Ik hoop dat jullie mij een beetje duidelijkheid kunnen geven of een advies. Tien weken geleden ben ik bevallen van onze prachtige (tweede) zoon. Nu heb ik het "probleem" dat mijn vagina erg brand tijdens de gemeenschap. Ik doe erg mijn best om te ontspannen, maar omdat het niet fijn voelt lukt dat niet volledig. Naderhand jeukt het enorm daar. Het brand (en jeukt naderhand) ook, wanneer hij daar alleen met zijn vinger is geweest. Het gebruik van glijmiddel heeft nauwelijks effect hierop. Wat kan dit zijn? Dit herken ik niet van na mijn eerste zwangerschap. Kan het een infectie zijn of met de hechtingen te maken hebben? Ik geef borstvoeding (mijn eerste zoontje kreeg flesvoeding), ik weet niet of dit van invloed is? Nogmaals hoop ik dat jullie met mij kunnen denken, want dit is (op den duur) niet fijn voor onze relatie. groetjes, Natasja
Hoi Natasja, dit probleem is helaas een ondergeschoven kindje, maar heel veel stellen hebben hier last van na de bevalling, dus raar is het absoluut niet. Doordat je borstvoeding geeft is je vagina droger dan voorheen. Dit komt door je hormonen. Glijiddel is dan inderdaad een aanrader. MAar soms kan het zijn dat je niet tegen alle glijmiddel kunt of tegen een bepaald soort condoom. KY-gelly is een goed glijmiddel voor na de bevalling en met condooms bv is het een kwestie van uitproberen. Probeer het niet met speeksel doepeler te maken, dit werkt niet altijd. Wat inderdaad ook goed zou kunnen is dat je een schimmelinfectie hebt. Daar kun je ook deze klachten van hebben en is makkelijk te verhelpen met een kuur via de huisarts. Als jullie zonder condoom vrijen, moet je ook je man zo'n kuurtje laten nemen, anders blijf je elkaar aansteken. DUs al met al niets raars, maar wel iets om aan te werken, want gemeenschap moet juist weer fijner worden. Je kunt ook altijd overleggen met je huisarts en eens avies vragen aan een seksuologe. Die krijgt vaak stelletjes na een bevalling en kan wellicht een specifieke oplossing voor jullie bedenken. Succes ermee. Groetjes Brigitte