Hoi dames, Even een vraagje. Ik ben nu 31+3 weken zwanger en weet nu sinds een paar weekjes dat ik suiker heb. Eerst moet ik het met een dieet proberen onder controle te houden en dat gaat heel goed, maar ik zit s'morgens tussen de 4.7 en de 5.6. En ik moet onder de 5.3 zitten nuchter. Nu was ik er voor controle bij de diabetes verpleegkundige en die wil me meteen insuline geven voor de nacht, omdat hij 2 keer s'morgens te hoog was. Ik vind het zelf een beetje erg snel om daar meteen mee te beginnen. Wat is jullie ervaring ermee ? En er komt ook nog eens bij dat mijn meter elke keer andere waardes aan geeft. Ik heb nu al een paar keer gehad dat ik 2 of 3 keer op hetzelfde moment prik en de waardes dan soms een paar punten verschillen. B.v. 1 keer 3.9 en de tweede keer 6.6. Ook een keer nuchter gehad met 5.7 en 4.7. En dat heb ik al een. Paar keer gehad. (Was mijn hadden van te voren wel heel goed). Ik wordt hier erg onzeker van. Ook aan mijn diabetes verpleegkundige voorgelegd en doe zegt gewoon maar 1 keer prikken, maar wie zegt mij dat dat juist de goede waarde is. Vandaag mij eerste groei echo. Ben daar wel. Zenuwachtig voor hopelijk gaat het mee vallen.
Het klopt inderdaad dat als je nuchtere waarde soms te hoog is je direct insuline krijgt voor de nacht. Er is ook geen enkele reden om dat uit te stellen want dat wordt alleen maar erger. En hoe eerder je die pieken tegen gaat hoe beter voor je kindje. En er zit absoluut geen tijd tussen het prikken? Dan vind ik het verschil erg groot wat je noemt. Er zit altijd wel verschil tussen vingers maar dat kan nooit meer zijn dan een verschil achter de komma. Het mag niet echt punten verschillen. Ik zou vragen of ze je meter willen ijken en/of nakijken want dat is wel apart.
Hoi, Bedankt voor je snelle reactie. Ga dan zeker in overweging nemen om dan voor de nacht wel te gaan prikken. En ik prik echt op hetzelfde tijdstip. Zelfs een keer dezelfde vinger met 1 druppel later. Ga vragen of ze het apparaat kunnen nakijken of dat ik een nieuwe kan krijgen.
Wat bijzonder, ik prik altijd tussen de 5,4 en 6,6 's ochtends en dat vind de verpleegkundige en internist helemaal prima en niets om zorgen over te maken. Vooral omdat na ontbijt mijn waarde weer rond de 5 zit. Dus ze denken er echt overal anders over. Sinds ze dit protocol gebruiken in mijn ziekenhuis, is er geen complicatie meer voorgekomen rondom zwangerschapssuiker dus ik vertrouw ze volledig.
De gyn gaf afgelopen maandag aan dat veel ziekenhuizen jaloers op ze zijn want ze hebben een goed, streng protocol en dus 0 complicaties sindsdien. Uiteraard hou ik het zelf in de gaten, wat goed voelt. De echo's wijzen tot nu toe uit dat kindje precies op de groei zit van het aantal weken dat ik ben. Zolang dat is, ben ik ook weer terug bij de vk en alleen 2x per week dagcurve prikken.... Heel apart wel dat het zo verschilt! Maar heb het echt wel 5x gevraagd aan dvp en internist 'is nuchter echt niet te hoog?' en ze zeiden echt steeds 'nee'......
Een streng protocol zou ik het zeker niet noemen. Als je nuchtere waarde zo hoog mag zijn, je terug bent naar de vk en je maar 2 keer per week hoeft te prikken dan noem ik dat verre van streng. Ik moet onder de 5,3 zitten, na 1 uur onder de 7,8 en ik moet dagelijks minimaal 4x prikken en elke week mijn waarden doorgeven. Verder iedere maand naar de internist en regelmatig naar de dvp. Vanaf week 36 moet ik dagelijks naar het zkh om een CTG te laten maken. Dit moet 2 weken lang tot ik ingeleid wordt, en dat gebeurt uiterlijk in week 38 en anders al in week 37 als mijn waarden weer stijgen. Dát noem ik streng
Dat is zeker streng! Misschien ook weer TE streng, wie zal het zeggen.... Ik prik 2x in de week en die waardes zijn 'perfect', tussen de 5,4 en 6, 2 uur na de maaltijd icm de goede groeiecho's is dit hun conclusie... Maar het is zeer apart wel, zo'n verschillen! Loop in het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch.
Dames heb hoogstwaarschijnlijk een urineweginfectie. Iemand van jullie ervaring met antibiotica en schommelende suikers?
Yes, vorige week gehad en nagevraagd bij de dvp. De ontsteking zelf kan zorgen voor hogere waardes, de antibiotica heeft hier geen invloed op. Mijn waardes bleven goed ondanks de ontsteking dus ik weet niet wat je daaraan moet doen en ik spuit (nog) geen insuline.
Ook 2 uur na de maaltijd pas prikken? Hahaha nee dat is echt niet streng. Klinkt als een heel ouderwets beleid. Wil niet zeggen dat het nu dan mis gaat ofzo hoor, maar ik ben erg blij dat het bij ons zo streng is. Past meer bij mij
Hallo dames, ik begin vandaag met metformine, al denkt de internist dat ik dat niet lang ga rekken, nu is mijn vraag, wie heeft er ook metformine gebruikt?
Hi, Danielle over het prikken.. Wanneer je veel duwt in een vinger of het tweede druppeltje gebruikt, dan zitten daar meer witte bloedplaatjes in. Je lichaam wil namelijk meteen de kapotte huid herstellen. In dit bloed is de glucosewaarde hoger. Mij is geleerd te prikken, maximaal 2 keer in te vinger te drukken om wat bloed naar buiten te krijgen, en dat te meten. Je mag ook niet te hard stuwen, want dan krijg je ook een verkeerde waarde. Bloed een vinger niet goed, dan heb je pech en pak je een nieuwe vinger en prik je daarin. Soms prik ik wel 3 keer omdat twee vingers er gewoon geen zin in hebben. Surprise, wat balen van die infectie!Ik hoop dat het snel weer over is. Ik weet niet in hoeverre antibiotica effect heeft op je suiker. Wel kan een verkoudheid, griepje of zelfs een off-day al veel effect hebben op je suikerwaardes. Ik lees nu dat Toet je al goed antwoord heeft gegeven. Ik heb mijn dvp net aan de telefoon gehad, ik voelde me 2 dagen erg slecht en had ook erg hoge waardes. Zij zei dat je na een uur gewoon moet corrigeren wat je te hoog zit.
Ik gebruik metformine. Wat bijzonder dat je daarmee mag beginnen! Wat is de reden dat ze je dat geven en geen insuline?
Wat grappig dat wist ik niet! Ik prik eigenlijk altijd in dezelfde vinger, mijn linkerduim. Zit ook helemaal vol met wondjes, maar het voordeel is dat ik er nu ook niks meer voel. Gelukkig gebruik ik bloedverdunners dus heb bijna altijd meteen bloed.
Hoi dames bedankt voor jullie reacties. Ik heb net mijn groei echo gehad en deze was prima. En de verloskundige was het met me eens dat mijn waardes inderdaad erg weinig afwijken om meteen insuline te gaan spuitenen dat dit wel een grote stap is. Zeker omdat inderdaad elk ziekenhuis een andere nuchtere waarde hanteren. Als ik wel insuline ga spuiten al is het alleen maar voor de nacht dan moet het kindje met 38 weken gehaald worden. Doe ik het niet dan wordt er naar de groei echo's gekeken en kan het Tot maximaal 40 weken blijven zitten. En dat vind ik persoonlijk nog wel iets om over na te denken of ik wel ga beginnen met insuline. Mochten de waardes toch aankomende weken wel omhoog gaan kan ik er altijd nog aan gaan beginnen.
Haha Nuage, ik prik altijd in de wijs- middel of ringvinger van mijn linkerhand en dan aan de linkerkant. Die bloeden nu ook makkelijk. Soms pak ik een ander plekje, maar dan is dat weer echt voor niets. En je krijgt er van die mooie zwarte puntjes van op je vingers!
Oh en danielle, verstandig. Hoever ben je nu? Mijn ervaring is wel dat alleen een dieet vaak niet genoeg is.. Je lichaam gaat steeds meer hormonen aanmaken en kan steeds slechter tegen suikers.
Alleen volgens mij is die inleiding met week 38 niet omdat je insuline gebruikt maar omdat je waardes zo dusdanig ontregeld zijn dát je insuline moet gebruiken. Dus insuline uitstellen is een beetje omgekeerde wereld. Maar ik begrijp de keuze nu hoor, al vind ik die nuchtere waarde echt te hoog. Ik ben geen ziekenhuis. Ik heb bij mijn vorige zwangerschap mijn nuchtere waarde onder de 5,3 kunnen houden met dieet. Maar dat is meer geluk dan dieet. Nuchtere waarde kun je niet zoveel aan doen namelijk.
Hoezo is dat bijzonder? Omdat ze proberen het eerst met tabletten om de waardes lager te krijgen. Insuline wilden ze liever nog even uitstellen. Insuline vind ik ook nog erg spannend, aangezien ik de komende 4 weken alleen thuis ben met de kids. Hoe bevalt jou de metformine?