Ligt er denk ik aan waar je het wil gaan doen, maar in de meeste gevallen zul je je nu al kunnen opgeven en dan krijg je vanzelf bericht thuis waar en wanneer je wordt verwacht. Ik heb het via de thuiszorg gedaan (STMG) en is me goed bevallen.
Waar moet je op letten? Ik belde naar een gymcentrum bij ons in het dorp, waarbij ze zeiden, dat het alleen voor de vrouwen was. Met andere woorden, de man mocht niet mee. Toen zei ik, dat het dan niet doorgaat, want mijn ega wil juist samen met mij, en toen zei ik dat er een taalbarriere kan zijn, en dat ik daarom mee moet. Zij konden ons dat niet bieden, maar dat het dan bij ons in het dorp wel heel moeilijk wordt. Is dat dan alleen voor vrouwen?
Ja het is alleen voor vrouwen... Je leert er je lichaam soepel te houden, je leert er je ademhaling onder controle te houden, enz.. Het is een soort van gymuurtje voor zwangere vrouwen. Daar kan je als man niets bij doen dan kijken. En ik moet eerlijk zeggen, ik heb dan bekkeninstabiliteit en kreeg bekkenzwangerschapsgym, we moesten (lig in t ziekenhuis dus doe niet meer mee) best aparte oefeningen doen waar ik geen vreemde mannen bij hoefde te hebben.. Liggend op een fitness bal kwispelen met je kont bv.. T is best intiem een zwangerschap en je deelt je ervaringen samen. Ms kan je vriendin zelf gaan juist om de taal te leren... Ik ben met 27 weken begonnen, ze zeggen ook altijd dat je rond de 20e week op kan gaan geven. Er is vaak wel 1 partneravond bij de gym. Dan krijgt de partner te horen hoe hij zijn vrouw kan ondersteunen tijdens de bevalling... Maar dat vult maar 1 lesje....
Ze is de taal wel machtig, maar ze begrijpt niet alles, zeker als men te snel of in dialect praat. ze is bijna 3 jaar in Nederland en vanwege de taal werkt ze ook in een winkel. Zo oefent ze dagelijks.
Klopt, is alleen voor vrouwen. En zoals Ukoldaatje al zegt, het is best intiem en ik denk dat veel vrouwen het niet prettig zouden vinden als er een man bij zit. Er was bij ons ook wel een partneravond, maar dan komen dus alle mannen mee en is het meer gericht op wat zij voor hun vrouw kunnen betekenen. Er zijn wel mogelijkheden om samen een cursus te doen. Haptonomie volgens mij of 'samen bevallen', maar dan zul je even info moeten zoeken, want dat weet ik zo niet.
Snap dat je vriendin dat graag samen wil doen hoor, ivm die taalbariere.. Mijn man komt uit Limburg en we wonen in zeeland. Die volgt ook ons dialect niet. Uit fatsoen praten mensen dan ook gewoon ABN tegen hem. En zeker op een cursus zal er netjes ABN gesproken worden hoor. Als ze iets niet begrijpt, en dat doe ik ook vaak niet , dan mag ze dat altijd aangeven. Daarbij als je iets verkeerd doet kwa bewegingen dan komt de cursusleidster even apart bij je staan en je even te helpen om het op de goede manier te doen. Idd er bestaat iets als 'samen bevallen', das wel een cursus die je samen kan doen, maar of die in de omgeving is, zal je dan uit moeten pluizen.