zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mellle

Mellle Actief lid

26 jun 2012
    168
    0
    16
    Ik moest dit weekend ook curven, me aan een dieet houden, nu schommelt het van 4.8 tot 9.6. Het schommelt echt allemaal.
    Morgen moet ik het schema door mailen, ik ben benieuwd.

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Pieken en dalen zijn logisch, dat hoort bij bloedsuikerspiegel. Maar te hoog is gevaarlijk (en te laag ook, maar dat zie je minder snel bij zwangerschapsdiabetes).

Je mag 's ochtends nuchter niet te hoog zitten, niet hoger dan 5.3. En nadat je gegeten hebt gaat het erom of je lichaam je bloedsuikers op tijd kan reguleren. Dus plusminus anderhalf uur na het eten niet hoger dan 7. Zit je wel hoger dan 7, dan moet je of anders eten of corrigeren met insuline.

3. Mellle

Mellle Actief lid

26 jun 2012
    168
    0
    16
    Nuchter was 5.8 en 5.4 terwijl met de test nuchter 7 was.
    Na het eten zit ik na anderhalf toch vaak boven de 7. En dan eet ik volgens het dieet.

Woensdag naar de internist en ik zal morgen vast ook wel wat horen.

4. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    @melle: denk dat ze je al wel insuline mee geven met die waardes. Met zwangerschapssuiker zijn ze meestal nogal streng omdat de hoge (en lage) waardes schadelijk kunnen zijn voor de baby.

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik denk het ook, nuchter is nog steeds te hoog

6. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Goedemiddag dames! Zo ik heb me toch slecht geslapen. Hele nacht buikpijn alsof ze probeert te draaien maar het lukt niet. Daarnet weer te hoog geprikt (sinds gisteren 3x op rij). Misschien ook niet helemaal lekker door de hormonen of do... Pff hebben jullie ook wel eens van die lange drukkende zeurende buikpijn linksonder (geen harde buik). En prikken jullie dan ook te hoog?

7. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    He wat rot meid! Ik prik soms dagen hoog en dan kan ik weer dagen eten wat ik wil zonder dat er iets aan de hand is. Pijn links achter de ribben heb ik wel. En trouwens ook een beetje rechts achter de ribben. Maar madameke vindt het erg leuk om zich zo uit te rekken dat mijn rechterheup en linkerrib goed gekraakt worden.

Door stress en pijn worden je waardes wel hoger. Hou daar goed rekening mee. Ik ben op de 5e met de auto op de kop in de sloot beland, sinds die tijd zijn mijn suikerwaardes ook een stuk hoger. Jij spuit ook overdag? Of alleen nog steeds voor de nacht?

8. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ieeee jeetje hoop!!! Over de kop geslagen?! Getsie! Kwam dat door die gladheid? Zijn jullie gewond? Nou wat eng zeg, heel veel sterkte! 😘

9. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    @KleineM, ja over de kop de sloot in. Het was spekglad, reden gelukkig heel rustig, maar moesten die dag echt naar het ziekenhuis. Anders hadden we de afspraak wel afgezegd. Uiteindelijk heb ik het ziekenhuis 2x mogen zien. Gelukkig kwamen wij er redelijk goed vanaf, en de kleine leek niets te hebben. Je bent wel even flink in shock. Maar sinds dat moment weet ik mijn glucosespiegel niet meer goed te krijgen. Stress doet veel met je lichaam.

Natuurlijk is dit zo vanzelfsprekend als maar kan zijn, maar stap nooit met een kind in de auto als het glad is. Het beeld van een klein kind wat in de maxi cosi bungelt op het moment dat je over de kop slaat.. Blegh, heb er nachtmerries van.

10. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Jeetje heftig zeg Hoop28.

Hier gaat het wel goed. Denk ik. Was waren een paar dagen weg en had alles extra bij behalve teststrips.
    Morgen maar even weer een dagcurve prikken.

Zo eindelijk schot in de zaak m.b.t. de babykamer. :) Man is nu aan het witten. Met een beetje geluk ligt de vloer er ook vandaag in. Dan kunnen morgen de meubels in elkaar.

11. trotsema

trotsema Bekend lid

3 jan 2015
    869
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gister bij de internist geweest. Ik moet nu voor elke maaltijd en voor de nacht spuiten. Ze denkt dat 8k elke week wel meer moet spuiten tot de bevalling. Voor daarna een programma voor een paar weken wanneer ik dagcursus moet houden die de internist na zes weken controleren. Vanmorgen m8jn nuchtere waarde al voor de derde dag weer te hoog dus ga vanavond maar weer hoger spuiten. Gaat het bij diegene die in de laatste weken zit ook zo erg achter uit?

12. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Ja, het gaat steeds harder achteruit. Wel heeft mijn dvp gevraagd aan mij om de insulatard niet te blijven te verhogen. Ze was het eens met de 7 EH die ik nu spuit, maar wil kijken of mijn glucosespiegel zich stabiliseert. Dat is niet het geval. Ik zit nu op een nuchtere waarde van 6,4 bij het spuiten van 7 eenheden. Ik denk dat ik eind deze week op 12 tot 14 eenheden zal zitten.

13. Plankje

Plankje Fanatiek lid

15 dec 2014
    1.171
    0
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hoi meiden.
    Wat fijn een zwangerschapsdiabetes forum 😄
    Ik heb afgelopen maandag (11-01) gehoord van de gyn dat ik word doorgestuurd om straks insuline te gaan spuiten 😢
    Ik heb de afgelopen 2wk 5x per dag moeten prikken voor de suikerwaardes en het schommeld teveel ook soms nuchter net te hoog daardoor moet ik straks insuline spuiten.
    Vind het best wel spannend.
    Dus aanstaande donderdag hoor ik wat we gaan doen.

Jullie hebben al veel pagina's dus heb niet veel gelezen hihihi maar probeer het nu bij te houden.

Iedereen heel veel succes en hopen dat het goed gaat😄

14. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ik blijf de verschillende protocollen toch vreemd vinden! In mijn ziekenhuis zegt de diabetesverpleegkunidge dat 6 EH insulatard eigenlijk een begindosis is. Ik ben nooit 6,5 nuchter geweest, was wel paar keer over de 5,3 heen. Toen is het opgehoogd naar 9EH. Twee weken erna vond ze het nog aan de hoge kant (tussen de 5 en 5,8) en is het opgehoogd naar 11 EH. Toen was was het een week 4,8 en was ze pas tevreden. Deze week is het weer slechter, heb donderdag een gesprek met haar en verwacht dat ze weer zal ophogen... Gek dat zij bij 7 al stopt. Ik moet wel zeggen dat de diabetesverpleegkundige eens per week kijkt en advies geeft, dus er wordt niet snel om de paar dagen iets aangepast (zoals jij zelf doet). Misschien heeft dat er nog iets mee te maken...? Maar vind scores boven de 6 nuchter echt heel erg hoog.. Hoop voor je dat het snel stabiliseert!!

15. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113

Hoi Plankje, welkom! Wij kennen elkaar al van onze beval-lijst. Goed dat je de weg hier naar toe hebt weten te vinden. Ik heb er veel aan. Je kan je vragen en je verhalen kwijt. De meeste meiden hier hebben al veel ervaring met insuline en schommelende waarden. Donderdag ga je zeker meer horen, succes!!

16. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Welkom Plankje! Ik hoop dat je je bloedglucose snel onder controle zult krijgen.

En KleineM, ik krijg ook een veel beter gevoel bij de aanpak die jouw diabetesverpleegkundige heeft. Ze zijn hier heel voorzichtig. Gaat het bij jou ook zo hard achteruit? Dit vreet in ieder geval energie. Ik ben benieuwd wat mijn waarde morgenochtend zal zijn. Is die dan nog hoger.. Ja sorry, dan hoog ik het gewoon weer op.

Voor de insulatard spuiters onder ons. Hoe laat spuiten jullie in de avond? En hoe laat prikken jullie in de ochtend? Ik spuit netjes om 21:00 en prik de volgende dag om 09:00 nuchter.

17. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Ik spuit als ik ga slapen, dus dat wisselt een paar uur. Igg eet ik niets meer erna. Er is mij ook niet gezegd dat het op een vast tijdstip moest. Ze gaf juist aan dat ik niet te vroeg moest spuiten ivm hongerklop s nachts ( heb ik paar keer gehad vandaar dat we het er over hadden). S ochtends als ik wakker word, wisselt dis ook.

Het gaat bij mij idd gestaag achteruit. Soms paar dagen super en dan ineens is het weer pet...

18. Plankje

Plankje Fanatiek lid

15 dec 2014
    1.171
    0
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dank je 😄
    Hihi ja ik heb het gevonden kleinem.
    Ga eerst wel ff donderdag afwachten hoe het straks allemaal werkt en gaat want nu lees ik al een paar dingen en die snap ik nog niet hihihi

19. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    he dames.

vandaag bij de dvpk geweest en die was zeer tevreden. Mijn HBAC is gezakt van 5.8 naar 5.4 daar uit blijkt maar eens weer dat ik dus echt zwangerschapssuiker heb en geen diabetes type 2 ook al spuit ik al vanaf 7 weken.

Insulatard. Ik moest elke morgen dat ik boven de 5.3 zat met 2eh op hogen en zit nu dus op 44eh
    Dit spuit ik voor ik ga slapen ga en zit nu meestal rond de 4.8

plankje wel kom!

20. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Fijn surprise! Haha ging zo over op het Engels, nu even uitkijken dat ik er geen warboel van maak. Top dat de dvp tevreden was en dat je geen db type 2 hebt. Thnx voor de informatie! Ik heb mijn eigen dvp ook aan de telefoon gehad vandaag en ze zegt dat ik weer verder mag ophogen. Nu dus naar 9. Ze zegt dat ik het moet aankijken per halve week. Dus 3 dagen op 9, is dat niet goed dan bv 3 dagen op 11, etc. Is het verschil te groot dan mag ik best wat meer dan 2 eh ophogen. Ik doe het tot nu toe eigenlijk prima, dus gewoon zo doorgaan en af en toe even communiceren wat ik doe.

Ik ga vanavond voor 9, mocht dat niet genoeg zijn, en dat is echt niet genoeg, dan 11, en dan rust ik gewoon weer bij 13 een paar dagen, dan weer verder. Goed plan of niet? :p

Hoe is het verder met de meiden? Merken jullie ook dat dat geschommel je soms zo moe maakt? Ik word soms een beetje onzeker van mijn lichaam omdat alles zo moeizaam lijkt te gaan. Maar toch.. Als ik het relativeer.. Tis nog maar 4,5 week, de kleine is gezond voor zover ik weet, en dat is toch echt het belangrijkste.

Deel Deze Pagina