zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Vorige keer ook borstvoeding gegeven. De zwangerschapskilo's waren in een maand weg maar geen gram meer dan dat hihi

Hier ook een heftige zwangerschap. De diabetes is echt peanuts in vergelijking met de rest eigenlijk. Het is een groot medisch circus, maar al met al gaat het eigenlijk gewoon goed. Ik ben niet opgenomen in het zkh en ik werk nog dus ik mag echt niet klagen. Ik kijk ontzettend uit naar dat hij er is maar tegelijkertijd kijk ik enorm op tegen mijn lege buik en de realisatie dat dat waarschijnlijk voor altijd zal zijn. Dat zal na 8 jaar vechten echt heel vreemd zijn... Ik kan er heel emotioneel van worden.

2. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Ahhh dat kan ik me goed voorstellen! Geniet nog maar even flink van die buik en het wondertje van deze zwangerschap.

xx

3. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier nog eentje waarbij zwanger zijn absoluut geen hobby is.
    Omdat ik afgelopen week zo druk ben geweest (met het kamertje en voorbereiding voor de verjaardag van mijn meisje van gisteren en vandaag) heb ik sinds gisterenmiddag een keiharde gespannen en zeke buik die maar niet over wil. Alles wat ik doe doet zeer. Vandaag dus door man en moeder op de bank geparkeerd. Maar ben daar niet echt goed in en wil alles opgeruimd hebben. Dus toen iedereen weg was toch weer vaatwasser een nieuwe slinger gegeven en cadeautjes alvast wat opgeruimd.
    Zo honden doen, man bellen wat zijn planning is en naar bed. (ongeacht wat man allemaal doet)

Vergeetachtig ben ik ook behoorlijk. Prikken kom ik aan het einde van de dag vaak achter dat ik dat de hele dag niet heb gedaan. Insuline vergeet ik niet zo snel. Zonder wordt mijn suiker zo hoog dat ik me verschrikkelijk beroerd voel.
    Het prikken maak ik me niet zo druk meer om. S'morgens prik ik wel, dat voel ik niet of ik te hoog of te laag zit.
    Na een maaltijd voel ik het wel te snel. (zal echt wel eens een keer missen maar zolang de kleine het goed doet hoefde ik me niet druk te maken volgens gyn en dvp)

4. Plankje

Plankje Fanatiek lid

15 dec 2014
    1.171
    0
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Vanmorgen mijn suikerwaardes door ge-mailt en ze zei dat ik geen insuline hoef te spuiten omdat mijn waardes goed zijn.
    Moet nu 1x per week een dagcurve maken en als het hoog is dan pas weer contact opnemen met hun 😄😄😄😄
    Het minderen van melk heeft heel veel geholpen 👍🏻

5. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Fijn plankje, dat is goed nieuws!

Hier gaat het de andere kant op. Ik spuit meer en meer en meer. Vanmiddag 7 eenheden van tevoren gespoten, netjes gegeten, zat ik op een waarde van 11 na mijn middageten! Ding ding ding. Ik zit met het ontbijt op zich wel netjes. Ik spuit daar 6 eenheden, neem een appeltje en een klein bloedsinaasappeltje en zit netjes onder de 7. Maar 1 pistoletje in de middag lijkt me niet goed te doen. Dus maar flink bijgespoten. Snachts zit ik nu op 13 eenheden en ik kan blijven ophogen.

Mensen nog tips? Ik probeer toch wel wat volkoren eten binnen te krijgen. Anders kan ik dagen niet naar het toilet. Daarnaast wil de dvp dat ik wel minimaal 1 x op een dag iets van tarwe neem. Wat ben ik blij als ik die ruimte in mijn buik weer voor mezelf heb hahaha.

6. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Advies: gewoon eten en spuiten wat nodig is.
    Als ik 1 boterham als tussendoortje eet en ik ben daarna redelijk actief, dan hoef ik helemaal niet te spuiten. Terwijl ik toch flink reageer op brood.
    En het is normaal dat je in het laatste trimister flink moet ophogen. Hier voor de lange insuline al van 21 naar 24 en zit nog te hoog.
    Ook voor de maaltijd moet ik nu meer gaan spuiten. Is normaal dus maak me er ook niet druk om.
    Wel ook meer baby in buik en dus nog minder trek. Moet mezelf echt verplichten om tussendoor iets te eten.
    (waarbij ik vaak vals speel door wat sinasappelsap te drinken of een klein stukje chocolade te eten. Dingen die mijn suiker op peil houden maar die amper vullen)

7. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Zo de metformine werkt soms een beetje te goed lijkt het. Avondeten was vandaag niet zo gezond: sweet chili spareribs met patat en mayo en glas melk. Na een uur prikte ik 3,9! Dat is echt bizar laag, wel apart. Hoor morgen wel wat ze ervan vinden.

8. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    @nuage: heb je daar dan nog last van als je zo laag zit?

Hier sneller last als ik laag (onder de 4,7 omdat ik nuchter vrij hoog zit en boven de 7.0 voel ik me vaak beroerd)

9. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nee ik voel daar niks van gelukkig. Ik zit nuchter ook altijd rond de 4. Ik krijg wel last als ik te lang niets eet en heb een keer 2,8 gehad ofzo toen was ik niet lekker.

10. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Wauw Nuage,

Nou ik denk dat Nuage gewoon mij wat heeft gegeven. Gisteren al extra gespoten overdag. Toch 11 na het middageten en 9,3 na het avondeten geprikt. Ik ga me opeens een partij omhoog. Ik kijk of ik het vandaag een beetje normaal krijg. Anders gooi ik er per maaltijd gewoon nog eens 5 eenheden bovenop. Belabberd dat ik me voelde.

We gaan het meemaken. Het aftellen is begonnen.

11. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    hoi meiden,

ff ego. Heb vannacht in het ziekenhuis gelegen omdat ik keihard gevallen was. Stapte van de laatste tree op een krat die in de gang stond en klapte voorover. Gelukkig kon ik me nog net op mijn zij draaien en mijn knie eronder gooien. Niet vol op mijn buik gelukkig. Maar ik moest toch komen en voor de zekerheid een nachtje blijven. Nou, daar baalde ik wel enorm van zeg! Heb zowel gisteren als vanochtend een hartfilmpje gehad en alles is goed en mocht gelukkig weer naar huis. En ben ook natuurlijk superblij dat onze kleine meid helemaal gezond was en lekker actief etc. Lijkt ook wel alsof ik haar beter voel sinds de val :( haha

Heb enorm slecht geslapen daar dus verheug me helemaal niet op mijn (medische) opname, bah. Maar het is vast anders als je je baby'tje bij je hebt. baby hebben we ook nog even gezien (placenta werd gecheckt of alles nog goed vast zat) en ligt nog steeds in stuit. Heeft iemand nog tips/ ideeën/ alternatieve geneeswijzen? Kijk op tegen een versie, maar misschien draait ze vanzelf nog wel... maar goed alle beetje helpen...

Ondertussen moet ik's nachts 13 EH Insulatard bijspuiten en sinds maandag ook nuchter extra insulatard 4 EH bij het wakker worden. Desondanks 5,5 vanochtend. Prikken was raar natuurlijk. Vanochtend wel veel gegeten (2 boterhammen) want na alle emoties flink honger, prik ik na 2 uur toch 3,8! :$ heb nog nooit zo laag geprikt, snel maar paar mandarijnen naar binnen gegooid. Zal wel van alle emoties komen ;) of misschien wel door de extra insulatard, nou ja we gaan het zien!

12. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    He KleineM wat is dat schrikken zeg! Blij dat het goed gaat met jou en de kleine.

Ja, ik heb het al meerdere malen genoemd op het forum maar je kunt een soort van warmtetherapie doen om de kleine te laten draaien. Ze noemen het Moxa. Baby in stuitligging draaien met moxaDe Groeisprong

Kijk daar even goed naar. Mijn babe ligt al vanaf 24 weken goed en ik denk niet dat ze nu alsnog verkeerd gaat draaien, maar als dat wel het geval zou zijn dan zou ik dit ook proberen.

Verder hoort het ook een beetje bij de periode dat je blijft ophogen. Ik zit vandaag ook op 6 eh in de ochtend, 6 eh in de middag en 9 in de avond. Daarmee prik ik nog te hoog, maar ik moet rustig aan ophogen. Verder spuit ik vanavond 15 eh novorapid. Ik heb met 13 eh nog steeds een nuchtere waarde van 6 of hoger. Daarnaast eet ik nu echt weinig, maar dan de hele dag door een hapje dit, een hapje dat. Als ik een pistoletje wil eten heb ik al iets van 14 eh nodig. Dus eerst maar eens met de diabetesverpleegkundige verder praten en mijn koolhydraatinname beperkt houden.

Nou kleineM sterkte, rustig aan jij!!! Nog 5,5 week te gaan.

13. trotsema

trotsema Bekend lid

3 jan 2015
    869
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb vorige week veel hoge waardes ondanks de insuline. Omdat ik bijna na elke maaltijd moest bij prikken heb ik de insuline weer opgehoogd. Ik heb nu voor de nacht 26 eenheden insuline, s'ochtends, s'middags en s'avonds 6 eenheden voor de maaltijd. Vorige week had ik ook zo erge honger, nu meer gaan eten en ik heb het weer een beetje onder controle. Alleen was na mijn pap mijn waarde te hoog (eet ik al heel mijn zwangerschap ) morgen minder nemen kijken of dat helpt. Anders moet ik iets anders ervoor gaan eten. Word nu zeker met 38 weken ingeleid omdat mijn suikers hard achteruit gaan. Bloeddruk was nu ook te hoog😟

14. trotsema

trotsema Bekend lid

3 jan 2015
    869
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja kleineM en hoop jullie gaan ook hard nu.

15. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Hoi hoop, dank je wel voor het meedenken! Ik heb (denk via jou?) die link al eerder gevonden en heb ook al een afspraak gemaakt voor as donderdag! Een vriendin van mij is er laatste ook geweest (had ook stuitligging) en is gedraaid! Maar misschien zijn er meer trucjes...

Jemig trotsema jij bent ook al aan behoorlijke dosis's zeg!

16. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Er blijkt ook een cursus te zijn vanuit hypnobirthing voor stuitbaby's in een poging ze te laten draaien!

17. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Misschien keihard bij de uitgang roepen dat ze daar moet zijn?? Nee grapje. Maar kleineM, de kans is nog vrij groot dat ze nog goed draait. Ontspannen schijnt in ieder geval erg belangrijk te zijn, dan kan ze die draai makkelijker maken. Verder kun je haar misschien ergens mee lokken? Klinkt zo stom, maar die van ons reageert op bepaalde dingen enorm. Zoals het muziekdoosje elke avond, haar papa die scheetgeluidjes maakt op mijn buik, etc. De kleine is nieuwsgierig, misschien elke dag eens lekker op je rug gaan liggen en kijken of je haar daarheen kunt lokken? Het is het proberen waard. Alhoewel ik die behandeling die jij gaat doen een goede kans geef. Ik hoor er zoveel goeds over.

Wat Nuage noemt lijkt me ook een interessante.

En dan lees ik op verschillende forums van dames die ondersteboven hebben gehangen een paar uur. Benen over de bankleuning, kont omhoog en ontspannen maar. Lijkt me een helse klus, maar als dat de kleine motiveert om te draaien lijkt het me altijd nog beter dan een versie.

18. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier ook flink aan het ophogen. Vooral om te zorgen dat ik nuchter weer goed kom te zitten.

Verder vrijwel continu een harde buik. Ben veel te druk. Veel last van hormonen en nesteldrang. Is nu zelfs zo erg dat ik het zeer doet als de baby schopt/ beweegt.
    Morgen een serieuze poging om een paar uur bank hangen.

19. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    haha hoop: mijn vriend heeft gisteren onderaan mijn buik geroepen dat daar de uitgang zit, dus wie weet helpt he :D;)

O Vaddie, dat lijkt me vervelend, hopelijk kan je morgen een paar uur rustig aan doen, die nesteldrang is ook lastig te weerstaan he? ik heb vooral shopdrang ;) hopelijk slaat het binnenkort om naar sop-drang. Beter voor het huis en voor mijn portemonnaie

20. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    hahahaha humor! Nou nu nog hopen dat het werkt!

Vaddie hier ook last van elk trapje, schopje, alles. Gespannen rug, gespannen buik, steken aan alle kanten. Kind gooit haar kont continue in de ribben. En ik heb gewoon niet zoveel ruimte tussen ribben en heupen.

Nesteldrang.. Poeh. Ik heb het wel. Huis moet schoon zijn. Maar ik wil elke dag zoveel en ik kan zo weinig. Ik hou alles schoon en zo nu en dan doe ik eens wat extra. Gisteren de koelkast schoongemaakt. Vandaag de oven. Morgen weer wat anders. Shopdrang heb ik ook kleineM. Maar ik heb echt genoeg babykleding. Dus ik verbied mezelf nog ergens te kijken. Wel heb ik nog voedingsbh's nodig en een japon om in te bevallen, en een japon voor daarna, en twee pyama's en... Stom, je hebt het allemaal wel maar wilt graag toch nog wat meer. En dan toch maar nieuw.

Kaartjes zijn besteld, over de traktaties voor de kraamvisite is nagedacht. Ik besefte vandaag opeens dat een koffiezetappataat misschien toch geen overbodige luxe is, ik heb nu zo'n nespressoapparaat, dat schiet niet op. En toen bedacht ik dat een nieuw dekbedovertrek en lakens ook wel erg leuk is, gewoon omdat ik er straks met de kleine in lig.. En.. en.. en..

Afijn, hoe doen jullie dat met insuline spuiten en alle bezoekjes? Ik merk dat je nogal wat afreist. Ziekenhuis in en uit, spullen halen in de stad, etc. Ik neem vaak maar een doekje in een zakje mee, kan ik mijn vingers schoon maken. Maar het is zo gênant om overal maar te moeten prikken.

Deel Deze Pagina