zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ja ik bedoelde nuchter. Bij ons mag dat maximaal 5,3 zijn. 5,4 is te hoog. In een week tijd heb ik dus 4x daarboven geprikt (5,6 5,4 5,7 5,5).

Een andere mama die bij een ander ziekenhuis zit zei net tegen mij dat ze daar pas vanaf 6 nuchter je insuline geven, vandaar dat ik beetje onzeker wordt: zo van die ik er wel goed aan en bij welke waardes zijn jullie met langwerkende insuline begonnen.

Inleiden zie ik wel tegenop idd. Nuage; ze kunnen pas je vliezen doorbreken (waardoor je idd snel weeën krijgt en bevalt) als er iets van ontsluiting is. Als je baarmoeder mond nog helemaal hard en dicht is, krijg je eerst zalf met hormonen om dat te verweken (mogen ze 2x per dag doen), daarna worden de vliezen gebroken. Ja hier dus ook over 10 weken :$ spannend hoor. Als ik ondanks insuline onregelmatige bloedsuikers blijf houden wordt het zelfs 37 weken.

2. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nee hier dus niet, die gel mag ik niet want dat is gevaarlijk als je eerder een ks hebt gehad. Maar vorige keer kreeg ik die ook niet. Ik kreeg een ballonkatheter. En daarna was er iets ontsluiting en dan kunnen ze je vliezen breken (normaal gesproken, bij mij dus niet omdat het stuit was en er geen druk op mijn vliezen stond)

5,3 nuchter is echt de goede waarde hoor die ze aanhouden. Maar ieder zkh heeft zijn eigen beleid. Ik ben blij dat ik bij een strenger ziekenhuis loop.

3. Mandy84

Mandy84 Actief lid

5 okt 2013
    271
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat apart om te lezen dat ze er overal anders mee omgaan!

Blds nuchter 5.3 is landelijk zo, dus lijkt me goed dat je insuline krijgt.

Gister ben ik geschrokken tijdens de groeiecho. Madam heeft in de afgelopen weken een flinke groeispurt gemaakt. Vandaag door de gyn wel wat gerustgesteld. Ze vertelde dat 'Truus' sowieso ond er de 4 kilo zal blijven, al groeit ze zo hard.

Ik heb met 37.6 eenmalig een ctg op eigen verzoek en met 38.4 word ik ingeleid. Ik gebruik nu een week of 3 kortwerkende insuline.

4. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Oh wat spannend dan Nuage! Ik moet me echt gaan verdiepen in inleidingen etc, want dit is mijn eerste kindje. Zo legde de vk het vanochtend uit, maar blijkbaar zijn er meer wegen die naar de uitgang leiden :D
    Ben wel benieuwd want mijn kleine meid ligt al weken exact in dezelfde positie en dat is helemaal in stuit! Tenminste ik neem aan dat dit stuit is: billen bij mijn heup/ onderkant, hoofd bovenaan in het midden en de benen heeft ze helemaal opgetrokken langs/voor haar gezichtje.
    Mijn placenta ligt ook nog eens vvolledig over de voorzijde, dus ik weet niet of ik wel wil dat ze gaan draaien. Hoe doen ze het dan Nuage als ze je vliezen niet kunnen breken?

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Zo ligt de kleine hier dus ook! En ook met placenta aan de voorzijde!

Als er geen druk op de vliezen staat dan ligt de baby te hoog. Bij mij wilden ze toen beginnen met weeënopwekkers om te kijken of we het kindje met weeën naar beneden kregen zodat mijn vliezen ook gebroken konden worden. Alleen toen lag ze in stuit kwamen ze daar dus pas achter, en toen is het dus direct een keizersnede geworden.

Wat ik heb begrepen is het met de stuitligging van onze kindjes, kont eerst, op zich mogelijk om gewoon vaginaal te bevallen. Dus je hebt kans dat ze eerst een draaipoging willen doen de week voor de inleiding. Lukt dat niet dan zou je denk ik mogen kiezen of je het wilt proberen of liever een keizersnede hebt.

Ik denk dat mijn gyn in mijn geval liever weer een ks doet als de baby zo blijft liggen, maar ik zet liever alles op alles om normaal te kunnen bevallen en overweeg dan ook stuit te proberen.

6. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Ik zal het ook nog even bevestigen. De nuchtere waarde moet onder de 5.3 zijn. Hier ook. Mijn db vp schrijft ook de insuline voor.

De internist vandaag gezien en die is het volledig met de keuze eens. Ik zit nuchter soms boven de 5.3. Omdat het niet elke keer is en ik soms ook op 4.3 zit bv willen ze mij hier geen insuline voor geven. Ik krijg dan kans op een hypo snachts en dat is ook niet wenselijk. Verder was mijn bloed 5.3% versuikerd, wat de internist erg netjes vond. Mijn schildklier werkt prima en mijn urinewaarden waren ook goed. Gelukkig werkt er ook nog het een een ander goed in dit lijf denken we dan maar. Oh en de kleine is gezond en groeit gezond.

Ik word ook met 38 weken uiterlijk ingeleid. Nog 8 weken te gaan. Ik vind het erg spannend. Hoe heb ik nog niet gevraagd. Die ballon lijkt mij niet prettig. Een vriendin hebben ze 3 dagen rond laten lopen met zo'n ding. Maar je hebt het alleen nodig als je moet voldoende ontsluiting hebt. 1-2 cm. Kunnen we die ontsluiting niet zelf opwekken? Hahaha.

Verder... mijn waarden steigen soms zonder enige reden. Had 20 kh op en toch een bloedsuiker van 8.5. Nou fijn. Ik denk dat we allemaal wel kunnen stellen dat het stellen is begonnen. Ik hoop dat we straks allemaal een gezond kind mogen vasthouden.

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    In mijn ziekenhuis was het zelfs zo dat ik met type 1 diabetes tot 40 weken door mocht lopen als alles perfect ging. Op basis van de grootte van mijn kindje door de diabetes was dat al 38+0 geworden en uiteindelijk door andere omstandigheden 37+1.

Ik zou wel de langwerkende insuline starten. Dat je dan eerder moet worden ingeleid heeft met je suikerwaardes te maken, niet met insuline gebruik.

De diabetes verpleegkundige weet in mijn ogen meer van insuline en wel of niet starten dan de internist. Zij zijn de ervaringsdeskundige! (Misschien verschilt dit ook per ziekenhuis).

8. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Helemaal eens 1981mama. Hier nu 2x bij de internist geweest en die heeft naar mijn idee niet bijster veel toegevoegd.

Hier gaf de gyn inderdaad ook aan dat ze kijken naar mijn conditie, de conditie van de baby en de staat van de placenta. Naar aanleiding daarvan gaan ze inleiden. En idd de kans dat ik 40 weken haal is nihil. (godzijdank, zwanger zijn is niet bepaald mijn hobby)

En ook ik zit niet te wachten op een inleiding. Vaak wordt dat toch als heftiger ervaren. Maar ja, erover stressen heeft geen zin dus doe ik dat niet.
    (vorige zwangerschap over van alles en nog wat me druk gemaakt)

9. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Zo'n ballon voelde ik niks van hoor. Ja het erin zetten was niet onwijs lekker ofzo maar niet heel erg. En als ie eenmaal zit voel je niks, ik niet in ieder geval. Kreeg m om 7 uur in de ochtend en om 17 uur viel ie eruit.

Begin me steeds meer te realiseren dat ik toch wel een grote kans heb op een ks...

10. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
  11. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik ga daar zeker naar kijken, lijkt me de moeite waard!

12. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Ja dat lijkt mij ook de moeite waard. Ik was op zoek naar informatie over het inleiden en kwam toen dit tegen. Lijkt me ook aan stuk prettiger als de kleine uit zichzelf draait en daar niet allemaal handen en duwwerk bij te pas komen.

13. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nee precies, en het blijkt dus dat draaien bij mij niet eens mogelijk is. Dus dan is dit eigenlijk de enige optie. Al zit ik toch ook in mijn hoofd mezelf af te vragen waarom 2 kindjes dan in stuit zijn gaan liggen en of daar niet gewoon een reden voor is.

14. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Trouwens nog een vraagje: kiwi's. Dat moet toch kunnen?

15. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Zou niet weten waarom niet. Volgens mij zit daar niet heel veel suiker in.

16. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Kiwi is 9 koolhydraten ofzo. Kan prima!

17. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Oké dan was dat niet de boosdoener, ik dacht al!

18. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Een kiwi de oorzaak van een stuitligging? Ik mis iets denk ik :p

19. San1984

San1984 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Misschien moet ik mij na 4 januari hier ook melden. Heb vandaag te horen gekregen dat ik die suikertest moet doen. Baarmoeder zit al vrij hoog voor het termijn. Verder geen aanwijzingen voor zwangerschapsdiabetes.

Maar we zullen het 4 januari zien.

20. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Nuage kiwi is prima en rijk aan vezels en goede voedingsstoffen. Dus moet zeker kunnen. Ik heb vandaag alleen maar hoge waardes meiden. Ik stress hem. Ik kon de diabetesverpleegkundige niet bereiken maar nu een weekend helemaal geen koolhydraten eten lijkt me ook niet de bedoeling. Ik twijfel of het niet verstandig is om preventief toch voor de maaltijden iets te gaan spuiten. In de afgelopen 2 dagen heb ik maar 1 keer een suikerwaarde gehad onder de 8. En dat bij een koolhydraadinname van 20 tot 30 gram koolhydraten. Kan zwangerschapsdiabetes zo snel verergeren? Ik eet zo gezond. Vezelrijk, eiwitten, voldoende ijzer, ik let echt overal op.

Ik denk dat ik de db vp volgende week pas te spreken krijg. Kan het kwaad om bijvoorbeeld 2EH te spuiten voor de maaltijd? Puur om te kijken wat het doet? Wat zouden jullie doen?

Deel Deze Pagina