Ik ben inmiddels al weer 6,5 maand geleden bevallen, maar mijn bekkenbodemspieren zijn nog steeds niet op hun oude niveau terug. Ik moet bekennen dat ik heel slordig ben geweest met m'n oefeningen na de bevalling. Had de kraamverzorgster gevraagd of ze me een paar keer per dag aan het oefenen wilde sturen, maar zij heeft het niet gedaan en ik heb er daarna ook niet echt meer structureel aan gewerkt. Ik weet dat dat heel dom is en ik ben ook echt bang dat ik mezelf er blijvend mee verpest heb... Ik heb geen last van incontinentie ofzo, maar die spieren trekken gewoon niet meer zo hard samen als vroeger. Dat merk ik op sommige momenten in het bijzonder Het is echt bij lange na niet zo sterk als vroeger. Ik vind het zelfs moeilijk om die spieren echt te voelen samentrekken tijdens het oefenen. Ik ben nog niet ongesteld geweest (borstvoeding), maar denk ook niet dat een tampon zou blijven zitten... Weet iemand of het nu nog zin heeft om oefeningen te gaan doen, of heb je voor een goed herstel de hormonen nodig die je vlak na de bevalling hebt? Ik ben zo bang dat het te laat is... En als oefenen nog zin heeft, hoe vaak / veel moet je dan oefenen voor een goed effect? Als iemand dit herkent, dan hoor ik het graag. En als iemand het had, maar het is toch weer goed gekomen, dan hoor ik het helemaal graag!
Ik herken het zeker...rennen met volle blaas is er niet meer bij. Het wordt nooit meer zoals het was.....ook met fisio. En dat terwijl de verpleegster vroeg tijdens de bevalling of ik topsport dee...omdat het zo gespierd was daar beneden Maar geloof wel zeker dat oefeningen nog zeker wel helpen het minder te maken....heb zelf het idee dat het wel minder is geworden in combi met de hormonen uit me lijf...geef nu ook nog bv.
Hoi Chantico, Ik herken jouw verhaal helemaal! Ik heb 2 zoons en na de bevalling van de eerst duurde het niet lang voordat mijn spieren weer net zo sterk als daarvoor waren. Bij de tweede bevalling had ik een totaal ruptuur waardoor alles helemaal opnieuw dichtgemaakt moest worden.... sindsdien heb ik bij lange na niet het gevoel terug wat ik ooit gehad heb daar. Heb een tijdje bij een speciale bekkenbodem fysio gelopen om alles weer wat aan te sterken en vooral ook de 3 verschillende spieren weer te kunnen onderscheiden. Ik dacht toen dat het wel weer lukte er zelf verder mee te gaan. Maar net als jij ben ik daar vrij makkelijk in en heb ik dus nog hetzelfde probleem! Ik kan verder wel gewoon goed de controle houden over mijn spieren, geen last van urineverlies ofzo(gelukkig!) Wanneer het niet verbeterd ga ik weer terug naar de fysio. Je bent nooit te laat om er nog iets aan te doen hoor! Je schrijft dat je op bepaalde momenten ook merkt dat je het niet volledig meer aan kunt spannen. Heb jij ook dat het allemaal een stuk minder gevoelig is daar? Dat heb ik namelijk wel......en dat is erg vervelend. Weet iemand of dat weer helemaal terug gaat komen? Xx