Zwangerschapsgerelateerd ziek geweest en nu om een andere reden ziek

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door badeend4, 10 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. badeend4

    badeend4 Lid

    10 jun 2014
    14
    2
    3
    Nijmegen
    Dag,

    Ik ben in een (voor mij) ingewikkelde situatie terecht gekomen. Ik ben vorig jaar oktober ziek thuis komen te zitten door zwangerschapskwalen. Het UWV vond het ook duidelijk zwangerschapsgerelateerd. Na de bevalling in april ben ik ziek gebleven door dezelfde reden tot dit najaar. Ik wilde weer proberen te gaan werken, maar kreeg op dat moment helaas een andere, die niet meer met mijn zwangerschap te maken heeft. Het UWV heeft toen geconstateerd dat ik niet meer zwangerschapsgerelateerd ziek ben en dat mijn contactpersoon van het UWV zei dat het nu als nieuwe ziekteperiode gezien moet worden. En dat ik dus vanaf toen nog twee jaar ziek kon zijn bij mijn werkgever.

    Mijn bazin vertelde mij toen gelijk dat ik dan vanaf dat moment nog maar 70% betaald krijg en dat ik allerlei onderzoeken en afspraken krijg omdat ik nu een jaar ziek ben. Zij telt alles dus wel bij elkaar op. Zij (en de bedrijfsarts) zegt zelf ook dat mijn ziekte missschien toch wel een beetje door de zwangerschap kan komen (wat echt niet zo is, en dat vond de arts van het UWV ook) en dat het niet eerlijk zou zijn als ze in totaal langer dan twee met mij als zieke werknemer opgescheept zou zitten.

    Weten jullie hoe dit zit? Mag het opgeteld worden als je eerst tijdens de zwangerschap en na de bevalling door de zwangerschap ziek bent en gelijk daarna iets anders krijgt?

    Alvast bedankt!!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Badeend4,

    Ik kan mij voorstellen dat je graag wilt weten of er in jouw situatie sprake is van een doorlopend ziektegeval, aangezien je vanuit de werkgever en je contactpersoon van UWV verschillende situaties geschetst hebt gekregen. Er zijn verschillende situaties mogelijk, hier geef ik je graag meer duidelijkheid over.

    Ben je toen je probeerde te gaan werken hersteld verklaard en na 4 weken weer ziek gemeld? Dan telt deze ziekteperiode waarin je ziek bent door een andere oorzaak als een nieuwe ziekteperiode en worden de ziekteperiodes niet bij elkaar opgeteld. Dit betekent dat de ziekteperiode van 104 weken opnieuw ingaat en de werkgever deze ziekteperiodes niet bij elkaar op mag tellen.

    Hersteld verklaard en binnen 4 weken weer ziek gemeld of tussentijds helemaal niet hersteld verklaard? In deze situaties telt het als een doorlopend ziektegeval en zullen beide ziekteperiodes bij elkaar opgeteld worden. De 104 weken worden dan geteld vanaf de eerste datum waarop je ziek bent geworden ten gevolge van je zwangerschap. Er vind in deze situaties een wijziging in je ziekmelding plaats, waarin je ziek bent geworden door een andere oorzaak.

    Ik wens je een voorspoedig herstel toe.

    Met vriendelijke groet,

    Marjolein
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina