Kreeg gisteren een brief van de v.kundige dat ik contact met ze moest opnemen. nou ok ik net bellen...dacht dat het ging om het verschuiven van een afspraak ofzo. Bleek dat ik tijdens de conceptie de 5e ziekte had. (wist ik niet hoor) en dat dat ervoor zou kunnen zorgen dat mijn babytje een groeiachterstand zou kunnen hebben. Ik begon al bijna te huilen, het is natuurlijk nog niet bewezen maar de gedachten al! ik krijg nu extra echos en wordt doorverwezen naar de gyn. ik vindt het nu allemaal zo ontzettend eng!!!!! ik hoop zo erg dat alles goed is. duimen jullie met mij mee? ik laat heel gauw weten als ik de eerste groeiecho heb gehad.
hmm op het internet info zoeken is ook niet het beste dat je kan doen. "als een zwangere in de eerste 20 weken besmet raakt met het virus ontstaat er een berhoogd risico op een miskraam of doodgeboren kindje" Als een zwangere de vijfde ziekte blijkt te hebben in de eerste 20 weken van de zwangerschap, wordt de zwangerschap nauwkeurig gevolgd.Bij de foetus kan als gevolg van de infectie een ernstige bloedarmoede ontstaan, die leidt tot vochtophoping in het lichaampje (hydrops foetalis).Dit is op een echo te zien. In deze gevallen is het soms mogelijk om via een intra-uteriene bloedtransfusie het ongeboren kindje te redden. het hoeft allemaal natuurlijk niet zo te zijn maar nu houdt het me wel erg bezig en loop ik me alleen maar druk te maken.
Nou meis, sterkte, maar probeer je nu nog niet al te druk te maken, want stress is ook niet goed! Laat ze je maar goed in de gaten houden. Ik duim voor je. M
Huh, hoe weten zij dat eigenlijk? Enneh.... verhoogd risico wil niet zeggen 100% he... Maar kan me voorstellen dat je even in de stress schiet zeg, pffff.... Veel sterkte!
Heb je de 5e ziekte gehadi n je zwangerschap in je kindertijd of nog nooit? Met mijn mk moest ik at ook doorgeven, maar ik heb het nog nooit gehad, omdat mijn weerstand met de MK wat zwakker was, hielden ze mij beter in de gaten toen we nog dachten dat het goed zou gaan ( mk met 12+1) Wat ik als uitleg kreeg, is dat ik even bloed moest afgeven en kreeg 2 extra echo`s voor de 20 week. MAarja we kwamen maar tot 12 week
@alicia. Ik heb de ziekte tijdens mijn zwangerschap gehad. @miepie. Dat bleek uit het bloedonderzoek. Ik werd ook daarop getest en toen bleek dat ik het vrij recent had opgelopen zijn ze verder gaan onderzoeken van wanneer dat zou kunnen zijn en het kwam uit op de tijd dat ik net zwanger was. Echt het begin dus.100 %wilt idd niet zeggen dat het ook echt gebeurd maar het idee al dat er een kans bestaat is mij al teveel
He wat naar! Ik zou ook helemaal in de stress schieten. Maar goed, het is wel fijn dat het eruit is gekomen en dat je goed in de gaten gehouden wordt. Als er dan iets is kunnen ze ook eerder actie ondernemen! Sterkte ermee!
Wat vervelend! Een troost misschien, ook als jij het destijds gehad hebt is de kans maar héél klein dat het kleintje er ook wat van meegekregen heeft, daarnaast denk ik dat als het zo geweest zou zijn, je zwangerschap niet al zo vergevorderd zou zijn. Sterkte!
Is het niet mogelijk om te kijken of er genoeg anti stoffen aanwezig zijn? In mijn omgeving (werk op kdv) krijgen sommige moeders als er sprake is van 5e ziekte een spuitje met antistoffen...