zwangerschapshypertensie/ hoge, onregelmatige pols

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door joyce1, 4 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joyce1

joyce1 Lid

10 feb 2009
    96
    0
    0
    hallo.

Ik heb sinds de 13e week van mijn zwangerschap een hoge bloeddruk. Ik heb hier medicijnen voor: methyldopa 3xdd 500 mg. en doe heel rustig aan. Ik heb ook geen andere keus want zodra ik van de bank naar de keuken loop stijgt mijn pols enorm. In rust heb ik een pols van tussen de 100 en 130 (onregelmatig dus) en zodra ik iets doe vliegt ie naar de 150 170, ook onregelmatig. Ik vraag me nu af: kan mijn hoge bloeddruk niet het gevolg zijn van het feit dat mijn hart de zwangerschap niet aan zou kunnen en daarom mijn pols en bloeddruk omhoog gooit? Of is dit heel erg dom gedacht. Hartafwijkingen komen veel voor in mijn familie maar die onderzoeken gaan ze pas doen als ik ontzwangerd ben. Mijn bloeddruk is nu trouwens, ondanks de hoge onregelmatige pols goed (110/70).maar ik vraag me af of ik met zo n pols wel op een normale manier kan bevallen? Als ik naar de keuken loop slaat ie al op hol, bevallen is toch net wat inspannender!! Ik hoop dat u hier antwoord op kan geven want mijn gynaecoloog lijkt hier geen antwoord op te kunnen / willen geven. Maar t kind moet er toch uit. Zou ik mijn zwangerschap uit kunnen dragen op deze manier of moet ik rekening gaan houden met een vroeggeboorte. Ik ben op dit moment 26+2 wk zwanger.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Joyce,

op zich kan je hart de zwangerschap wel aan, maar is het meer aan de andere organen die met de hogere bloeddruk om moeten kunnen gaan. De medicatie werkt gelukkig goed, dus dat is een goed teken, alleen ben je wel in de hoogrisico groep op de kans op een zwangerschapsvergiftiging. Als je deze ontwikkeld, zeker als sommige organen als bv je nieren er ook last van krijgen zullen ze je op een gegeven moment in gaan leiden (dit doen ze natuurlijk het liefst zo laat mogelijk in de zwangerschap). Dus een vaginale bevalling nastreven omdat je ook met een hogere bloeddruk en een vaak daarbij behorende hoge pols, wordt nagestreefd. Tenzij het te erg wordt voor je lichaam. Op een vroeggeboorte heb je naar wat ik weet een iets grotere kans, maar je boeddruk is goed onder controle en als je probeert je rust te houden en op tijd aan de bel trekt bij de gyn als je je niet goed gaat voelen, doe je alles wat je kan en is de kans groot dat je niet (veel) te vroeg bevalt.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina