Al een paar dagen heb ik last van lage rugpijn, vooral als ik lang zit, sta of aan het slenteren ben. Het begint een beetje zeurderig, daarna begint het echt pijn te doen en trekt het door naar m'n bil en bovenbeen. Op aandringen van manlief heb ik de VK gebeld en die denkt aan zwangerschapsischias? Iemand hier mee bekend? Ik heb een beetje gezocht op Google maar de klachten die door anderen worden beschreven herken ik niet echt. Sommige hebben het over het slepen met een been, hele heftige pijn, niet meer kunnen staan en vooral pijn in het hele been. Warmte zou volgens mijn VK kunnen helpen dus ik zit alweer met een pittenzak in de rug, even afwachten of het helpt dus. Verder opperde ze zwangerschapszwemmen, dat zou ik eventueel ook nog kunnen proberen. Ik las dat het veroorzaakt wordt door extra gewicht door je zwangerschap dat op een zenuw drukt. Alleen ben ik nog maar 11 weken zwanger en zelfs 2,5kg afgevallen, hoe kan dat dan? (overigens niet door misselijkheid of braken, alleen avondeten gaat wat minder) Of denk ik nu iets te kort door de bocht?
Nee, je verloskundige denkt iets te kort door de bocht. Iscias is een mogelijkheid, maar een fysiotherapeut kan dit beter beoordelen. Je kan bv ook last hebben van je bekken door bv een scheefstaand bekken, bekken instabiliteit of allerlei andere dingen... Dus ik zou voorstellen een fysio ( misschien een speciale bekken therapeut ) dan heb je een betrouwbaardere diagnose.
Ik heb zowel bij mijn eerste zwangerschap als deze isschias gehad. De pijn in mijn been heb ik ook niet gehad maar ontzettende pijn in mijn bil, als ik opstond moest ik echt even op gang komen omdat het zo zeer deed. Mijn fysio heeft dit iedere keer losgemasseerd en dat werkte wel. Mocht je er last van houden zou ik zeker een afspraak maken bij de fysio dan hoor je wat hun denken. Ik had het trouwens bij mijn eerst zwangerschap ook al met 12 weken. Het beste advies wat mijn fysio zei is dat je je gewicht goed moet verdelen over beide benen dus niet scheef op 1 been staan te hangen. Succes het is erg vervelend.
Dankje voor jullie reacties! Ik zie het inderdaad nog even aan en mocht het niet beter worden dan ga ik langs de huisarts voor eventueel een verwijzing. De ergste pijn zit ook in mijn onderrug, en niet in mijn been of bil, het straalt enkel door maar lang niet zo erg. Verder constant een beurs gevoel in de onderrug, met of zonder pittenzak. En als ik even in de auto heb gezeten, noouu jemig... daarna lijkt het wel alsof de linkerkant een soort van op slot zit, echt een drukkende pijn. En na een nachtje slapen is het over, tot dat ik natuurlijk weer even in een stoel moet zitten, dan begint het weer overnieuw Hopelijk trekt het gauw weg, ik ben helemaal niet bekend met rugklachten o.i.d. en dat had ik ook graag zo willen houden
je hoeft niet naar de huisarts voor een verwijzing. tegenwoordig heb je voor de fysio geen verwijzing meer nodig om het vergoed te krijgen. ik heb ook zwangerschaps isias en jou klachten klinken heel bekent bij mij begon het ook rond de 11 a 12 weken met een beetje zeurderige pijn in me onderrug(stuitje).. linker bil en linker boven been. dit werd steeds erger en erger maar af en toe ging het ook opeens een stuk beter. maar met 28 weken kon ik nog amper lopen van de pijn en heb ik de fysio gebeld en die heeft indd bevestigd dat het zwangerschapsisias is. ze heeft nu een paar keer gemasseerd en de spieren opgerekt en oefeningen op een fitnessbal en het gaat hier echt zo veel beter. sommige dagen heb ik nog behoorlijk last maar over het algemeen gaat het heel goed nu. dat de zenuw knelt hoeft niet door het gewicht van je kindje te komen maar kan ook tussen je bekken beknelt zitten zoals bij mij het geval is. ik zou je aanraden gewoon een afspraak te maken bij de fysio en hem/haar te laten oordelen wat er aan de hand is. hoe eerder je er bij bent hoe eerder het beter zal gaan.
Hoi, Mij komen die klachten ook bekend voor alleen had ik het al voor de zwangerschap. Heb nu verrassend weinig last van uitstraling naar mijn (linker) been. Het zit inderdaad laag in de rug en het straalt zo door naar bil en been... Zelf ga ik naar de fysio ervoor. Groetjes
Dat soort klachten zijn volgens mij juist typerend voor bekkenklachten. Grappig hoe verloskundigen en artsen er verschillende benamingen aan geven. Ik heb het ook, maar bij mij is het geen ischias, maar toch echt bekkenklachten.
wat de fysio tegen mij zei was dat je bij bekken klachten niet specifiek last hebt van 1 kant maar van beide kanten. met isias heb je last van 1 bil en 1 been. ook voel je bekken klachten over je hele bekken dus ook aan de voorkant in je liezen enzo en met isias heb je dat niet. maar zeker weet je toch pas wat er aan de hand is als je bij een fysio bent geweest. aan de hand van bepaalde bewegingen kunnen ze dan goed zien wat het nou echt is.
wat komen deze klachten me bekend voor! en ik maar denken ach dat is nix.. ik heb al een tijdje last van lage rugpijn maar ja dat kan, maar gisteren is het de hele dag zo vreselijk pijnlijk geweest echt omschreven als een helse oijn wat me vanf mijn rug helemaal door mijn benen ging tot aan achter mijn knieen aan toe en wat ik ook deed zitten, liggen, lopen in welke houding ook ik kwam niet van de pijn af en kon haast niet lopen gister middag. vandaag heb ik wel weer last van mijn onderrug maar bij lange na niet zo erg als gisteren ik heb pas 1 decemer mijn 1ste afspraak bij de gyn staan ik weet niet of ik dit moet vervroegen door deze pijn of dat ik maar naar de gewone ha moet gaan en dat dit al zo vroeg kan ik dacht dat het alleen maar later in de zw kon...
Oeps, allemaal antwoorden erbij en ik had ze niet eens gezien! Ik ben vandaag dus naar een fysiotherapeut geweest, eigenlijk een bekkentherapeut en zij heeft geconstateerd dat het bekkenklachten zijn en niet een ischias zoals werd gedacht door de VK. Flink wat oefeningen en testjes gedaan en daar kwam het duidelijk uit. Ik heb een behoorlijk holle rug waardoor de stand van mijn bekken al anders is, daardoor heb ik nu extra snel last. Ik baal er flink van en het lijkt wel alsof ik nu zo na die oefeningen alleen maar meer pijn heb, het was ook niet echt een pretje. Nu toch maar proberen om de adviezen op te volgen, vooral die van mijn houding als ik sta zijn lastig, ik verval gauw weer in 'n oude patroon Schijnbaar hoeven bekkenklachten dus niet perse aan beide kanten te zijn, ik heb het namelijk vooral links. Ze zei wel dat als je er niet op tijd bij bent de andere kant zo mee gaat doen omdat die het 'falen' van de ene kant moet compenseren.
Dan verschillen fysio's ook van mening Ik heb het voornamelijk aan 1 kant, maar het zijn wel bekkenklachten. Kan door bv houding vooral naar 1 kant trekken oid.
Het komt mij ook bekend voor hoor, ik had het voor het eerst zo rond de 20 weken denk ik en toen was het een dag zo erg dat ik nauwelijks kon lopen. Ik had nogal een paar drukke dagen achter de rug en veel lichamelijk werk gedaan, en toen ik dat aangaf bij de VK zei ze duidelijk dat rust bij zulke klachten echt zou helpen. Zo niet, dan zou ik een bezoekje kunnen brengen aan de fysio. Ik heb 't toen maar even rustig aan gedaan en ja, de pijn ging weer weg. Twee weken geleden hebben we de babykamer gedaan, ik heb toen veel in vreemde bochten moeten zitten om te schilderen etc. en ja hoor, in het weekend daarna was het weer behoorlijk terug. De tranen schoten me soms in de ogen als ik een bepaalde beweging maakte! De afwisseling tussen beweging en rust is voor mij ideaal, overdag kan ik nog gewoon alles doen, als ik het op voel komen, ga ik even op bed liggen of 's avonds gewoon vroeg horizontaal. Dan gaat het de volgende dag echt een stuk beter. Je voelt aan jezelf wel wat het beste voor je is en daarom moet je goed naar je lijf luisteren. Het is een erg vervelende pijn maar door middel van rust, soms wat meer bewegen en misschien de fysio kun je er wel goed mee leren omgaan. Succes ermee!