Nieuwe dames: welkom. Hier de insulatart ook voor het slapen en prikken als ik weer wakker wordt. Ik moet wel iets eten/ drinken (meestal drink/ eet ik optimel) voor ik ga slapen want anders wordt ik wakker van een hypo en/ of honger. Trouwens 1x per week telefonisch contact met de dvp en iedere 6 weken naar de internist. Ophogen doe ik zelf. Afspraak is dat als ik 2 dagen nuchter te hoog zit ik 1 a 2 eh ophoog. Ben er wel erg voorzichtig mee omdat ik vrij snel hypos krijg s'nachts. Voor de maaltijd maak ik een inschatting hoeveel koolhydraten, welke koolhydraten (bij pasta en aardappelen hoef ik veel minder te spuiten dan bij rijst en brood), hoeveelheid beweging. Hier nu idd ook flink aan het ophogen en schommelen. En veel hoofdpijn wat echt aan die suiker schommelingen ligt. (bloeddruk e.d. zijn namelijk goed) Dus idd ook hier kost het weer veel energie. Vandaag ook weer groeiecho gehad. Kleine uk doet het heel erg goed. Wel redelijk veel vruchtwater. Vandaag dus ook besproken met gyn dat ik ook met 38 weken ingeleid ga worden en niet later. Komt ook mede doordat zwanger zijn echt niet mijn ding is en ik er al weer helemaal klaar mee ben. Ben aan het veranderen in een onzeker hormonaal monster met nesteldrang. Bah. Zijn er toevallig meer mensen die last hebben van hun ogen? Als ik een dag erg schommel dan zie ik niet goed. Met een beetje een vage rand. Vooral in de verte. Durf dus ook niet meer auto te rijden in het donker en ook geen lange stukken meer.
He Vaddie wat herkenbaar haha. Ik ben ook hartstikke nuchter van mijzelf, maar dat lichaam wat niet werkt zoals het moet werken.. Dat maakt mij erg onzeker. Heb zoiets van laat die kleine maar komen zodra het mag, buiten de buik voelt het een stuk veiliger. Wanneer mijn suiker te hard schommelt dan krijg ik hoofdpijn, word ik erg moe en mijn ogen kunnen dan niet goed scherpstellen. snachts rijden doe ik niet meer, overdag alleen als het moet. Ik hou van rijden, maar dat ongeluk heeft me wel wakkergeschud. Meet jij thuis ook je bloeddruk? Omdat ik suiker heb, en oedeem, en mijn buik soms heftig opgezet is, en hoofdpijn en mijn bloeddruk was ook hoog heb ik zelf maar een meter aangeschaft. I.v.m. gevaar voor zwangerschapsvergiftiging. Gewoon extra controle. Fijn dat je de zekerheid hebt dat het niet langer dan 38 weken duurt. Geeft toch wat rust zo'n moment waar je naartoe kunt leven lijkt mij.
Hallo dames, Vandaag kreeg ik de uitslag van de OGTT, nuchter 5.1, maar na 2 uur 8.3... Morgenochtend moet ik me dus melden Bij de diëtiste en diabetesverpleegkundige. Als ik het goed begrijp moet ik nu twee weken dieet volgen en curves prikken? Als dit nu wel goed is, moet je dan toch de hele zwangerschap prikken? Ik baal er echt zo van en zie er heel erg tegenop wat er nu gaat gebeuren. Wegens tweeling zwangerschap ben ik al bij de gyn, maar de controles worden nu opgevoerd naar om de twee weken.
Hij Madivi, Ik begrijp dat het flink schrikken is. Echter.. je staat er niet alleen voor. We kunnen allemaal met je meepraten. Inmiddels ken ik het personeel van het ziekenhuis ook maar al te goed. Niet leuk, maar je hebt 2 prachtige kindjes op komst en dat verzacht de boel flink toch? Ja, als je na 2 uur op 8,3 zit dan heb je zwangerschapsdiabetes. Dit betekent dat je tot het einde moet blijven prikken. Het is de vraag of je ook in de toekomst insuline moet gaan spuiten en welke. Maar zolang je lichaam het netjes houdt met een dieet mag je flink in je handen wrijven. Ik zou zeggen, ga morgen naar het ziekenhuis en laat je alles uitleggen. Soms is zwangerschapsdiabetes niet leuk, maar eigenlijk valt het reuze mee. (Ik weet niet of de andere dames er ook zo over denken, maar het is maar tijdelijk en zodra je je glucosespiegel goed weet te krijgen dan is het prima te doen). Gefeliciteerd met je tweeling! En je kunt hier al je frustraties en vragen kwijt.
Bedankt voor de geruststelling! Ja ik ga er maar voor, het zal even pittig worden om de carbs los te laten, dat is het enige wat met misselijkheid en maagzuur wel goed valt. Suikers (fruit, sap, koek, chocola etc) laat ik gemakkelijker staan. Voor de zwsch wel eens m'n suiker laten testen en toen was het nooit altijd netjes, maar genetisch (Indiaas van afkomst) loop ik wel een risico ook voor de toekomst. Nouja de babies liggen nu nog keurig op hun lijntjes, geen grote babies of dikke buikjes, dus ik hoop dat ik er op tijd bij ben en het met dieet onder controle blijft!
@Madavi: Welkom hier en gefeliciteerd met je zwangerschap. Hou je niet te streng aan het dieet vast. Zeker niet als je dan misselijk wordt/ maagzuur krijgt. Het klink heel dramatisch om jezelf insuline te moeten spuiten maar het geeft je wel meer vrijheid om normaal te kunnen eten. Hier vorige zwangerschap bijna alleen dieet gedaan omdat ik het idee zo eng vond om mezelf te moeten injecteren. Maar ook altijd moe en totaal geen puf. Nu een andere weg en vrijwel meteen met insuline gestart en voel me zo veel beter. Laat je inderdaad goed informeren. Hoe de richtlijnen zijn qua waardes en wanneer je wordt geadviseerd te gaan spuiten zijn per ziekenhuis verschillen. Volg ook een beetje je gezond verstand. @hoop: nee meet thuis geen bloeddruk. Enkel bij een controle. Maar die is tot nu toe niet hoger geweest dan 120/70 Erg netjes gezien de termijn kreeg ik te horen. Ik baal zo van mijn ogen. Rij niet veel (en ook niet graag) maar fietsen is eigenlijk niet verstandig meer. Krijg zelfs bij hele korte stukjes al krampen in mijn buik die echt helemaal niet goed voelen. Inleiden: wel blij dat ik niet 40 weken hoef. Zwanger zijn is niet bepaald mijn ding. (hou er niet van als hormonen mijn lijf regeren) Maar zie er ook wel een beetje tegenop. Je leest/ hoort toch vaak dat veel mensen de bevalling als heftiger ervaren dan bij een natuurlijke start. Blij hoop houden dat ook deze spuit spontaan komt met 37 weken.
Zou mooi zijn Vaddie! Ja die hormonsters.. Ik kan alles gelukkig aardig relativeren, op soms een krengmomentje na. Maar wat de hormonen met je lichaam doen.. blegh. Wat je zegt over de insuline inname, zo is het ook. Je moet er zelf een weg in vinden. En insuline maakt dat je op een bepaald moment niet helemaal op een houtje moet bijten.
Sorry dat ik even inbreek... Spuiten jullie ook met die speciale veiligheidnaaldjes? Ik vind ze lastig, en niet fijn in gebruik.
En de een reageert anders op een dieet dan de ander. Want ik kon en kan altijd nog best goed wegkomen met koolhydraten. Suikers, daar reageer ik heftiger op. Dus ook met dieet is het aan te raden dingen wat uit te proberen. Hier is het ontbijt de moeilijkste maaltijd, mijn lichaam moet duidelijk nog op gang komen. Tegen de avond kan ik alles eten, zelfs suiker momenteel maar dat is natuurlijk dankzij m'n medicatie. Vanmiddag lekker een moorkop gehaald. Bijna geen koolhydraten zitten daarin. Echt een aanrader.
@einad: ik spuit met die naaldjes die op een insuline pen kunt draaien. Als je de naaldjes niet prettig vind kan je altijd vragen om een ander merk/ type. Kan soms een hoop uitmaken.
Hoi dames, Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben morgen 7 weken zwanger, gister eerste echo gehad en hartje klopt! . Nu kwam ik er een maand voordat ik zwanger werd achter dat mijn nuchtere glucose aan de hoge kant was (6,6). Ik heb toen mijn eetpatroon omgegooid en toen had ik veel betere waarden (tussen 5.1 en 6.0 nuchter). Gedurende de dag heb ik geen problemen en blijft ie netjes onder de 6,5. Nu heb ik sinds maandag (6w3d toen) dat alles weer overhoop ligt. Nuchtere waardes die eerst 6.2 zijn maar een half uur later 6,6 of zelfs nog hoger. Ik schrik hiervan, juist omdat in de eerste drie maanden je glucose echt laag moet zijn. Bij mij zakt ie gedurende de nacht zoveel dat ie in de ochtend gaat stijgen. Ik ga dinsdag naar de gynaecoloog (en diabetes verpleegkundige). Maar ik zou voor die tijd graag al wat tips krijgen om mn waarden wat meer onder controle te krijgen omdat ik echt bang ben dat dit schadelijk is . Ik heb zelf een bloedglucosemeter aangeschaft dus vandaar dat ik mijn waarden ken. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Groetjes!
Ik ben bang dat je nuchtere glucose alleen met insuline onder controle is te krijgen. Ik had in mijn eerste trimester ook diabetes door medicatie en hier werd snel op ingegrepen omdat het afwijkingen kan veroorzaken. Maar, om je gerust te stellen, dan miet je wel boven de 10 pieken is mij gezegd. Ik kreeg er toch een extra uitgebreide 20 weken echo om.
Bedankt voor jullie reacties! Mijn nichtje is 2e lijns dietiste en zij gaf aan dat ik voor het naar bed gaan yoghurt kan proberen.. Dus dat doe ik vanavond. Morgen afspraak bij diabetesverpleegkundige om alvast wat tips te krijgen tot dinsdag. Ik sport 3x per week 2 uur en die andere dagen fiets ik minstens een half uur vaak langer.. Hoe heeft bewegen invloed op je nuchtere glucose dan? Ik heb een x 's nachts om 3uu gemeten en toen was ie 5.3, om 8u was ie 6.6 terwijl ie voor het slapen 6.0 was.. Dus er gebeurt 's nachts bij mij iets waardoor ie in de vroege ochtend opeens stijgt. Maargoed krijg morgen als het goed is concreet advies. Hoop dat het snel onder controle komt.
Bali2015 dat klopt. Je glucosewaarde schommelt snachts. Dat heeft niets te maken met wat je gegeten hebt, maar dit komt door hormonen en wat ik begrepen heb je lever. Hiervoor krijg je dus normaal langzaamwerkende insuline. Rond een bepaalde tijd krijg je een piek in je glucosespiegel, en deze insuline werkt dit dan netjes weg. Maar het is dus niet raar dat het zo wisselt gedurende de nacht.
Bedankt voor je reactie Hoop28! Dus bij mij reageert mn insuline waarschijnlijk niet snel genoeg? Want uiteindelijk daalt het wel weer maar dus te laat.. Echt shit want voordat ik zwanger bleek te zijn (en de eerste 6weken) was het helemaal onder controle dmv normaal eten en nu sinds maandag dus opeens van slag.. Zal wel met hormonen te maken hebben maar voel me beetje machteloos daardoor en voel me ook echt beroerd (honger, misselijk, hoofdpijn). Maargoed kan ook gewoon ziek zijn en/of van hcg komen)..
einad ik kom ze op het werk (zorg) vaak tegen en vind ze ook waardeloos. Zou om de gewone vragen spuiten een stuk fijner. Bali2015 in het eerste en derde trimester schommelen je suikers heel sterk vandaar dat je er nu meer last van hebt. straks zal het een poosje stabieler zijn. IK ben een van de bijzondere gevallen die al heel vroeg zwangerschapsdiabetes kreeg. Mijn suikers waaren voor de zwangerschap normaal door de hormonen kreeg ik met 5 weken schommelingen. heb de eerste 12 weken flink lopen schommelen. straks gaat het weer makkelijker. HOe graag je ook wilt je doet er helaas heel weinig aan. Voor al die nuchtere suikers
Surprise Hoe hoog waren jouw nuchtere waardes? Moest jij (uiteindelijk) insuline spuiten? Dat ik me niet goed voel is vervelend, maar het belangrijkste is dat mn kindje er geen last van heeft. Is bij jou alles goed gegaan met je kindje? Kreeg jij ook een uitgebreide 20w echo? Net als Nuage? Heel fijn dat jullie allemaal reageren, lief!
Wat is het toch een rare aandoening als ik zo jullie ervaringen lees. Het is per persoon ook nog verschillend hoe etenswaren vallen dus. Bedankt voor de adviezen in ieder geval! Inmiddels ben ik terug, moest daar prikken, dat was 3.9 (nuchter). Nu een week lang 4x per dag prikken (nuchter en na de hoofd maaltijden). Ik mag niet hoger komen dan 5.3 nuchter en 6.9, dat klinkt best streng! Zetten jullie een wekker om te onthouden dat je nog moet prikken of went dat?