zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Metingen: ze meten natuurlijk wel maar heb er nog nooit naar gevraagd. Wel het gewicht. Maar het zegt niks. Vanwege mijn speklaag kunnen ze moeilijker meten en kunnen er afwijkingen optreden. Bij de oudste de hele zwangerschap gehoord dat ik waarschijnlijk wel een forse baby zou krijgen. Nou ze woog 2830 gram. Een ukkie dus. Nog steeds trouwens.
    Meestal zeggen ze enkel of de baby goed op haar eigen lijntje loopt. En dat doet ze. :)

2. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Hmmm vaddie dat is inderdaad een logisch verhaal. Ik denk dat het gewicht gebaseerd is op de metingen die ze doen. Hoofdomtrek, buikomtrek en lengte beentjes. Maar zowel buik als hoofd zijn gemiddeld en de kleine heeft lange benen. Dan kan het geen mollig kindje zijn lijkt mij. Hier ook rijk met een vetlaagje over de buik.

KleineM ik hoop dat je snel de duidelijkheid hebt. Ik heb tot nu toe 2x insuline moeten bijspuiten. De rest van de waardes is erg netjes. Ik moet meer koolhydraten eten van de diabetesverpleegkundige. Vrijdag heb ik een afspraak met de diëtist. Ik ben benieuwd wat zij gaat zeggen.

Uitschieters.. Ja dat zijn flinke inderdaad hogere uitschieters dan wat ik heb. Tot hoe hoog kunnen die suikerwaardes komen?

3. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hoog! Mijn oma had ouderdomssuiker en die heeft wel eens waardes gemeten van rond de 30. Wil niet weten hoe beroerd je je dan voelt. Ik stuiter bij een waarde van 7,5 al flink.

4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb wel eens gelezen over kinderen die tot 40 komen (met uitdrogingsverschijnselen). Ik voel me bij 20 nog kiplekker, en de andere kant op, ook bij 1,6 sta ik nog gewoon druk te doen alsof er niets aan de hand is ;)

5. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ga zo naar de diëtiste zijn er nog dingen die slim zijn om te vragen? Bepaalde handigheidjes of weetjes waar jullie mee worstelden in het begin?

6. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Ach sorry ik lees het nu pas. Ik ben benieuwd waar de dietist mee komt. Ik zelf ga vragen stellen over bepaalde combinaties. Ik wil mijn ochtenden gewoon beginnen met fruit omdat je daarmee je lichaam helpt om afvalstoffen af te voeren. Lijkt mij het beste voor mij en kind. En nog meer van dat soort dingetjes. Maar ik zou niet weten wat je zo zou kunnen vragen. Pak je eigen schema erbij en vraag waar je op moet letten. Je kunt achteraf altijd nog vragen stellen.

7. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Oh en die waarden! Wauw. Ik wordt dus ook al trillerig en nouja niet goed wanneer ik een iets verhoogde waarde heb. Maar dat verschilt blijkbaar sterk per persoon. Met dat zoete drankje had ik erg veel moeite om helder te blijven. Achteraf niet zo vreemd. Ik ben wel een van de weinigen die het best lekker vond hahaha. Ja mierzoet en daar hou ik niet zo van. Maar ik dronk het zo op.

8. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Oeps eerste meting iets teveel 6,0. Had iets neer dan normaal gegeten (1 Waldkorn pistolet gezond) en ben daarna meteen gaan slapen. Eens kijken wat er vanavond gebeurt.

9. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Ja, hoe je voelt bij verhoogde of verlaagde waardes verschilt erg per persoon. Bij een waarde van onder de 4 ben ik al 'ziek' In ieder geval dusdanig dat ik er wakker van wordt als het s'nachts gebeurd.

Wat meestal gebruikelijk is (in ieder geval bij) is dat je je huidige eet schema bespreek. Wat eet, hoeveel per keer, hoeveel eet momenten. Diëtiste gaat kijken wat daar nog aan te verbeteren valt. Ze proberen zo dicht mogelijk bij je eigen schema te blijven. Des te makkelijker is het ook te volgen.

En ontbijten met fruit: denk dat ze gaan zeggen dat je het moet combineren. Fruit met koolhydraten. Fruitsuikers heb je namelijk binnen no time weer verbrand. Koolhydraten uit brood en yogurt duren langer om te verbranden.

10. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Vaddie dat klopt. Mijn gebruikelijke eetpatroon was 4 stuks fruit en veel water verdeeld over 2 uur. dan een uur niets en dan over op 'normaal' eten. Op een banaan na heeft je lichaam een half uur nodig om een stuk fruit te verteren.

KleineM: een waarde van 6 te hoog? Hoeveel tijd na het eten moet jij prikken? een waldkorn pistolet moet gewoon kunnen.

11. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Zo meiden, hoe gaat het hier?
    Ik heb een drukke dag gehad met veel indrukken,. Uitgebreid met de diëtiste gesproken. Veel aanwijzingen gekregen die ik nu de laatste 10 dagen eigenlijk ook al deed. Moet alleen 's ochtends het eten iets meer clusteren en wat meer eten dan en bij de lunch ook. Verder moet ik 4 x per dag bloedwaarden bijhouden. Ik mag wel 150 gram gekookte pasta/ aardappelen/ rijst en verder eigenlijk onbeperkt groente en vlees (qua avondeten). Sowieso zitten er geen koolhydraten in vlees, kaas, eieren, groenten. Verder toch melk, fruit en brood eten verdeeld over de dag en tussendoortjes. Snoep en koekjes zijn natuurlijk uit den boze. Echte harde aantallen (zoveel koolhydraten mag je per maaltijd) had ze niet, dat ga je toch zelf ontdekken. Daarna uitleg over het bloedprikapparaat.

Na de lunch thuis na 2 uur voor het eerst geprikt, ik dacht dus dat het te hoog was, blijk ik een paar uur later het verkeerd gelezen te hebben, hoe bedoel je zwanger?? :):):p Waarde was prima... Ik dacht dat het 5,7 moest zijn ipv 6,7 pffft.

Ben benieuwd hoe het vanavond gaat, maar verwacht geen gekke dingen want ik heb eieren met spinazie op.

12. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Let wel op dat bonen (bruine bonen, witte bonen etc) niet onder groente vallen qua koolhydraten, en maïs en doperwtjes toch behoorlijk wat bevatten.

Maar het klinkt iig alsof je echt goed voorgelicht bent!
    En een keer een dropje of klein snoepje moet kunnen, maar let op met gevulde koeken of andere grote koeken

13. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Inderdaad. Er bestaat ook snoep zonder dat het meteen veel koolhydraten bevat. :)
    En klein voorbeeld: ik reageer niet zo heftig op aardappelen. Laat chips nou een aardappelproduct zijn. :) Kan dus een klein bakje (2 handjes) chips eten zonder dat ik meteen insuline moet spuiten.

En zodra je insuline spuit kan je iets makkelijker zondigen. (wordt bij mij zelfs aangeraden omdat ik zo hard af viel) Zit nu op -12 :)

14. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Klopt. En gezond snacken kan ook goed! Komkommers met roomkaas, blokjes kaas, lekkere plakjes worst (niet teveel), volkoren crackers met hartig beleg, je hebt ook recepten voor koolhydraatarme taart, en ik gebruik bv bamboesuiker ipv normale suiker. Als je zoekt op glutenarme recepten vindt je ook lekkere recepten met minder koolhydraten. Of kijk eens op de website voedzo. Veel van wat daar staat is prima te doen. Recepten van dr Frank en Atkins. Lasagna maar dan ipv het deeg courgette of aubergine gebruiken. Pannenkoeken van 1 banaan met 2/3 eieren. (Niet teveel natuurlijk) etc. amandelmeel is koolhydraatarm. Dadels zitten zo vol vezels dat je lichaam er toch veel werk aan heeft. Of gedroogde abrikozen.
    Pfff ik krijg weer trek.

Mij is dus echt op het hart gedrukt om tussen de 50 a 60 koolhydraten per maaltijd uit te komen. In principe zou je daarmee niet afvallen. Maar ik merk dat mijn suiker te hoog wordt als ik boven de 35 koolhydraten kom.

15. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik kocht van die uitdeelzakjes chips om de portie te beperken ;) ribbelchips daar vergis je je in dus laat die maar in het schap liggen.

Gesneden komkommer of paprika met aiolie dipsaus (die je normaal bij chips neemt) is ook lekker :)
    La vache qui rit (light), zelfs in de AH-hamster-bonus nu.

16. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.708
    113
    Oei slecht van mij ik wil graag meeschrijven maar ben het toch helemaal vergeten schaam schaam.

Ik ben inmiddels begonen met 4 keer daags mijn suiker te meten. Eigenlijk blijven mijn suikers netjes (op een uitschieter na) of net onder de grens. Ik merk werk dat ik minder weet dan normaal en vraag mij af of dit goed is. Ik ben de hele zwangerschap nog maar 3 kg aangekomen en dat is is dus niet van het vele eten.

Hoe gaan jullie het met de feestdagen doen? kan er best verdrietig om worden dat ik straks geen lekkere toetjes mag, zo moet opletten wat ik eet. Terwijl normaal ik niet overdreven eet maar wel lekker wat neem zeg maar. Ik heb 5 etentjes staan eind dec en geen idee hoe ik dat moet gaan doen.

Ik eet overigs wel lekker 2 kleine koekjes in de avond en dat is echt iets waar ik naar uit kijk. Mag 15 gram voor een tussendoortje Daarnaast ben ik aan de nootjes geslagen, kaas, worst en dat dan als snackje in de avond.

Wat eten jullie zoal als avond eten? nog lekkere recepten? ik neem de voorgeschreven aard,pasta,bonen maar heb niet echt het vol gevoel zeg maar. Iets wat ik nooit heb als ik voor mijn gevoel ging diëten, daarom hield ik het ook nooit vol.

Hoeveel tussendoortjes nemen jullie?
    Ik ontbijt, tussendoortje ( fruit), lunch, tussendoortje ( cracker) , avond eten, tussendoortje ( 2 kleine koekjes) en dan nog wat lekkers op de avond ( nootjes, kaas, worst, cheese dippers etc )

17. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Misschien leuk om gerechten te delen voor kerst? Ik kreeg te horen dat je best een keer wat mag nemen hoor. Maar ik snoep uhhh toch al niet zoveel. Dus misschien vind ik iets al heel veel en denkt een ander "is dit alles?".

Voor kerst..simpele hapjes in de middag, je kunt suikervrije chocoladehapjes maken. Nogmaals kijk even op de website van voedzo. Maar volkoren sandwitches met roomkaas zalm en sla. Brie, walnootje, zout spekje en sla. Dat soort dingen ertussen. jummm.. kokosrostjes zelf gemaakt. Groentesticks met roomkaasjes, aiolie etc. Gehaktballetjes..

Avondeten een heerlijk soepje vooraf. Bv. Verse tomatensoep met een lepeltje creme fraiche. Hoofdgerecht konijn en eend met verschillende aardappelgerechtjes, stoofpeertjes, haricot verts, asperges, gewoon een beetje van alles. dit is natuurlijk voor meerdere mensen. We eten met 14 mensen. Ik beperk de aardappels en neem bv 1 stoofpeertje. Je hebt ook meer in de hand wat er in gaat als je het zelf maakt... nagerecht ga ik voor een zelfgemaakte witte chocoladecheesecake. Ik kan dit goed hebben qua suikers en met kerst mag het. (Qua dikmaker).

Oh de andere kerstdag ga ik qourmetten. Lekker veel groenten sla en vlees. Volkoren notenbrood erbij met weer verantwoord beleg. Eitje kan ook op de gourmet gemaakt worden. Zin in pannenkoek? Beetje ei met amandelmeel of banaan en voila.

Tip van de diabetespatient. Veel water drinken en geen zoete dranken. Dan hou je je suiker laag. En langzaam eten. Neem de tijd.

Wat ik wil zeggen is dat er zat is om van te genieten. Wat ik ook die is chips maken van aardappelschil. Doe ik niet vaak maar is vele malen gezonder en krijg je minder snelle koolhydraten binnen.

18. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    @Deedee: als je niet voldaan bent na een maaltijd kan je dat het beste aankaarten bij de verpleegkundige of dietiste. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je honger blijft lijden. Mogelijk is dan de beste oplossing voor jou om insuline te gaan spuiten. Dan kan je koolhydraten compenseren door enkele eenheden insuline te spuiten.
    Het lijkt een hele stap maar uiteindelijk scheelt het zo veel frustratie.
    Zeker gezien je termijn, nog zeker 10 weken trek na een maaltijd is natuurlijk niks.
    En ik spreek uit ervaring. Vorige zwangerschap voornamelijk dieet gevolgd. Gevolg: altijd moe, regelmatig trek en futloos.
    Nu heb ik daar een stuk minder last van. Kan 'gewoon' koolhydraten eten. Natuurlijk probeer ik die wel verdelen zodat ik niet voor iedere hap eten hoef te spuiten. (dat is ook niet de bedoeling)
    Maar als ik zin heb om te lunchen met drie hamburgers van de mac dan kan ik dat. :)

Ik heb diverse lekkere recepten uit het boek Grip op koolhydraten. Is ook een mooie website van.
    Rookkaascrackers: pak een bakpapier, leg er een plak rookkaas op en doe deze ongeveer 1,5 minuut in de magnatron. Hij smelt en stolt weer en wordt dan hard. Je kan er vanalles op leggen. (walnoten zijn bv erg lekker)

19. Mar18

Mar18 Bekend lid

30 jun 2014
    538
    207
    43
    Hebben julkie ook zilvervlies rijst of volkoren pasta? Ik reageerde bijna niet op pasta / rijst. Kwam dat even goed uit, dat eet ik erg graag hana.

Nu ben ik 36+3 (spuit langwerkende insuline voor de nacht) en nu gaan ze dus wel wat omhoog. Eerst bij lunch en nu alleen avondeten.
    Woensdag adviseerde ze novarapid insuline erbij spuiten voor de lunch... Had gezegd dat ik nog even aan wil kijken ivm de schommelingen. Nu is het na de lunch goed en gaan de avond waarde omhoog. Dus vandaag adviseerde ze voor t avond eten. Dus heb uitgelegd dat ik niet zomaar ga starten met insuline. Vorige x met een lichte dosis kreeg ik gelijk hypo's. Dan ben ik veel beroerder dan dat ik een x 7.3 heb. Daar voel ik niets van (mag tot 7 meten).
    Heb gezegd dat ik maandag naar de gyn moet en het daar ga bespreken ben dan 36+6 dus bijna 37wk. Ze kunnen gaan inleiden met 38 wk (zouden ze doen als het ging schommelen, laat ik nu op de schommel zitten;)) ... Moet ik dan spuiten voor een week??? Heb aardig de kop in de wind, ben het echt zat, ik controleer al meer dan 20wk mn suiker en zit op dat dieet, pijn in m'n vingers, eczeem op m'n handen. Maar heb ik terecht de kop in de wind?
    Iemand hier ervaring mee?

20. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik zou wel novorapid gaan spuiten. 7.3 is een momentopname, de piek ligt voor of na je meting. Met volkorenpasta en 36w zwanger zou ik zeggen dat je later piekt.

Met je eerdere ervaring om in een hypo te belanden zou ik aan de voorzichtige kant beginnen met hoeveelheden spuiten.

Hou vol je bent er bijna!!! Doe wat het beste is voor je kindje, daarna mag je het in 1x loslaten en genieten!
    Ik spuit prik en meet al 8 jaar en hier geen einde in zicht, wel een bevestiging van er bovenop zitten als ik weer zwanger wil worden.

Ik heb het zelfs voorelkaar gekregen om met 37w ingeleid te worden, moest ook wel, extreem groot kind en minder leven voelen. Mijn kindje heeft hier geen blijvende schade van maar ik zie nu wel in dat hoe langer in de buik hoe beter moet zijn, hij loopt toch wat achter in ontwikkeling en ik moet die 3 weken te vroeg er echt aftrekken nog.

Doe wat het beste is voor je kindje, je bent er echt bijna! Ik begrijp dat het vervelend is dat je opeens moet prikken etc, maar alles voor dat frummeltje in je buik toch? Je hebt het al die tijd al zo goed volgehouden!

Deel Deze Pagina