Zwangerschapsdiabtes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Kitty07, 29 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels 29 weken zwanger van ons eerste kindje en gisteren is bij mij zwangerschapsdiabtes geconstateerd.
    Morgen heb ik dus een afspraak bij de gynaecoloog om te bespreken hoe we het nu verder gaan aanpakken.

Nu ben ik best behoorlijk geschrokke van dit nieuws want ik heb verder helemaal geen klachten gehad buiten het feit dat de VK vond dat mijn baarmoeder iets te groot was voor 29 weken.

Mijn grootste zorg op dit moment is natuurlijk of onze kleine jongen wel gezond ter wereld zal komen maar de VK heeft mij verzekerd dat dit heus wel het geval zal zijn als ik me aan de richtlijnen van de gynaecoloog zal houden. Dit ben ik uiteraard meer dan bereid om te doen!

Maar wat mij ook zorgen baart.........wat als ik al diabtes had voordat ik zwanger raakte?? :( Kan het kindje dan ook schade opgelopen hebben zonder dat ik dit geweten heb?
    Ik heb flink wat overgewicht en was eigenlijk van plan om de eerste maanden flink wat af te vallen toen we besloten hadden om voor een kindje te gaan maar het was eigenlijk al meteen de 2e ronde raak.

Ook weet ik nu niet meer goed welke suikerwaarden nu juist goed zijn of niet........heeft iemand hier daar meer ervaring mee? :)
    Hier zijn de waarden die ik tot nu toe weet:

- Rond de 12 weken had ik een glucosewaarde van 6.9 na 1 uur en 1 kwartier na het ontbijt. (niet nuchter dus)
    - Met 14 weken had ik een nuchtere waarde van 5.8. Ik moet er echter eerlijk bij vermelden dat ik maar 7 uur "nuchter" was omdat die avond heel laat nog wat gegeten heb.
    -Gisteren ben ik dus in het ziekenhuis geweest en heb ik nuchter een waarde van 6.9 geprikt.
    Hierna heb ik twee broodjes met kaas gegeten en was na 1 uur mijn waarde 9.4 en na 2 uur de waarde 7.6.

De VK heeft mij meteen gebeld en doorgegeven dat deze waarden dus niet goed zijn. Ze heeft meteen een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog en hij moet dan kijken of we dit met een dieet aanpakken of met insuline.
    De VK denkt echter wel dat het hier alleen om zwangerschapsdiabtes gaat omdat de waarde van 5.8 volgens haar wel goed was. Haar conclusie is dat als je echt diabtes zou hebben deze waarde dan ook al niet goed geweest zou zijn.
    Nu wil ik haar uiteraard heeeel graag geloven maar aangezien ik toch twijfels heb zou ik graag willen vragen of iemand dit herkent en hier ook ervaring mee heeft.
    Hoe kan ik er achter komen of ik al eerder diabtes had?

Alle suggesties en ideeën zijn meer dan welkom en alvast bedankt! :)

Groetjes,
    Kitty.

2. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Ik denk niet dat je er nog achter kan komen of je al eerder diabetes had. Dat kom je pas te weten als je na de bevalling diabetes blijft houden. Maar die eerste paar waardes zijn wel gewoon binnen de norm, dus de kans dat je al diabetes had lijkt mij, als leek, vrij klein

De laatste waardes zijn idd te hoog (nuchter tussen de 4 en de 6 en niet nuchter tussen de 4 en de 7 zijn goede waardes.) Hopelijk is het met een dieet op te lossen.

Ik heb zelf net niet de diagnose zwangerschapsdiabetes, maar volg wel een dieet om het te voorkomen (ik had 1 afwijkende waarde na een suikertest) en het helpt mij goed. Ik zit prima tussen de waardes in.

Mijn advies aan jou zou zijn, laat het over je heen komen en geniet van je zwangerschap. Makkelijk gezegd, ik weet het, maar nu ik het was los heb gelaten en weer geniet van de kleine in mijn buik, heb ik er alle vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen.

Veel succes morgen bij de gyn.

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Hallo Kyra,

Bedankt voor je snelle reactie! :)
    Ik zal je advies proberen op te volgen en blijven te genieten...

Iemand anders nog ervaring of verstand van glucose waarden? ;)

4. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Ik heb ervaring ;)
    Ik heb zwangerschapsdiabetes gehad bij de eerste, helaas is het bij mij niet weggegaan en heb ik nu diabetes type 2. Ik ben nu 10 +3weken zwanger en spuit sinds februari insuline (hiervoor medicijnen, maar die mag je niet gebruiken als je zwanger wilt worden)

Je waardes zijn iets verhoogd....maar niet extreem. Bij een zwangerschap zijn ze heel streng met de waardes, die moeten onder de 7 zijn.

Ik moest naar een diabetesverpleegkundige, internist en gyneacoloog en dietiste. Eerst met een dieet geprobeerd, maar dit leek niet te helpen en moest insuline gaan spuiten. Je wordt extra goed in de gaten gehouden.

Ik ben met 38 weken ingeleid (dit is meestal standaard) en onze dochter was 47 cm en 2919 gram en kern gezond. We moesten 24 uur in het ziekenhuis blijven, want de waardes van onze dochter werd 24uur in de gaten gehouden middels hielprikje

Laat alles over je heen komen en het komt allemaal goed (al is het wel pittig, dat geef ik toe)

5. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Jij ook bedankt voor de reactie Medousa.
    Het stelt me wel iets gerustiger dat de waardes lijken mee te vallen.
    Ik ben eens benieuwd wat de gynaecoloog morgen te zeggen heeft! :)

6. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Hallo Dames,

Ik zou nog graag even op mijn eigen topic terug willen komen en jullie nog een keer om raad vragen....:)

Sinds vorige week heb ik een dieet meegekregen om mijn eten beter te verdelen over de dag en ook een apparaatje om voorlopig even 7x per dag mijn suiker te te prikken.
    D.m.v. het dieet kan ik al direct resultaat merken want gisteren was mijn waarde voor het avondeten 4.8 en 1 3/4 uur na het avondeten 6.6.
    Rond een uur of 10 was mijn waarde 5.9 en hierna heb ik nog een heel klein ijsje gegeten.
    Rond half 12 naar bed gegaan en vanochtend om 7 uur was mjin waarde...6.3??? ;)

Hoe is het mogelijk dat je waarde 's avonds lager is dan 's ochtends? Komt dit echt door dit mini-ijsje? Had ik dit dus beter kunnen laten staan? Want volgens mijn dieet moet ik rond half 10 - 10 uur 's avonds nog iets eten en dan gewoon naar bed gaan. Dit keer was het alleen iets lekkers vanwege een verjaardag.

Hebben hier nog meer vrouwen met zwangerschapdiabtes ervaring mee?
    Ik zou dus eigenlijk graag willen weten hoe ik mijn nuchtere waardes lager kan krijgen...iemand tips?

Bedankt alweer! :)

7. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Allereerst is 6.3 nuchter binnen de normale waardes ;)

In de nacht lopen de suiker waardes op, ook al eet je niets! Ik heb een speciale insuline voor de nacht, zodat mijn waardes in de ochtend goed zijn. Je zult zien dat dit vaker voorkomt, ook al zou je s'avonds om 10 uur niets meer eten.

Moet je pas na 3/4uur uur prikken na de maaltijd? Normaal gesproken is dit 2uur nl.....verder zijn je waardes prima!

8. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Let er goed op dat je heeel goed je handen wast.
    Daar kunnen echt spookwaardes uit komen anders..

Dus heel goed je handen wassen en ook je apparaatje af en toe even doekje overheen.

Voor de rest is mij altijd gezegd.. nuchter onder de 6 en 1,5 a 2 uur na het eten onder de 7 is goed..
    Kleine beetjes over de dag verdelen en niet lullig bedoeld... maar laat dat ijsje ook gewoon staan. Het is heeel moeilijk en dat weet ik maar al te goed.. maar het beste is gewoon om alle suiker even te mijden.. dat is ook beste voor je kleine.

Dan groeit die kleine niet zo hard, heb je kans dat je na de geboorte sneller van het bijvoeden af bent en ook voor jezelf is dat beter. Het klinkt heel oneerlijk, want ik had echt het gevoel niks meer te mogen.. maar ik ben er achteraf blij mee.

Verder is het natuurlijk fijn als je zonder insuline, dus alleen met een dieet af kan..

9. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Hoi Kitty,
    Ik ben zwanger van de 3e.Bij de eerste had ik wat verhoogde suikers,niet ernstig.

Bij de 2e was m`n suiker weer verhoogd,maar hoefde ik volgens de gyn geen insuline te spuiten (grove fout blijkt achteraf).

Daarna is bij mij diabetes type 2 vastgesteld.Nu ben ik zwanger van de 3e en wordt ik erg goed onder controle gehouden.
    Medousa heeft al veel nuttige dingen verteld en ik kan me helemaal bij haar aansluiten.

Goed op je voeding letten en blijven controleren met prikken.En als er onduidelijkheid is altijd doorvragen bij de gyn of dietiste.

10. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Dames,

Bedankt voor jullie reacties! :)

Ik heb net met het ziekenhuis gebeld en in principe zijn ze tevreden over mijn waardes want ik heb geen enkele waarde boven de 8 gehad in de afgelopen 4 dagen.
    Na overleg met de arts zal ik vanmiddag terug gebeld worden en dan hoor ik wat voorlopig het plan zal zijn.
    Vrijdag nog een groei-echo in het ziekenhuis en als die ook goed is kan ik weer helemaal 100% genieten!

@ medousa: de tijd was mss niet helemaal duidelijk zoals ik het schreef. Ik moet tussen de anderhalf en twee uur prikken na het eten dus meestal doe ik het dan na 1 uur en 3 kwartier. ;)

Nogmaals bedankt voor jullie ervaringen en tips!

groetjes Kitty

Deel Deze Pagina