Beste dames, Ik ben nieuw hier, maar ik heb een situatie meegemaakt die ik graag met anderen wil delen en om advies vragen. Ik sport bij een fitnessclub. Vandaag ben ik van de groepsles Pilates weggestuurd, omdat ik zei dat ik geen lage buikspieren oefeningen mocht doen ivm zwangerschap (advies van de verloskundige). De reactie was voor mij nogal schokkend "Mijn les is niet voor jou, je mag niet hier sporten als je zwanger bent, je moet naar een speciale cursus". Ik dacht zelfs eens dat ik het niet goed heb gehoord. Toen ik dit wel besefte, ging ik met rode wangen opstaan en heb ik de zaal verlaten. Dat voelde bijzonder vernederend, alsof ik ziek was. Ik doe ook in dezelfde club aan Zumba, BodyBalance en BBB (Billen, Buik en Benen) en mijn zwangerschap is nog nooit een probleem geweest. Bovendien betwijfel ik dat er alleen lage buikspieren worden geoefend tijdens de pilates les (hoewel, eerlijk gezegd, ik dit niet zeker weet, want vandaag zou mijn eerste keer pilates moeten zijn). Ook moet ik zeggen dat de advies om aan pilates te doen heb ik van mijn verloskundige gekregen. Ik deed vroeger aan Full Body Workout, maar moest stoppen omdat de les mij te intensief werd (ik ben nu 17 weken) en ik zocht iets waarmee ik die les zou kunnen vervangen. Pilates zou de beste keuze moeten zijn. Zijn er vrouwen die pilates doen/hebben gedaan? Is dit daadwerkelijk alleen maar lage buikspieren oefeningen? Kan er toegang tot de les worden geweigerd omdat je zwanger bent?
Pilates is niet alleen maar lage/rechte buikspieren maar wel een flink deel en als de instructeur er niet in getraind is snap ik wel dat deze je weigert. Je hebt speciale pilates voor zwangeren, misschien dat je vk dat bedoelde? Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap pilates voor zwangeren gevolgd. In de tweede zwangerschap gewoon pilates met bepaalde oefeningen aangepast, maar toen had ik dus wel al ruim 1 kaart ervaring met gewoon pilates. Tijdens mijn derde zwangerschap had ik een andere instructeur en die weigerde mij vanaf 3 maanden ook...
Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook aan Pilates gedaan. Van de instructrice kreeg ik toen inderdaad af en toe aangepaste oefeningen. Dus ik kan mij voorstellen dat een reguliere les minder geschikt is. Maar om iemand dan op zo'n botte wijze weg te sturen is natuurlijk niet nodig.
Dames, bedankt voor jullie reactie. Ik zie dat ik hier niet alleen voor sta. De manier waarop dit is gebeurd doet hier niet aan toe. Ik vond dit ook bijzonder onbeleefd en niet klantvriendelijk, vooral gezien dat dit best een dure club is (dus, vanzelfsprekend verwacht je een beetje klantvriendelijker reactie). Inderdaad, ik volg ook een aangepaste BodyBalance en BBB programma's, dus ik kon me niet voorstellen dat je zomaar kon worden geweigerd doordat je zwanger bent.