Hoi hoop28, Je had al wel insuline gekregen en daar informatie over gehad? In t ziekenhuis hanteren wij vaak: bloedsuiker boven de 15, 4eh spuiten(novorapid), boven de 20, 6 eh. En dan na 2 uur opnieuw meten. Alles onder de 15 gewoon accepteren. Maar ik weet dus niet met 100% zekerheid of dit thuis ook kan.
Onder de 15 accepteren??? Nee echt niet bij zwangerschapsdiabetes! Dat is veel en veel te hoog. Ik snap niet dat je niet allang voor de maaltijd moet spuiten. Nu is het elke keer achteraf. Ik moest sowieso altijd 2-4 eh voor de maaltijd spuiten. Heb je kortwerkende insuline? Haha die kiwi niet de oorzaak van de stuit! Ik gad gisteravond voor het naar bed gaan opeens 8,7. Had kiwi's op maar ook brood. Denk dat de metformine om 13 uur dan al is uitgewerkt. Ik kan er nog een wijs uit hoor. Net uit eten had kipsate met patat en prik 4,7
Kan maar zo nuaga. Mijn lichaam reageert ook goed op patat. Ik lijk nog beter tegen een bord patat te kunnen dan tegen een boterham met kaas. Ik gebruik novorapid. Snelwerkende idd. Ik voel me zo ellendig dan. Mich92 15 is met zwangerschapsdiabetes echt veel te hoog. Het moet onder de 7.8 blijven. Maar ik denk dat ik morgen gewoon eens 2EH spuit voor het eten. Ipv mijn koolhydraten nog meer naar beneden te halen.
Hebben jullie de ochtend na de patat dan niet een hogere waarde? Patat werkt heel langzaam namelijk. @ 2eh voor de maaltijd: ik weet niet hoeveel je verder spuit op een dag dus geen idee als je de hele dag boven de 8 blijft dan zou ik alles 10% omhoog gooien. 10% ophogen is ook wat veel diabetesverpleegkundigen adviseren als ze ophogen. Ik deed in mijn zwangerschap zelfs 20% er bovenop als ik weer hoog bleef. Let op ik ben geen diabetesverpleegkundige alleen ervaringsdeskundige haha. Het kan snel wisselen
Hoe hoog zit je meestal na het eten? Ik spoot ook Novorapid en als ik zonder in de 8 zat was het 2eh voor het eten en zit je op 9 dan 3eh. Je moet wel spuiten en direct gaan eten. Ik spoot altijd en daarna meteen m'n eerste hap.
@metformine het kan zijn dat 1 pilletje geen 24u dekt, volgens mij werkt het officieel tussen de 14-24u(ik kan het niet terugvinden). Je kan het ook 2x per dag innemen (dan 2x de helft uiteraard). Maar dat zou ik even overleggen met de dvk. Of misschien de dosering uitbreiden. @ onder de 15.0 geen actie ondernemen: dat ligt er maar helemaal aan wanneer je spuit, meet en eet. Een uur na de maaltijd kan je het eenmalig accepteren, water drinken en na 1,5u nogmaals controleren. Maar bij herhaalde scores in die richting is het tijd voor actie @spuiten voor de maaltijd. Dat kan als je weet dat je niet tegen een hypo aanzit
@mich: mogelijk heb je het over gewone diabetes want zoals al door diverse zwangere hier is gezegd is een waarde van 15 echt veel te hoog. Ik mag zelfs niet hoger dan 6,7 na de maaltijd komen! Ik zou zeker 2 eenheden voor de maaltijd gaan spuiten. Hou er wel rekening mee wat je eet en hoe actief je daarna nog bent. Zoals je ondertussen al hebt gelezen reageert de ene persoon sterk op bepaalde producten en doet het bij iemand anders amper wat. Hier is ondertussen wit deeg/ brood echt een no go. Nu 45 minuten na het eten van een pizza, 10 eh gespoten en voel gewoon dat ik te hoog zit. Mijn eetlust is ondertussen echt gewoon weg. Lunch: een kop verse tomatensoep (zelf gemaakt) en ongeveer 30 gram knapperbolletjes.... zucht. Zal wel op mijn donder krijgen omdat ik te veel (blijf) afvallen.
Ik denk ook dat mijn dosis omhoog moet, maar ze wilden starten met 1 pil om m'n lunch en avondeten mee te pakken. Maar als ik dan heel laat eet schiet dat dus niet op. Ik mag max naar 3 pillen per 24 uur. Daarna is alleen insuline nog mogelijk en dat wil iedereen voorkomen dus vandaar de terughoudendheid. 6,7 na de maaltijd is na 1,5 uur neem ik aan?
Ik gebruik de insuline nu alleen nog maar om het achteraf te corrigeren. Zit standaard tussen de 8 en 9.5 de laatste 2 dagen een uur na de maaltijd. In de ochtend zit ik snel te hoog.. dus ik denk dat ik 2EH begin te spuiten alleen voor het ontbijt. Dan kan ik tenminste een normaal ontbijt nemen. 3 happen havermoutpap lijkt me geen gezond ontbijt. Vaddie begrijp dat je baalt. Maar tomatensoep zitten zo weinig koolhydraatjes in. Hoe eet je verder en spuit je ook?
@nuage: ja is 1,5 uur na de maaltijd. @hoop: eten; doe ik amper. Omdat ik insuline en qua hoeveelheid zo weinig eet (compleet geen eetlust, had ik bij de vorige zwangerschap ook) heb ik 'opdracht' om zo normaal mogelijk te eten. Het enigste wat ik heel weinig eet is rijst omdat ik daar dus echt vanaf dag 1 flinke hoeveelheden insuline voor moet spuiten. Nu ik richting de 30 weken ga merk ik weer dat ik voor broodproducten ook meer moet gaan spuiten. Witbrood vermijd ik zoveel mogelijk omdat daar veel meer koolhydraten inzitten. Ontbijt gaat goed, dat is eigenlijk altijd een bord brinta met een klein beetje hagelslag. Spuit ik 8 eenheden. Lunch is mijn 'slechtste' maaltijd. Heb ik vaak geen trek. Dus meestal dwing ik mezelf 1 boterham te eten. Daar had ik vandaag geen zin dus vandaar de soep. In de knapperbolletjes zitten wel koolhydraten, evenals de vermicelli. Bij 2 boterhammen zit ik nu op 9 a 10 eh om te spuiten. Avond: is zo verschillend wat ik eet. Aardappelen en aardappelproducten reageer ik het minst sterk op en red ik meestal met 8 eh. Pasta ongeveer 10 eh. En al het andere (meestal niet erg gezonde) 12 eh of meer. Baal vooral van mijn gebrek aan eetlust. Het voelt zo dubbel. Omdat ik zwanger ben moet ik eten. Terwijl ik normaal graag eet en minder/ gezonder moet eten. (overgewicht) En nu moet ik mezelf regelmatig dwingen om te eten. Voelt zo krom. (buiten het feit dat ik het helemaal niks vind om zo erg met eten bezig te zijn)
Ze zeiden dat je met metformine ook minder eetlust kon krijgen... Ik merk er niks van in ieder geval. Nog nooit gehad ook, of ik nou mega koorts heb of wat dan ook ik wil altijd wel eten. Brinta als ontbijt daar reageerde ik altijd heel heftig op. Maar dat was zonder insuline. Toch wel fijn dat je met insuline op zich alles wel kunt eten en corrigeren. Merk wel dat ik daar nu tegenaan loop dat het niet kan.
Kan ik me inderdaad voorstellen Nuage. Vorige zwangerschap wilde ik de insuline spuiten zo lang mogelijk uit stellen. Vond het zo eng. Maar toen 16 kg afgevallen (na week 22) en hele zwangerschap zo moe geweest. Waarschijnlijk o.a. door het gebrek aan goede voeding. (er zit veel in multivitaminen, maar niet alles volgens de diëtiste) Heb meteen gezegd het deze keer anders te willen doen. Afgelopen weken idd niet zo extreem moe geweest als destijds.
Zou dat de reden kunnen zijn van mijn vermoeidheid? Het ene moment ben ik trillerig en voel ik een soort van onbehaaglijke spanning. Het andere moment heb ik zo weinig energie dat als mijn hoofd een kussen raakt ik meteen diep in slaap ben. Ik ga morgen met de insuline beginnen in de ochtend. En dan zien we wel. En vaddie ik ben blij dat je je nu beter voelt.
Hoop ik denk dat dat echt komt doordat jouw suikerspiegel zo schommelt. Als je voor je eten spuit heb je die piek niet. Dan kan zeker verschil maken in hoe jij je voelt. En het is ook veel beter voor je kindje en de placenta.
@hoop: helemaal eens met Nuage. Ik denk ook dat het komt door de schommelingen in je suiker. Hoe waren je waardes vandaag nu je voor je maaltijd spuit? @Nuage: nu vind ik insuline spuiten ook geen probleem maar vond het idee toen zo eng. Alleen met het spuiten in mijn been heb ik issues
Lijkt mij ook niks, in je been spuiten. Heb het nog nooit gedaan. Ik begrijp niks van mijn suiker. Vandaag bij de Griek wezen eten, heb echt niet alleen vlees op. Prik ik 5,1. Oh en mijn nuchtere waarde was 3,9 dus de patat maakt die niet hoger
Hi.. ik heb gisteren uiteindelijk niet gespoten. In de ochtend dacht ik. . Toch nog even zo proberen. Waarde na het ontbijt 6.2. Middag 6.7 en avond 6.5. Snappen jullie het? Ik niet in ieder geval. Nuage ik denk dat ik het wel begrijp. In grieks eten zit veel eiwitten en vet. Dit vertraagt de opname van de voeding. Daarnaast ben je toch geneigd langzamer te eten wanneer je uit eten gaat. Dit helpt ook mee. En gemiddeld genomen drink je ook meer in een restaurant. Vaddie dat beenprikken klinkt mij ook niet fijn in de oren. Waar moet je dan precies prikken? Ik hoop zo dat ik dat niet straks ook moet doen. Hoe gaat het hier verder?