12 weken zwanger van de tweede. Bij de eerste diabetes gehad en nu natuurlijk weer grote kans. Verloskundige gaf aan dat ik alvast wel kan starten met dieet. Test is met 16 weken dacht ik? Mensen hier ervaring mee? Zou dat echt helpen? Wie weet hoeveel koolhydraten je ook alweer mag? Bedankt, liefs jeanine
Ik weet niet of het aantal koolhydraten daadwerkelijk moet worden beperkt, ik kreeg alleen voedingsadviezen mee over wat wel/niet. Uit eigen ervaring weet ik dat ik vooral de snelle koolhydraten (dus bewerkte producten zoals "witte" pasta/rijst, aardappelen, pannenkoeken uit "wit" meel) moest laten staan. Ik at vooral de volkoren varianten van alles en vooral hartig eten op de boterham ipv zoet. Probeer ook de fruitsuikers te beperken. Ik mocht bijv maar één stuk fruit eten en dat bij voorkeur ook nog verdelen over twee eetmomenten.
Je zou even kunnen googlen en er is hier op het forum ook een topic over waar ze je vast verder kunnen helpen. Trouwens: ik had bij de eerste wel zwangerschapsdiabetes en nu niet, dus het hoeft niet zo te zijn dat je het nu weer hebt. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om je koolhydraat inname te verspreiden.
Bedankt! Op dat forum reageert niemand helaas. Maar dat zou wel geweldig zijn als ik het de tweede keer niet kreeg. Ik ga er in ieder geval maar mee door. Kwaad kan het niet inderdaad. En dan maar hopen dat de test goed is! Ik heb nu iets van ontbijt 30, lunch 40 en avondeten max 50 koolhydraten. En tussendoor 15 ofzo. Maar gisteren zal ik daar nog een stuk onder.
Het is per persoon verschillend wat je kan hebben om goede waardes te houden/krijgen. Stokbrood en witbrood schijnt iedereen op te pieken. Probeer snelle suikers te vermijden. Hoe je nu start lijkt me prima. Succes