Zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nancydierengek, 8 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nancydierengek

    Nancydierengek Fanatiek lid

    1 mrt 2017
    2.256
    1.507
    113
    Vrouw
    Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik helaas zwangerschapsdiabetes heb.
    Ben helemaal verbaast want ik voel mij verder prima maar toch heb ik het.
    Had vandaag een test gehad in ziekenhuis met een drankje die ik moest drinken en de uitslag was dus slecht. Had verwacht dat alles goed was maar nee dus. Verder moet ik nu wachten tot ziekenhuis mij beld voor een afspraak en die maken dan meteen ook een echo van ons kindje.

    Maar nu ineens veel vragen en angsten die ineens naar boven komen drijven. o_O:eek::oops:
    Natuurlijk ben ik op internet ook rond aan het zoeken naar informatie, maar dacht plaats ook een berichtje hier.

    1.
    Ik ga naar een diëtiste toe en zal wat aan mijn eten moeten doen.
    Zijn hier mensen die al tips hebben misschien over eten en drinken?

    2.
    Ik heb angst wat betekend dit voor mijn ongeboren kind?
    Ik krijg snel een echo dat ze al gaan kijken hoe groot hij is en of hij een bol buikje heeft.
    Ik maak mij zorgen om ons kindje.

    3.
    Kan het zijn dat ik door dit als kindje te groot is een keizersnede kan verwachten in plaats van een gewone bevalling?

    4.
    Zal ik nu mij zelf insuline moeten gaan prikken?
    Of mag dat niet als je zwanger bent.
    Of wat doen ze er verder nog meer aan?

    5.
    Wat betekend dit voor mijn eigen gezondheid?
    Ik begrijp dat ik meer kans heb op een zwangerschaps vergiftiging.

    6.
    Zwangerschapsdiabetes schijnt over te gaan als je bevallen bent.
    Wel word ik na de bevalling weer gecontroleerd zoals ze zij.
    Want het kan dat het blijvend diabetes is.
    Meer mensen die dit ook hebben?

    7.
    Mensen hier die mij misschien kunnen gerust stellen?
    Die dit ook gehad hebben?
    Of die tips hebben hier mee om te gaan?
     
  2. Konijnhangoor

    16 dec 2014
    84
    7
    8
    NULL
    NULL
    1.
    Ja, probeer zoveel mogelijk je maaltijden te spreiden over de dag. In plaats van 3x een maaltijd, 6x kleine beetjes eten. Eet volkoren pasta, zilvervliesrijst enz in plaats van de witte varianten. Qua drinken, water en thee. Ook ga je naar de internist voor meetapparatuur.

    2.
    Hoeveel weken ben je? Dochter met diabetes was uiteindelijk 3600 gram, zoon (as we speak, wakker van de weeen) wordt groot geschat zonder diabetes. Het hoeft allemaal niks te betekenen, het kan zijn dat als je kindje groot is bij de geboorte dat ze de waardes in de gaten moeten houden. Er zit echter wel verschil in wel
    Of geen insuline spuiten.

    3.
    Kan het zijn dat ik door dit als kindje te groot is een keizersnede kan verwachten in plaats van een gewone bevalling?
    Kan, maar waarschijnlijker is dat ze je rond de 38 weken gaan inleiden. Dit alleen als je kindje ondanks de behandeling nog steeds als groot geschat wordt of als je insuline spuit.

    4.
    In eerste instantie krijg je een dieet (van de diëtiste), en zal je dagcurves moeten prikken. Al naar gelang deze uitslagen zal er gekeken worden of er meer nodig is. Bij mij was het dieet afdoende. Ohja, mijn zwangerschap was toen wel direct medisch, dus geen vk meer, maar controles bij de gyn.

    5.
    Wat betekend dit voor mijn eigen gezondheid?
    Ik begrijp dat ik meer kans heb op een zwangerschaps vergiftiging.
    Je hebt een grotere kans op diabetes type 2 na de zwangerschap. Er wordt je geadviseerd je levensstijl aan te passen (alhoewel dit niet op iedereen van toepassing is).

    6.
    Bij mij was het in de bevalling al weg. Dochter heeft nergens last van.

    7.
    Ja, ik dus :). Relax, het komt goed. Je zult goed in de gaten gehouden gaan worden. Bij een groot deel helpt het dieet, en kun je dus zelf invloed uitoefenen. Ook als het dieet niet afdoende werkt, zijn er legio mogelijkheden. Je kindje hoeft er niets aan over te houden en jij ook niet. Succes verder!
     
    Nancydierengek vindt dit leuk.
  3. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Goede adviezen hierboven al.

    Zelf heb ik ook zwangerschapsdiabetes en kan het goed onder controle houden met eten. (Hoefde niet zoveel aan te passen zelfs)

    Belangrijk is het om je koolhydraat inname te beperken. En als je koolhydraten eet, de langzame variant te eten.

    Volkoren pasta, bulgur em Havermout zijn daar voorbeelden van.

    Tussendoortjes kun je nog steeds eten. Maar dan zonder suiker. Denk bijvoorbeeld aan kaas/worst/ avocado/handje noten / 90% cacao chocola.

    Verder eet ik als lunch salade en wel eens koolhydraat verlaagd brood.

    Ook heb ik een groei echo gehad. Maar (ik denk door gezond eten) is mijn baby erg gemiddeld en noet te groot. Hoef dus ook geen insuline te spuiten. Hierdoor ook niet medisch en kan gewoon bij VK blijven en thuis bevallen als ik dat wil.

    De eerste twee weken na diagnose (wk 20 zwangerschap) heb ik dagelijks 4x bloed geprikt om bloedsuiker te checken. Nu doe ik het om de dag. In totaal heb ik 4 X een te hoge waarde gehad. Dus dat is op al die prikmomenten heel weinig gelukkig.

    Succes!
     
    Nancydierengek vindt dit leuk.
  4. Nancydierengek

    Nancydierengek Fanatiek lid

    1 mrt 2017
    2.256
    1.507
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties!
    @Konijnhangoor en @LLxx32

    :thumup::thumup:

    Ik moet 13/11 naar de diëtist toe voor dieet plan.
    En op 14/11 naar ziekenhuis toe voor een echo gaan ze het kindje opmeten.
    En erna moet ik naar een internist toe.

    Ben benieuwd en dan maar hopen dat het dieet gaat helpen.
     
  5. Whoopie

    Whoopie Fanatiek lid

    20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Ik heb het ook. Moet in eerste instantie elke 2 weken een dagcurve bijhouden (drupje bloed prikken bij mezelf om glucose waarde te meten). Als de waardes onder een bepaald niveau blijven, hoef ik niet naar internist/gyn en kan ik gewoon bij vk blijven. Wel wordt de groei van de baby elke 5 weken gemonitord. En moet ik een dieet volgen: geen snelle suikers, dus geen koek/snoep/chips/gebak/patat/pizza/pannenkoeken/witbrood/witte pasta/witte rijst/vruchtensap/frisdrank.
    Max. 2x per dag fruit. Geen zoet broodbeleg. Volkoren brood. Beperkt aardappelen.
    Gelukkig eet ik al heel gezond, dus gaat me dat prima af!
     
  6. Nancydierengek

    Nancydierengek Fanatiek lid

    1 mrt 2017
    2.256
    1.507
    113
    Vrouw
    Bedankt ook voor het reageren! :thumup:
    Ik ben benieuwd woensdag moet ik naar het ziekenhuis toe.
     
    Whoopie vindt dit leuk.
  7. Whoopie

    Whoopie Fanatiek lid

    20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Succes alvast woensdag!
     
    Nancydierengek vindt dit leuk.
  8. TigerAngel7

    TigerAngel7 Fanatiek lid

    2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    De beste goede tips worden al gegeven door konijnenoor.

    In mn eerste zwangerschap heb ik ool zwangerschapdiabetes gehad. Bij de suikertest bij 24 weken was alles goed, en bij de groeiecho van 33weken kwamen ze erachter dat ik zw.diabetes had. Ik moest hier elke 5x daags mezelf voor prikken en de waardes opschrijven en doorsturen na het zkh. En kreeg extra echo's om de groei in de gaten te houden. Ik stond zowizo onder controle van de gynaceoloog en de bevalling werd medich. Ik werd precies met 39 weken ingeleid ook ivm zwangerschapspuppp en moest 1 dagje blijven ter obsivatie.
    Mijn dochter woog bij de geboorte 3730 gram en ze werd ook gelijk getest op diabetes, maar gelukkig was alles goed. Daarna is mijn zw. diabetes weggegaan maar moet me nu wel 1x in het jaar erop laten testen.

    Ik ben nu weer zwanger, en de vk zei dat het 90% kans was dat ik weer zwangerschapsdiabetes zou hebben. Bij 24 weken na de suikertest is het terug gekomen. Ik moet me nu 1x in de week 5 maal prikken en goed opletten met wat ik eet en drink. En krijg elke 2 weken een echo. De kleine zat eerst op de gemiddelde lijn, en binnen 2 weken was de beentjes en buikje behoorlijk gegroeid. 20nov heb ik weer een echo. Ik maak me er zelf niet zoveel zorgen om.

    als je goed oplet met wat je eet en drinkt komt het vast wel goed. Succes morgen
     
  9. Nancydierengek

    Nancydierengek Fanatiek lid

    1 mrt 2017
    2.256
    1.507
    113
    Vrouw
    Hoi ook bedankt voor het reageren.
    Jeetje balen dat het dan terug is gekomen bij je tweede zwangerschap ook.
    Nu maar hopen dat als je kindje er is dat die zwangerschapsdiabetes dan weer vanzelf weg gaat. En dit kindje er ook niks aan overhoud. Fijn dat jij je er verder geen zorgen over maakt.
     
  10. Nancydierengek

    Nancydierengek Fanatiek lid

    1 mrt 2017
    2.256
    1.507
    113
    Vrouw
    Nou ik ben dus idd gestart met mezelf 4x op een dag bloedsuiker te meten.
    Tot nu toe zit ik gelukkig binnen de waardes wat mag.
    Dus hopelijk blijft dat ook zo.
    De waardes moet ik 1x per week doorsturen naar ziekenhuis en mijn diëtist.

    Verder was ons kindje op de echo op goede grote.
    En moet ik om de 3 a 4 weken een echo krijgen en houden ze ons kindje kwa groei goed in de gaten.
     
    Whoopie vindt dit leuk.
  11. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Goed luisteren naar wat het ziekenhuis zegt en dat opvolgen. Niet stressen als je een keer een beetje een te hoge waarde hebt.

    Het komt goed.
    Ik heb zelf type 1 diabetes (qua glucoseschommelingen iig heftiger) en heb 2x met een normale bevallig een gezond kind op de wereld gezet. Onder type 1's is het percentage keizersnede 45% maar onze kindjes zijn doorgaans ook veel groter (alhoewel ik zelf dus wel een 9ponder heb gebaard).

    Jouw zwangerschapsdiabetes is nu pas geconstateerd dus ik verwacht dat de impact op je kindje meevalt. Helemaal omdat de groeiecho ook goed was. De baby's groeien vanaf de 22e (?) Week harder op de hogere suiker dus je doet het goed!
     
  12. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik had het bij de jongste. Ze kwamen er ook vrij laat achter en heb het drankje 2x gehad omdat de eerste keer een twijfelgeval was. Uiteindelijk heb ik 10 dagen insuline gebruikt voor ik ingeleid werd. Mijn suikers gingen alleen omhoog van brood, verder kon ik bijna alles eten zelfs patat! Dochter was ook gewoon een kleintje net als de oudste, nog geen 6 pond.
     

Deel Deze Pagina