fundushoogte 28 bij 24 weken zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Mam, 28 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mam

Mam Lid

6 jan 2008
    19
    0
    0
    Hallo,

Ik ben vandaag (op 24 weken zwangerschap) op controle geweest bji de gynaecoloog. Dit is mijn tweede zwangerschap. Hij zei voor het opmeten van mijn buik al dat het een flinke buik is, maar heeft toen niet gezegd wat de fudushoogte was.

Toen ik buitenkwam zag ik op de kaart staan, zwangerschapsduur 24 weken, fundushoogte 28 (vorige consultatie: zwangerschapsduur 20 weken, fundushoogte 22 weken).

Is dat een probleem dat mijn baarmoeder zo snel groeit? Heeft het te maken met de hoeveelheid vruchtwater, of de grootte van de baby, of het feidt dat het een tweede zwangerschap is, of staat het er allemaal los van? Bij mijn eerste zwangerschap had ik heel veel vruchtwater (wel redelijk kleine baby, 48 cm bij geboorte) maar de fundushoogte kwam altijd exact overeen met de zwangerschapsduur.

Verder ben ik de laatste maand ook behoorlijk veel bijgekomen vind ik (nu 6 kg in totaal, maar 3 kg daarvan de laatste 4 weken)! Volgens de verloskundige (daar heb je hier altijd eerst even een gesprek mee, je kan je vragen stellen en ze neemt je gewicht en bloeddruk en controleert de urine voor je bij de gynaecoloog binnengaat) was dat niet teveel, maar het lijkt me toch veel 3 kg op een maand.Of kan dat geen kwaad?. Nu moet ik wel zeggen dat ik veel gesnoept heb en dat het dus daar wel van zal komen :oops: :oops:

Groetjes,
    Mam

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi mam,

Je maakt vaak groeispurtjes, je zal zien dat je de volgende keer minder hard bent gegroeid maar 3kg in een maand is oke!
    Als de gynacoloog zou vinden dat je baarmoeder te hard groeit dan verteld hij jou dit! Maak je dus geen zorgen! Ook in de baarmeoder zitten groeispurtjes, vraag er de volgende controle specifiek naar! Dan kan hij je gelijk vertellen wat het betekent en je dingen uitleggen.
    Imke

3. Mam

Mam Lid

6 jan 2008
    19
    0
    0
    OK, bedankt!

Maar het staat dus los van de grootte van de baby? Hij heeft wel een snelle echo genomen, maar de kleine pruts was zo hyperactief op dat moment dat hij eigenlijk niets kon zien.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

ja het staat los van de grootte van de baby.

Mirjam

Deel Deze Pagina