat ik dit soort dingen zo weg wuif. Wie heeft hier ervaring mee?
Ketose is niet goed voor de baby.... Onder de 13 heb je sowieso geen ketonen (als je wel koolhydraten eet) en daar boven is het per persoon verschillend. Veel water drinken en evt extra bij spuiten als je dat kan
Hoi meiden, ook hier werd een kleine 3 weken geleden zwangerschapsdiabetes vastgesteld. Na 3 weken een aangepast eetschema, blijkt dat ik na het ontbijt niet onder de vereiste glucose waarden geraak (tenzij ik drastisch koolhydraten schrap, maar dat is ook de bedoeling niet). Sinds 2 dagen insuline aan het spuiten voor het ontbijt en nu geraak ik gelukkig wel onder de waarden terwijl ik het schema mooi volg! Savonds is ook soms een twijfelgeval, maar misschien is dit al opgelost door de insuline smorgens. Ik vind het best een uitdaging met de feestdagen voor de deur, want thuis heb je controle over hetgeen je eet en de hoeveelheden, op restaurant kan je moeilijk een weegschaal meenemen toch? En die chocolade overal...
Ketose: nog nooit van gehoord. @Ladylien: welkom hier. Maar weeg en tel jij precies de hoeveel koolhydraten die je eet? Ik niet, ik spuit insuline op gevoel. (gaat zeker 8 van de 10 keer goed)
1981mama ik las inderdaad dat het niet goed is voor de kleine om in ketose te raken. ja ik las dat onder idd de waarde 13 je geen ketonen hebt. Daarom vind Ik het zo vaag dat Ik het zo sterk ruik. Het is absoluut geen blaasontsteking of infectie. Ik weet ook veel over het lichaam, voeding, ketose etc. Maar ik weet weinig over het lichaam tijdens de zwangerschap. Je placenta maakt het hormoon hpl aan en dit zorgt ervoor dat het lichaam over gaat op een andere verbranding. Ik ga de diëtiste hier verder over uithoren. Ik heb mijn koolhydraatinname verhoogd maar dan goed verdeeld over de dag en ik drink inderdaad veel water. Nu even mijn neusje volgen en anders toch voor de zekerheid ketosticks bestellen. Kan ik het even goed in de gaten houden.
Je ruikt sowieso anders tijdens de zwangerschap daarnaast is je reukvermogen anders / beter. Zelf heb ik soms bij 14 al ketonen en soms nog niet bij 20. Ik meet ze eigenlijk nooit, ik had tot de zwangerschap niet eens ketonensticks in huis. Het maakt ook weinig uit voor mij om te weten, de bestrijding is toch hetzelfde (veel insuline en iedere 30min een flesje water).
Ja dat klopt die neus werkt wel hahaha.Ik heb eigenlijk altijd wel een sterke reuk gehad maar nu ruik ik alles. Thnx voor de info. Heb jij zulke hoge uitschieters joh? Of had?
Hee dames, Hoe gaat het met jullie? Hoe zijn jullie sinterklaas doorgekomen? Vond het wel moeilijk. Woensdag pas de afspraak met de diëtiste, dus zit er wel echt op te wachten.
Sinterklaas was gezellig en dochter flink verwend. (wij ook wel hoor) Hier echt enorm aan het snoepen. Natuurlijk wel dingen/ hoeveelheden zodat ik niet hoef te spuiten. Ik moet donderdag weer naar de internist. Verwacht er niet te veel van. Waardes zijn netjes, spuiten gaat goed en hoef bijna niet te spuiten na de maaltijd.
@uitschieters: ja maar ik heb type 1 maar in de zwangerschap iedere dag wel een klein piekje naar 10 of 11, hoogste was 1x 14 (keurig in mijn ogen). @sinterklaas: met een jerrycan insuline nee grapje. Hier geen sint dit jaar maar vorig jaar kerst was ik wel zwanger. Toen veel vlees gegeten (geen koolhydraten) en vooral geprobeerd om niet te beginnen aan de chocolaatjes enzo
waar ik normaal gek op chocola ben kan ik het nu prima laten liggen vind het te zoet. Heb genoeg aan de geur. Mijn nieuwe zwangerschapstik is humus lekker en ook nog eens gezond
Ik neem aan dat jullie ook vaker een groi fecho zullen krijgen nu? Heb de eerste meting laatst gehad op 26,2 en ons meisje schatten ze nu op 999 gram. Ze liep op sommige onderdelen iets voor, maar alles binnen de lijnen gelukkig. Hoe is dat bij jullie? Oh en hebben jullie tips voor leuke websites voor recepten?