Goede dag dames, Een paar dagen geleden ben ik bevallen van een prachtige dochter. Gelukkig gaat alles goed met haar en kan het grote genieten beginnen. Echter vanaf week 30 begon ik steeds meer kleine klachten te krijgen,ik hield plots heel veel vocht vast, mijn gewicht ging met de kilo's, veel rugpijn en buikpijn voor. Nu heb ik altijd gedacht dat het er allemaal wel bij zou horen, en natuurlijk is dat ook gedeeltelijk waar, maar toen ik een nacht niet kon doorslapen van de pijn,(was al de zoveelste avond) toch maar na lang wikken en wegen het zkh gebeld. Bij de controle leek het allemaal wel mee te vallen, ze maakte zich geen zorgen en zou zo weer naar huis gestuurd worden, maar voor de zekerheid toch nog even een bloedtest. Hieruit bleek dat ik het HELLP syndroom had, en mijn leverwaarden en bloedwaarden al behoorlijk slecht waren. Voor de rest ben ik super behandel, en hebben ze alle risico's zoveel mogelijk proberen uit te sluiten. Ik wil het ook allemaal niet zwaarder maken dan het is geweest, maar ben wel heel erg geschrokken. Als je dus van je weet dat je al niet snel naar een arts gaat, blijf wel voorzichtig en bespreek alle klachten die je hebt duidelijk,dit heb ik zelf niet gedaan. Zo voorkom je een hoop ellende.
Goed dat jij je verhaal deelt als een soort 'waarschuwing' voor anderen. Naar een ander roep ik altijd 'beter 1 x te veel bellen dan 1 x te weinig' als het op dit soort dingen aankomt, maar zelf betrapte ik me er afgelopen week ook op dat ik niet als een 'zeurkous' over wou komen en dan toch niet direct aan de bel trek (was niets aan de hand gelukkig). Fijn dat het goed gaat met jullie dochter! Gefeliciteerd!
Dat is het ook, daarbij heb ik ook nog een hoge pijngrens wat niet echt helpt. Achteraf gezien is het allemaal behoorlijk spannend geweest en waren mijn waardes zo slecht dat ze niet meer zonder extra bloed aan de bevalling durfde te beginnen. En hoewel ik me geen seconde onveilig heb gevoeld, en de beste zorg heb gehad, had het ook heel anders kunnen aflopen als we niet naat het zkh waren gegaan.
Hier ook een hoge pijngrens en ook zelf het type: niet zeuren,doorgaan. Ik werd vrij onverwachts opgenomen bij een routine controle met pre eclmapsie. Had ik klachten? Ehm achteraf misschien wel,begon vocht vast te houden,veel buikpijn na een stuk lopen. Toen ik eenmaal in t ziekenhuis lag dacht ik nog wel de koffieronde te kunnen doen ofzo, wat moet ik anders.... Werd als snel 'zieker', weinig interesse voor dingen, sterren zien, hele vochtkwabben op een voet Dagen ingeleid. Daarna kindje met lage bloedsuiker. Je kunt beter een keer te veel bellen met een klacht of ongemak,dan te weinig. Nu is het goed afgelopen. Ook ik heb me niet onveilig gevoed, maar misschien kwam dit wel door t ziek zijn.......
Hey meid, Ben bekend met zowel PE als HELLP. Het is een hele aanslag op je lichaam (bij mij ook psychisch). Laat je niks aanpraten, maar bagatelliseer het ook niet. Geef je lichaam en geest tijd om.te herstellen en knuffel extra veel met je kleintje. Als je meer wilt weten over de hellp, stuur me even een pb