zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door happynienja, 21 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Omdat metformine niet standaard wordt toegediend aan zwangere vrouwen in Nederland. Ik krijg het alleen maar omdat ik allergisch ben voor insuline. Moest er zelfs voor naar het VUMC om goedgekeurd te krijgen dat ik metformine ging gebruiken.

In Engeland is het overigens wel normaal maar in Nederland wordt het nooit gegeven aan zwangeren omdat metformine de placenta passeert en er geen onderzoek naar is gedaan. Er is gelukkig nooit iets nadeligs gevonden hoor, maar toch kiezen ze dan liever voor het veiligere insuline. Waarom vind je insuline eng?

Mij bevalt het erg goed. Kreeg in het begin erg hoofdpijn maar dat is nu voorbij. Het enige moeilijke vind ik mijn ontbijt want dan werkt de metformine nog niet dus ik moet dan echt heel weinig eten.

2. Mellle

Mellle Actief lid

26 jun 2012
    168
    0
    16
    Nou, dat was dus ook even de vraag met ervaringen hier.
    Dat had ik dus meegekregen, over metformine.

Nou, stukje verantwoording denk ik. Mijn vriend zit op oefening in Hongarije, ben komende weken alleen, en vind het erg spannend met te laag zitten en te hoog. Nu weet ik dat je met metformine dat niet snel hebt

3. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Te hoog kan wel met metformine, als het niet genoeg werkt dan heb je daar alsnog risico op want dat veroorzaakt je eigen lichaam. Maar inderdaad, het veroorzaakt geen hypo als je teveel hebt genomen. Gelukkig is de kans dat je dat gebeurt niet erg groot met insuline want je begint met 1 of 2 eenheden en ziet al vrij snel wat je moet gebruiken voor je lijf. Maar ik begrijp wel wat je zegt.

Persoonlijk mis ik de insuline niet, want het is alleen nog maar meer prikken. Hoeveel gebruik je nu per dag?

4. Mellle

Mellle Actief lid

26 jun 2012
    168
    0
    16
    Oke, te hoog dus wel. Ik schommel heel erg tussen de 6 en 9. Nuchter altijd rond de 6.

En als je te hoog komt, wat dan?

Nu de eerste week 2 tabletten, smorgen en s'avonds bij de maaltijd. En daarna 3. Ook allemaal bij de maaltijd. Voor de nacht nog niks.

Vind het allemaal een beetje spannend, moet vanavond beginnen, maar durf nog niet echt

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    500 mg?

Zo dat vind ik wel gewaagd voor ze want dat zijn behoorlijk hoge waardes vind ik. Hopelijk helpt de metformine genoeg voor je. Ik had er geen grote last van hoor, kreeg alleen hoofdpijn en was erg moe de eerste dag. Je kunt ook diarree krijgen maar ik kan sinds ik ze gebruik eindelijk naar de wc :D En ik ben geen gram meer aangekomen sinds ik het gebruik.

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.671
    5.709
    113
    Heey Meiden,

Post niet vaak wat hier lees wel actief mee maar heb even een vraagje!

Worden jullie ook eerder ingeleid? Vandaag op controle en de gynaecoloog vertelde tussen neus en lippen door dat ik hoogstwaarschijnlijk in week 38/39 word ingeleid, zal niet de 40 passeren. Ik was er van op de hoogte via de diabvpk dat het kan maar bij de controles is het nooit benoemd. Komt niet rauw op mijn dak, het is niet anders maar wel raar dat ik dat even zo te horen krijg alsof het niks is. Volgende week groei echo en dan hoor ik meer! Ik moet inmiddels insuline spuiten voor de lunch, standaard en bij de rest bij spuiten indien nodig. Mijn suikers zijn de laatste dagen echt aan het rommelen, maar dat had ik laatst al een keer gepost.

7. Mellle

Mellle Actief lid

26 jun 2012
    168
    0
    16
    Nee 850 Mg. Was al 3 kilo kwijt door het dieet.

Deedee, hier ook al gehoord, 2 weken eerder

8. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ja hier ook, waarschijnlijk in week 37 inleiding of als het heel goed gaat uiterlijk in week 38.

9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.671
    5.709
    113
    Jullie hebben het op tijd gehoord zo te lezen! Krijgen jullie op een gegeven moment een datum mee of is dat ook nog last minute?

10. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Zo, wat een gezellige drukte hier ineens. :)

@deedee: hier wordt ik ook ingeleid. Had het hier al bij diverse mensen gelezen dus er een paar weken geleden bij de gyn al naar gevraagd. Zou in eerste instantie zijn wanneer nodig maar omdat ik al weer klaar ben met zwanger zijn is nu afgesproken dat ik in week 38 wordt ingeleid.

@danielle: apart besluit om niet te willen spuiten. Maar oke, ook ik ben geen ziekenhuis.

Hier een nesteldrang die niet onder controle is te houden. Resultaat: veel gedaan en alweer (of nog steeds) een harde gevoelige buik.

11. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    Bij ons in het ziekenhuis word je standaard uiterlijk ingeleid met 38 weken als je insuline gebruikt. Dit wordt ook al verteld zodra je aan de insuline moet en door zowel de medisch verloskundige als de gynaecoloog. Datum heb ik nog niet meegekregen. Dat hangt af van het hoeveelste kindje, de schommelingen in je suiker, de ligging etc.

Bij ons zijn ze ook heel streng: 5,3 is echt het maximum nuchter en als je er een paar kee overheen zit ga je aan de langwerkende insuline. Elke week mail je al je suikerwaardes (die je 4x per dag prikt) aan de diabetes verpleegkundige. Elke maandag krijg ik daar advies op. Wij prikken nuchter (max 5,3) en dan 3x 2 uur na de maaltijd (max 6,7). Daarnaast heb je een eindeloze stoet aan afspraken met groei-echo's, medisch verloskundige, internist (minimaal 2x) en de diëtiste en diabetes verpleegkundige. Als ik nu 6 nuchter zou scoren zou er direct actie worden ondernomen!

12. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Hier precies hetzelfde. Het enige verschil is na 1 uur 7,8 prikken. Verder helemaal gelijk beleid. En zonder insuline mag je niet voorbij 40 weken.

Ik wordt waarschijnlijk in week 37 ingeleid.

13. Mellle

Mellle Actief lid

26 jun 2012
    168
    0
    16
    Fijn, die duidelijkheid die jij hebt.
    Hier nuchter meestal rond de 6. Maandag waardes doormailen, en als ik nog zo hoog zit, aankomende week toch al wel insuline. Dus ik snap even niet waarom ik de metformine eerst moet. (Misschien omdat ik insuline nog spannend vind, nu ik de eerste weken alleen thuis ben met de kids). Maar ik vind de metformine ook spannend, dus ja.

14. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Heb je dat niet gevraagd? Ik denk dat het wellicht komt omdat het dan niet genoeg werkt en het moeilijk is om met metformine je nuchtere waarde te beïnvloeden. Vooral omdat je het niet kunt blijven ophogen door je zwangerschap. Met insuline gaat ie gewoon naar beneden, gegarandeerd.

15. Mellle

Mellle Actief lid

26 jun 2012
    168
    0
    16
    Niet echt waarom ze wilden wachten met insuline, zoals ik zei, misschien omdat ik al aangaf dat nog spannender te vinden op dit moment. Zit ook net 2 weken in dit traject.

De metformine kan natuurlijk nog gaan werken, zit nu op 2 tabletten nog.

Ik snap dat insuline waarschijnlijk wel beter is, ik zal het van de week horen, ik neem aan dat de diëtist/diabetesverpleegkundige en internist wel weten wat ze doen.

Wel fijn om hier andere ervaringen te lezen

16. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    idem hier! Zonder insuline maar met dieet ga je niet voorbij de 40 weken.

Ik verwacht ook rond 37,4/ 37,5 opgenomen te worden. Het is het eerste kindje, dus ze denken dat het iets langer zal duren. Bovendien is 38 weken bij mij op een vrijdag en op de een of andere manier lijkt me dat geen logische dag.

Mellie: kan je niet je vragen mailen? Bij mij reageren ze altijd snel en netjes, daar zijn ze ook voor, zeker als je zwanger bent. Wat jij krijgt ken ik niet en is hier nooit als een optie aangeboden. Ik weet alleen dat 1 andere dame het hier gebruikt (jij Nuage?) omdat ze allergisch is voor insuline. Maar het lijkt mij geen standaard beleid.

17. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ja dat ben ik inderdaad. Je mag max 3 tabletten heb ik begrepen.

Hier helemaal eng opeens. Harde buiken en hartkloppingen. Prikte 8,7 dus te hoog. Voel me helemaal niet goed opeens. Hopelijk trekt het weg.

18. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113

Oh bah! Sterkte meis! Zo hoog prik ik nooit maar als ik ruim boven de 7 prik heb ik het ook benauwd en beetje opgejaagd... Ik ga dan meestal even lopen óf slapen...

19. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Oh Nuage wat schrikken! Let maar een beetje goed op jezelf. Met die pillen kun je het ook niet corrigeren. Lijkt me lastig.

Hier wel al weken veel een harde buik, alsin opgezet en gespannen. Maar vind je het gek met zo'n kleine ninjakid in de buik? Let een beetje op je bloeddruk, dat is vooral belangrijk. Ik neem uit voorzorg elke dag wat rozijnen. Niet teveel, want dan steigt die verrekte suiker weer. Maar het houdt je bloeddruk een beetje omlaag en voorkomt zo enigszins een zwangerschapsvergiftiging. Heb je de gynaecoloog al gebeld?

Verder zegt mijn gynaecoloog dat ze het liefst een kind precies met 38 weken halen. Te kort in de buik is niet goed voor de longen, te lang maakt de bevalling gevaarlijk en je suikers gaan natuurlijk steeds meer schommelen. Het is ook afhankelijk van of je lichaam zich herstelt na de 36 weken of dat je steeds meer insuline nodig zult hebben. Vaak neemt het vanaf 36 weken af en bouw je af met insuline toedienen. Hoe dan ook blijft het bij mij een giswerk. Het is eerst maar eens de vraag of mijn dametje in kan dalen (placenta zit in de weg). Wat zooo fijn zou zijn als dat lukt en snel ook, want ik heb geen ruimte meer.

Wat hier fijn is zijn mijn nuchtere waardes. Sinds ik 15 eenheden spuit zit ik nuchter net in de veilige zone. 5,0 en 5,1 geprikt. Dus een klein juichmoment. Alleen had ik na het middageten, een klein bolletje en 3 gekookte eitjes een waarde van 9,6. Een duidelijke NOOOO. Het blijft zoeken wat je moet spuiten. Je wilt niet te hoog spuiten want dan kun je een hypo krijgen. Maar spuit je te laag dan voel je je de rest van de dag beroerd.

Nou mijn kleine meid heeft haar kont weer eens onmogelijk in mijn ribben gegooid, vanochtend trapte ze beide ribben blauw en nu ze flink beurs zijn besluit ze de druk goed op te voeren. Dus ik ga plat.

20. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nee heb niemand gebeld. Na 10 min was het alweer 8,2 ik weet niet of het nou daardoor kwam of door iets anders. Heb ook een overgevoeligheidsreactie op mijn fraxiparine spuit en gisteren zorgwekkend nieuws gehad over het hoofdje wat echt te groot is waardoor ik nu voor een GUO 2 echo moet. Dus stress en een lijf wat stom doet. En rijst gegeten met satesaus... Misschien even wat teveel. En de kleine is erg druk. Misschien probeert ie te draaien? M'n bloeddruk is gelukkig altijd normaal geweest.

Deel Deze Pagina