zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nou hij was heel tevreden over me! Dus daar ben ik ook blij om. Kreeg een mooi compliment van hem dat ik dit serieus neem en er elke dag mee bezig ben en dat hij dus zeker weet dat ik zelf ook goed meedenk en er alles aan doe om m'n waarden goed te houden. M'n hba1c was zelfs lager dan in augustus 4,7 nu dat is erg goed.

En als ik bevallen ben willen ze me uitgebreid testen op insulineallergie. Nu durven ze het niet vanwege risico anafylactische schok. Leek me een goed plan :D

2. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Haha fijn om te lezen! Ja ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die denken "Ach.. Wat kan het kwaad?". Ik ben benieuwd wat ze wijzer worden na de bevalling!

3. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    aaah Vaddie wat sneu allemaal! :( He bah, kan ik me dan helemaal emo over voelen (heb zelf ook een hond en een kat).

Nuage top gedaan!! Fijn dat je dan ook eens een compliment krijgt! En verdiend! dikke pluim voor jou! :)
    Ik vind ook dat er veel tijd en discipline in gaat zitten hoor!

Prikte daarnet 7.0 na een heel gewoon bordje avondeten. Ben wel heel opgewonden want we hebben daarstraks onze eerste echte gezinsauto gekocht! Kan je daar hoger door prikken? Ik meen wel eens zoiets gelezen te hebben.

4. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    7,0 is niet zo hoog toch? Of zat jij na 1,5 uur? Kan het niet meer allemaal onthouden ;) Ik prik wel hoger als ik veel stress heb, maar niet van blijdschap dat ik weet :D

Had gisteren met 1 boterham als ontbijt te hoog geprikt, vanochtend geen tijd voor een boterham dus snel een banaan gepakt. Ik dacht meteen hmmm dat zal wel verkeerd gaan want daar zit suiker in en ik neem pas in de middag mijn medicatie dus in de ochtend moet ik het echt op dieet doen. Nou prikte ik dus 5,3 na die banaan :D Dus helemaal happy! En toen in de middag gewoon heel schandalig 2 saucijzenbroodjes gegeten van de bakker (had immers alleen een banaan op haha) en toen was het weer zo laag: 5,6! En net na mijn avondeten weer in de 5. Dus dit was echt een hele goede dag, ben er helemaal blij van! Ik moet nog wel even en het zal vast wel moeilijker worden dus ben erg blij dat ik nog wat ruimte heb wat dat betreft.

5. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Ik prik inderdaad ook een stuk hoger als ik loop te stressen. Maar dat is meestal negatief. :)

Afgelopen nacht echt beroerd. Een aankomende hypo (4,5 geprikt dus niet echt heel laag) en buikkrampen. Bm was helemaal verkrampt. Geen idee waarom. Gelukkig toen het over was een super drukke baby.

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Insulatard heeft een piekwerking na een aantal uur dus het zou goed kunnen dat je een hypo hebt gehad snachts... Bij 4.5 weet je natuurlijk niet of je naar beneden gaat of omhoog...

Aangezien je daarna weer een drukke baby had zou ik zelfs zeggen dat je een hypo hebt gehad. Baby's bewegen meer dan gemiddeld als er na een hypo weer meer suiker komt.

7. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik had nuchter 3,9 maar nergens last van. Is dat wel handige insuline dan als die in de nacht piekt? Misschien toch nog iets eten voor je naar bed gaat?

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    De piek is niet zo groot als bij novorapid, maar er is zeker een piekwerking. als je smorgens wakker wordt met het gevoel alsof je bent overreden door een vrachtwagen (meestal spierpijn in je dijbenen) dan kan je snachts eens meten. Niet zomaar bij gaan eten voor het slapen want dan verdwijnt het nut van de insuline.
    In principe is insulatard goed voor vrouwen met zwangerschapsdiabetes. Maak je niet direct zorgen over de piekwerking, als het goed is kan je lijf het verwerken. De piek is alleen vervelend als je teveel insuline spuit.

insulatard bestaat echt al heel lang en is zo veilig als het kan voor zwangere vrouwen. Er is uitgebreid ervaring mee en onderzoek naar gedaan, en alles duidt op veilig.

Er zijn modernere insulines (levemir en lantus) die deze piekwerking niet tot veel minder hebben. Maar deze insulines dekken 24u en werken dus langer dan insulatard (12u), en zijn dus niet 1 op 1 vervangbaar in het zwangerschapsdiabetesprotocol. Bovendien is er minder ervaring mee met zwangere vrouwen en deze insulines. Het is dus geen eerste keus voor zwangeren die zwangerschapsdiabetes krijgen.

9. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Das net het probleem. Ik eet/ drink al wat voor ik ga slapen. spuit nu 21 eh insulatart voor ik ga slapen. s'morgens is mijn suiker dan meestal rond de 4,8/4,9 Daar voel ik me prima bij.
    Spuit ik 20 eh insulatart dan is mijn suiker 5,2/5,3 en dan heb ik overdag weer sneller een hyper.
    Heb ook niet iedere nacht een hypo. Mijn suiker was gisteravond 6,6 toen ik ging slapen. Dus gaat weer nergens over.

10. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Hoi meiden. Ben vandaag naar de diabetes verpleegkundige geweest en de internist. Ik moet iets meer gaan spuiten ;s nachts (9EH) omdat de waardes redelijk hoog blijven. Is nog maar begin zie dat hier al veel meer dosis spuiten. Verder waren ze tevreden. Mag niet minder gaan eten, ben mml wel een beetje streng voor mezelf. Voordeel is natuurlijk wel dat ik goede waardes heb overdag.

Balen van al die wazige pieken en dalen he meiden. Ik ben sinds ik insuline gebruik (nog geen week) 's nachts ook 2 x wakker geworden van een hongerklap. Ik prikte niet te laag maar er stond wel een leeuw te schreeuwen in mijn maag...

11. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Ja, die vage pieken en dalen zijn behoorlijk balen. Maar ja, dat is een typisch kenmerk van zwangerschapsdiabetes. Je bent niet in te stellen vanwege die hormonen.

12. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    ik vind met name die dalen zo vervelend. Heb ze over het algemeen overdag als ik ook maar 10 min te laat eet na zak ik al te laag en ga dan ontzettend trillen en voel me echt ziek worden. Moet echt elke 2.5 uur wat eten.

Voor de nacht spuit ik 40 eh insulatard. Als mijn suiker voor het slapen gaan onder de 5.2 is pak ik nog een glas optimel omdat ik anders binnen 2 uur nog in een hypo duik. Na 2 uur snachts stijgt mijn suiker weer zonder dat ik gegeten heb en moet daarom dus zoveel insulatard spuiten.
    IK spuit voor de nacht 40eh insulatard en bij het ontbijt 40 eh novorapid. Bij de lunch en het avondeten spuit ik maar 8 en 6. zijn er meer die zulke grote verschillen hebben in de hoeveelheid insuline die ze spuiten?

13. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Jeetje Surprise wat heftig zeg en je moet nog zolang. Had jij al diabetes? Sorry ik lees zoveel verhalen ik gooi soms dingen door elkaar.

14. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Wow wat een verschil Surprise. Waar ontbijt je mee?
    Hier spuit ik gemiddeld 8 eh per maaltijd. Ontbijt is altijd hetzelfde dus spuit ik hetzelfde. Ontbijt en avondeten kan iets variëren.

15. trotsema

trotsema Bekend lid

3 jan 2015
    869
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo meiden ik lees al een tijdje mee. Dit is mijn derde zwangerschap en de tweede keer dat ik zwangerschapssuiker heb. De eerste keer kon ik het af met een dieet maar nu had ik het al vanaf het begin van mijn zwangerschap. Ik spuit sinds een paar weken voor de nacht langwerkende insuline en zit nu op 20 eenheden. Sinds vorige week gaan mijn waarde overdag ook schommelen en heb daarom sinds gister ook insuline voor overdag. Ik moet dan 2 eenheden spuiten als hij 7 is of hoger. Maar mijn vraag daar over is (kan het nergens vinden) moet je daarna nog controleren of je waarde naar beneden gaat en na hoelang? Ik ben nu 30 en een half week zwanger.

16. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Nee ik ben een van de bijzondere gevallen die al heel vroeg zwangerschapsdiabetes kreeg. In mijn geval al met 7 weken:(

Ik ontbijt met twee plakjes volkoren brood met kaas dus niet bijzonder. Inmiddels geen melk of optimale meer bij t ontbijt omdat ik dan nog hoger zit

17. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Bijzonder toch hoe iedereen weer anders reageert. Ik heb vanochtend yoghurt met Optimel vla en een banaan op en dat was perfect! Brood is in de ochtend soms een probleem hier. In de middag 2 croissants op zonder problemen, na de macaroni vanavond had ik zelfs 4,7?! Toen 2 stroopwafels gegeten had ik 6,5 na een uur. Wonderlijk. Zal straks vanzelf wel moeilijker worden denk ik.

18. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik had ook zulke verschillen. Smorgens 50eh en avonds 10eh voor hetzelfde eten.

50eh was in mijn geval wel pas in t 3e trimester.

19. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Wauw wat een verschillen! Ik ben op jullie advies toch begonnen met 3eh in de ochtend spuiten en ik merk dat mijn lichaam het dan de hele dag een stuk makkelijker heeft. Nu ik jullie hoeveelheden lees denk ik alleen. . Wow. Gisteravond uit tijdnood een pizza gegeten, we zijn hard bezig met het slaapkamertje en het hele huis moet schoon voor alle visite met kerst. Dus ik dacht.. Ik spuit gewoon 3eh voor de pizza. En ben blij dat ik dat heb gedaan. Na een uur had ik een waarde van 7.2. Bij mij is nu 3eh vaak nog voldoende om niet een uitschieter te krijgen. Maar ik vraag me af hoe lang.

Hebben jullie ook helder waar de uitschieters van komen? Hier zijn granen echt een crime. Pap, brood, dat soort dingen. Fruit kan ik gerust veel van nemen. Mijn lichaam gaat veel beter op die suikers. Geen hyper en geen opgeblazen buik.

Meiden. . Hele fijne feestdagen alvast!

20. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    @trotsemama: ik controleer niet meer als ik na de maaltijd insuline heb gespoten. Hou jezelf wel goed in de gaten. Als je je niet lekker voelt meteen even je suiker controleren. In theorie kan je een hypo krijgen. (dus dat je te laag zit)

Hier vannacht weer beneden gezeten met een hypo. Wil de dosering echt niet verder naar beneden doen want dan zit ik weer op de grens en zit ik overdag snel hoger en moet ik meer spuiten.
    Volgende week contact met de verpleegkundige dus dan maar eens vragen. Was al 4e hypo s'nachts in een week tijd.

Deel Deze Pagina