Mijn suikers waren nuchter rond de 6.5 en een uur na de maaltijd zat ik ook standaard een uur na de maaltijd boven de 7.8. Was dus net goed 7 weken toen ik 4x per dag insuline moest gaan spuiten. 3x kortwerkende voor de maaltijden en 1x langwerkende voor het slapen gaan. Ik ben nu 17 weken en heb 3feb een GUO in het umcg. Dit is een uitgebreidere versie van de 20weken echo. Op het moment dat er (zwangerschaps)diabetes wordt geconstateerd is je zwangerschap medisch en wordt je overgedragen aan de gyn. Als dat voor de 20 weken is zul je dus een guo krijgen ipv een gewone 20weken echo. Als je insuline spuit zul je ook met 38weken ingeleid worden. De reden hier voor is, is dat kindjes van moeders met zdiabetes vaak groter dan gemiddeld zijn en dit gevaar op kan leveren tijdens de bevalling. Bij mijn dochter werd er met 30 weken zwangerschapsdiabetes geconstateerd. Dit kwam door een echo in het umcg omdat ze een rare hartslag had. Haar buikomtrek was groter als gemiddels. Ze is met 38 weken geboren en woog "maar" 3240gr dus was alles behalve een dikkertje. Verder is ze helemaal gezond en het enige wat ze er aan overgehouden heeft is een klein plekje van 3bultjes in haar gezicht. Volgens de kinderarts kwam dat af en toe voor. Deze zwangerschap waren de 1e 12weken zwaar door dat mijn suikers erg schommelden van hoog naar laag. Het instellen duurde even maar is op dit moment goed onder controle. Ben alleen erg moe nog steeds en volgens de diabetesverpleegkundig kwam dat van de diabetes. Op dit moment sta ik elke 4 weken onder controle van de gyn. Krijg elke keer een echo en toe nu doet krummeltje het goed. Daarnaast lever ik elke woensdagavond mijn waardes van de afgelopen week in. Ik prik 5x per dag en 1x per week in de nacht. Aan de hand van de waardes krijg ik dan feedback over het eventueel ophogen van de insulines. 1x per 4a5 weken hebben we een afspraak en daar bespreken we hoe het gaat en wegen we even. 1x per 6 weken moet ik bloedprikken om mijn HBA1C te bepalen ( dat zijn de gemiddelde waardes van de afgelopen paar weken) Dit doe ik een paar dagen voor ik naar de internist moet wat ook elke 6 weken is. Tis een behoorlijke dagtaak zoals je ziet maar alles voor de kleine In het 3e trimester wordt verwacht dat mijn suikers weer meer gaan schommelen door de hormonen. We zullen zien hoe ik daar op ga reageren. een goed vooruitzicht als het echt zwangerschapsdiabetes is dan is binnen 24 uur naar de bevalling alles weer normaal. Heel bijzonder maar bij mijn dochter was het echt binnen 24 uur naar haar geboorte weer weg
Hier trouwens dit keer geen guo gehad maar een 'gewone' 20 weken echo. Hier, ondanks de zwsuiker een kleine baby. De oudste wel, deze spruit waarschijnlijk ook.
Dames kort vraagje. Ik had een hoge suiker 9.9 na het eten ik heb 2 eh gespoten uur na het eten. Maar hij blijft hoog 9.5, spuiten jullie dan nog wat bij half uur daarna?? Ik gebruik novorapid dus het moet al werken.
IK zou in dit geval 6eh bij gespoten hebben. 2Eh per te hoog punt en omdat je bijna op 10 zit er 6 van maken
zou als ie een uur na het spuiten nog veel te hoog is nog 2 bij spuiten verder voor nu als het mogelijk is even bewegen door een rondje te wandelen en extra water te drinken
Normaal lukte het met 2 eh vandaar maar 2 eh. Maar nu niet meer dus maar dat had ik natuurlijk niet kunnen weten. Zou ik nu dan nog 2 bijspuiten denk je? Durf ook niet te veel te doen.
wat voor blds heb je nu? zou je nog boven de 8 zitten zou ik nog 2eh bijspuiten. En in de gaten houden hoe je voelt als je verneemt dat je teveel zakt beetje eten
Bedankt voor je hulp! Heb nu 2 extra gespoten hij was nog 9.4. Durf echt niet meer te doen hij zakt wel in ieder geval 15 min daarna was hij 9. Zal morgen even overleggen. Is gelukkig maar af en toe dat ik zo hoog heb daarom is het ook zo lastig te bepalen wat te dien. Maar was te verklaren gezien mijn avond eten
wat heb je gegeten dan? IK spuit asl ik aardappels en pasta eet s'avonds 10eh enzit dan keurig rond de 7 een uur na de maaltijd maar als ik rijst eet dan zit ik met 20eh nog boven de 7.8. Tis echt puzzelen waar je lijf wel en niet op reageerd
Hier idem, ik kijk naar wat ik eet en naar aanleiding daarvan spuit ik insuline. @Deedee: vind 2 eh spuiten bij een hoge suiker van meer dan 9 ook erg weinig. Heb je dan niet enorme stuiter neigingen? En idd, proberen even flink wat te bewegen helpt ook goed. (voor zover dat nog gaat, bewegen)
Ik had normaal eten gehad maar wel als toetje een mc flurrie ijsje gehad! Maar ik heb nooit te hoge suikers met avond eten. Met aardappelen blijf ik laag meestal rond de 6. Pasta iets hoger rond de 7 Enige waar ik piek is bij mijn lunch met brood dus. En als ik daar te hoog meet spuit ik ook 2 eh. Daarnaast heb ik nergens last bij een hoge suiker, erg onhandig dus! Maar gezien ik steeds verder ben inn mijn zwangerschap prik ik af en toe dus te hoog. Had het geel goed onder controle maar soms zo een uitschieter met de lunch terwijl ik het zelfde had als de dag er voor. Ik moet er wel bijzeggen dat ik momenteel ziek aan het worden ben. Dus dat plus de stijgende hormonen doen mij niet zo goed! Dus het is voor mij allemaal uitvinden nog
@deedee: je bent ook de 30 weken gepasseerd en je hormoonspiegel is iedere dag anders. (lees: zal stijgen) Het zal dus steeds moeilijker worden om te voorspellen hoe je lichaam reageert en hoeveel je dus moet spuiten.
Hier trouwens net een (halve) speltpannenkoek gegeten. Met maar 6 eh was mijn suiker maar 6,8! Was helemaal verrast, had echt verwacht dat ik moest bijspuiten.
Hier gaat het ook goed. In de avond kan ik eigenlijk eten wat ik wil. Had gisteren chipito's op en prikte 7,7. Op het randje, maar ik vond het knap! Normaal eet ik natuurlijk niet zo raar en zit bijna alles rond de 5-6. Nuchter blijft gelukkig laag rond de 4. Bij mijn vorige zwangerschap zat ik op deze termijn al hoger weet ik. Die 10kg die ik minder weeg zullen toch uitmaken denk ik.
Fijn Nuage, dat is mijn streven ook, dat ik een volgende zwangerschap gewoon een gezond gewicht heb. Hier een baaaldag, echt zo'n dag waarvan je denkt "Was ik maar in bed blijven liggen". Ik ben vandaag zo vergeetachtig als de pest. Het begon bij mijn middageten, ik ben compleet vergeten insuline te spuiten. Avondeten deden we veeeel te laat, weer de insuline vergeten. En nu dacht ik een paar minuten geleden "PIEP! De insulatard had ik om 9 uur moeten spuiten. NOOOO". Ik heb het alsnog gespoten. Hoop dat ik mezelf nu niet in de nesten werk. En ik neem wel wat mee naar bed voor een mogelijke hypo. Maar zowel het prikken als het spuiten ging vandaag gewoon niet goed. Ook prikken deed ik vaak dramatisch te laat. Ik ben zo warrig. Hebben jullie ook wel eens dat soort dagen? Het stomme is dat mijn mobiel kapot is en ik alleen de klok en een kookwekker heb om het bij te houden. Dat werkt gewoon niet goed bij mij.
Dat warrige herken ik enorm! Ik vergeet hel de tijd m'n medicijnen. Ik moet ook zoveel slikken en dan weer bloedverdunner spuiten of m'n vinger prikken, dan vergeet ik weer m'n wekker te zetten en weet ik niet hoe laat ik had gegeten. Of vandaag m'n metformine een uur te laat... Het is ook gewoon veel en mijn hoofd doet het gewoon niet zo goed meer. En Hoop, ik heb nog lang geen gezond gewicht helaas. Maar ben er wel 20 afgevallen na de laatste zwangerschap. Maar als ik straks bevallen ben zal ik dat toch opnieuw moeten doen + zwangerschapskilo's. Ik geef mezelf een jaar, anders laat ik me opereren.
Ach jeetje, in een jaar kan je veel bereiken he nuage. Ga alleen niet "lijnen", dan weet je het, komt het er dubbel en dwars weer bij. Al dat gelijn heeft mij dik gemaakt. Stofwisseling is zwaar verpest. Ik ga straks mijn spieren opbouwen, stofwisseling verhogen en ik wil maar 1 doel hebben. Gezond zijn. Dat heb ik in het verleden ook gedaan en met de beste resultaten. Toen heb ik het er ook jaren afgehouden, totdat ik ging trouwen en het zo nodig vond om 10 kilo af te vallen om er "perfect" uit te zien in mijn jurk. Gevolg.. 10 kilo kwijt, 30 kilo er achteraf bij. Maar fijn om te horen dat ik niet de enige ben met een geheugen als een vergiet en de concentratie van een goudvis.
Ik ben die 20kg kwijt geraakt met Weight Watchers en sporten. Duurde 8 maanden. Dat vind ik echt een fijn programma, geen crashdieet maar gewoon beter eten. Ik zal toch mijn algehele gewoonte moeten aanpassen anders blijf ik altijd dik. En ik wil heel graag geen diabetes 2 krijgen! Maar nu eerst dit kindje gezond op de wereld brengen en daarna ga ik wel zorgen dat ik er voorlopig nog ben om voor hem te zorgen
Mijn diabetesverpleegkundige zegt dat je de insuline ander half tot twee de tijd moet geven voordat je weer gaat bij spuiten. Ik moet per wat ik boven de 7 zit 1 eenheid spuiten, ik had er drie gespoten dus. Bij mij schommelen ze ook heel erg en gaan en wekelijks heel erg achteruit. Ik ben dan ook zo moe, hoofdpijn,misselijk en een harde buik. Ik heb vandaag een baaldag, voel mij niet lekker en ben daardoor sago. Leuk die hormonen! Ik ben ook echt niet gemaakt om zwanger te zijn
Nuage, eerlijk ik wil er ook na de bevalling 30 vanaf. Dan ben ik tevreden en gezond. Maar ik doe het echt met pure producten en beweging. IK wil er ook graag gezond voor de kleine zijn. En borstvoeding he.. Kan heel goed bijdragen aan gewichtsverlies en de kans op diabetes type 2 verkleinen. Trotsema, ik begrijp dat je de zwangerschap maar niets vindt. Ik heb vandaag ook last van teveel geschommel. Maar ik denk dat die 9 maanden echt belangrijk zijn. Ook voor ons om een band met de kleine te krijgen. Ik kan soms alles bij mekaar janken omdat ik het zat ben dat alles mij tegenzit tijdens de zwangerschap. (placenta previa, bloedingen, blaasontstekingen, bekkeninstabiliteit, zwangerschapsdiabetes en als kers op de taart een auto-ongeluk). Maar die kleine doet het zo goed en ik krijg het idee dat mijn meisje er veel minder van mee krijgt dan dat ik vreesde. Mijn tijd komt weer wel, na de bevalling, over een maand. En bij jou ook. Nog even doorzetten en dan beginnen de slapeloze nachten, de tepelkloven, de uitgezakte buik, het herstellen van de bevalling, de kraamtranen en oh ja.. Het wondertje wat je mag vasthouden.