Hoi, Ik ben nu 30+3 weken zwanger en heb voor de derde keer een blaasontsteking. Mijn verloskundige vroeg of ik bij de huisarts een kweekje wilde laten maken voor GBS. Nu was ik net op internet aan het lezen, maar daar werd ik niet echt vrolijk van. De gevolgen voor de baby kunnen toch behoorlijk zijn. Zijn er meerdere dames die al vaker blaasontstekingen hebben gehad? wat zijn jullie ervaringen tot nu toe? Alvast bedankt!
Step b word standaard gecheckt is de bedoeling als je de eerste keer urine inlevert als zwangere. Maar is goed te behandelen hoor en dan ben je er vanaf zodra je gaat bevallen.
Ik heb 3 keer blaasontsteking gehad in het begin van mn zwangerschap. Ik heb nooit een kweekje laten maken. Mijn vk zei wel dat als ik nóg een keer blaasontsteking zou krijgen, ik wel een kweekje moest laten maken... maar heb er geen last meer van gehad gelukkig.
Ik begreep van de verloskundige dat dit niet standaard wordt bekeken. De blaasontsteking is inderdaad wel goed te behandelen, maar dan ben je niet af van je GBS toch? en zijn er denk ik wel nog risico's?
GBS wordt in NL niet standaard gecontroleerd, alleen als daar een reden voor is zoals bv blaasontstekingen. Zou je positief testen in de zin dat het actief aanwezig is in je urine, dan doen ze er verder niks aan tijdens de zwangerschap. Je moet dan wel in het ZH bevallen met een AB infuus.
In België testen ze dat standaard in het 3e trimester. Bij mij was die test positief en ben dus ook bevallen met een infuus AB. Was niets aan en baby perfect gezond
Na de tweede keer blaasonsteking doen ze normaal gesproken een kweek. (weet niet als dit speciaal voor GBS is maar gewoon een kweek in het ziekenhuis). Ik loop zelf nu bij de uroloog en bekkenfysio vanwege meerdere blaasonstekingen. Ik heb uiteindelijk een week na mijn bevalling een nierbekkenonsteking gehad... dus hou het goed in de gaten! Ik heb nu een kleine litteken op mijn rechternier, niet hinderend maar wel cool om te weten. Ik zou na je zwangerschap zeker contact opnemen met je huisarts, als het na je bevalling nog een keer gebeurt zou ik zeker een doorverwijzing vragen desnoods naar de uroloog.. Goed nalaten controleren want terugkomende blaasonstekingen worden niet zomaar opgelost door veel cranberrysap drinken..