zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik ken iemand die 64eh moest gebruiken tegen het einde van de zwangerschap, dus dit valt nog heel erg mee hoor meiden :)

Geen idee hoop28. Ik denk dat als ik verder ben dan 34 weken dat ze hem liever halen. Als het daarvoor zou zijn dan weet ik het niet. Ik denk dat het dan of een opname wordt of toch halen. Insuline durven ze me echt niet te geven door het risico op anafylactische shock.

2. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Voor de nacht zit ik al aan de 44eh dus ik zal straks wel richting die 64 gaan of misschien nog wel hoger. Ook sochtends voor het ontbijt spuit ik 40 ehc maar dan novorapid. Daar zal ik ook in het 3e trimester wel mee omhoog gaan richting de 60eh pff. Typisch dat het toch echt zwangerschapsdiabetes is en dat de kans straks groot is dat ik er gewoon af ben

3. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ja gelukkig wel, die vriendin van mij is er ook vanaf. Maar je houdt wel die hoge kans van 50% om alsnog diabetes te ontwikkelen natuurlijk. Daarom meiden als het lukt probeer borstvoeding te geven minimaal 3 maanden. Dat moet het risico aanzienlijk verlagen. En laat als je de kans hebt je vitamine D3 prikken bij de huisarts. Een tekort aan D3 is in verband gebracht met diabetes dus het is belangrijk dit dan snel omhoog te krijgen. En daarnaast natuurlijk zorgen voor een gezond gewicht en bewegen, dat riedeltje kennen we wel.

4. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    bij zoon heb ik 3 maanden gekolfd en dochter heb ik 9 maanden gevoed. Hier dus ook voor dit kleintje weer bv. zou niet anders willen

5. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Wauw das flink wat surprise. Bij mij valt het inderdaad reuze mee. Ik hou het niet goed met alleen letten op mijn voeding maar ik mag flink in mijn handen wrijven. Toch zie ik nu wel dat het steeds sneller verergerd.

Nuage zo is het. En gezonde voeding is ook zoiets. Diabetes is ook in verband gebracht met de vele bewerkte producten die wij eten. Ik eet eigenlijk zo weinig mogelijk bewerkte producten en dat wil ik ook graag blijven doen.

6. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    ja idd valt 11 EH reuze mee en ik vind het echt wel goed te doen hoor! Als die kleine maar goed ter wereld komt! Ik wil ook borstvoeding geven, maar dat het de kans op diabetes verlaagt wist ik niet!! Dat is nog een extra motivatie! Hoe sterk vermindert de kans dan?

Ik heb binnenkort een afspraak met de lactatie deskundige omdat ik van te voren wil gaan kolfen/ borstvoeding opwekken zodat ik met mijn eigen melk kan bijvoeden als dat nodig is (wat meestal nodig is bij 'suikerkindjes' heb ik begrepen), hopelijk komt de borstvoeding meteen daardoor ook goed op gang als ik met 38 weken wordt ingeleid.

Nu ik elke dag met diabetes bezig ben weet weet ik wel dat ik het echt echt niet wil krijgen. Moet ook zeker wat afvallen, dat zal al helpen,... maar dat lukt nu ook al met dit dieet terwijl ik zwanger ben :( had ik ook nooit gedacht van te voren :D:D

7. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik geloof dat het de kans halveert!

8. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier bij de oudste 3,5 maand bv gegeven. Met veel pijn en moeite. Letterlijk. Nu al wel besloten de pijn (en de meeste) moeite mezelf te besparen.
    En tja dat afvallen.... ik val alleen af wanneer ik zwanger ben. In theorie zou er zeker 30 kg af moeten....
    Ga er wel beter mijn best voor doen om dit keer niet het gewicht wat ik nu afval weer aan te komen wanneer de baby is geboren.

@suprise: hoe spuit jij zulke hoeveelheden. De insulatart spuit ik nu in mijn bil omdat in mijn been altijd zeer doet en altijd bloed. Novorapid spuit ik gewoon in mijn buik. Lang spuit ik nu 22 eh. En begin te trillen (komt ook door de ongemakkelijke houding)
    Dus ben echt benieuwd hoe jij er 40 eh netjes in krijgt zonder de helft er naast te spuiten?

Echt blond... alles meegenomen voor een weekendje weg. Ben ik vergeten mijn teststrips te controleren. Heb ik dus nog maar 3 van.....
    Neem de gok maar, voel gelukkig snel wanneer ik te hoog of te laag zit.

9. purple88

purple88 Actief lid

5 apr 2012
    451
    0
    16
    Hoi allemaal,

Ik heb geen zwangerschapsdiabetes maar type 2. Sinds een paar maanden aan de insuline ipv pilletjes door de vorige zwangerschap. en nu nog steeds voor de zwangerschapswens. Ik zit nu al voor het slapen op 18 insulatard en het lijkt wel niet te werken:( overdag gaat het wel goed, meestal rond de 3, 4 eh.

Hebben jullie het idee dat je aankomt van de insuline? dat idee heb ik namelijk..

10. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik kwam wel sneller aan toen ik nog insuline gebruikte, absoluut. Van de metformine kan ik gelukkig zeggen dat ik nauwelijks aankom.

11. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Hi Purple, ik hoop dat je zwangerschapswens uitkomt. Ik zit met dezelfde frustratie over de insulatard. Je kunt het niet verder ophogen?

Uhmmm.. Eerlijk, ik heb al een week niet op de weegschaal gestaan. Maar het probleem is dat ik niet weet of ik aankom van de zwangerschap op van de diabetes of van de insuline. Ik weet niet of ik überhaupt aangekomen ben eigenlijk. Door het dieet vallen veel vrouwen af. Maar ik hou ook weer vocht vast. Dus ik heb echt geen idee.

Ik heb nog wel een vraagje aan de dames, of nouja advies nodig! Ik ben begonnen met insulatard. Ik heb het nu 3 nachten gespoten. Maar mijn nuchtere waardes blijven steigen. Ik spoot eerst 2 nachten 2 eenheden, toen afgelopen nacht 3 eenheden.. Zit nu op een nuchtere waarde van 6,5. De db vp zei, zit je dan nog te hoog, ga dan over op 4 eenheden. Maar ik twijfel of ik er niet vanavond gewoon 5 spuit. Wat zouden jullie doen?

12. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ik zou het advies volgen. Ik had met 9 nog regelmatig hoge waardes en nu op advies 11eh perfect. Net dat ene duwtje extra was genoeg... En dan maandag meteen mailen of bellen voor advies als het te hoog blijft. Is het insulatard trouwens? Want bij mij werd gezegd dat 6 eh de startdosis was.

Ik ben van 6 naar 9 naar 11 eh gegaan (wel allemaal op advies van dvp)

13. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Ja dat klopt, het is insulatard. Ik krijg het idee dat mijn diabetesverpleegkundige erg voorzichtig is. Maar 3 eenheden halen dus geen steek uit

14. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Vaddie ik spuit de 40eh novorapid in 1x in de buik dat geeft bij mij geen problemen. En de insulatard spuit ik in 3x in mijn boven benen. Wisselend ene dag ene been andere dag andere been. Dat in 3x doe ik omdat ik anders krijg ik lypodistrofie (bulten in mijn benen)

Ophogen insuline.

IK begon met 2eh novorapid en 4eh insulatard. Elke keer als ik boven de 7.8 zat spoot ik 2eh bij en hoogde ik de novorapid voor de volgende dag op met 2eh net zo lang tot ik de boel onder controle had. Met de insulatard deed ik het zelfde alleen spoot ik natuurlijk niet bij. Als ik boven de 5.3 zat spoot ik de volgende avond 2 eh bij tot ik onder de 5.3 zat

15. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik zou zeker met 2eh ophogen ja denk dat die ene niet genoeg uitmaakt.

16. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Thnx dames, ik denk ook dat het te weinig uit gaat maken. En die kleine in mijn buik heeft daar ook last van. Ik denk dat ik door 2 eh bij te spuiten niet opeens onder de 4 kan komen. Dat zou wel heeel apart zijn.

17. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    @hoop: hier idd ook zelf gaan ophogen met 2 eh de insulatart omdat ik maar te hoog bleef zitten. Ergste wat er kan gebeuren dat je s'nachts een hypo krijgt. Ik zei het altijd wel tegen mijn partner. Ik wordt wakker van een hypo maar het kan ook zijn (schijnbaar) dat je juist heel erg moeilijk wakker wordt.

18. Rihanna326

9 mei 2015
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi meiden! Ik moest 2 dagen een curve bijhouden. Hou me aan het dieet dat ik heb gehad. Nu zijn mijn waardes tussen de 4.1 en hoogste 6.4 maar toen had ik een beetje gesmokkeld. Deze waardes zijn toch gewoon prima? Heb het idee dat het allemaal een beetje overdreven is.....

19. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    @ Rihanna, lees voor de gein eens één van mijn eerste posts en in dit topic en kijk waar ik nu zit. ;) Je waardes zijn prima, dat betekent dat je nu nog voldoende insuline aanmaakt om de suikerwaardes mooi op peil te houden. Ik hoop voor je dat het dat nog een hele lange tijd of zelfs tot het einde voldoende is. Maar het kan ook zo zijn dat je over een tijdje wel aan de insuline zit. Gewoon zo door blijven gaan. Maar dat zullen ze je in het ziekenhuis denk ik ook vertellen.

Oh en.. Ik heb het dus naar 5 opgehoogd. Zat op een nuchtere waarde van 6.0. Ietsje gezakt maar nog lang niet genoeg. Ik ga vanavond 7 eenheden spuiten en kijken wat dat doet. De dvp zal dat vast wel begrijpen. :(

20. Rihanna326

9 mei 2015
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hoop het ook! Ben 1 april uitgerekend dus nog heel even. Dus zal me best blijven doen en me aan het dieet houden 😊 Nog nooit op dieet geweest moet helemaal wennen... 🙈

Deel Deze Pagina