Zwanger & opstipatie..

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ghurabaa, 5 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ghurabaa

    Ghurabaa Fanatiek lid

    30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ik heb sinds het begin van mijn zwangerschap al last van obstipatie, maar de laatste 2 a 3 weken is het eigenlijk haast niet meer te doen.
    Enorme buikkrampen voordat ik naar het toilet ga, en het doet dan zooo veel pijn.. :( Heb al 2x huilend op het toilet gezeten, ik trek het gewoon niet meer..

    Sinds een week drink ik Roosvicee Laxo, maar dat heeft z'n vruchten nog niet afgeworpen. Drink 1 glas per dag (kan nergens terug vinden hoe vaak je dit moet/mag drinken)..

    Iemand andere tips?? :(
     
  2. Ghurabaa, wat vervelend meid :( en helaas ook herkenbaar! Heb ook sinds het begin al last van obstipatie en soms was het ook zo erg dat mijn darmen het gewoon begaven op een gegeven moment. Ik heb zelf ook roosvicee laxo gedronken maar had niet het idee dat dat viel hielp. Verder heb ik zelf te horen gekregen;

    - een glas lauw water op nuchtere maag (als je net wakker bent bijv)
    - lijnzaad (maar ik weet niet of dat mag tijdens zwangerschap)
    - yoghurt met muesli eten, dit hielp bij mij wel enigszins
    - producten die verstoppen vermijden, zoals banaan etc.

    En ik heb zelf geleerd dat zodra ik de drang voel, gewoon meteen naar de wc te gaan en het niet op te houden want daar maak je het dus erger mee.

    Verder, wat bij mij echt als een trein helpt (altijd al), is als het echt al een paar dagen niet gelukt is gewoon in de ochtend een flinke kop koffie (ook al hou ik er niet zo van), en dan komt het meestal direct op gang.

    Veel vezels en groenten eten, veeeel water drinken.

    Hopelijk heb je er wat aan meid..
     
  3. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    2 kiwi's 's ochtends
     
  4. danitjuh

    danitjuh Fanatiek lid

    19 jun 2007
    2.888
    0
    36
    West-Friesland
    Als je het echt niet meer trekt gewoon je huisarts bellen en om lactulose vragen. Dan komt het allemaal weer op gang en kan je inderdaad de boven genoemde tips gebruiken! Kiwi's hielpen bij ook.. maar ik gebruik nu om de dag een borrel lactulose ;)
     
  5. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Lactulose inderdaad, dat wilde ik ook zeggen. Ik heb er de vorige zwangerschap ook ontzettend last van gehad, zo erg dat ik met knallende hoofdpijn van de wc afkwam na een half uur zitten steeds.
    Toen heeft de gynaecoloog me lactulose voorgeschreven en dat hielp echt supergoed!
     
  6. angiebaby

    angiebaby Fanatiek lid

    12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    aaahh meis ik weet wat je voelt ik had altijd al een darm probleem maar nu is t helemaal niks meer..

    lactulose hielp bij mij weer niks en werd er kots misselijk van.
    ik heb magnesium tabletten van de ha gekregen dat mag gewoon ik neem er 2 per dag en roosvicee laxo mag je onbeperkt drinken als je te dunne ontlasting krijgt dan weet je dat je teveel hebt gedronken haha.
    ik drink meestal s'ochtends en s'avonds 1 glas en een kopje koffie bij me ontbijt helpt ook erg goed.

    2 kiwis op nuchtere maag helpt ook goed.
    pruimen.
    lauw warm water op je nuchtere maag.
    stukjes wandelen /bewegen.
    ik hou vaak een lekkere warme douchekop op mn buik dat stimuleert bij mij ook.
    een groot glas vers geperste sinaasappelsap bij me ontbijt.
    superveel drinken en vezels.
    en yoghurt met een appel er door heen helpt ook..

    hahaha ja een hele lijst ik hoopdat je er wat aan hebt!!
     
  7. Ghurabaa

    Ghurabaa Fanatiek lid

    30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Bedankt voor jullie tips meiden, wat lief.. Helaas ben ik dus niet de enige met dit probleem, wat kan je je dan zwaar ongemakkelijk voelen he?!

    Ik weet dat je gelijk moet gaan zodra je de aandrang hebt, maar ik heb dat dus helemaal niet. Ik krijg gewoon ineens hele zwaar darmkrampen en dan op een gegeven moment moet ik ineens hoog nodig. Het vervelende is ook dat ik gewoon tot uren daarna nog pijn heb bij het zitten en lopen.. :( zucht..

    Ik vind de Roosvicee laxo heerlijk dus dan ga ik er nu in ieder geval gewoon wat meer van drinken! Drink nu 1 glas in de avond maar ga dan ook in de ochtend eentje nemen.
    En ik ga het eens proberen om op nuchtere maag een glas lauw water te drinken en daarna gelijk 2 kiwi's..

    Ik wil echt alles doen om het beter te maken want dit trek ik gewoon niet meer :(
     
  8. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Ghuraba, ik heb ook zo'n pijn. Bij mij scheurt het ook kapot en het bloed dan. Aambeien erbij etc. Zalf van Curanal helpt wel goed om de zwelling weg te krijgen. Lactulose is ook goed.

    De rest zet geen zoden aan de dijk bij mij.
     
  9. Rianne 85

    Rianne 85 Bekend lid

    8 feb 2011
    501
    0
    0
    Als je het echt niet meer trekt, dan echt naar de huisarts gaan! Die geeft er wel wat voor!
    Ik heb het bij mijn eerste zwangerchap ook gehad, ben toen zelfs op laatst nog naar het ziekenhuis gegaan, naar de dokterswacht. Ik kon niet meer lopen van de pijn!! Toen konden ze het hartje ook niet eens vinden eerst...vreselijk!! En weet je wat die arts zei: WEET JE WAT JIJ MOET DOEN, JE MOET GAAN POEPEN! jaaaa dat wist ik ook wel, snuggere vent!
    Ik heb er toen wat voor gekregen (Weet niet meer wat, want is 8 jaar geleden) Maar dat hielp, binnen 12 uren was ik eraf!
    Erger dan een bevalling is het...hahahha!
    Succes ermee meid! Niet te lang mee rond blijven lopen!
     
  10. Aichaatje

    Aichaatje Fanatiek lid

    14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Zooooo herkenbaar! Erger dan bevallen!
    Geen aandrang, en als je dan moet kijkt de drol eruit gaat niet verder maar gaat ook niet meer terug.. 45 minuten proberen tot bloedens toe! VRESELIJK!!

    Mijn redmiddel : Lactulose ;)
     
  11. poeze

    poeze Actief lid

    10 dec 2010
    381
    0
    0
    Ik had het bij de eerste ook. Ik ben precies gaan kijken wat ik at en dronk. De voedingsdeskundige zag dat ik toch te weinig vezels binnen kreeg. Ze adviseerde op gedroogde vruchten te eten en misschien wat meer volkoren brood wat ik al at. Ik merk nu dat noten erg goed helpen. Ik koop zo'n zak ongepelde noten en ga na 't eten 'n tijdje zitten kraken en eten :D. Dus, veel vezels eten en echt genoeg drinken anders dikt de ontlasting weer in en gaat 't ook moeilijk.
    Sterkte!
     
  12. Chai

    Chai Niet meer actief

    Denk wel dat dit een van de meest nare zwangerschaps kwalen is, ik kreeg er ook nog is aambeien bij 2 weken terug toen werd het helemaal horror!
    Ik heb vandie mega halve liter glazen in huis en vul die steeds met rosevice original, mag je zoveel van drinken als je wilt.
    Ik heb er altijd een vol op tafel staan en vind het nog lekker ook, sindsdien gaat het STUKKEN beter.. :)
    Glaasjes verse sinasappelsap doen ook wonderen trouwens.
     
  13. smyltje

    smyltje Fanatiek lid

    17 apr 2010
    3.727
    0
    0
    Noord-Holland
    van lactulose werd ik kotsmisselijk en van kiwi's op de nuchtere maag kreeg ik alleen maar buikpijn! nu drink ik elke ochtend activia yoghurtdrank op de nuchtere maag, eet alleen maar bruin brood en drink veeeeel meer dan wat ik normaal doe (drink normaal echt heel weinig. nog geen liter per dag). nu gaat het wel goed! en die activia is nog lekker ook!
     
  14. Lily2006

    Lily2006 Actief lid

    14 jan 2008
    367
    0
    0
    Kinderpsychologe
    Eindhoven
    Ik had het ook enórm tijdens mijn vorige zwangerschap en ook nu begint het alweer.

    Wat mij hielp was zo rustig mogelijk op het toilet gaan zitten, boekje erbij voor een beetje afleiding.

    Verder is het voor je lijf makkelijker om de ontlasting eruit te krijgen als je wat meer rechtop zit. In het begin voelt het raar, maar probeer het maar eens.

    En als laatste, probeer niet te persen. Probeer voor zover je kan te ontspannen. Je darmen werpen het vanzelf naar buiten. Je voelt vanzelf wanneer je lichaam het eruit gooit en dan voorkom je ook aambeien en die ongein.

    Ik maakte maak gebruik van de situatie door mijn puftechieken te oefenen ;)

    Maar inderdaad, leuk is anders. Ook echt harde obstipatie gehad, maar óók enorme amper-op-te-houden diarree. Ook al zo'n succes :)

    En een praktische tip? Drinken, drinken drinken. Doordat je darmen langzamer werken wordt er meer vocht ui je voeding onttrokken en wordt de ontlasting harder,
     
  15. Zonn

    Zonn Fanatiek lid

    11 okt 2010
    1.170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Oh wat vervelend joh! Vooral als het zo ongelofelijk veel pijn doet.
    Omdat ik een darmziekte heb, sta in onder begeleiding van maag darm leverarts...ik slik nu ik zwanger ben (naast mijn medicatie) elke dag een tablet magnesium met een groot glas water. Dit zorgt ervoor dat er meer water bij je ontlasting komt en het dus zachter wordt en makkelijker 'ontlast'.
    Dit mag tijdens zwangerschap want het is een natuurlijke stof.
    Misschien een idee om wel ff met je huisarts te overleggen of je dit kunt gebruiken?

    Veel succes iig en ik las al veel tips, dus er zit vast iets bij dat je zal helpen!
     
  16. Ghurabaa

    Ghurabaa Fanatiek lid

    30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ja dat had ik inderdaad laatst gelezen, en het werkt inderdaad wel. Alleen zit het inmiddels gewoon zo vast dat helemaal niks helpt :( Ik voel dan echt mijn lijf trillen van de pijn, naar gevoel in me keel dat ik er gewoon van wil overgeven en moest echt gewoon huilen toen ik klaar was omdat het zooo gruwelijk pijn doet. En tegelijkertijd omdat ik me af vraag als ik hier al van door de grond zak, hoe ik in hemelsnaam mijn kleine er straks moet uitpersen??? :( Hoeveel pijn moet dat wel niet doen??? (wordt voor de eerste keer mama, das wel duidelijk haha :D)
     
  17. Ghurabaa

    Ghurabaa Fanatiek lid

    30 jul 2010
    1.236
    1
    38
    The Netherlands..
    Ja ik geloof dat ik inmiddels ook aambeien heb gekregen, althans, iedere keer als ik naar het toilet ga zit er bloed bij. Vandaag sperti-zalf gehaald (ook tegen aambeien) hopelijk verzacht dat de pijn ook.. Maar pff, wat kijk ik alweer op tegen de volgende keer dat ik weer aan de beurt ben.. :(
     
  18. Zinaa

    Zinaa Fanatiek lid

    28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik heb op advies van mijn VK bij de apotheek microlax gehaald. Dit kan je zonder recept halen. Het zijn eigenlijk mini klysma's. Je brengt de top van het tubetje (heel smal) in en knijpt het leeg. Binnen een half uur tot een uur heb je ontlasting en dun genoeg om het zonder pijn eruit te krijgen. Echt een verademing!!! Vooral ook als je aambeien hebt, zoals ik ook had.
    Het heet dus MICROLAX.
     
  19. mjs

    mjs Fanatiek lid

    14 mei 2009
    2.128
    1
    0
    Meid t,is echt vreselijk ,
    Ik had hier 2 weken geleden echt vreselijk last van na mijn vlos te hebben gebeld heb ik 4 keer een klysma moeten gebruiken ( microlax ) en nu gebruik ik iedere dag lactulose , 1 schep gebroken lijnzaad door de joghurt en als het dan nog niet lukt heb ik een tip van een collega t,is ff doorbijten maar 1 kiwi goed afwassen en met schil !!!!!! Opeten ,dit prikkeld de darmen zo dat echt naar het toilet kan .

    Succes ermee .

    Liefs Edith
    Mama van mees*
     
  20. minniemouse25

    minniemouse25 VIP lid

    31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    Pppfff vervelend he die obstipatie. Ik heb afgelopen week in het zkh gelegen ivm dreigende vroeggeboorte van onze tweeling. Heb weeremmers gekregen. Nou die stoppen die alleen wat ze moeten stoppen maar leggen ook compleet je darmen stil. Met als gevolg een gigantische opstopping. Ik heb toen laxeerdrankjes en idd microlax gekregen in t zkh maar niets hielp. De diarree kwam langs de verstopping dus veel schoten we er niet mee op. Op een gegeven moment moet je zo nodig en als t dan niet lukt doet dat zon ontzettende pijn! Heb toen een klysma gekregen. En nee dat hielp dus ook niet. Was aan t einde van mn latijn en had continu pijn en persdrang maar er kwam gewoon niks. De verstopping was al helemaal versteent en groot dat t er gewoon ook niet meer uitkon. In paniek de verpleegkundige opgepiept en toen hebben ze na overleg met de gyn mn darmen leeg moeten lepelen.

    Afijn donderdag gebeurde dat en ik loop er nu nog bij als iemand die er een voetbal doorheen heeft geperst. Nu gaat t gelukkig beter maar wat een hel! Ik hoop echt dat ik of jullie t niet meer of niet mee hoeven te maken!
     

Deel Deze Pagina