Zwangerschapsgym, pufclub..??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Birgitte, 9 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Hallo,
    Mensen blijven me steeds vragen of ik ook al naar zwangerschapsgym of naar de pufclub (zoals ze dat oneerbiedig zeggen) ga. Ik doe al jaren yoga dus ik ga volgende week beginnen met zwangerschapsyoga omdat ik mezelf met die buik niet meer in de omgekeerde houding gehesen krijg;)
    Nu is mijn vraag: waar is zwangerschapsgym (of die pufclub) eigenlijk voor? Is het om je voor te bereiden op de bevalling? En waarom moet je partner mee? Mis ik echt wat als ik alleen naar yoga blijf gaan? Zwangerschapsyoga is iig niet ter voorbereiding op de bevalling....
    Ben benieuwd...

Groetjes,
    Birgitte

2. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ik ben nog nooit naar een pufcursus geweest en onze kinderen heb ik er toch zelf uitgekregen.

Doe lekker je yoga en als je dat genoeg vind is het wel goed zo lijkt me.

3. griekie

griekie Bekend lid

2 jan 2009
    579
    1
    0
    ik heb alleen zwangerschapsyoga gedaan. Op een ontspannen manier met je kindje en zwangerschap bezig zijn en leren hoe je kunt ontspannen tijdens de bevalling. Dit leek mij meer dan een 'gewone' pufcursus.

4. muppie

muppie Lid

12 mei 2011
    57
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zwangerschapsyoga gedaan en ik heb er erg veel aan gehad. Ten eerste vond ik het erg prettig om tussen de dagelijkse gang van zaken door ook echt even stil te staan bij mijn baby. We leerden ook echt contact met de baby te maken.
    Verder is er ook voorlichting over de bevalling gegeven; veel info wist ik al, maar de verschillende fasen van de bevalling werden gekoppeld aan yoga-oefeningen die je op de verschillende momenten goed zou kunnen inzetten.
    De bijeenkomst met de partner vond ik vooraf ook nuttig; zo weet je partner ook 'hoe' jij wilt bevallen.
    Uiteindelijk heb ik een stortbevalling gehad. (Vanaf het moment dat wij ons realiseerden dat ik aan het bevallen was, tot het moment dat mijn dochter geboren werd, duurde nog geen half uur.) Ik ben volledig op de automatische piloot gesprongen om mijn persweeen op te vangen tot er een arts was. Achteraf realiseerde ik dat ik de geleerde yogatechnieken gebruikt heb.
    Voor mij zeker een goede keus dus en ik ga me dit keer zeker weer opgeven!
    Succes met je keus!

5. Mir1984

Mir1984 Fanatiek lid

8 aug 2010
    1.299
    0
    0
    Filiaalmanager, drogisterij
    Asperen (Gelderland)
    Ik heb allebei gedaan, zw.yoga en cursus 'samen bevallen'. Ik moet zeggen dat we heel veel hebben gehad aan de cursus. We hebben heel veel geleerd over de bevalling. Wat je kunt verwachten, wat de taak van de man is, wanneer vk gebeld moet worden en ook over verschillende kunst verlossingen. Wij vonden het zeer informatief. Nu moet ik wel zeggen dat je meestal bij zw.yoga ook een partner avond krijgt met ongeveer dezelfde dingen als bij 'sb'. Dus alleen zw.yoga zou ook voldoende zijn!

6. Chai

Chai Niet meer actief

Ik heb het niet gedaan, dacht het niet nodig te hebben.
    Dit bleek te kloppen toen de vk me wou coachen met puffen, ik deed het echt op mijn manier namelijk.
    De 'standaart puf manier' deed verschrikkelijk pijn in mijn buik, het diepe in en uit ademen.
    Ik ben om 21:30 het ziekenhuis ingelopen en om 23:53 was mijn dochter geboren, zonder pijnbestrijding of hulp.
    Ik had het dus niet nodig, een ander wel, of vind het fijn, gewoon lekker doen waar jeje prettig bij voelt. :)

7. Siri

Siri Fanatiek lid

16 mrt 2010
    1.600
    1
    0
    Medisch
    Noorwegen
    Leuk topic. Ik zie verschrikkelijk op tegen een pufcursus. Maar ik krijg bijna het gevoel dat ik de enige ben die 'onvoorbreid' naar de bevalling gaat. Leuk om te lezen dat er meer dames zijn die het niet hebben gedaan, maar wel een positieve bevalling hebben gehad! Vorige keer heb ik het ook niet gedaan..... Ik dacht dat het me zelf wel zou lukken. En hetvwas niet nodig want mijn zoon is bij 34 weken met een keizersnede gehaald. Deze keer twijfel ik.....

8. Esthertie

Esthertie Niet meer actief

@Brigitte Ik doe ook al jaren aan power yoga en ben met 10 wk. overgestapt op zwangerschaps yoga. Nou dat viel even tegen, we deden haast geen oeffeningen. Kregen veel uitleg, ademhalings oeffeningen, ontspanningsoffeningen. Maar echt yoga vond ik het niet. Dacht dat het veel actiever zou zijn. Ik weet niet hoe het bij jou is..?

9. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Dit is mijn eerste zwangerschap dus ik ging er vanuit dat het er bij hoorde... de zwangerschapsgym. Ik heb mijn vriend al verblijd met het boekje 'Zwangerschapsboek voor mannen' en daar staat alles in over de rol van de man. Echt een hylarisch boek trouwens... aanradertje:)
    Leuk die opmerking van Muppie over haar ademhalingstechnieken. Elke yoga oefening gaat op ademhaling dus alleen al daarom is het een goede voorbereiding... zo had ik het nog niet bekeken! Bedankt!
    Esthertie: poweryoga is wel wat anders dan gewone Hatha yoga... ik snap wel dat je de zwangerschapsyoga een beetje 'laf' vond:) Waarschijnlijk is de overgang voor mij een stuk minder groot omdat ik wel Hatha doe... Bovendien houd ik dezelfde lerares! Ik weet wat me te doen staat. Mijn vriend moet zijn boek lezen ik blijf lekker doorgaan met zwangerschapsyoga.. heerlijk!!

Dank je wel!
    Groetjes
    Birgitte

10. lisa123

lisa123 Fanatiek lid

16 jul 2008
    1.410
    0
    0
    Ik moest van mijn gynaecoloog naar de puflessen gaan. Onze dochter werd groot en zwaar geschat!

11. Malibu Stacy

Malibu Stacy Actief lid

13 dec 2010
    204
    0
    0
    Limburg
    Hier ook geen cursus gedaan, volgens mij zou ik dat sowiso 'in the heat of the moment' vergeten zijn.

Deel Deze Pagina